عملیات شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی علیه نیروهای امریکایی در عراق

قیس خزعلی”، رهبر “عصائب اهل حق” در یک پایگاه نظامی متعلق به “بسیج” در اسلام‌شهر

تقاطع: یک گروه شبه‌نظامی شیعه در عراق که تحت حمایت مستقیم جمهوری اسلامی قرار دارد، اعلام کرده که به جز اعضای سفارت امریکا در این کشور، سایر امریکایی‌ها را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

جابر رجبی، نماینده‌ی گروه “عصائب اهل حق” در ایران که خود نیز اصلیت ایرانی دارد، روز یکشنبه (۲۵ آبان-۱۶ نوامبر) در گفتگویی با خبرگزاری “فارس”، با اشاره به اعلام موجودیت این گروه در سال ۲۰۰۴ گفت که “عصائب اهل الحق” از همان سال تاسیس تا سال ۲۰۱۱، «نزدیک به ۵ هزار عملیات متمایز علیه امریکایی‌ها در عراق انجام داد».

وی در شرح عملیات‌های این گروه علیه نیروهای امریکایی مدعی شد که در سال آخر حضور امریکایی‌ها در عراق و در حالی که «اکثر نیروهای مقاومت سلاح خود را زمین گذاشته بودند»، “عصائب” تصمیم گرفت تا “با تآسی از برادران خود در حزب‌الله لبنان” در مقابل “اشغال‌گران” ایستادگی کند به طوری‌که «حتی در روزهای آخر هم چند موشک به سفارت امریکا که در حقیقت یک پادگان با ۱۳۰۰ نفر نیروی نظامی بود، شلیک کرد».

به گفته‌ی وی، این گروه شبه‌نظامی، «در سال آخر حضور امریکایی‌ها اعلام کرد که هر نیروی نظامی امریکایی در خارج از پادگان‌ها را هدف قرار می‌دهد و این کار را هم کرد».

آقای رجبی از “التزام” اعضای “عصائب اهل حق” به “ولایت فقیه” از زمان شکل‌گیری خبر داد و گفت آن‌ها معتقدند که «ولایت فقیه را نمی‌توان در موضوعات ایرانی و عربی و یا در داخل مرزهای جغرافیایی محدود کرد».

او هم‌چنین با ستایش از قاسم سلیمانی -فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که این روزها فرماندهی شبه‌نظامیان شیعه را در جنگ با “داعش” بر عهده دارد- افزود: «حاج‌قاسم به جای ماهی، به ما ماهی‌گیری یاد داد و ثمره آن همین شد که امروز مقاومت عراق دنیا را مبهوت کرده است.»

پیش از این نیز، روز دهم آبان‌ماه، خبرگزاری “ابنا”، گفتگویی را با “حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی”، “معاون دبیرکل عصائب اهل الحق” منتشر کرد که وی در آن تاکید کرده بود که گروه متبوعش، «هرگونه حضور نیروهای امریکایی به غیر از کارکنان سفارت آمریکا در خاک عراق را نمی‌پذیرد». او گفته بود: «سلاح ما فقط به سوی نیروهای تکفیری نشانه نخواهد رفت، بلکه امریکایی‌های اشغال‌گر را نیز هدف گلوله قرار خواهد داد.»

آقای طباطبایی در آن گفتگو مدعی شده بود امریکایی در یک اجلاس رسمی اقرار کرده‌اند که ۷۳ درصد از عملیات علیه آن‌ها در عراق توسط گروه “عصائب اهل حق” انجام می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که گروه متبوعش خود را “ملتزم به ولایت فقیه” می‌داند، گفته بود: «عصائب اهل الحق افتخار می‌کند که تصویر آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای را در عراق بالا می‌برد.»

در همین حال، خبرگزاری “رویترز” روز چهارشنبه (۱۲ نوامبر-۲۱ آبان) در گزارشی با عنوان “جنگجویان عراق که به ایران پاسخگو هستند”، از “قیس خزعلی”، رهبر گروه “عصائب اهل حق” به عنوان فرمانده یکی از “ترسناک‌ترین” و “پرنفوذترین” گروه‌های شبه‌نظامی در عراق نام برد و نوشت که این گروه در کنار دو گروه “گردان بدر” و “گردان حزب‌الله عراق”، سه گروه شبه‌نظامی هستند که «مستقیما از سوی جمهوری اسلامی پیشتیبانی می‌شوند».

این گزارش اضافه کرده که این سه گروه و رهبران آن‌ها «نشان‌دهنده بخشی از نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی در کشور همسایه خود، عراق است».

در همین ارتباط، “سازمان عفو بین‌الملل” روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) با انتشار گزارشی، از “عصائب اهل حق” در کنار “تیپ بدر”، “سپاه مهدی” و “کتائب حزب‌الله”، به عنوان گروه‌های شبه‌نظامی شیعی نام برد که در جریان جنگ علیه داعش، به “جنایات جنگی” علیه غیرنظامیان سنی در عراق دست زده‌اند.

این نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ی خود از جمله گفته بود که این گروه‌ها در اقداماتی تلافی‌جویانه، شهروندان سنی عراق را ربوده و کشته‌اند.

+27
رأی دهید
-81

perser68 - فلوریدا - آمریکا
***(حاج‌قاسم به جای ماهی، به ما ماهی‌گیری یاد داد و ثمره آن همین شد که امروز مقاومت عراق دنیا را مبهوت کرده است)***. به به به چه مقاومتی، چه ابهتی.. کی میره اینهمه راهو.. ادامه بدین! همون بهتر که عراق به بدترین شکل در بدبختیه خودش فرو بره و خاکه ایران وایرانی از مرضه این جماعت در امان باشه! اینا لیاقته یه زندگیه در آرامشو ندارن!.
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 20:27
alborzi - کرج - ایران
عرضه ساخت اسلحه ندارن اونوقت با m16 قیافه میگیرن !
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 21:54
jalali58 - بیرجند - ایران
ربودن سنی ها و کشتن آنها یک توطئه برای به هم انداختن عراقی هاست. البته هنوز این ترفندهای کهنه جواب میده ! ولی نمیشه باور کرد که کار این گروه شیعه عراقی باشه. کار خود خارجی هاست ...
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 22:36
dook - دبي - امارات
آقا خیلى دیر جنبیده حالا دیگه حتى یک آمریکایی هم تو عراق نیست
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 22:37
سرسره - اهواز - ایران
افرین به افتخارش یه کف محکم !!اخه عراق جولانگاه لاتها واوباش فرقه ای ومذهبی شده فقط شمارو کم داشت!
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 23:24
modire behesht - هایدلبرگ - آلمان
این آتش افروزیها و فتنه و ایجاد جنگ و تفرقه در کشورهای مجاور هنر نیست ،بالاخره یک روزی شعله‌های این آتش بر خواهد گشت به طرف خود آتش افروز‌ها و دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت ! آنجاست که باید عمیقا تأسف خورد، چون سرنوشت ایران نیز بدتر از عراق و سوریه و افغانستان خواهد شد . نباید فقط به جلوی پا نگاه کرد ، بلکه باید کمی‌ بدور نگاه کرد و عاقبت را سنجید !
‌چهارشنبه 28 آبان 1393 - 02:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.