کلوچه گوشت با سس گوجه‌فرنگی

مواد لازم برای چهار نفر


گوشت چرخ‌کرده: 500 گرم
مغز نان باگت: یک و نیم پیمانه
جعفری خرد شده: سه قاشق سوپخوری
تخم‌مرغ: یک عدد
شیر: نصف پیمانه
سیر: دو حبه
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق سوپخوری
پیاز رنده شده: یک عدد
پنیر گودا: 80 گرم
سس گوجه‌فرنگی: به میزان لازم
نمک و فلفل از هر کدام: یک قاشق چایخوری
ادویه: نصف قاشق چایخوری
آرد سفید:‌ به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم


طرز تهیه

ابتدا مغز نان باگت را در شیر حل کرده و کنار می‌گذاریم، سپس پیاز را به همراه روغن در تابه تفت می‌دهیم تا پیاز سرخ و طلایی شود. سیر رنده شده را نیز تفت داده و کنار می‌گذاریم.
گوشت چرخ‌کرده، پیاز داغ، سیر، جعفری، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل، تخم‌مرغ، ادویه و مغز نان حل شده در شیر (شیر اضافی آن را جدا می‌کنیم) را با هم مخلوط کرده و ورز می‌دهیم. مقداری از مایه برداشته، به صورت کلوچه گرد درآورده، سپس در آرد می‌غلتانیم و در روغن داغ روی حرارت متوسط اطراف آن را سرخ می‌کنیم، سپس در سینی فر قرار داده، پنیر گودا را روی آن ریخته و در طبقه وسط فر و با حرارت 175 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه قرار می‌دهیم تا پنیر آب و طلایی شود.
پس از آماده شدن با سس گوجه‌فرنگی آن را سرو کرده و با سبزیجات دلخواه غذای‌مان را تزیین می‌کنیم.


نکات


مغز نان باگت باعث لطافت این کلوچه می‌شود. می‌توان به جای تخم‌مرغ فقط از زرده تخم‌مرغ در این کلوچه‌ استفاده کرد. مدت زمان پخت: 30 دقیقه سس گوجه‌فرنگی مواد لازم برای سه تا چهار پیمانه گوجه‌فرنگی متوسط: پنج عدد رب گوجه‌فرنگی: دو قاشق غذاخوری پیاز متوسط نگینی خرد شده: یک عدد سیر رنده شده: دو حبه جعفری خرد شده: دو قاشق غذاخوری پودر آویشن: یک قاشق چایخوری روغن زیتون: سه قاشق غذاخوری نمک: یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری طرز تهیه روغن را در قابلمه مناسبی روی حرارت قرار می‌دهیم تا کمی داغ شود، سپس پیاز را در آن تفت داده تا کاملا طلایی شود. سیر را نیز اضافه کرده و یکی، دو بار هم می‌زنیم. گوجه‌فرنگی‌های پوست گرفته و رنده شده را که از صافی رد کرده‌ایم به همراه رب گوجه‌فرنگی، جعفری، آویشن و یک پیمانه آب به مواد اضافه می‌کنیم و با قاشق چوبی کاملا هم می‌زنیم تا یک‌دست شود. در قابلمه را می‌بندیم و می‌گذاریم تا به مدت 20-25 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد، سپس نمک و فلفل را اضافه کرده و 10 دقیقه دیگر روی حرارت قرار می‌دهیم. نکته این سس در یخچال تا یک هفته قابل نگهداری است. اصولا سس‌ها در ظرف شیشه‌ای در بسته نگهداری می‌شوند

+6
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.