«استفاده ایران از بانک‌های چینی» برای انتقال پول به نیروی قدس

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که گزارش تازه‌ای از یک نهاد اطلاعاتی غربی «نشان می‌دهد» ایران از بانک‌های چینی برای انتقال پول به شرکت‌های مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران استفاده می‌کند.

رویترز این خبر را روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، منتشر کرده و نوشته‌ است که منبع آن یک گزارش هفت صفحه‌ای از یک نهاد اطلاعاتی غربی است، اما اطلاعات بیشتری در مورد این نهاد و منابع این گزارش ارائه نداده است.

این گزارش می‌نویسد که «شنژن لان‌هائو» که در تملک نیروی قدس است یکی از چندین شرکت مستقر در چین است که از طریق یک بانک چینی از ایران پول دریافت می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که بانک مرکزی ایران برای این امر، حساب‌هایی در بانک کونلون باز کرده‌ است که از زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت چین است.

به نوشته رویترز، شرکت‌های ایرانی تحت کنترل نیروی قدس، ازجمله یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام بامداد، از این حساب‌ها نقل و انتقالاتی را به برخی نهادهای چینی انجام می‌دهند که این نهادها یا در کنترل مستقیم نیروی قدس قرار دارند یا این‌ که مانند «شنژن لان‌هائو» متعلق به نیروی قدس هستند.

تنظیم‌کنندگان این گزارش به نشانی ثبت‌شده برای شرکت «شنژن لان‌هائو» در شهر شنژن در جنوب چین مراجعه کرده‌اند، اما چنین شرکتی را در آن نشانی نیافته و مدیر ساختمان نیز به آنها گفته که نام چنین شرکتی را نشنیده‌ است.

به نوشته این گزارش، زمانی که پول از بانک کونلون و دیگر نهادها منتقل می‌شود نیروی قدس می‌تواند از آن برای «انجام خریدهای خود در چین و تأمین مالی انواع اقدامات مخفی در دیگر کشورها» استفاده کند.

این گزارش البته این نکته را مطرح نمی‌کند که آیا دولت چین یا مقامات بانکی کونلون از احتمال ارتباط نقل و انتقالات پولی بانک کونلون با نیروی قدس آگاه هستند یا خیر.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۲ بانک کونلون را به خاطر ارتباط تجاری با ایران و نقل و انتقال پول برای سپاه پاسداران مورد تحریم قرار داد، اما در آن زمان اشاره‌ای به نیروی قدس، نیروی برون‌مرزی سپاه، نشد.

در ادامه گزارش تازه آمده‌ است که مقدار دقیق پولی که نیروی قدس احتمالاً‌ از طریق بانک کونلون دریافت کرده مشخص نیست، اما مجموع پولی که طی سال گذشته از بانک مرکزی ایران به کونلون منتقل شده «صدها میلیون دلار» بوده است.

از نیروی قدس سپاه معمولاً به عنوان نیرویی یاد می‌شود که برای گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان، حماس، و شبه‌نظامیان شیعه در عراق پول و اسلحه تأمین می‌کند.

واشینگتن در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس را در فهرست نیروهای حمایت‌کننده از تروریسم قرار داد و اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۱ نیروی قدس را تحریم کرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز ۲۵ شهریور گفت که شاخه‌ برون‌مرزی این نیروی نظامی، معروف به نیروی قدس، «عملکرد خوبی» در کشورهای لبنان، سوریه و عراق داشته و «از نهضت‌های اسلامی حمایت‌های فکری و آموزشی کرده است».

+20
رأی دهید
-5

azadi-iran - وین - اطریش
ادم تعجب می کند که این رژیم ضد مردمی اسلامی چطور ثروت ایران را به ترویست های جهان می رساند . و مردم نمی توانند حرف بزنند. البته هر کسی دیگر بر چنین مردمی حکومت می کرد. شاید هم چنین کاری را انجام می دادم. چون کسی جلو دار من نبود. وقتی روزنامه نگاران و سیاسیون ایده لوژیک عمل می کنند. پس کی باید اطلاع رسانی کند. BBCو VOA که هردوشان هم از اخر می خورند هم از توبره
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 14:36
ernakola - کرمان - ایران
جناب >> azadi-iran - وین - اطریش - - ای کاش مقداری حساسیت در مورد انتقال میلیونها دلار پول بدون واسطه و از طریق بانکهای معتبر اروپایی و کشورهای عربی به گروههای داعش - طالبان - النصره و غیره داشتی......اگر حداقل اخبار جنایتهای وحشتناک در یک سال اخیر بصورت سطحی مرور می کردی متوجه میشدی که سپاه قدس در مقابل اینها یک فرشته هست !!!
جمعه 30 آبان 1393 - 04:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.