تعداد جوانان جهان هرگز به‌اندازه امروز زیاد نبوده است

جمعیت جوانان جهان به یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تن رسید. به گفته صندوق جمعیت سازمان ملل متحد افزایش شمار جوانان موجب شده تا کشورهای جهان با چالش‌های جدی در سیاست، اقتصاد و سیستم آموزشی روبرو شوند.

طبق آمار صندوق جمعیت سازمان ملل متحد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون جوان در حال حاضر روی کره زمین زندگی می‌کنند که در نوع خود رقمی بی‌سابقه به شمار می‌رود. در این سرشماری منظور از انسان‌های جوان گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ ساله بوده‌اند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، مستقر در نیویورک، به تازگی آخرین گزارش سالانه خود در مورد جمعیت جهان را منتشر کرده است. به گفته کیت گیلمور، معاون رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، وضعیت کنونی به چالشی جدی برای سیاست، اقتصاد، سیستم آموزشی و بهداشتی کشورها تبدیل شده است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیون جوان بیکار محسوب می‌شوند و بیش از ۵۰ میلیون نفر از آنان نیز امکان فراگیری یک حرفه به صورت تخصصی را ندارند. در این میان بیش از ۳۰ میلیون دختربچه پیش از آن که به سن ۱۸ سالگی برسند، ازدواج می‌کنند.

کیت گیلمور به هنگام ارائه این گزارش با اشاره به موارد یاد شده افزود: «فهرست کمبودها و ناکامی‌ها طولانی است. کشورهای جهان بایستی در اساس کاری خود تغییرات اصولی وارد کنند.»

دو وضعیت مشابه‌، دو نتیجه متفاوت

به گفته معاون رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در بسیاری از کشورها همچنان شکاف زیادی میان تعهدات سیاسی وعده‌ها به جوانان و نیازهای واقعی آنان وجود دارد. سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت و آموزش به باور این مقام سازمان ملل بایستی در اولویت نخست قرار بگیرد و با تبعیض علیه جوانان مبارزه شود.

او اولویت‌دهی به جوانان را نه تنها از نظر سیاسی بلکه از نظر اقتصادی برای کشورها دارای منفعت خوانده و برای نمونه به دو کشور کره جنوبی و فیلیپین اشاره کرد. هر دوی این کشورها در دهه ۱۹۵۰ میلادی ساختار جمعیتی و اقتصادی یکسان داشتند. رهبران کره جنوبی بر خلاف فیلیپین به سرمایه‌گذاری روی جوانان اهمیت دادند و نتیجه این اقدام آنان موجب شد تا میزان تولید ناخالص این کشور ۲ هزار و ۲۰۰ درصد افزایش یابد.

در مقابل اما فیلیپین هیچ پیشرفت در خور توجهی نکرده و به مراتب عقب‌تر از کره جنوبی باقی ماند.

محققان سازمان ملل برآورد می‌کنند که جمعیت جوانان جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر برسد. در این میان در پنج کشور آفریقایی و اسرائیل با توجه به میانگین سنی، جمعیت نه تنها مسن‌ نمی‌شود، بلکه جوان‌تر نیز خواهد شد.

طبق این گزارش درآمد روزانه ۵۰۰ میلیون جوان کمتر از دو دلار است. در این گروه، از هر ۱۰ جوان، ۹ تن در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کند.

به گفته کیت گیلمور ساختن سدی محافظ در برابر مهاجرت این جوانان به اروپا یا آمریکا عملا راه به جایی نخواهد برد، زیرا "اگر از این جوانان به درستی حمایت شود، آن‌ها در زادگاه خود باقی مانده و در توسعه کشور خود سهم خواهند داشت."

جلوگیری از ازدواج اجباری و بارداری زودهنگام دختران، سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تنظیم خانواده، بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها و نیز سرمایه‌گذاری در سیستم آموزشی از جمله اقدامات ضروری است که به گفته معاون رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد کشورهای در حال توسعه بایستی در اولویت کاری خود قرار دهند

+6
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.