بزرگترین رزمایش مین‌روبی آمریکا، «لاف‌زنی‌های» فرماندهان سپاه

حسین آرین (کارشناس نظامی)

بزرگترین رزمایش مین‌روبی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس، دریای عمان، خلیج عدن، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند در منطقه‌ای به وسعت ۵/۸ میلیون کیلومتر مربع برگزار شد، منطقه‌ای که سه گلوگاهِ انتقال انرژی خلیج فارس به اروپا یعنی تنگه هرمز، باب‌المندب و کانال سوئز را دربر می‌گیرد. نزدیک به ۴۰ درصد نفت عبوری از دریا و ۲۰ درصد از نفت مصرفی دنیا از آبراه استراتژیک هرمز می‌گذرد.

مشارکت بی‌سابقه

رزمایش بین‌المللی ضد مین (IMCMEX 14) که سومین رزمایش سالانه است با مدیریت ناوگان پنجم آمریکا از روز دوشنبه ۵ آبان با یک سمپوزیوم سه‌روزه در منامه آغاز شد و تا ۲۲ آبان ادامه داشت. در اجرای رزمایش امسال که در مقایسه با رزمایش‌های دو سال گذشته، پیچیده‌تر و گسترده‌تر بود، ۴۴ کشور، ۳۸ ناو، ۳۲ کشتی تجاری، ۶۵۰۰ نفر پرسنل نظامی و ۷۰۰ نفر غیرنظامی شرکت جستند.

آمریکا که بیشترین یگان‌ها را به این رزمایش اختصاص داد، هشت فروند ناو مین‌روب در خلیج فارس دارد و در سال‌های اخیر بر شمار هلی‌کوپترهای مین روبِ وابسته به ناوگان پنجم نیز افزدوه‌است.

ناو آمریکایی «پونس» که در واقع یک پایگاه دریایی شناور محسوب می‌شود، در رزمایش یادشده حضور داشت.

بعد از آمریکا، بریتانیا با اعزام ۱۰ ناو از جمله چهار ناو مین‌روب و ۱۵۰۰ نفر پرسنل نظامی به این رزمایش، نقش عمده‌ای را در اجرای آن به‌عهده داشت.

کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، اردن و شماری زیادی از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، سوئد، بلژیک، آلمان و نروژ نیز در این رزمایش حضور داشتند. از کشورهای منطقه‌ای، پاکستان و از خاور دور، ژاپن و کره جنوبی هم یگان‌هایی را به این رزمایش گسیل داشتند و برخی کشورها مانند مصر، برزیل و لبنان به اعزام ناظران بسنده کردند.

مراحل رزمایش

این رزمایش در سه مرحله اجرا شد. مرحله اول با برگزاری سمپوزیوم یاد شده در بحرین شکل گرفت و طی آن افسران ارشد کشورهای شرکت‌کننده، ضمن مرور نحوه اجرای رزمایش در دریا، در مورد چالش‌های پیش روی یگان‌های هر کشور بحث و تبادل نظر کردند.

مرحله دوم رزمایش با حرکت ناوها به دریا در قالب سه نیروی رزمی مشترک و تمرین در حوزه‌های شکار مین، مین‌روبی با هلیکوپتر، عملیات خنثی‌سازی مین و غواصی، اسکورت کشتی‌های تجاری و نفت‌کش‌ها، شناسایی و بازرسی کشتی‌ها و قایق‌های مشکوک و بالاخره حفاظت از بنادر و لنگرگاه‌ها و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، مانند سکوهای نفتی، ادامه پیدا کرد.

در این مرحله که در واقع برای ارتقا آمادگی یگان‌های شرکت‌کننده با هدف باز نگه‌داشتن خطوط مواصلات دریایی و برای تردد آزاد کشتی‌ها صورت گرفت، راه‌های مبارزه با دزدی دریایی و مقابله با ماموریت‌های انتحاری به وسیله قایق‌های سریع حامل مواد منفجره نیز محک رده شد.

دریابان جان میلر، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا (شاخه دریایی سنت‌کام یا فرماندهی مرکزی) در تشریح اجرای این مرحله از رزمایش در سایت رسمی نیروی دریایی آمریکا نوشت، علاوه بر ۳۸ ناو، از ۱۹ وسیله زیرآبی بدون سرنشین و ۱۰۰ غواص ویژه خنثی‌سازی مواد منفجره نیز استفاده شد. او در تشریح اهداف این رزمایش گفت: «همه کشورهای شرکت‌کننده در یک مورد اتفاق نظر کامل دارند و آن تهدید تجارت جهانی از جانب مین‌های دریایی است.»

در مرحله نهایی رزمایش، فرماندهان و افسران شرکت‌کننده و همچنین ناظران، در جلسه‌ای در بحرین با مرور درس‌های آموخته شده از رزمایش را برای تقویت هماهنگی بین کشورهای شرکت‌کننده به بحث گذاشتند.

اضافه بر این قرار است برخی از یافته‌ها و چالش‌های رزمایش مذکور در قالب یک کنفرانس مین‌روبی که از ۲۶ تا ۲۸ آبان در لندن برگزار خواهد شد، بررسی گردد.

روبات‌های زیرآبی، هلی‌کوپترهای مین‌روب

جنگ مین که استفاده تاکتیکی و عملیاتی و استراتژیک از مین‌های دریایی است، عموماً دو بخش دارد: یکی مین‌گذاری و دیگری مین‌روبی. در بخش مین‌روبی یا عملیات ضد مین که جنبه دفاعی دارد و رزمایش امسال نیز بر این پایه برگزار گردید، سه چالش عمده وجود دارد: تعیین موقعیت مین‌های کارگذاشته شده؛ احتراز از آب‌های مین‌گذاری شده و تعیین مسیرهای ایمن برای تردد کشتی‌ها و ناوها؛ و چنانچه این کار ممکن نباشد باز کردن یک مسیر دریانوردی در آب‌های مین‌گذاری شده با روبیدن یا خنثی کردن و یا نابود کردن مین‌ها. این مین‌ها ممکن است شناور و مجاورتی (شاخک‌دار)، و یا کفی (کار گذاشته شده در کف دریا) از نوع صوتی، مغناطیسی و یا فشاری و یا ترکبیی از آنها باشد.

در چند دهه گذشته، روبیدن و نابود کردن مین‌ها به طور سنتی به وسیله ناوهای مین‌روب و مین‌شکار، هلی‌کوپترهای مین‌روب، و غواصان انجام می‌گرفته‌است ولی در سال‌های اخیر با توجه به دستاوردهای شگرف در زمینه فناوری‌های دریایی، همان‌گونه که در سه رزمایش مین‌روبی آمریکا در خلیج فارس و آب‌های اطراف نشان داده شد، به‌کارگیری روبات‌های زیرآبی (یا وسیله زیرآبی بدون سرنشین) برای روبیدن و یا تعیین موقعیت مین‌ها بسیار مؤثر افتاده‌است.

یکی از روبات‌هایی که نیروی‌های دریایی بریتانیا و آمریکا در این رزمایش‌ها بکار گرفتند، «سی فاکس» یا «روباه دریا» نام دارد که به وسیله ناوهای مین‌شکار به طرف مین‌های کار گذاشته شده هدایت می‌شود تا آنها را منفجر کند.

به تازگی جاناتان گرین ارت، فرمانده نیروی دریایی آمریکا، گفت که هلی‌کوپترهای مین‌روب آمریکا به علت پر هزینه بودن و کهنگی بازنشسته خواهند شد و به جای آنها روبات‌های زیرآبی برای روبیدن و یا شکار مین‌ها به میدان خواهند آمد.

سامانه مین‌یاب هواپایه، شیرهای دریایی

جدا از روبات‌ها، در رزمایش امسال دستاوردهای تازه‌ای در زمینه فناوری دریایی از جمله «سامانه مین‌یاب لیرزی هواپایه» نیز به نمایش گذاشته شد. این سامانه که بر روی هلیکوپترهای «ام‌آچ ۶۰ اس» موسوم به «شهباز دریا» دریا نصب می‌شود برای تعیین موقعیت مین‌های شناور و یا مین‌های رها شده در آب‌های ساحلی به ویژه در گلوگاه‌های دریایی بکار گرفته می‌شود.

یکی دیگر ار ویژگی‌های رزمایش امسال استفاده از شیرهای آبی تربیت‌شده برای کمک به شکار مین و حفاظت از ناوها و لنگرگاه‌ها بود. به گفته دریابان میلر، فرمانده ناوگان پنجم، این پستانداران با کمک مربیان خود می‌توانند در یک محیط دریایی پررفت‌وآمد و بسیار شلوغ و همچنین در آب‌های عمیق با پیدا کردن و علامت گذاری مین‌های کار گذاشته شده، راه را برای خنثی‌سازی آنها هموار کنند.

همین پستانداران در عین حال می‌توانند از حمله غواصان دشمن به ناوهای مستقر در لنگرگاه‌ها یا پهلو گرفته در بندرها جلوگیری کنند. به گزارش رسانه‌های نظامی آمریکا این پستانداران قادرند با پابند زدن به غواصان موجب دستگیری آنها شوند، پابندی که به وسیله یک طناب باریک به قایق گشتی متصل است و مربیان این حیوانات می‌توانند با کشیدن طناب مذکور، غواص مهاجم را به سطح آب بیاورند.

چند دهه است که نیروی دریایی آمریکا به تربیت برخی از پستانداران برای ماموریت‌های نظامی همت گماشته اشت. این برنامه سرّی در دهه ۹۰ میلادی آفتابی شد. آمریکا برای اولین بار در خلیج فارس، در پی جنگ ۲۰۰۳ علیه عراق و سقوط رژیم صدام، همگام با غواصان از «دلفین‌های پوزه‌بطری» و روبات‌های زیرآبی برای روبیدن مین‌های کار گذاشته شده در بندر ام‌القصر عراق بهره گرفت تا ناوهای تدارکاتی بتوانند با پهلو گرفتن در اسکله‌های این بندر، کار کمک‌رسانی و پشتیبانی یگان‌های زمینی را آغاز کنند.

مین‌های ایران

این رزمایش بین‌المللی، جدا از بعد نظامی آن، عمدتاً حامل پیامی به جمهوری اسلامی بود که جنگ نامتقارن در دکترین عملیاتی آن در دریا، جایگاه ویژه‌ای دارد و مین‌گذاری یکی از عوامل موثر برای بازدارندگی دشمنان بالقوه، به ویژه آمریکا، محسوب می‌شود. فرماندهان سپاه در گذشته بارها از بستن تنگه هرمز در صورت درگیری با آمریکا سخن به میان آوردند.

به برآورد کارشناسان غربی، جمهوری اسلامی بیش از دو هزار مین، از جمله مین‌های «ئی‌اِم ۵۲» چینی در اختیار دارد و می‌تواند با استفاده از شناورهای سطحی (نظامی یا تجاری) و زیردریایی‌های کیلو کلاس (نور، طارق، یونس) در صورت لزوم مین‌گذاری کند.

اما یکی از بزرگترین ضعف‌های نیروهای دریایی سپاه و ارتش نداشتن توان مین‌روبی است. به عبارت دیگر اگر کشورهای غربی در مقابل مین‌گذاری ایران به عمل متقابل دست زنند و بندرها و برخی از جزایر استراتژیک ایران را با مین‌های بسیار پیشرفته و پیچیده خود در محاصره قرار دهند، جمهوری اسلامی از روبیدن یا خنثی کردن آنها عاجز خواهد بود.

لاف‌زنی‌های فرماندهان نیروی دریایی سپاه

به‌رغم این ناتوانی، افسران بلندپایه نیروی دریایی سپاه، از سویی با بزرگ‌نمایی توان نیروی تحت امرشان و از سوی دیگر با برداشتی بسیار عوامانه از توان دریایی آمریکا که نشانه‌های آن را در مستند تبلیغاتی «رودر رو با شیطان» می‌توان دید، قدرت نظامی آمریکا را به هیچ می‌شمارند. این مستند طی روزهای اخیر در برنامه تلویزیونی ثریا پخش شد.

در این راستا، سرتیپ محمود فهمیمی، معاون عملیات نیروی دریائی سپاه، در واکنش به اولین رزمایش مین‌روبی آمریکا و هم‌پیمانانش در خلیج فارس در سال ۱۳۹۱، گفت: «نیروی دریایی سپاه در زمینه مین، مین‌ریزی و مین‌روبی تسلط دارد و ایالات متحده توانایی مقابله در این خصوص را ندارد.»

علی فدوی، فرمانده نیروی دریائی سپاه، پارسال در مشهد گفت در سپاه پاسداران «هیچکس باور ندارد که قدرت و توانمندی نیروی دریائی آمریکا بیشتر از ایران است».

همین فرمانده در اردیبهشت امسال در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اظهار داشت، همه می‌دانند که یکی از اهداف عملیاتی ما از بین بردن نیروی دریایی آمریکا است و اینکه ظرف ۵۰ ثانیه می‌توان یک شناور آمریکائی را غرق کرد.

او همچنین در مستند «رودر رو با شیطان» با اشاره به استراتژی سپاه برای تامین امنیت در خلیج فارس گفته‌است: «ما برنامه داریم که آمریکایی‌ها باید از خلیج فارس بروند».

جانشین این فرمانده، علیرضا تنگسیری، هم دراظهاراتی مشابه در مستند یادشده تصریح کرده‌است که ایران ازسال ۶۴ به بعد و پس از حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس «شش سیلی محکم» به آمریکایی‌ها زده‌است اما او به لحاظ امنیتی نمی‌توان «ابعاد آن را باز کند».

واقعیت این است که دگرگونی‌هایی در استراتژی دریائی آمریکا ظاهر شده‌است ولی هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج آمریکا از خلیج فارس و آب‌های اطراف آن وجود ندارد و برگزاری رزمایش‌های مین‌روبی که هر سال ابعاد آن وسیع‌تر شده‌است، وارونه ادعای علی فدوی را ثابت می‌کند.

آمریکا بر آن است تا با استفاده از یگان‌های کوچک و ناوچه‌های تندرو، توام با چابک کردن ناوگان پنجم و یک‌کاسه کردن توان دریایی کشورهای عرب خلیج فارس، ضمن کاهش هزینه‌های نظامی خود، با ایجاد یک بازدارندگی مؤثر در مقابل جمهوری اسلامی، جاه‌طلبی‌های آن را در این آبراه مهار کند.

+113
رأی دهید
-14

mammal - لندن - انگلیس
دلیل اینکه سپاه باورش نمی‌شه که آمریکا قدرت نظامی هست مثال آن کبکی هست که سرش را کرده تو برف و فکر می‌کنه کسی دیگر نیست. شما ۱ قدم بردارید آنها ۱۰۰ قدم بر میدارند. گنده تر از شما (روسیه) از آمریکا می‌ترسند، به قول معروف خالی‌ نبندین که الان سقف پایین میاد
شنبه 24 آبان 1393 - 22:21
میو میو - تهران - ایران
مقاله حسین آرین (کارشناس نظامی)واقعا چرت و پرت بود...بدبخت حسین آرین هنوز نفهمیده چند تا ناو آمریکایی با وسیله مین ایران منهدم شده و خود غربی ها اذغان دارن که مین های ایران پیشرفته و غیرقابل ردیاب شدند...متاسفانه حسین آرین (کارشناس نظامی) این مقاله شیبه داستان نوشنه تا واقعیت نظامی...الاقل به سایت های خارجی نظامی سر بزنه و تجهیزات نظامی ایران اطلاعاتی کسب کنه و الکی چیزی تجهیزات ایران نمی دونه ننویسه ...حالم بهم خورد این مقاله...
شنبه 24 آبان 1393 - 22:31
Mamad_ina - نیو یورک - آمریکا
امیدوارم هیچ وقت جنگ نشود، ولی یک مسئله خیلی مهمی هست که اگر یک سرباز آمریکایی کشته شود دولت زیر فشار افکار عمومی میرود، ولی سربازان جمهوری اسلامی به لطف مغز شویی ملاها با افتخار برای کشته شدن میروند. فعلا که این پنجاه و چند کشور میگند داعش رو نمیتونند زودتر از دو سال نابود کنند، داعشی که نه سلاح های سنگین داره، نه هلیکوپتر نه مین نه تانک نه موشک، به این سادگی ها هم نیست، آخوندها لیاقت حکومت رو ندارن ولی از بلایی که سر سوریه افغانستان عراق مصر و.. اومده به نظر من جنگ جز بدبختی برای مردم چیزی نداره.
شنبه 24 آبان 1393 - 23:32
ramtin.p - دورتموند - المان
اره با خالی بندی هواپیما بدون سر نشین امریکا رو نشوندن ؟؟ این سپاه با سپاه قدیم فرق کرده
یکشنبه 25 آبان 1393 - 01:11
رستگار501 - برن - سویئس
میو میو - تهران - ایران ---- بهتر تو بجای نظر دادن همون میومیوت را بکنی . مین های ایرانی همون آشغالهای جنگ دوم جهانی بود که شاه قبلی خریده بود ، و فرماندهان احمق در حین جنگ ایران با عراق در تنگه هرمزد ریختند و آمریکایی ها هم در مدت 20 دقیقه 60 درصد ناوهای ایرانی را باموشکهای دوربرد نابود کردند و بقیه هم فرار کردند ، البته همه ناوهای ایرانی ساخت آمریکا بود و چنان وامانده بودند که حتی یک گلوله هم نتوانستند بسمت آمریکایی ها شلیک کنند. چند ناو باقیماند ایرانی هم فرسوده و فاقد تجهیزات مدرن غربی میباشند .
یکشنبه 25 آبان 1393 - 01:27
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
میو میو - تهران - ایران. میشه لینک اینایی رو که میگی بدی؟؟ آقا جان، من إز اینکه ایران قدرتی باشه خوش حال هم میشم، ولی اولا اونایی که اون بالا هستن یک ذره به فکر ایران نیستن، حتی فکر اسلام فلک زده خودشون هم نیستن. دوما، فقط با خالی بندی برأی مصرف داخلی میخوان اعتبار کسب کنن. حالا این چیزایی رو که گفتی رو برام بفرست ما هم اطلاعاتمون زیاد شه. وقتی تو مانور کشته میدن ببین دیگه تا کجا وضع خرابه
یکشنبه 25 آبان 1393 - 03:42
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
میو میو - تهران - ایران دوست عزیز ما هم دوست داریم باور کنیم که کشوری داریم توانمند که میتونه از حریم خودش دفاع کنه و در مواقع حساس به کمک مردمش بیاد ولی‌ حیف که اینطور نیست، حکومتی داریم که با دیکتاتوری و زور گویی و فساد بر مردم حکومت میکنه، سپاهی که عملکرد واقعیش سرکوب مردم ایران هست، بسیجی که کارشان کتک زدن جوانان مظلوم مردم به عنوان حجاب‌ و این حرفهاست، ارتشی که ۳۵ ساله تحریمه، وزارت اطلاعاتی‌ که کارش این هست که کسی‌ از مردم به خیال مخالفت با رژیم نیفته، شهرداری که کارش ضرب و شتم مردمه، سیستم بهداشتی که غیر انسانی‌ هست. غیره و غیره. حالا شما میگی‌ ایران قوی هست؟ اینها مصرف داخلی‌ داره دوست عزیز، ایران آخوندی هیچ رقمی‌ نیست.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 04:45
اردشیر یکم - خوزستان - ایران
یک عمر است که به شنیدن دروغ در حکومت اسلامی عادت کرده ایم.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 05:21
میو میو - تهران - ایران
رستگار501 - برن - سویئس:اول برو توی سایت های خارجی و ایرانی درباره سلاح های ایرانی اطلاعاتی کسب بکن بعد بیا اینجا نظر بده و رو به هوا نظر نده...
یکشنبه 25 آبان 1393 - 06:40
siavash2a - تهران - ایران
سگی که زیاد پارس کنه قدرت حمله نداره.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 07:10
جنگنده - تهران - ایران
خاک بر سر ایرانیهای خودفروخته که از پیشرفت نظامی ایران ناراحتند.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 07:12
hossein+87= - ایران - ایران
اینکه آمریکا تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته داره شکی توش نیست. ولی پشمک جلوه دادن نیروی نظامی ایران هم از چرندیات این مقاله بود. همه خوب میدونن اگه آمریکا جراتش رو داشت ، به یه بهونه ای به ایران حمله میکرد و خیال خودش رو راحت میکرد ، نه اینکه به عراق و سوریه و افغانستان لشکر کشی کنه و اینهمه خرج اسرائیل کنه و خودش رو درگیر مذاکرات کنه و غیره. خوب یا بد ، آمریکا به خودش جرات دست درازی سمت ایران رو نمیده وگرنه ایــــــــــنهمه متحمل هزینه برای نابودی ایران به روش های غیر نظامی نمیشد! حسابش رو کنید که تا صادرات دارو رو به ایران منع کرده بودن!! بعد میومدن و میگفتن ما نگفتیم دارو صادر نشه ولی پولش رو نمیدونیم چجوری پرداخت کنن! خو احمق این یعنی ما دارو نمیدیم دیگه!
یکشنبه 25 آبان 1393 - 07:32
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
آمریکا را باش میگه ایران(جمهوری اسلامی)قدرت مین روبی نداره ،خوب شما ربات و شیر دریایی و هلیکپتر و.....دارین ،فراموش نکنین ایران پستاندارنی بنام بسیجی‌ بی‌ ترمز تربیت کرده که تعداد شونم کم نیست ، مین‌ها را با نمک و کتچاپ و ماینز درسته میخورن.از شوخی‌ بگذریم یکی از اشتباهات در محاسبات نظامی غرب و شرق در جنگ با تروریستها دقیقاً در این نکته هست که همیشه این مهم و از قلم میندازن.در جنگ با عراق اکثراً بسیجیهای بی‌ ترمز که بیشترشان کم سنّ و سال بودن را به میدانهای مین میفرستادن که آرزوی شهادت و داشتن این طوری هم بسیجی‌ به آرزوش می‌رسید هم مین روبی انجام میشد و بعدش حمله میشد
یکشنبه 25 آبان 1393 - 07:48
قیس - اهواز - ایران
باید به حسین آرین بگم خواب تو تعبیر نداره هذیان دیدی
یکشنبه 25 آبان 1393 - 08:52
زنده بادايران من - لرستان - ایران
بدبخت ومفلوک است انسانهایی که قدرت وشوکت و شرافت وغیرت خود را پوچ پندارند وقدرت دشمن را بزرگ وخودرا درمقابل دشمنانشان وامانده بدانند. ملتی که بخواهداستقلال وآزادی داشته باشد باید هزینه بپردازد اگر نپردازد همان است که خار وذلیل ودرمانده است. هزینه ای که می پردازدباید عاقلانه باشدهرچندبادادن جان باشد. انسانهای بزرگ کارهای بزرگ می کنند. ماایرانیها باید به خودببالیم باداشتن جوانان ودانشمندان بافکرومتعهدبه ملت. توقع ازمملکتی را که پادشاهان قاجارشهوت ران ووطن فروش وبعدازآن پهلوی خائن وطن فروش نوکرآمریکا وانگلیس که مارابه100سال عقب نگه داشتند نباید داشتو ایران امروز سربلندبه شوکت وعزت جوانان شهیدش می باشدکه خارچشم دشمنان شده است. پس بدانیدآمریکا واذنابش هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 10:33
koros_nl - امستردام - هلند
یجوری حرف میزنی که انگار در مورد دشمنت حرف میزنی, ایران هرچی باشه و هرکی حکومت کنه باز وطنته , البته هیچ ملتی مثل ما ایرانیان اینقدر وطن فروش نداره , شهدا و جانبازان و اسیران جنگ کجا شما که بخاطره تکه نانی دم تکان میدید کجا ......؟!!!
یکشنبه 25 آبان 1393 - 12:07
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
میو میو - تهران - ایران. چی شد پس لینک سایت های خارجی؟
یکشنبه 25 آبان 1393 - 14:24
metti - تهران - ایران
اقا این عرزشیا بد جوری به سوزش افتادن نکه اون هواپیمایه قاهر برفراز اسمان تمام هواپیماهایه دژمن رو سوسک کرده اینا بهشون بر خورده
یکشنبه 25 آبان 1393 - 15:33
میو میو - تهران - ایران
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا:می خوام لینک سایتهای خارجی بزارم ولی ایرانیان انگلستان فیلتر می کنه....
یکشنبه 25 آبان 1393 - 16:02
metti - تهران - ایران
اقا این عرزشیا بد جوری به سوزش افتادن نکه اون هواپیمایه قاهر برفراز اسمان تمام هواپیماهایه دژمن رو سوسک کرده اینا بهشون بر خورده
یکشنبه 25 آبان 1393 - 15:33
رستگار501 - برن - سویئس
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران جوانی روستایی را که طراح یک هلیکوپتر بود را به صنایع هوایی فرستاده بود تا در مورد کارایی طرح او با او همکاری کنیم ، وقتی عکسی که از هلیکوپترش را دیدم مطمن شدم که در سپاه و سازمان پژوهشهای ع. دیوانه ها کار میکنند و از هیچ فنی آگاهی ندارن . طرح او شامل یک صندلی ارج و نردبان چوبی بجای دم هلیکوپتر و دسته بیل و تخته بنایی بجای پروانه هلیکوپتر و موتور گازی دو زمانه بود . البته چند مورد دیگر هم برادران بی مغز سپاه با مخارج زیادی صرف ساخت هواپیمای بمب افکنی که شامل دوچرخه لاحاف دوزان و بال چوبی که به گردن دوچرخه ران (خلبان) با طناب وصل میشد . این فناوری مدرن و پیشرفته آخوندی است.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 15:56
mammal - لندن - انگلیس
hossein+87= - ایران - ایران .. اولا از بین ۵۷ کشور اسلامی که در دنیا هست ۳-۴ تا به دلایلی هم با آمریکا هم با کشور‌های اروپایی مشکل دارند، اگر آمریکا که اینقدر میگی‌ ضد اسلام هست چرا به آنها گیر نمیده؟ دوما دلیلی‌ که آمریکا به ایران حمل نمی‌کنه فقط و فقط به خاطره قرارداد الجزایر هست که در اواخر دوران گروگان گیری نوشته شد و در آن بطور واضح رژیم ایران خواست بنویسند که آمریکا به هیچ وجه به ایران حمل نمی‌کنه و اگر حمله کرد شامل مجازات بین‌المللی باشد. متاسفانه لینک را نمیتونم بذارم چون ایران یوکی پاکش می‌کنه، ولی‌ تو گوگل بگردی پیدا میکنی‌، متأسفانه به زبان انگلیسی‌ هم هست و خیلی‌ طولانی. آخوند‌ها این را به مردم نمیگویند و از این مسئله سؤ استفاده میکنند که خودشان را مظلوم نشان بدهند
یکشنبه 25 آبان 1393 - 16:23
danial nabi - استكهلم - سوئد
اطلاعات فوق سرّی آمریکا گواه بر این است که با ایران بهتر است وارد جنگ نشویم، فقط قایق‌های تندرو سپاه قادرند که ناو‌های ما را براحتی مورد هدف قرار دهند، حتی بدون استفاده از زیر دریایی پهباد و موشک‌های زمین به دریا که رادار قادر به شناسایی آنها نیست، این گفته سرّی پنتاگون است.
یکشنبه 25 آبان 1393 - 19:31
danial nabi - استكهلم - سوئد
رستگار۵۰۱ - برن - سویئس به جای اینکه چرت و پرت بگی‌ کمی‌ آگاهانه نظر بده که آدم نگه بی‌ سوادی، اینو ببین که ایران به چه سطحی از تکنو رسیده.. https://www.youtube.com/watch?v=PTjanhiht9I
یکشنبه 25 آبان 1393 - 22:44
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
danial nabi - استکهلم - سوئد. اونوقت این جاسوس خانگی کی بوده که این اخبار فوق سری پنتاگون رو به گوش شما رسونده!؟
یکشنبه 25 آبان 1393 - 22:58
جنگنده - تهران - ایران
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا......................... هر کی بوده یک خود فروخته مانند تو نبوده !!!!!!!
دوشنبه 26 آبان 1393 - 12:32
مترلینگ - منچستر - انگلستان
من هم امیدوارم که قدرت نظامی ایران هزار برابر امریکا و یا هر کشوری باشه ولی مهم اینه که فرضیه ضعیف پنداشتن دشمن هم زیاد به صلاح ما نیست و شاخ وشونه کشیدن وبراه افتادن جنگ هم به صلاح هیچ ملتی نیست ایران اباد و ازاد و قدرتمند ارزوی همه ی ما ایرانیان وطن پرسته
دوشنبه 26 آبان 1393 - 18:55
danial nabi - استكهلم - سوئد
مترلینگ - منچستر - انگلستان قدرت نظامی ایران از آمریکا بیشتر نیست، ولی‌ باز دارنده جنگی خواهد بود اگر آمریکا به این جنگ تن‌ دهد، ناو‌های آمریکا حامل سلاح اتمی‌ هستند، برای همین بسیار نگران قدرت ایران در صدمه زدن به این ناو‌ها هستند، چه این رژیم باشه یا نباشه شاه باشه یا هر حکومت دیگر ما باید بر علیه آمریکا قدرت نمایی کنیم، این حق خاک و آب ماست، آنها هستند که در آب‌های ما قشون‌ کشی‌ کردند، در این برهه از زمان ما به هر طریقی باید بر ضدّ این زورگویهی آنها بایستیم، دفاع از آنها به معنای خود فروشیست و نه چیز دیگر، آنها را یکبار برای همیشه باید سر جاشون بنشانیم، این وظیفه همه ما ایرانی‌ هاست.
دوشنبه 26 آبان 1393 - 21:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.