صدها بشکه آسیب‌دیده مواد رادیواکتیو در آلمان پیدا شد

زباله‌های اتمی بار دیگر به موضوعی جنجالی در آلمان تبدیل شده‌است. بازرسان در یکی از انبارهای موقت نگهداری از زباله‌های اتمی در شهر کارلسروهه بیش از ۱۷۰۰ بشکه آسیب‌دیده حاوی زباله‌های رادیواکتیو پیدا کرده‌اند.

برنامه "پانوراما ۳" متعلق به شبکه تلویزیونی شمال آلمان یک نظرسنجی در میان نهادهای نظارتی در ۱۶ ایالت این کشور انجام داده است. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان دست‌کم ۱۷ مکان نگهداری زباله‌های اتمی، بشکه‌هایی با میزان آسیب‌دیدگی اندک یا بسیار یافت شده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که شمار واقعی بشکه‌ها یا کانتینرهای آسیب‌دیده حاوی زباله‌های رادیواکتیو بسیار بیش‌تر از میزانی باشد که تاکنون مشخص شده است.

مشکل آسیب‌دیدگی مخزن‌های نگهدارنده زباله‌های اتمی سال‌ها پیش آشکار شده، با این حال دولت آلمان تاکنون به‌طور رسمی تصویر روشنی در مورد وضعیت زباله‌های اتمی حاوی مواد رادیو اکتیو ضعیف یا متوسط که در آلمان نگهداری می‌شوند، در دست ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی شمال آلمان دولت در پاسخ به پرسش فراکسیون حزب سبزها در مجلس آلمان، تنها به گفتن این نکته بسنده کرده است که زباله‌های اتمی انبار شده در وضعیت "خوبی" به سر می‌برند. در این جواب اشاره‌ای به این‌که چه تعداد از ۸۵ هزار بشکه حاوی زباله‌های اتمی در وضعیت کمتر مناسبی به سر می‌برند، نشده است.

به گزارش برنامه تلویزیونی "پانوراما ۳" نزدیک به ۲ هزار بشکه از مجموع تعداد یاد شده، زنگ‌زده ‌یا به طرز دیگری آسیب دیده‌اند.


پوسیدگی بشکه‌ها

پیش از این نیز در ماه اکتبر خبر مشابهی در رسانه‌های آلمان بازتاب یافت. در آن زمان گزارش شد، یک سوم بشکه‌های موجود از بین ۳۳۵ بشکه نگهداری شده در یکی از انبارهای موقت، به شدت آسیب دیده‌اند.

طبق گزارش‌ها، میزان زباله‌های اتمی که آلمان در ده سال آینده مجبور به از میان بردن آن‌هاست، به وضوح افزایش خواهند یافت. تاکنون پیش‌بینی می‌شد حجم زباله‌های ‌اتمی حاصل از تخریب نیروگاه‌های اتمی که بایستی در انبار "شاخت کنراد" تخلیه و نگهداری شوند، بالغ بر ۲۹۸ هزار مترمکعب خواهد بود.

اما اکنون مشخص شده است که حجم این زباله‌ها به ۶۰۰ هزار متر مربع خواهد رسید. این در حالی است که افتتاح این انبار هر بار به تعویق افتاده و انتظار می‌رود تازه در سال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش شبکه "ان د ار" انبارسازی زباله‌های رادیواکتیو در سال‌های گذشته اغلب با اشتباه یا نقص همراه بوده است. همچنین به دلیل آن‌که در بسیاری از انبارها، بشکه‌ها روی یکدیگر و با فاصله نزدیک از هم قرار داده شده‌اند، عملا کار بازرسی با دشواری‌هایی همراه بوده است.

به گفته کارشناسان بسیاری از این بشکه‌ها تنها برای نگهداری کوتاه مدت و چندین ساله زباله‌های حاوی مواد رادیواکتیو در نظر گرفته شده‌اند و از نظر کیفی مناسب ذخیره‌سازی طولانی مدت این مواد نیستند. با این همه عملا طول مدت نگهداری مواد در آن‌ها از حد پیش‌بینی شده فراتر رفته و بدنه بشکه‌ها به مرور زمان دچار خوردگی شده، که خطر نشت مواد را به همراه دارد.

+14
رأی دهید
-0

shirzan48 - بروكسل - بلژيك
اینم از آلمان ، تازگیها خیلی‌ تبلیغ قدرتمندی و بهترین و ... میکردند.فقط بلدند نواقص ایران را برای ایرانیها تخلیه روحی کنند. چند وقت پیش اینجا اعلام کردند که مراقب باشید . دیوار خانه‌های قدیمی سم تولید میکنه و بعد ازمدتی میکشه باید هر روز کمی دراین سرما وگرانی برق و گاز پنجره‌ها را باز کنید.مواد کنسروی میخری عکسش یه جوره خودش یه جور.یکسال است ایستگاه اتوبوس محله امان راکندند و پر چاله چوله‌های عمیقه. نه علاعمی نه چیزی. همینطور ول کردند رفتن.
‌پنجشنبه 29 آبان 1393 - 11:41
Fresh Start - لندن - انگلستان
شیرزن۴۸ - بروکسل - بلژیک برگرد به همان علی‌ آباد سفلی، نکنه از بروکسل برات دعوت نامه فرستاده بودسند.
‌پنجشنبه 29 آبان 1393 - 18:25
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
shirzan 48 بروکسل عزیز دل برادر.اگر شیر زن تو هستی پس موش زن کی هست؟؟ این هم شد حرف تو میزنی . تو یک کامنت چند سطری را نمیتوانی درست بنویسی بعدا داری از یک کشور قدرتمندو پیشرفته مثل المان ایراد میگیری. ... قسم میدم یکبار دیگر ان کامنت تر بخوان. با این طرز تفکرت
جمعه 30 آبان 1393 - 09:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.