آژانس: ایران به سوال‌ها درباره تحقیقات مشکوک اتمی پاسخ نداده است

در میانه حساس‌ترین دور مذاکره ایران با گروه ۱+۵، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته به ابهامات درباره تحقیقات مشکوک‌ اتمی‌اش پاسخ بدهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مرجع راستی‌آزمایی برنامه اتمی ایران است، اعلام کرده که تهران در موعد مقرر به دو پرسش حساس درباره تحقیقاتی که ظن آن می‌رود در گذشته انجام داده و می‌تواند با ساخت تسلیحات اتمی مرتبط باشد، پاسخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، صبح پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: «ایران توضیحاتی نداده است که آژانس را قادر سازد اقدامات عملی برجسته این کشور را روشن سازد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است تا «همکاری‌هایش را با آژانس برای دسترسی به‌موقع به تمام اطلاعات، اسناد، تاسیسات، مواد و پرسنل مرتبط با برنامه اتمی افزایش دهد.»

شب پیش از بیان این سخنان از سوی یوکیا آمانو، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود که جمهوری اسلامی «هیچ نوع بازرسی یا پروسه ویژه‌ای» از تاسیسات اتمی خود را نمی‌پذیرد.

در واکنشی جداگانه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز با ابراز امیدواری درباره «رفتار عاقلانه طرف مقابل در مذاکرات» گفته است: «ما مدام همکاری می‌کنیم، [اما] آنها حرف‌های کلفت‌تر می‌زنند.»

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، همزمان با ادامه مذاکرات نهایی هیئت‌های نمایندگی ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان در همین شهر بیان شده است.

در همین حال خبرنگار رادیوفردا در وین می‌گوید که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، پنج‌شنبه شب و پس از دیدار با همتایان فرانسوی و سعودی خود در پاریس به وین خواهد آمد.

به گفته هانا کاویانی، خبرنگار رادیوفردا، آن چه در وین و در میان تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها بیان می‌شود این است که تمام تلاش‌ها برای رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل سوم آذر است، اما پیش از تمدید احتمالی مهلت مذاکرات «باید بر سر یک سری اقدامات توافق شود».

+36
رأی دهید
-9

siavash2a - تهران - ایران
اخوندها دنیارو سرکار گذاشتن
‌پنجشنبه 29 آبان 1393 - 18:06
Imod.barbekan - منامه - بحرین
چرا این جامعه ی بین المللی اینقدر احمقه که نمیخاد باور کنه ایران فقط بدنبال بمب اتمه ؟؟؟
‌پنجشنبه 29 آبان 1393 - 19:01
mammal - لندن - انگلیس
این آخوند‌ها به مردم خودشان جواب نمی‌دهند آنوقت به شما جواب بدهند!
جمعه 30 آبان 1393 - 01:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.