کودک پنج‌ساله‌ای که جوان‌ترین متخصص کامپیوتر دنیاست

پسری پنج ساله در یکی از شهرهای بریتانیا به جوان‌ترین متخصص کامپیو‌تر جهان تبدیل شده است.

آیان قریشی، که به همراه خانواده از پاکستان به انگلستان مهاجرت کرده، توانسته آزمون پیچیده دریافت مدرک حرفه‌ای مایکروسافت را با موفقیت پشت سر بگذراند.

آیان که اکنون شش سال دارد، با کمک پدر خود که متخصص فناوری اطلاعات است، یک شبکه کامپیو‌تر خانگی درست کرده است.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید پارسال که امتحان داد، آزمون به نظرش سخت آمد. بخشی از سوال‌ها، چندگزینه‌ای بود و بخشی دیگر سناریوهایی که در آن پرسشی مطرح شده بود.

آیان آرزو دارد روزی در بریتانیا یک مجموعه شرکت‌های فناوری تاسیس کند مثل "دره سیلیکون" در کالیفرنیای آمریکا. این منطقه در آمریکا به مقر فن‌آوریهای کامپیوتری و اطلاعاتی معروف است.


آیان در خانه شبکه کامپیوتری خود را دارد

آیان وقتی که پدرش او را با کامپیو‌تر آشنا کرد، سه سال بیشتر نداشت. آیان یادگیری را با کامپیوترهای کهنه پدرش شروع کرد و از طریق آن‌ها با درایو‌ها و مادربورد آشنا شد.

عاصم قریشی، پدر آیان می‌گوید: "هرچیزی را که به او توضیح می‌دادم، روز بعد به خاطر می‌آورد. بنابراین شروع کردم به او اطلاعات بیشتر بدهم."

به گفته آقای قریشی، اطلاعات زیاد کامپیوتری در این سن می‌تواند اثر منفی داشته باشد اما آیان از این فرصت استفاده خوبی کرد.

آیان در خانه‌شان در شهر کاونتری بریتانیا کارگاه کامپیو‌تر خودش را دارد و روزانه دو ساعت درباره سیستم عامل و اجرای برنامه‌های کامپیوتری مطالعه و تمرین می‌کند.

وقتی آیان برای شرکت در آزمون داوطلب شد، کارمندان مایکروسافت نگران بودند که چرا سن او این قدر کم است و با این سن کم ممکن است نتواند در آزمون شرکت کند.

آقای قریشی به آن‌ها توضیح داد که آیان می‌تواند از پس امتحان بربیاید.

کسانی دراین آزمون شرکت می‌کنند که قصد دارند متخصص فناوری اطلاعات شوند و مدرک حرفه‌ای بگیرند.

مامونه، مادر آیان پزشک در حال آموزش است. او می‌گوید: "به آیان افتخار می‌کنم. نمی‌خواهم هر سال یک رکورد تازه بزند اما دوست دارم در هر کاری که انجام می‌دهد موفق باشد."

خانواده قریشی سال ۲۰۰۹ از پاکستان به انگلستان مهاجرت کردند.

+50
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.