«بیش از ۲۰۰ غیرنظامی قربانی حملات ۱۰ روزه دولت سوریه شده‌اند»

سازمان‌های بین‌المللی بارها از حملات با بمب‌های بشکه‌ای انتقاد کرده‌اند

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، در گزارش تازه‌ای می‌گوید دست‌کم ۲۲۱ نفر از غیرنظامیان سوری، طی ۱۰ روز گذشته، قربانی حملات هوایی دولت آن کشور شده‌اند که در این میان یک سوم آنها کودک هستند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، ناظر بر جنگ داخلی آن کشور است. جنگی که طی سه سال و نیم گذشته ادامه داشته و تا کنون نزدیک به ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید افزایش حملات نیروهای حکومت بشار اسد، این نگرانی را در میان مخالفان او به وجود آورده که رژیم سوریه با بهره گرفتن از فرصت ناشی از حملات هوایی آمریکا به اسلام‌گرایان در آن کشور، قصد بزرگ‌تر کردن محدوده تحت کنترل خود را دارد.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز می‌گوید از ۲۰ اکتبر (۱۱ روز پیش)، نیروهای دولتی  در نقاط مختلف دست به انجام ۷۶۹ حمله، از جلمه حملات هوایی با بمب‌های بشکه‌ای، زده‌اند.

بمب‌های بشکه‌ای که نیروی هوایی سوریه با استفاده از هلی‌کوپتر آنها را در مناطق مختلف منفجر می‌کند، بشکه‌هایی مملو از مواد انفجاری، میخ یا قطعات فلزی هستند که استفاده از آن بارها با انتقاد شدید سازمان‌های بین‌المللی روبه‌رو شده است.

علاوه بر کشته‌شدگان، این سازمان ناظر می‌گوید بیش از ۵۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته این فعالان، حملات هوایی مناطقی در استان شرقی دیر الزور، استان مرکزی حمص، در عین حال مناطق پرجمعیت‌تر غربی مانند قنیطره، ادلب یا لاذقیه را هدف گرفته‌اند. به حاشیه دمشق، پایتخت، نیز حملاتی انجام شده است.

آمار تازه پس از آن منتشر می‌شود که انتشار ویدئویی از حمله هوایی با بمب‌های بشکه‌ای به یک اردوگاه پناهندگان در ادلب با واکنش ایالات متحده روبه‌رو شد.

بنا بر گزارش شاهدان عینی و نیز فیلمی که منتشر شده‌، یک هلی‌کوپتر ارتش سوریه به اردوگاه آورگان در استان ادلب حمله و دو بمب بشکه‌ای پرتاب کرده است که دست‌کم ۱۰ قربانی برجای گذاشت. بسیاری از آنها زنان و کودکان بودند.

هفتم آبان ماه وزارت خارجه آمریکا گفت «از گزارش‌هایی که حکایت از حمله رژیم اسد با بمب‌های بشکه‌ای به اردوگاه آوارگان عابدین در ادلب دارد، و دیدن تصاویر کشتار مردم غیرنظامی» شوکه شده‌ است.

اما سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه از آنچه «سکوت جهانی» نامیده انتقاد کرده و می‌گوید این سکوت را «در حالی‌که هر روز رژیم بشار اسد دست به کشتار فرزندان سوریه می‌زند، محکوم می‌کند».

رویترز می‌گوید بر شمار حملات نیروهای دولتی اسد، از زمان آغاز حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به نیروهای «حکومت اسلامی» و شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در یک ماه گذشته، به طور محسوسی افزوده شده است.

نیروهای حکومت اسلامی، از قدرتمندترین مخالفان رژیم سوریه، که بخش قابل توجهی از خاک آن کشور را در دست دارند، نیز متهم به کشتار غیرنظامیان و انجام اعدام‌های خودسرانه و دست‌ جمعی هستند.

سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد حکومت اسد و شورشیان مخالف آن را به کشتار غیرنظامیان متهم کرده‌اند.

+21
رأی دهید
-3

Azadikhah - تكسل - هلند
در یک فیلم منتشره در یوتیوب، اجساد زنان، کودکان و چادرهای آتش گرفته دیده می‌شود و همزمان مردم برای نجات جان زخمی‌ها فریاد می‌زنند. صدای مردی نیز به گوش می‌رسد که می‌گوید: «این کشتار آوارگان است. بگذارید جهانیان این را ببینند، اینها مردم آواره هستند. به آن‌ها نگاه کنید، این‌ها افراد عادی هستند، مردم آواره. آن‌ها از بمباران‌ها فرار کرده‌اند». مردی نیز در ویدئوی دیگری مربوط به اردوگاه «عابدین» که آوارگان استان حما را در خود جای داده است، می‌گوید که بیش از ۷۵ نفر در جریان این حمله کشته شدند. رسانه‌های دولتی سوریه به این حمله اشاره‌ای نکرده‌اند!
جمعه 9 آبان 1393 - 14:11
Azadikhah - تكسل - هلند
نامردا چکار به کمپ پناهنده‌ها دارید! سقوط رژیم بشار اسد از هر نظر به سود مردم ایران خواهد بود.جمهوری اسلامی طی این چند سالی که از جنگ سوریه می گذره میلیاردها دلار را صرف فرستادن تجهیزات و سلاح و انواع کمکهای دیگه برای بقای رژیم اسد کرده. با سقوط رژیم اسد در سوریه، همسایگی لبنان، امکان ولخرجی جمهوری اسلامی برای حزب الله لبنان از بین می ره و چندین میلیارد دلار هم از این جهت صرفه جویی می شه. ولی مهمترین سود این هست که موقعیت رژیم جمهوری اسلامی در منطقه به شدت تضعیف می شه.
جمعه 9 آبان 1393 - 14:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.