بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران - ۲۶ آبان

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران - ۲۶ آبان

یک روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم، روزنامه ایران ضمن انتشار عکس و گفت و گوی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در صفحه یک شماره دوشنبه خود، از قول وی نوشته است: «در صورت اخذ اعتماد مجلس کار را با نیروهای جدید دنبال خواهم کرد.»

روزنامه کیهان اما در یکی از تیترهای اصلی صفحه یک خود تاکید کرده است که « اکثریت نمایندگان مجلس وزیر پیشنهادی علوم را مناسب نمی‌دانند.»

روزنامه تعادل به بررسی نرخ تورم احتمالی در سال آینده پرداخته و نوشته است: « درصورت شکست مذاکرات، نرخ تورم در سال آینده به ۳۶درصد افزایش می یابد.»

روزنامه خراسان از «سفر غیر رسمی» وزیر خارجه عمان با یک «پیام مهم» به تهران گزارش داده است.

روزنامه های شهروند، اعتماد، مردمسالاری، و آرمان در شماره دوشنبه خود گزارش ها و یادداشت هایی درباره «تشییع چند ده هزار نفری مرتضی پاشایی» منتشر کرده اند.
روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس یک خود به حضور گسترده هواداران مرتضی پاشایی در مراسم تشییع این خواننده آن را «اجتماع ایرانی برای پاشایی» خوانده و روزنامه اعتماد شرکت کنندگان در این مراسم را  «تماشاگران غریب یک بدرقه» توصیف کرده است.
سعید معیدفر جامعه سناش در روزنامه شهروند تاکید کرده است که «مرگ پاشایی سی ساله که ناکام از دنیا رفت، نشان‌دهنده ناکامی نسل دهه شصتی‌هاست.»

سالاری عقیلی، خواننده موسیقی سنتی، طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته است: «سیل جمعیتی که روز یک شنبه برای مرتضی پاشایی به خیابان‌ها آمده بودند عشق خود به هنر و هنرمندی چون پاشایی را به خوبی نشان دادند.»

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردمسالاری با تیتر «پیام های تشییع یک هنرمند» نوشته است: آنچه برخی تمایل دارند پنهان بماند، تاثیر غیرقابل باور موسیقی پاپ در زندگی مردم و بویژه جوانان است. تاثیری به حدی شگرف که می‌تواند چنین اجتماع عظیمی ایجاد کند. همان نوع موسیقی که سال‌ها تلاش شد، انکار و حتی سرکوب شود.

روزنامه جوان در تیتر یک شماره دوشنبه خود از «رتبه ۱۸۹ ایران در ایمنی تصادفات بین ۱۹۰ کشور جهان» خبر داده و نوشته خسارات سالانه سوانح رانندگی در ایران ۴۷ هزار میلیارد تومان است.

روزنامه آفتاب یزد عکس یک خود را به «کوجکترین کودک کارتن خواب و مادرش» اختصاص داده است. به نوشته این روزنامه، «معین» که اکنون به عنوان «وچک ترین کارت خواب» تهران از او نامبرده می شود از ابتدای تولد تا کنون که پنج ماه دارد به «همراه مادر و پدر معتادش در بی خانمانی سر کرده» اما از سوی شماری از کارتن خواب های تهران با حمایت انجمن غیر دولتی «طلوع بی نشان ها» نجات یافته و به بهزیستی سپرده شده است.


آخرین گمانه ها درباره چهارمین وزیر پیشنهادی علوم؛مخالفت اکثریت نمایندگان اصولگرایان


یک روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم، روزنامه ایران ضمن انتشار عکس و گفت و گوی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در صفحه یک شماره دوشنبه خود، از قول وی نوشته است: «در صورت اخذ اعتماد مجلس کار را با نیروهای جدید دنبال خواهم کرد .»

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید براینکه «برای حل تمام مشکلات دانشگاه برنامه دارم»ف به این روزنامه گفته است: «اولین اولویتم توسعه کیفی دانشگاه‌ها است. فکر می‌کنم به‌اندازه کافی توسعه کمی داشته ایم و حالا زمانش رسیده تا این توسعه کمی را تبدیل به کیفی کنیم. موضوع بعدی ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها است. بحث تجاری کردن علم برایمان بسیار مهم است.»

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی همچنین درباره برنامه خود برای تشکل های دانشجویی نیز گفته است: «وقتی صحبت از تشکل‌های دانشجویی می‌شود ناخودآگاه ذهن‌ها به سمت کمپین‌های سیاسی می‌رود. این موضوع مد نظر ما نیست.تشکل‌های دانشجویی به این معناست که خود دانشجو فعالیت داشته باشد و هیچ فردی از بیرون دانشگاه در  فعالیت دانشجویان دخالت نکند و اجازه دهند دانشجو با اراده خودش و جهت فکری خودش امور سیاسی دانشگاه را پیش ببرد.»

چهارمین وزیر پیشنهادی علوم در دولت حسن روحانی همچنین درباره اظهارات برخی نمایندگان اصولگرای مبنی بر «مخالفت وی با بسیج دانشجویی و امضای نامه حمایت از تحصن کنندگان» در جریان اعتراضات سال ۸۸، به روزنامه ایران گفته است: «برخی‌ها سعی دارند مرا سیاسی نشان دهند. شخصیت بنده علمی و فرهنگی است» اما برخی «اصرار دارند مرا به این وادی بکشانند. موضوعات مطرح شده علیه من تا به امروز بسیار است. بنده از این تریبون همه موارد را تکذیب می‌کنم. هیچ نامه‌ای امضا نکرده‌ام و اصلاً برخی از این نامه‌ها حتی محتوایش را نمی‌دانم. همه این موارد را تکذیب می‌کنم.»

روزنامه ایران همچنین خبر داده است که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم به مجلس می رود.

همزمان روزنامه شرق گزارش داده است که فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز یک شنبه در جلسه ای با اعضای «فراکسیون رهروان» نزدیک به علی لاریجانی شرکت کرده اما در این جلسه «هیچ سئوالی بر تـوان کارشناسی و مدیریتی وزیر پیشنهادی علوم» متمرکز نبوده است و در این جلسه «دو نماینده نزدیک به فراکسیون اصولگرایان، نبض بازی روانی علیه او را برعهده گرفته بودند.»

این روزنامه همچنین نوشته است: در جلسه وزیر پیشنهادی علوم با فراکسیون رهروان، نمایندگان اصولگرای مجلس «نه درباره کلید واژه فتنه که پیرامون امضای نامه و سخنان منتسب به دانش آشتیانی درباره بسیج به پرسش از وزیر پیشنهادی پرداختند.»

شرق نوشته است: «برآیند نمایندگان حاضر در فراکسیون رهروان این است که دانش آشتیانی، هم برنامه خوبی ارایه کرده و هم از متانت کافی در ارتباط با نمایندگان برخوردار بوده و هم پیشینه ای مرتبط با وزارت علوم داشته و آشنا به مسایل این وزارتخانه است اما گویا مجلس به جای انتخاب وزیر علوم، درگیر انتخاب وزارت سیاسـت است.»
محمدرضا تابش، نماینده نزدیک به اصلاح طلبان، به روزنامه شرق گفته است: «رای عدم

اعتماد به وزیر پیشـنهادی ]علوم[از پیش برنامه ریزی شده و اراده ای در کار است تا رابطه میان مجلس و دولت بر هم بخورد.»

روزنامه کیهان اما یک روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، در یکی از تیترهای اصلی صفحه یک خود تاکید کرده است که « اکثریت نمایندگان مجلس وزیر پیشنهادی علوم را مناسب نمی‌دانند.»
این روزنامه همچنین نوشته است: «در آستانه جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم توضیحات حضوری آشتیانی به نمایندگان عضو فراکسیون رهروان نیز نتوانست آنان را قانع کند و این جلسه نتیجه مطلوب دولت را در پی نداشت.»

کیهان با اشاره به اینکه «اگر استیضاح وزیر سابق علوم را استثنا کنیم جلسه روز سه‌شنبه چهارمین جلسه‌ای خواهد بود که نمایندگان ملت در آن به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت خواهند پرداخت»، نوشته است: «در این چهار جلسه رای و نظر نمایندگان مجلس برای دولت عیان شده و دیگر همه می‌دانند که بهارستان به افراد مرتبط با فتنه ۸۸ رای مثبت نخواهد داد.»

پژوهشکده بانک مرکزی ایران؛ افزایش نرخ تورم به ۳۶ درصد درصورت شکست مذاکرات

روزنامه تعادل به بررسی نرخ تورم احتمالی در سال آینده پرداخته و نوشته است: « درصورت شکست مذاکرات، نرخ تورم در سال آینده به ۳۶درصد افزایش می یابد.»
هشدار ضمنی روزنامه تعادل درباره پیامدهای شکست مذاکرات هسته ای بر نرخ تورم به استناد گزارش تازه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

به نوشته این روزنامه، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین گزارش خود برای پیش‌بینی تورم چهار سناریو درنظر گرفته شده که نخستین سناریو «تداوم پارادایم سیاستی دولت یازدهم» است  و براساس این سناریو نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در زمستان سال‌جاری به ۱۵.۸درصد می‌رسد و در زمستان سال آینده به ۱۴.۹درصد کاهش خواهد یافت.همچنین برمبنای این سناریو نرخ تورم سالانه منتهی به زمستان ۹۳ به ۱۵.۳ درصد و در زمستان سال آینده به ۱۵.۲ درصد خواهد رسید. »

دومین سناریوی مورد برررسی «شکست مذاکرات» است و براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی در سناریوی «شکست مذاکرات» نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در زمستان سال‌جاری به ۲۴.۳ درصد و در زمستان سال آینده به ۳۶ درصد بالغ می‌شود و همچنین «در این سناریو نرخ تورم سالانه منتهی به فصل زمستان ۹۳ به ۱۸.۴ درصد و در زمستان ۹۴ به ۳۴.۴ درصد خواهد رسید» و علاوه براین درصورت شکست مذاکرات «اقتصاد ایران شاهد جهش نرخ ارز خواهد بود.»

به نوشته روزنامه تعادل، در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی سناریوی دیگری تحت‌عنوان «میانگین ۲۲ سال گذشته» درنظر گرفته شده که برحسب این سناریو، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه که در زمستان سال جاری به ۱۷.۹ درصد می‌رسد در زمستان سال۹۴ به ۲۰درصد افزایش خواهد یافت. همچنین براساس این سناریو، نرخ تورم سالانه منتهی به فصل زمستان۹۳ به ۱۶درصد و در زمستان۹۴ به ۱۶درصد خواهد رسید.

این روزنامه چهارمین سناریوی مورد بررسی در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی طبق سناریویی را «پارادایم صحیح سیاست‌گذاری اقتصادی» توصیف کرده و نوشته است: در این صورت «نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۱۰.۱ درصد در پاییز و زمستان سال‌جاری کاهش یافته و از بهار سال آینده نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه یک رقمی خواهد شد به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از ۸.۴درصد در بهار۹۴ به ۷.۴درصد در تابستان، ۷.۴درصد در پاییز و ۴.۴درصد در زمستان۹۴ کاهش خواهد یافت.

همچنین براساس سناریویی را «پارادایم صحیح سیاست‌گذاری اقتصادی»، نرخ تورم سالانه منتهی به پاییز۹۳ با ۱۵.۶ درصد، زمستان۹۳ به ۱۲.۴ درصد و در بهار۹۴  نرخ ۱۰.۵درصد خواهد بود اما از تابستان ۹۴ نرخ تورم سالانه نیز مانند تورم نقطه‌به‌نقطه برمبنای این سناریو تک‌رقمی خواهد شد به‌طوری که در تابستان۹۴ نرخ تورم سالانه این سناریو ۹.۲درصد، پاییز۹۴ به ۸.۲درصد و در زمستان ۹۴ به ۷.۷ درصد خواهد رسید.

روزنامه تعادل یادآوری کرده است که «پژوهشکده پولی و بانکی برای تحلیل سناریوهای مختلف پیش‌بینی تورم در سال‌جاری و سال آینده، از اطلاعات ۱۲ گروه شاخص قیمت مصرف‌کننده، متغیرهای ۸ گروه اصلی شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت سکه، نرخ ارز در بازار آزاد، نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد، پایه پولی، حجم پول و حجم نقدینگی» استفاده کرده است.

سفر غیر رسمی وزیر خارجه عمان به تهران با یک «پیام مهم»


روزنامه خراسان «سفر غیر رسمی» وزیر خارجه عمان به تهران را مورد توجه قرار داده و از مذاکرات یوسف بن علوی با حسن روحانی و محمدجواد ظریف» در آستانه سفر تیم مذاکره کننده ایران به وین خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، تیم مذاکره کننده ایران صبح سه شنبه راهی وین خواهد شد تا دور نهایی مذاکرات را یک هفته مانده به پایان ضرب الاجل هسته ای،با ۱+۵ آغاز کند،اما قبل از

این سفر ، «هیات ایرانی میزبان وزیر خارجه عمان درتهران بود و  یوسف بن علوی شنبه شب به طور غیررسمی وارد تهران شده است و پس از دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری اسلامی و وزیر خارجه ایران،عصر یک شنبه تهران را به مقصد مسقط ترک کرده است.»
روزنامه خراسان تاکید کرده است که «یوسف بن علوی ۶۹ ساله که تقریبا همه نیمه دوم عمر خود را وزیر خارجه سلطان نشین عمان بوده، در حالی به تهران آمده بود که تصور می رود، حامل پیام مهمی برای مقامات ایرانی در باره موضوع هسته ای بوده است.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «هفته گذشته نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده گروه ۱+۵ در مسقط پایتخت عمان برگزار شد»ف نوشته است: «یوسف بن علوی چهارشنبه گذشته در فرودگاه مسقط و در جریان سوخت گیری هواپیمای وزیر خارجه آمریکا، دیداری یک ساعته و از پیش اعلام نشده با جان کری داشت» و این دیدار درحالی انجام شده است که «جان کری برای همراهی باراک اوباما در سفر به چین به پکن رفته بود، پس از مشورت با اوباما در فرودگاه مسقط توقف کرده بود.»

«اجتماع ایرانی برای پاشایی»

روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس یک خود به حضور گسترده هواداران مرتضی پاشایی در مراسم تشییع این خواننده آن را « اجتماع ایرانی برای پاشایی» توصیف کرده و نوشته است: روز یک شنبه «مردمی که برای تشییع جنازه از تالار وحدت تا بهشت زهرا» حضور داشتند «آن‌قدر زیاد بودند» که مراسم تدفین مرزتضی پاشایی با تاخیر مواجه شد.

این روزنامه با تاکید براینکه برای مراسم تشییع «خیلی‌ها آمده بودند، همان‌ها که از روز قبلش در پارک‌ها جمع شده بودند و ترانه‌هایش را می‌خواندند، یا جلوی بیمارستان بهمن، محل بستری‌اش، گردهم آمده بودند»، نوشته است: «جوان بودن ]مرتضی پاشایی[، ابتلایش به سرطان، مردمی و خوش صدا بودن‌اش، همه دایره محبوبیت پاشایی را کامل کرد. حس نوعدوستی مردم در سه روزی که گذشت، بیش از همیشه نمایان بود، خیلی بیشتر از مرگ هر هنرمند و نام‌آوری. این روزها خیلی‌ها پاشایی گوش می‌دهند، ضبط صوت ماشین‌ها، همه از صدای پاشایی پر شده، خیلی‌ها، حتی کسانی که تا پیش از این نام این خواننده پاپ را نشنیده بودند حالا دنبال ترانه‌ها و آلبومش هستند. حتی خود مردم هم از این حس نوعدوستی به هیجان آمدند.»

روزنامه اعتماد عکسی از مراسم تشییع مرتضی پاشایی را در صفحه یک خود منتشر کرده و شرکت کنندگان در این مراسم را  «تماشاگران غریب یک بدرقه» توصیف کرده است.
این روزنامه در گزارش خود از مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی نوشته است: روز یک شنبه «خیابان حافظ از کریمخان تا پل کالج، مملو از جمعیتی بود که مشکی پوشیده بودند، عکس‌هایی از خواننده مورد علاقه‌شان در دست داشتند و در طول مسیر ترانه‌هایی از خواننده محبوب‌شان را با بغض همخوانی می‌کردند.»

اعتماد شمار شرکت کنندگان در مراسم تشییع مرتضی پاشایی را « ده‌هاهزار نفر» اعلام کرده و نوشته است: «حیرت‌آور بود، سیل جمعیتی که از هر سو به سمت تالار وحدت در حرکت بود، این همه جمعیت برای حضور در تشییع پیکر یک خواننده جوان. آنچه که بیشتر نمایان بود، حضور پرشور جوان‌ها بود، درست همان‌هایی که مخاطب هدف مرتضی پاشایی بودند.»

روزنامه اعتماد درعین حال در یادداشت کوتاهی که در کنار عکس یک خود منتشر کرده نوشته است: « ظاهر ماجرا، می‌تواند احساس همبستگی ساده میان مخاطبان یک هنرمند باشد اما اتفاقی که روز جمعه در تهران و دیگر شهرهای ایران افتاد و وضعیتی که دیروز در مراسم تشییع جنازه مرتضی پاشایی به‌وجود آمد، نشان می‌دهد که پیامدهای اجتماعی مرگ این خواننده پاپ، بیشتر و فراتر از یک سوگواری ساده است.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «آیا کسی هست که با دیدن تصویرها و فیلم‌های این تدفین «عجیب و غریب» به پرسش‌ها و مجهول‌های فراوان این روزهای‌مان پاسخ دهد!؟ چه اتفاقی افتاده است؛ آیا با بروز یک پدیده تازه روبه‌روییم یا شاهد موجی از غلیان احساسات عمومی هستیم که زود فروکش می‌کند و تا سوژه‌ بعدی که دوباره سربرآورد، خاموش می‌ماند !؟  آنها سوگوارند یا کنجکاو و آن‌همه تلفن همراه میان مراسم تشییع و تدفین چه می‌کند!؟ به نظر شما نام این وضعیت را چه می‌شود گذاشت جز سرگیجه عمومی.»

مرتضی پاشایی؛ نماد ناکامی دهه شصتی ها

سعید معیدفر جامعه‌شناس طی یادداشتی در شهروند نوشته است: « واکنش به مرگ  مرتضی پاشایی که روز یک شنبه و روزهای گذشته به مهم‌ترین اتفاق اجتماعی ایران تبدیل شد به یک عبارت یک پدیده اجتماعی است و به عبارتی دیگر بهانه‌ای برای بروز پدیده‌های اجتماعی دیگر است.»

این جامعه شناس تاکید کرده است که با «آنچه روز یک شنبه در تهران گذشت پی‌بردیم به مسائل جوانان دهه ٦٠ و ٧٠ که فراموش شده‌اند و صدای آنها شنیده نمی‌شود،توجه‌ای نشده است. جوانانی که دایم به‌عنوان تهدید به حساب می‌آیند و با آنها برخورد امنیتی می‌شود.»

سعید معیدفر همچنین نوشته است: «مرگ پاشایی ٣٠ساله که ناکام از دنیا رفت، نشان‌دهنده ناکامی نسل دهه شصتی‌هاست، نسلی که در همه زمینه‌ها به مشکل خوردند و کسی صدای آنها را نشنید و این مساله‌ای عمومی و فراگیر برای این نسل است و پاشایی یکی از همان دهه‌شصتی‌ها، نماینده این ناکامی‌هاست و به همین دلیل هم جوان‌ها حامی او هستند و دهه شصتی‌ها کارگزار و کنشگر اصلی این پدیده اجتماعی در روزهای اخیر بودند.»
اصغر مهاجری جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی طی یادداشتی در روزنامه شهروند تاکید کرده است که مرگ مرتضی پاشایی به «نماد نگرانی مردم درباره سرطان» تبدیل شده است و «حرکت‌هایی که پس از مرگ مرتضی پاشایی دیده شد، یک حرکت نمادی و مدنی است. لازم است تا مسئولان به‌ویژه مسئولان حوزه بهداشت و درمان، حرف واقعی مردم در پشت این حرکت را بدانند، این یک نکته ظریفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

«پیام های تشییع یک هنرمند»
 

سالاری عقیلی، خواننده موسیقی سنتی، اما طی یادداشتی در روزنامه آرماننوشته است: «جمعیتی که روز یک شنبه برای تشییع جنازه مرتضی پاشایی در مقابل درب تالار وحدت حاضر شده بودند نشان دادند پاشایی اخلاق نیک و پسندیده‌ای داشت.»

نویسنده یادداشت روزنامه آرمان با اشاره به اینکه «عشقی که در صدای مرتضی موج می‌زد باعث شده بود تا آخرین لحظه زندگی از پای ننشیند»، نوشته است: مرتضی پاشایی «در برخی اجراها مجبور بود بین دو قسمت کنسرت زیر سُرم برود، اما تمام سختی‌ها را به جان خرید، تا به بیشترین میزانی که امکان داشت با مردم باشد، آنها را ببیند و برایشان بخواند.»
سالار عقیلی با تاکید براینکه «مردم ایران در طول از دیرباز تا امروز سختی‌های زیادی کشیده‌اند و تمام این اتفاقات مردم را حساس کرده است»، نوشته است: « آنها نیازمند درک شدن و بحق قابل احترامند. رنج هایی که در سال‌های متمادی پشت سر گذاشته‌اند آنها را به دو گانه ابریشم- آهن تبدیل کرده است. مردم ایران بسیار حساسند. همین مردم وقتی به کنسرت‌های موسیقی می‌آیند با هنرمندان آن اجرا همذات‌پنداری می‌کنند. حضور مردم در مراسم تشییع جنازه مرتضی پاشایی نشان داد موسیقی محترم است.»

این خواننده موسیقی سنتی تاکید کرده است:« سیل جمعیتی که روز یک شنبه برای مرتضی پاشایی به خیابان‌ها آمده بودند عشق خود به هنر و هنرمندی چون پاشایی را به خوبی نشان دادند.»

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله روزنامه مردمسالاری با تیتر «پیام های تشییع یک هنرمند» نوشته است: «روز یکشنبه اثبات شد که این محرک قوی می‌تواند حتی از جایی ایجاد شود که کمتر کسی انتظارش را دارد. مراسم تشییع پیکر مرتضی پاشایی، خواننده پاپ محبوبی که البته مشهورتر و محبوبتر از او هم در موسیقی عامه‌پسند ایران حضور داشتند و دارند، حتی برای هوادارانش هم غیرمنتظره بود. استقبال بسیار گسترده مردم برای آخرین وداع با پاشایی که از مقابل تالار وحدت تهران آغاز شد و تا ساعت‌ها خیابان‌های مرکزی پایتخت را قفل کرد و به بهشت زهرا هم رسید.»

این روزنامه با طرح این پرسشی دربار ه «دلایل پیام این استقبال گسترده و مشایعت کم‌نظیر»، نوشته است: «شاید بیماری سخت مرتضی پاشایی که طی یک سال اخیر مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته بود مردم را به پیگیری وضعیت بیماری او واداشته بود و به همین دلیل، همگان در انتظار حاصل مبارزه دشوار او با این بیماری بودند؛ به ویژه با توجه به بهبود نسبی وضعیت جسمانی پاشایی که حتی امکان برگزاری کنسرتی دیگر را در مهر ماه جاری برایش فراهم ساخت. درگذشت او پس از این مبارزه دشوار آن هم در سن کم، خیلی‌ها را، حتی کسانی که با ترانه‌هایش خاطره نداشتند تحت تاثیر قرار داد. اما از منظری دیگر، او خواننده‌ای پاپ با موسیقی عامه‌پسند، اما از نوع غمگین بود. غمی که در لابه‌لای ذهنیت و بطن زندگی مردمان این سرزمین بویژه جوانان رسوخ کرده و به همین دلیل، ترانه‌هایش ارتباط نزدیکی با همه برقرار کرد.»

روزنامه مردمسالاری همچنین نوشته است: «آنچه برخی تمایل دارند پنهان بماند، تاثیر غیرقابل باور موسیقی پاپ در زندگی مردم و بویژه جوانان است. تاثیری به حدی شگرف که می‌تواند چنین اجتماع عظیمی ایجاد کند. همان نوع موسیقی که سال‌ها تلاش شد، انکار و حتی سرکوب شود. خوانندگانی در اوج محبوبیت از همین سرزمین مهاجرت کردند چون زمینه ادامه فعالیت‌هایشان در داخل مرزها فراهم نشد و البته چند خواننده محبوب دیگری که مجوز نگرفته‌اند اما مانده‌اند و می‌خواهند بمانند، آنقدر محبوبیت دارند که آهنگ‌هایشان بدون نیاز به مجوز، بین خیلی از جوانان زمزمه می‌شود.»

سرمقاله نویس روزنامه مردمسالاری تاکید کرده است که «پیام مهم مراسم کم‌نظیر تشییع پیکر مرتضی پاشایی، نقش مهم و سرکوب شده موسیقی پاپ به عنوان هنری عامه‌پسند برای ایجاد همبستگی اجتماعی، بدون دخالت نهادهای حاکمیتی بود و از این پتانسیل مهم، نه باید نگران بود و نه در صدد بهره‌گیری سیاسی و مذهبی از آن، در قالب همان نگرش قالبی و محدود و یکجانبه‌ای که صدا‌و‌سیما در این دو سه شب به آن پرداخته، برآمد. تشییع کم‌نظیر مرتضی پاشایی، پیام روشنی به نتیجه بسیاری از محدودیت‌های سلیقه‌ای است که روز به روز از اثرگذاری آن کاسته می‌شود.»

رتبه ۱۸۹ ایران در ایمنی تصادفات ایران؛بیش از ۹ میلیون کشته و مصدوم در سی سال
روزنامه جوان در تیتر یک شماره دوشنبه خود از «رتبه ۱۸۹ ایران در ایمنی تصادفات بین ۱۹۰ کشور جهان» خبر داده و نوشته خسارات سالانه سوانح رانندگی در ایران ۴۷ هزار میلیارد تومان است.
به نوشته این روزنامه، رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران روز یک شنبه در  نشست هم اندیشی «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» اعلام کرده است که «رتبه ایران از میان ۱۹۰ کشور جهان از نظر ایمنی در تصادفات رانندگی ۱۸۹ است.»
روزنامه جوان نوشته است: «مرگ روزانه ۵۰ نفر بر اثر تصادف، ایران را در میان ۱۹۰  کشور جهان در رتبه ۱۸۹  از نظر ایمنی در تصادفات رانندگی قرار داده است به گونه‌ای که آمار تلفات ترافیکی هر هفته برابر با سقوط یک ایرباس با ۳۵۰  مسافر در کشور بر‌آورد می‌شود که این معضل همچنین هزاران میلیارد تومان خسارت به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به اقتصاد کشور می‌زند.»
بیژن سورانی در گزارش روزنامه جوان از قول  «صاحبنظران» نوشته است: «بیش از ۷ درصد تولید ناخالص ملی رقم خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم تصادفات کشور است که بر اساس آمارها و بر‌آورد‌‌ها در سال ۹۱ از مجموع ۶۷۵۷ هزار میلیارد ریال تولید ناخالص کشور حدود ۴۷۰هزار میلیارد ریال  (۴۷هزار میلیاردتومان) خسارت به اقتصاد ایران وارد شده است.»
به گزارش این روزنامه، اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور در مراسم روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک گفته است: «طی ۳۵ سال اخیر ۹  میلیون و ۸۰۰ هزار نفر قربانی و مصدوم حوادث رانندگی» در خیابان ها و جاده های ایران شده اند» و تنها در سال ۹۲ خسارات حوادث رانند گی «۵۲ هزار میلیارد تومان» بوده است.
روزنامه جوان همچنین از قول سخنگوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، نوشته است: «هر سال ۱۸ هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می دهند.»
همین مقام مسئول به روزنامه جوان گفته است: «۳۵ درصد از سوانح رانندگی در سطح شهرها منجر به مرگ می‌شود و در حال حاضر ۵۰ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در شهرهای ]ایران[ موتورسیکلت‌سواران و عابران هستند که به دلیل عامل انسانی جان خود را از دست می‌دهند و در این میان بیش از ۵۰ درصد تصادفات جرحی مربوط به ۳ و نیم میلیون موتورسوار است و بیشترین تلفات تصادفات موتورسیکلت‌ها در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال است.

+1
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.