بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۵ آبان

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۵ آبان

روزنامه خراسان در تیتر یک شماره بیست و پنجم آبان ماه خود از قول قام مقام وزیر نیرو در امور بین الملل از توافق ۵۰ میلیارد دلاری ایران و چین خبر داده است.

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی «پدیده پاشایی» و  واکنش اجتماعی گسترده به مرگ این خواننده جوان پاپ پرداخته است.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «حیرت اجتماعی» در ارزیابی  «واکنش‌‌های مردمی به مرگ مرتضی پاشایی» از قول سعید معیدفر نوشته است: «نسل جوان ایران گروه‌های سیاسی را به عنوان گروه مرجع قبول ندارد و بیشتر به سمت گروه‌های فرهنگی و هنری آمده است و آنها را قبول می‌کند.»

کیهان در تیتر یک خود از قول سیروس ناصری یکی از اعضای پیشین تیم مذاکره کننده ارشد هسته ای تاکید کرده است که «توافق ژنو مثبت نبود، نباید تکرار شود.»

روزنامه های رسالت و جوان در تیتر یک خود از نامه سرگشاده احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، به حسن روحانی خبر داده اند. روزنامه جوان از قول احمد توکلی طاب به رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «آقای روحانی! بگردید اصلاح طلب خوش سابقه پیدا کنید.»

روزنامه رسالت هم به نقل از نامه احمد توکلی به حسن روحانی نوشته است: « منطق مجلس روشن است و بر دو پایه استوار است: اول، حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ به درستی براساس ادبیات مستحکم اسلامی فتنه خوانده شده که به طور خلاصه دعوت به قانون از طرف نظام و گردن‌کشی در برابر قانون و ساختار شکنی برخی سیاستمداران و احزاب اصلاح طلب از طرف دیگر بود، با نتایجی بسیار تلخ و دوم هم اینکه «عقل و تجربه جهان شمول می ‌گوید پست سیاسی را به کسانی که در تقابل با ساختار قانونی فعال بوده‌ اند نمی ‌دهند.»
روزنامه آفتاب یزد ضمن انتشار خبر استعفای جعفر میلی منفرد و سعید سمنانیان دو معاون وزارت علوم در آستانه برگزاری جلسه رای اعتماد فحرالدین احمدی دانش آشتیانی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، پرسیده : «آیا روحانی قافیه را باخته است؟ »

روزنامه شرق در گزارشی از « محرومیت ابدی سعید مرتضوی از قضاوت»، نوشته است: « سعید مرتضوی دادستان سابق تهران برای همیشه از قضاوت محروم شد. دیوانعالی کشور حکم پرونده کهریزک را تایید کرد.» این روزنامه یادآوری کرده است که «دادگاه قضات کهریزک سال ۹۲  نزدیک به سه‌ماه طول کشید. سه خانواده ]محمد[کامرانی، ]امیر[جوادی‌فر، و ]محسن[روح‌الامینی، شاکیان و سعید مرتضوی» به‌همراه علی‌اکبر حیدری‌فر دو متهم پرونده در ۱۴جلسه دادگاه شرکت کردند اما متهم سوم قاضی حداد ]حسن زارع دهنوی[ در هیچ‌یک از جلسات نیامد و به‌جایش وکیلش شرکت کرد. در جلسه دهم خانواده  جوادی‌فر اعلام رضایت کرد و از پرونده کنار رفت. دو شاکی دیگر اما روی خواسته‌ خود ایستادند و کوتاه نیامدند.»

روزنامه شهروند از قول محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نوشته است: «فاجعه دریاچه ارومیه وقتی رخ داد که ٣٠ سانتی‌متر، سطح آب زیرزمینی در منطقه افت کرد. حالا با شرایطی روبه‌رو هستیم که سطح آب زیرزمینی ٦٠ دشت اصلی کشور، حدود ٢ متر افت کرده اما چون نمی‌بینیم، عمق فاجعه را درک نکرده‌ایم.»

همزمان روزنامه وطن امروز با انتشارعکس تمام صفحه ای از آلودگی هوای تهران در صفحه نخست شماره یک شنبه خود، در گزارشی با تیتر «سلام خانم ابتکار»، نوشته است: «هوای نفسگیر این روزهای پایتخت ادعاهای مسئولان دولتی درباره پاک بودن بنزین وارداتی و آلوده بودن بنزین داخلی را دود کرد.»

روزنامه ایران جزئیات تازه ای درباره وکیل ۳۲ میلیارد تومانی یک نهاد دولتی منتشر کرده و از قول علی نجفی توانا،رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، نوشته است: این «وکیل متهم به ارتکاب تخلف، هیچ ربطی به کانون وکلا ندارد» و « از اعضای مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه بوده است.»

«توافق ۵۰  میلیارد دلاری ایران و چین»

روزنامه خراسان در تیتر یک شماره بیست و پنجم آبان ماه خود از قول قام مقام وزیر نیرو در امور بین الملل از توافق ۵۰ میلیارد دلاری ایران و چین خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، اسماعیل محصولی قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به آنچه «توافق بزرگ اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و چین» توصیف کرده، گفته است: «حجم فاینانس های چینی از ۲۳ میلیارد دلار به بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای تامین مالی کل پروژه های صنعتی، عمرانی و اقتصادی کشور افزایش یافت.»

به گفته اسماعیل محصولی هم اکنون «بر اساس نظرات اصلاحی دولت و تایید طرف چینی، حجم فاینانس ها با افزایش حدود دو برابری به حدود ۵۰ تا ۵۲ میلیارد دلار رسیده است و این خطوط اعتباری شامل کل طرح های صنعتی و عمرانی دولت همچون صنایع آب، برق، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر پروژه های صنعتی، عمرانی و معدنی می شود. »

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل همچنین با اشاره به اینکه «براساس آخرین توافق، حجم فاینانس های طرح های آب و برق به ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار رسید»، گفته است: «توافق با طرف های چینی برای فاینانس سایر طرح های آب و برق در حال انجام است.»

روزنامه خراسان یادآوری کرده است که پیش از این علی ماجدی معاون سابق امور بین الملل وزیر نفت از توافق با چین به منظور بازگشایی ۴ تا ۴.۵ میلیارد دلار فاینانس طرح های جدید پتروشیمی ایران خبر داده و اعلام کرده بود که « دوازده طرح جدید صنعت پتروشیمی با استفاده از فاینانس چینی توسعه می یابد.»

این روزنامه همچنین از قول  عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به گشایش خط اعتباری پنج  طرح جدید پتروشیمی توسط فاینانسورهای چینی» اشاره کرده و نوشته است: «با توجه به مشکلات مالی، توسعه طرح های پتروشیمی مستقر در فاز دوم عسلویه از مسیر فاینانس چین شتاب می گیرد.»
به نوشته روزنامه خراسان، حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز پیشتر در ارتباط با «سهم طرح های صنعت آب و برق از محل ۲۲ میلیارد دلار منابع مالی بلوکه شده نفتی ایران در چین» گفته بود: «ساخت دو سد و نیروگاه به طور مستقیم توسط فاینانس چینی در حال انجام است و شمارش معکوس به منظور گشایش فاینانس چینی برای هشت  طرح اولویت دار نیروگاهی و سد» نیز آغاز شده است.

پدیده پاشایی

روزنامه شرق در گزارشی به بررسی «پدیده پاشایی» و  واکنش اجتماعی گسترده به مرگ این خواننده جوان پاپ پرداخته است.

این روزنامه نوشته است: «واکنش‌ها به فوت مرتضی پاشایی، خواننده ۳۰ساله‌ای که صبح روز جمعه پس از ۱۱ماه مبارزه با بیماری سرطان از دنیا رفت همچنان ادامه دارد. بخشی از واکنش‌ها ادامه سوگواری برای این مرگ است و بخشی دیگر واکنشی آمیخته با بهت درباره این حجم و اندازه از واکنش مردم به این ماجرا.»

 صدرا محقق در گزارش روزنامه شرق با اشاره به اینکه «گروه اول اغلب شامل هواداران خواننده مرحوم و جوانان و نوجوانانی هستند که مرتضی پاشایی را عاشقانه دوست داشتند؛ چه این‌روزها که عزادار رفتنش هستند و چه پیش از آن دلبسته صدا و موسیقی‌اش بودند. از روز جمعه تا شبی که به صبح شنبه ختم شد ده‌ها ویدیو، عکس و خبر از تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز، گنبدکاووس، قزوین، انزلی، رشت، بوشهر، جیرفت، تهران و... در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های محلی منتشر شد که حکایت از تجمع هواداران این خواننده جوان در پارک‌ها و میادین این شهرها بود؛ تجمعاتی که همه برای یادبود و گرامیداشت خاطره مرتضی پاشایی برگزار شد، حاضران با شمع‌هایی در دست و زمزمه آهنگ‌هایش بر لب، سوگوار این مرگ بودند.»

گزارش نویس شرق با اشاره به اینکه «گروه دوم» نیز نیز «بهت‌زده به واکنش دسته اول نگاه می‌کردند و دیرهنگام در پی تحلیل آن بودند»، از قول بهمن بابازاده، دبیر بخش موسیقی پاپ وب‌سایت تخصصی موزیک ما درباره جایگاه مرتضی پاشایی در موسیقی پاپ امروز ایران و نوع مخاطبانش نوشته است: «اگر بخواهیم به‌عنوان‌مثال در بین ۱۰خواننده اول پاپ ایران بررسی کنیم رتبه‌ای بهتر از هفتم تا دهم نمی‌توانیم برای مرتضی پاشایی در نظر بگیریم. مخاطبان او هم اغلب افرادی در سن‌و‌سال تین‌ایجرها بین ۱۳ تا ۱۸، ۱۹سال بودند» اما «سرگذشتی که در یک‌سال گذشته و پس از روشن‌شدن ماجرای ابتلای او به سرطان به‌وقوع پیوست را در واکنش مخاطبان به مرگ این خواننده بی‌تاثیر» نبوده است.

روزنامه شرق درعین حال از قول بهمن بابازاده نوشته است: «از زمان اطلاع‌یافتن از بیماری سرطان و آغاز دوره درمان، مرتضی پاشایی و اعضای گروهش فشرده‌ترین برنامه کنسرت‌ها را در کل کشور کلید زدند. به‌گونه‌ای‌ که می‌توان گفت در یک‌سال گذشته او رکورددار اجرای موسیقی زنده در ایران بود با فاصله بسیار زیاد از نفر دوم. این کنسرت‌ها هم شامل کنسرت‌های رسمی و غیررسمی برای سازمان‌ها و ارگان‌ها بود و هم اجراهای عمومی، که حتی تا همین شهریورماه گذشته هفته‌ای دو اجرا در شهرستان‌های مختلف داشت.»

آذر تشکر جامعه شناس نیز درباره گردهمایی در شهرهای مختلف پس از مرگ مرتضی پاشایی به روزنامه شرق گفته است: « سبک جدیدی از کنارآمدن با اندوه در حال عرضه خودش به جامعه است که از این لحاظ هم می‌تواند موضوعی برای بررسی و تحلیل باشد. من تصور می‌کنم شمع‌ به‌دست‌گرفتن، دورهم جمع‌شدن و آوازخواندن برای عزاداری در آینده بسیار رایج‌تر هم خواهد شد در حالی که اینها را ما نمی‌شناسیم و نشناختیم.»

این جامعه شناس با اشاره به اینکه «الان مرگ در کسوت بیماری لاعلاج خودش را نشان می‌دهد و این به‌صورت امر عمومی درآمده»، گفته است: «بسیاری از افراد جامعه خود یا نزدیکانشان به این بیماری مبتلا شده‌اند و طبق آمارها سالانه ۹۰هزارنفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند،همین آمار نشان می‌دهد چه جمعیت زیادی در کشور از نزدیک با سرطان دست‌به‌گریبان هستند. در چنین شرایطی وقتی یک خواننده با این سبک از موسیقی در اوج سنین جوانی به آن مبتلا می‌شود به شکل نمادین جامعه و مردم با او احساس نزدیکی و همدردی می‌کنند.»

«حیرت اجتماعی» از «واکنش‌‌ها به مرگ مرتضی پاشایی»

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با تیتر «حیرت اجتماعی» در ارزیابی  «واکنش‌‌های مردمی به مرگ مرتضی پاشایی» نوشته است: «پاشایی از جمله خوانندگان پاپی بود که تمام کارهای او مجوز دریافت نکردند و تنها یکی از آلبوم‌هایش به نام "یکی هست" در سال ١٣٩١ مجوز گرفته بود. پخش زیرزمینی آهنگ‌های پاشایی در اینترنت باعث شد تا مردم بیشتر با کارهای او آشنا شوند و به همین خاطر نام او بیشتر سر زبان‌ها بیفتد.»

سهیل سراییان گزارش نویس اعتماد با اشاره به اینکه «بلافاصله پس از انتشار خبر درگذشت پاشایی، شبکه‌های اجتماعی و حتی شبکه خبر این خبر را پوشش دادند و همه از پاشایی می‌گفتند، مساله اصلی که مطرح می‌شود این است که نسل جوان کشور پس از مطلع شدن از این خبر سعی کردند تا به سرعت خود را به بیمارستان برسانند و حتی مردم در شهرهای مختلف کشور مثل، مشهد، قم، سمنان، گنبد، بندرعباس، کرمانشاه، یزد، دزفول، اهواز، زنجان، تبریز و... برای او جمع شدند و عزاداری کردند»، و حتی «در شهری مثل مشهد که معمولا به سختی کنسرت موسیقی برگزار می‌شود برای این خواننده پاپ تجمع چند هزار نفری» تشکیل شد.

روزنامه اعتماد با تاکید بر اینکه «غیرقابل پیش‌بینی بودن این اتفاقات نوید مطرح شدن مباحث تازه‌یی را در کشور می‌دهد»، نوشته است: «در نظر نگرفتن علایق نسل جوان با وجود اعمال محدودیت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص موسیقی باعث می‌شود که همه از حضور گسترده طرفداران پاشایی در خیابان‌ها تعجب کنند.»
سعید   معیدفر جامعه شناس، نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه مرتضی پاشایی و اغلب مخاطبانش «دهه شصتی به حساب می‌آیند»، نوشته است: «این نسل خود را نسل سوخته معرفی می‌کند و آنها نسلی هستند که جامعه آنها را فراموش کرده و مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند.»

این جامعه شناس با تاکید براینکه دهه شصتی ها «گروه مرجع و الگوی» خود را «تغییر» داده اند، نوشته است: «زمانی بود که نسل‌ها معمولا از نسل‌های گذشته خود الگو می‌گرفتند اما نسل جوان ایران خودش را به عنوان مرجع قبول دارد و کارهایی که بخواهد را انجام می‌دهد. مهم‌ترین دلیلی که خودشان را به عنوان مرجع معرفی می‌کنند فراموش‌شدگی آنهاست و حل نشدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی که هرروز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. نسل جوان ایران گروه‌های سیاسی را به عنوان گروه مرجع قبول ندارد و بیشتر به سمت گروه‌های فرهنگی و هنری آمده است و آنها را قبول می‌کند.»

به نوشته سعید معیدفر «یکی دیگر از جنبه‌های این اتفاق مساله سرطان است» چرا که «با سونامی سرطان روبه‌رو هستیم که از مشکلات محیط زیستی و آلودگی هواست و هرروز ما خبر فوت یکی از نزدیکان خود را در سنین پایین می‌شنویم. مجموعه این رفتارها و اتفاقات باعث می‌شود تا جوانان نسبت به این نکات واکنش نشان دهند و به نوعی به این مشکلات اعتراض کنند.»
این جامعه شناس درعین حال در روزنامه اعتماد نوشته است: «اعتراض آنها تهدید به حساب نمی‌آید بلکه گذر جامعه ایران از نسلی به نسل دیگر است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.»

افت دو متری آب زیرزمینی در ٦٠ دشت ایران

روزنامه شهروند از قول محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نوشته است: «فاجعه دریاچه ارومیه وقتی رخ داد که ٣٠ سانتی‌متر، سطح آب زیرزمینی در منطقه افت کرد. حالا با شرایطی روبه‌رو هستیم که سطح آب زیرزمینی ٦٠ دشت اصلی کشور، حدود ٢ متر افت کرده اما چون نمی‌بینیم، عمق فاجعه را درک نکرده‌ایم.»

به گزارش روزنامه،  محمد درویش طی سخنانی در  «میزگرد فرهنگ و آب: علوم اجتماعی، محیط‌زیست و صلح»ف گفته است: «بیش از ٩٠‌درصد اندوخته جانوری خودمان را از دست داده‌ایم» و «در جنوب تهران ٣٦ سانتی‌متر در‌ سال زمین نشست می‌کند درحالی‌که اگر سالی چهار میلیمتر نشست زمین در اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد شرایط بحرانی اعلام می‌شود.»

این روزنامه نوشته است: «مطرح شدن این صحبت‌ها در روزهایی که همه از بحران می‌گویند و از روزهایی حکایت می‌کنند که نیمی از ایران به دلیل بیابانی شدن و خشکسالی خالی از سکنه خواهد شد، آینده‌ای خشک و بیابانی برای ایران را ترسیم کرد. آینده‌ای که بسیاری آن را فاجعه می‌دانند.»

روزنامه شهروند همچنین از قول مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نوشته است: «الان در شرایطی این‌جا نشسته‌ایم که بر اساس اعلام  بنیاد سازمان زمین‌شناسی کشور و مطالعات رسوب‌شناسی اتفاقاتی افتاده که در طول ٤٠٠‌هزار ‌سال گذشته نظیر نداشته است. نظیر نداشته که همزمان شاهد عقب‌نشینی یک کیلومتری تالاب گمیشان در سواحل خزر باشیم. عمق متوسط تالاب انزلی، در جایی که هر ‌سال بیش از ٢‌هزار مترمکعب بارش دارد، از ١٤ متر به یک متر برسد. گاوخونی، بختگان، مهرلو، ارژن و ... خشک شود. ‌هامون‌های سه‌گانه را از دست بدهیم.

جازموریان به یک چشمه تولید گرد و خاک تبدیل شود. ٣٠‌درصد زاگرس خشک شده و بیش از ١٨‌میلیون بلوط خشک شده باشد.»

محمد درویش با اشاره به این‌که بی‌سابقه است که سطح سفره‌های آب زیرزمینی در ٦٠ دشت اصلی ایران بیش از دو  متر سقوط کند، گفته است: «این سقوط در شرایطی اتفاق افتاده است که فاجعه دریاچه ارومیه به دلیل افت سطح آب به میزان ٣٠سانتی‌متر رخ داده است. این افت ٣٠ سانتی‌متری سطح آب زیرزمینی باعث شد ما یک پهنه نیم‌میلیون هکتاری را از دست بدهیم که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای بیابان‌زایی قرن یاد می‌شود. پس چگونه است که در ٦٠ دشت اصلی ایران به میزان ١٠٠‌میلیون هکتار سطح آب زیرزمینی دو متر افت می‌کند. با این اتفاق دریاچه‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از ارومیه را از دست داده‌ایم و چون نمی‌بینیم متوجه خطر نیستیم. این شرایط امروز جامعه است، بسیار بحرانی و تاریخی.»

«وارونگی هوای پایتخت» و سلام وطن امروز به معصومه ابتکار

همزمان روزنامه وطن امروز با انتشارعکس تمام صفحه ای از آلودگی هوای تهران در صفحه نخست شماره یک شنبه خود، در گزارشی با تیتر «سلام خانم ابتکار»، نوشته است: «هوای نفسگیر این روزهای پایتخت ادعاهای مسئولان دولتی درباره پاک بودن بنزین وارداتی و آلوده بودن بنزین داخلی را دود کرد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه «فصل پاییز و زمستان را باید به عنوان سنگ محک سنجش برنامه‌های انجام شده درباره آلودگی هوا دانست»، نوشته است: «با سرد شدن هوا و ایجاد حالت وارونگی دما در شهرهای صنعتی و کلانشهرها تمام ذرات آلوده‌کننده هوا پایدار شده و اگر برنامه‌ای برای کاهش آنها صورت گرفته باشد در چنین روزهایی می‌توان صحت این ادعاها را ارزیابی کرد» اما حالا «چند روزی است وارونگی دما در شهرهای صنعتی و بویژه پایتخت نفس‌کشیدن شهروندان را با سختی همراه کرده است.»

وطن امروز تاکید کرده که همین چند روز «برای روشن شدن غیرواقعی بودن ادعای سازمان محیط‌زیست در کاهش معضل آلودگی هوا به کمک شهروندان آمد و وارونگی ادعای این سازمان با اعداد و ارقام نقش بسته در تابلوهای سنجش کیفیت هوا به خوبی نمایان شد چرا که پیش از این نه‌تنها خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست بلکه رئیس‌جمهور نیز جایگزینی بنزین وارداتی را در کاهش آلودگی هوا موثر اعلام کرده بودند.»

«وکیل ۳۲ میلیاردی» از قوه قضائیه مجوز فعالیت گرفته بود، نه از کانون وکلا

روزنامه ایران جزئیات تازه ای درباره وکیل ۳۲ میلیارد تومانی یک نهاد دولتی منتشر کرده است، وکیلی که چندی پیش مقام های قضایی از بازداشت وی خبر داده بودند.
علی نجفی توانا،رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ، اما به روزنامه ایران گفته است: این «وکیل متهم به ارتکاب تخلف، هیچ ربطی به کانون وکلا ندارد» و به این دلیل از وی به عنوان وکیل نامبرده شده است که برخی افراد و نهادها «بی‌توجه به اخلاق مدیریتی و رسانه‌ای سعی در اشاعه مطالبی دارند که نشان دهد درصد تخلف وکلا بالاست و گاهی ارتکاب برخی جرایم را به وکلا نسبت می‌دهند.»

رئیس کانون وکلای مرکز همچنین گفته است: «حتی در یکی دو ماه گذشته شاهد اعلام مواردی از سوی مقام‌های قضایی درباره وکلا بودیم که طی مکاتبه‌هایی تقاضا کردیم چنانچه این تخلف‌ها از سوی وکلای کانون رخ داده به ما اعلام کنند تا از طریق مراجع انتظامی با آنها برخورد قانونی و لازم صورت گیرد.»

علی نجفی توانا درباره فردی که مقام های قوه قضائیه از وی به عنوان «وکیل ۳۲ میلیاردی» نامبرده بودند، گفته است: «متأسفانه وقتی عنوان وکیل مطرح می‌شود افکار عمومی بلافاصله وکلای کانون را در ذهن تصور می‌کنند اما دیدیم که با توضیح رئیس سازمان بازرسی کل کشور مشخص شد فرد متخلف از اعضای مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه بوده است و به اصطلاح ماده ۱۸۷ بوده است.»

روزنامه ایران همچنین از قول علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، درباره «تخلف ارتکابی از سوی وکیل ۳۲ میلیاردی» نوشته است: «این پرونده از سوی مقام‌های قضایی و اجرایی کشور رسیدگی خواهد شد و افراد متخلف به مجازات قانونی خواهند رسید. اما آنچه مایه تأسف است این که قانون و اساس ماده ۱۸۷ بر این محور بنیان نهاده شد که قوه قضائیه مشاور حقوقی ارزان دراختیار مردم قرار دهد. نه این که به آنها پروانه وکالت داده شود، اما امروزه تعداد بسیارزیادی از این افراد که قرار بود فقط مشاور حقوقی باشند حتی خارج از اعتبار قانون پروانه وکالت دریافت کرده‌اند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که دیگر حتی به قوه قضائیه نیز توجهی نداشته و درواقع از این عنوان سوءاستفاده می‌کنند.»

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران هم درباره تخلف ۳۲ میلیارد تومانی یکی از مشاوران حقوقی قوه قضائیه، به روزنامه ایران گفته است: «کانون‌های وکلا به عنوان تشکیلات صنفی مستقل سعی دارند از طریق دادسراها و دادگاه‌های خود محیط کارشان را سالم و منزه نگه دارند و چون تنها کار آنها تمشیت امور حرفه‌ای و صنفی وکلاست از عهده این کار خوب برمی‌آیند اما قوه‌قضائیه که کار اصلی‌اش رسیدگی به امور قضایی و قضات است ناچار نمی‌تواند تشکیلات دیگری را با تعداد حدود ۱۵ هزار نفر عضو به نحو مطلوب کنترل و اداره کند.»

به نوشته این روزنامه، بهمن کشاورز درباره اینکه آیا «دریافت حق‌الوکاله با مبالغ بالا عملی غیر اخلاقی، تخلف یا حتی جرم» ایت، گفته «به‌طور حتم پاسخ منفی است چرا که وقتی موضوع دعوا یا خواسته رقمی بزرگ باشد حق‌الوکاله به نسبت آن دریافت خواهد شد و باید هم بشود؛ چرا که به هیچ‌عنوان منصفانه نیست که وکیل دادگستری برای صاحبان سرمایه، بیگاری یا کار مجانی انجام دهد» و البته «واضح است اگر فردی به علت ناتوانی مالی یا دسترسی نداشتن به اموال خود قادر به پرداخت حق‌الوکاله حقوقی یا کیفری خود نباشد اداره‌های معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری و قسمت مربوط به وکالت تسخیری در اختیار او خواهند بود و بدون دریافت حق‌الوکاله وکالت او را می‌پذیرند.»

روزنامه ایران یادآوری کرده است که براساس قوانین جاری در ایران «وکیل و موکل در تعیین حق‌الوکاله آزادند و وکیلی که حق‌الوکاله می‌گیرد مبلغش هراندازه هم که باشد وقتی مالیات دولت و سهم صندوق تعاون وکلا و سهم کانون وکلا را بدهد دیگر به‌کسی بدهکار نیست و هیچ محدودیتی برای گرفتن حق‌الوکاله ندارد.»

علی نجفی توانا، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ، گفته است: « تعرفه وکالت از سوی ریاست قوه قضائیه تصویب شده و همه وکلا باید براساس آن، حق‌الوکاله دریافت کنند، اما طبق قرارداد خصوصی که بین وکیل و موکل بسته می‌شود مجاز هستند هر مبلغی که توافق طرفین است را بگیرند. به‌عنوان مثال کسی که ۹۰۰ میلیارد تومان طرح دعوا می‌کند به‌ وکیل ۱۰ درصد آن را می‌پردازد و قرارداد می‌بندند و هیچ اشکال قانونی نیز بر آن مترتب نیست به‌ شرط آنکه هزینه‌های دولت و کانون را بپردازد.»

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز  درباره « قرارداد ۳۲ میلیاردی که وکیل جوان با سازمان دولتی مورد نظر امضاکرده»، به روزنامه ایران  گفته است: « آنچه در این پرونده تخلف محسوب شده جعل امضا و مدارک بوده‌است »، اما »به‌دلیل نظارت ناکافی و تجربه کم این وکیل و وساطت افرادی که با سوءنیت وارد این جریان شده‌اند قراردادی با یک نهاد دولتی بسته شده و با مداخله افرادی در قوه مجریه و به احتمال زیاد وابستگان نهادهای دیگر این تخلف بزرگ رخ داده است اما آنچه مسلم است اینکه قرارداد مورد نظر با رانت ارتباط منعقد شده‌است.»

فرناز قلعه دار در گزارش روزنامه ایران یادآوری کرده است که حدود یک ماه قبل هنگامی که سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری وکیل ۲۵ ساله‌ای خبر داد که در جریان وکالت برای یک سازمان دولتی قرارداد ۳۲ میلیارد تومانی حق‌الوکاله تنظیم  و برای موفقیت در پرونده مورد وکالت، اقدام به جعل امضای یک قاضی دادگستری کرده بود شوک بزرگی به جامعه وکلا و حتی دولت وارد شد و سؤال‌های زیادی در اذهان عمومی شکل گرفت.»

گزارش نویس روزنامه ایران با اشاره به اینکه به گفته سخنگوی قوه قضائیه «چند نفر واسطه و افرادی از سازمان مورد نظر که در این پرونده نقش داشتند شناسایی و دستگیر شده یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند»، نوشته است این خبر درحالی اعلام شد که «بررسی لایحه جامع وکالت و بحث بر سر نظارت بر کار وکلا، میان کانون و قوه قضائیه اختلاف‌هایی ایجاد کرده است افشای چنین تخلف بزرگی بازتاب‌های مختلفی در جامعه به دنبال داشته است» اما اکنون و به گفته رئیس کانون وکلای مرکز آشکار شده که «وکیل ۳۲ میلیاردی هیچ ارتباطی با کانون نداشته و از اعضای گروه مشاوران حقوقی قوه قضائیه مربوط به وکلای ماده ۱۸۷ بوده است.»

+0
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.