قصه زندگی بابک قربانی، از غلبه بر قهرمانان المپیک تا قتل و خودکشی

بابک قربانی
بابک قربانی ستاره کشتی فرنگی ایران که بیش از سه سال در زندان دیزل آباد کرمانشاه بود، با «مصرف مقدار زیادی قرص، در سن ۲۵ سالگی اقدام به خودکشی کرد.»


او پس از این اقدام، به بیمارستان منتقل شد،‌ اما پزشکان نتوانستند کاری از پیش ببرند.

قهرمانی جوانان آسیا، قهرمانی بزرگسالان آسیا، قهرمانی جوانان جهان، قهرمانی جام جایزه بزرگ فدراسیون جهانی، قهرمانی بازی‌های آسیایی گوانگجو و قهرمانی جام جهانی از جمله افتخارات اوست که تا قبل از ۲۲ سالگی و دوران زندان به دست آمده است.

قبل از مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول، محمد بنا دردسر شیرینی داشت در دورنمای انتخاب مهره اصلی وزن ۹۶ کیلوگرم برای المپیک لندن. امیرعلی اکبری، بابک قربانی یا قاسم رضایی؟ هر سه مدعی مدال طلای المپیک. وزنی که اتفاقاً مدال طلای المپیک‌اش به ایران رسید.

اما حوادثی حیرت انگیز برای هر سه نفر رخ داد. امیر به خاطر دوپینگ برای همیشه از کشتی محروم شد و طلای جهانی‌اش را پس گرفتند. او الان به ورزش ام.ام.آ یا هنرهای رزمی-ترکیبی روی آورده که در قفس انجام می‌شود.

بابک به جرم قتلی که ابهامات فراوان آن به خاطر ترس از خونخواهی طرفین و دامنه‌دار شدن ماجرا رسانه‌ای نشد، پیش از آنکه در زندان بپوسد خودش را کشت و حالا در سردخانه است. او فردا زیر خاک خواهد رفت.

نفر سوم قاسم رضایی است که بین این سه نفر، جایی در اردو نداشت. ناگزیر راهی جمهوری آذربایجان شد و قهرمان آن کشور شد اما سرانجام تصمیم گرفت برای کشور خودش مبارزه کند.

حوادثی که برای امیر و بابک رخ داد، همچنین شایستگی‌های خود قاسم، او را تا سکوی شماره یک المپیک بالا برد.

ماجرای بابک قربانی و قتل سجاد

تیر ۱۳۹۱ بابک و محمد قربانی قهرمانان کشتی فرنگی برای شکار به ارتفاعات کرمانشاه رفته بودند. در مسیر بازگشت و از فرط خستگی، جایی را مناسب شنا می‌یابند.

لحظاتی بعد ممانعت افراد حاضر در محل، منجر به درگیری فیزیکی شد و سپس تیراندازی با تفنگ شکاری.

اطلاعات دقیقی از سوی مراجع رسمی منتشر نشد اما برخی منابع غیر رسمی و افراد منتسب به طرفین درگیر، خبر دادند که مقتول به محمد قربانی حمله‌ور شده و بابک هم برای دفاع از برادرش شلیک کرده است.

بابک درباره حادثه گفته بود: «کاش پایم می‌شکست و راهی کوهستان نمی‌شدم. قبل از عزیمت، ناخودآگاه به مادرم گفتم حلالم کند. آرزو دارم روزی مدال المپیک را به مادر سجاد اهدا کنم، اما اگر جای خانواده متوفی بودم هم بابک قربانی را نمی‌بخشیدم. کاش عکس این قضیه اتفاق افتاده بود و امروز جای سجاد، من در خانه ابدی بودم.»

محمد قربانی قهرمان فوق سنگین ایران هم گفت «اگر می‌دانستم بابک در یک لحظه از ترس، مرتکب خطا خواهد شد، خود را جلوی او می‌انداختم تا جوان مردم پرپر نشود.»

بابک قربانی قهرمانان دو وزن المپیک لندن را با اختلاف چشمگیر شکست داده بود. آلن خوگائف قهرمان ۸۴ کیلو از روسیه را ۸-۱ مغلوب کرده و قاسم رضایی را نیز در لیگ بعد از کسب ۶ امتیاز، ضربه فنی کرده بود.

بالاژ کیس قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان (مجارستان)، اصلانبک خوشتوف قهرمان المپیک پکن از روسیه و محمد عبدالفتاح (مصر) قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان و آرتور آلکسانیان نفر سوم المپیک لندن و قهرمان سال ۲۰۱۴ جهان از ارمنستان، فقط تعدادی از قهرمانان سر‌شناس جهان هستند که به قربانی باخته‌اند.

بابک در مصاحبه‌ای در زندان دیزل آباد گفته بود: «وقتی قاسم رضایی در المپیک طلا گرفت، کشتی‌هایش را در زندان دیدم، طلا نوش جانش. پسر زحمتکشی است. به خودم می‌گفتم چه اتفاقی افتاده که حریفان خارجی و بازنده‌های همیشگی من در لندن جشن گرفته‌اند، اما من در این چهار دیواری لعنتی عزادار هستم؟»

یکی از مسئولین زندان هم به نشریه همشهری تماشاگر گفت: «وقتی قاسم رضایی کشتی می‌گرفت، نگاهم به بابک افتاد و دیدم مشغول گرم کردن خودش است! به بابک گفتم چکار می‌کنی؟ یکدفعه به خودش آمد و گفت برای لحظاتی تصور کردم قرار است خودم به روی تشک بروم.»

بابک قربانی تاکید کرده بود: «اگر زمان به عقب برگردد، فاجعه را خواهم بوسید و فوری به خانه خواهم رفت. چه کسی دوست دارد مهر قاتل روی پیشانی‌اش بخورد؟ حاضرم خودم تکه‌تکه شوم، اما یک تار موی سجاد کم نشود. کاش عکس این قضیه اتفاق افتاده بود و امروز این من بودم که چند ماه از خبر مرگم می گذشت.»

در این مدت حمید سوریان، محمد بنا، طالب نعمت‌پور، سامان طهماسبی، حمید زارع و افشین بیابانگرد به ملاقات برادران قربانی رفتند. بابک می‌گفت «دلمان برای داد زدن‌های بنا لک زده. حسن رنگرز هم به ملاقات آمد و قول اهدای یک تخته تشک کشتی را به زندان داد. اما برایش میسر نشده.»

بارها گفته شد که شرایط برای اخذ رضایت از خانواده مقتول فراهم شده. حتی اخباری در رسانه‌های ورزشی منتشر شد که بابک قربانی به زودی در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی حضور خواهد یافت.

اما خبرهای درگوشی هم بود که می‌گفتند حکم بابک صادر شده و قرار است او را بی صدا و ناگهانی اعدام کنند. می‌گفتند وحید دوست و هم بندی‌اش را نیز به همین طریق، شبانه برده و اعدام کرده‌اند.

به تدریج و با قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند، بابک قربانی به فراموشی سپرده شد. دیگر اقدامی برای جلب رضایت خانواده مقتول صورت نمی‌پذیرفت.

+105
رأی دهید
-3

baharmazaheri - عجمان - دبي
جوان کشی از تخصص آخوند مکار و کذاب است ضدّ هنر و بشر و قهرمان خدا لعنتشون کند
دوشنبه 26 آبان 1393 - 10:01
Farokhzad - کنت - انگلستان
فقط میتوان گفت خاک تو سر مسولین همچنین کسى رأ در هر جاى دنیا روى سر میگذارند یک نگاهى به امیرخان که اصلیت پدریش پاکستانى هست بکنید چه امکاناتى دارند چه نیازى هست که بخواند یکجا شنا کنند بر فرض ممنوعه باشه !!! روحش شاد ایکایش خانواده مقتول کمى گذشت میکردن حداقل براى ایران
دوشنبه 26 آبان 1393 - 12:20
azadeh11 - آمستردام - هلند
چه جوانان رشیدی را که از دست ندادیم. ۳۵ ساله که داریم میکشیم.. خدا یا اگر هستی یک لبخند به این جوانان ما و مردم ما بزن...تا چقدر بشنویم و حسرت بخوریم...
دوشنبه 26 آبان 1393 - 15:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.