آرامگاه «کوروش» یا قبر «مادر سلیمان»؟

بر اساس سفرنامه‌های باقی‌مانده از آن دوران، «دشت مرغاب» باغی بزرگ و رویایی بود، با تندیس‌های زرین و زیورآلات آراسته و پر از درخت که حالا یک بیابان بایر است و در وسط آن تنها نمونه‌ آرامگاه‌سازی از دوره‌های پیش از اسلام یعنی مقبره‌ی کوروش خودنمایی می‌کند.
به گزارش پارسینه، «دشت مرغاب» در محوطه‌ی پاسارگاد در استان فارس بیش از 2550 سال پیش یک باغ بزرگ بود، باغی با نگهبانان و خدم و حشم که از مقبره‌ی «کوروش» محافظت می‌کردند، با سایبانی بزرگ روی مقبره که همه در زیر سایه‌ی آن زیارت می‌کرده‌اند.

بر اساس سفرنامه‌های باقی‌مانده از آن دوران، «دشت مرغاب» باغی بزرگ و رویایی بود، با تندیس‌های زرین و زیورآلات آراسته و پر از درخت که حالا یک بیابان بایر است و در وسط آن تنها نمونه‌ آرامگاه‌سازی از دوره‌های پیش از اسلام یعنی مقبره‌ی کوروش خودنمایی می‌کند. البته این بایر بودن با توجه به اسناد موجود پس از غارت مقبره‌ی کوروش توسط سربازان یونانی به مرور به وجود آمده است.

به گزارش ایسنا، هفتم آبان ماه روزی‌ست که آن را به نام «کوروش» - پادشاه بزرگ ایرانی - نامگذاری کرده‌اند، عنوانی‌ که هیچ‌ جایی در تقویم رسمی کشور ندارد.

اما کوروش که بود؟ سال 559 پیش از میلاد یعنی 2553 سال پیش، «کوروش» در سن 32 سالگی جانشین پدرش «کمبوجیه» شد و با فتح بابِل، جایی که حکمرانی بر آن به مثابه فرمانروایی بر جهان را داشت، در سال 58 پیش از میلاد تاجگذاری کرد و بعد از آن «کوروش بزرگ» نام گرفت.

او پس از اقدامات و فتوحاتی که برای ایران انجام داد، 30 سال بعد از تاجگذاری در 529 پیش از میلاد (2523 سال پیش) فوت کرد. بر اساس متن‌های موجود در کتاب «تربیت کوروش» یا «کوروش‌نامه» نوشته «گسنفون»، کوروش به فرزندانش وصیت کرد تا در زمان دفن، جسدش را مومیایی نکنند، با طلا نپوشانند و بدنش را بدون تابوت در خاک بگذارند.

کوروش یک پادشاهی جهانی را شکل داد که در طول تاریخ بی‌مانند است، قلمرویی که به گونه‌ای که آن را نه در گذشته داشته‌ایم و نه در آینده مانند آن را خواهیم داشت. حتی پس از کوروش بسیاری از پادشاهان قصد تقلید از وی را داشتند، مانند اسکندر که ابایی نداشت لباس هخامنشی بپوشد. او علاوه بر خودش به سربازان‌اش نیز دستور داد با زن‌های ایرانی ازدواج کنند تا فرهنگ ایرانی - یونانی به فرزندانشان منتقل شود.

کوروش خود را برای همیشه در تاریخ ایران و جهان جاودانه کرد. او با نوشتن حقوق منشور کوروش، پس از پیروزی بر «نبونعید» و تصرف بابل، آن را یک سند و شاهد تاریخی پرارزش در سطح دنیا کرد، به گونه‌ای که در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل متحد منشور حقوق بشر کوروش را به همه‌ی زبان‌های رسمی کشورهای عضو سازمان منتشر کرد و بدلی از این استوانه را در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک قرار داد.

استوانه‌ی کوروش بزرگ یا منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شده‌ است. نیمه‌ی نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه‌ی پایانی آن سخنان و دستورهای کوروش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شده‌ است.

این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر بابل باستانی پیدا شد و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود. این منشور را یکی از بزرگترین نشانه‌های روحیه‌ی بردباری در فرهنگ ایرانی می‌دانند.

اما شخصیت کوروش و اقدامات او باعث شد وی را «ذوالقرنین» بنامند؛ کلمه‌ای که به گفته‌ی بسیاری از بزرگان در قرآن نیز آمده است.

از جمله بزرگانی که معتقدند ذوالقرنین یادشده در قرآن و مسیح عهد عتیق هر دو به کوروش هخامنشی برمی‌گردد، می‌توان به «علامه طباطبایی» در تفسیرالمیزان، «آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی»، ترجمه تفسیر سوره کهف از باستانی پاریزی، مولانا «ابوالکلام آزاد»، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیرالبیان، و 10 نفر از مفسران بزرگ قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی، دکتر علی شریعتی در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی، صدر بلاغی در قصص قرآن، آیت‌الله «سید محمد فقیه» استاد اخلاق و حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم، استاد محیط طباطبایی و حجه‌الاسلام شهید هاشمی‌نژاد اشاره کرد.

به عنوان مثال باستانی پاریزی، عضو هیات علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی پیشتر در این‌باره گفته است: در تورات، کوروش به صورت اسم کوروش آمده است. ما در کتب تاریخی خودمان آن را به صورت "کی‌روش" نوشتیم که درست هم است.

وی با بیان این‌که تنها تصویری که از کوروش باقی مانده تصویر برجسته‌ای در پاسارگاد است، ادامه داد: بر روی آن تصویر نام «کوروش» نوشته نشده است، اما نقاشی از دوره‌ی صفویه داریم که این تصویر را کشیده و بالای آن سه خط به خط میخی نوشته شده «من کوروش پادشاه هخامنشی هستم»، ولی آن نوشته الان وجود ندارد.

باستانی پاریزی با بیان این‌که ‌60 سال پیش کتاب مذکور را ترجمه کرده است، افزود: انعکاس این مسئله در جامعه‌ روحانیت ایران بسیار مهم است که اسم یک ایرانی آریایی در قرآن آمده باشد. این از نظر جامعه‌ی ما ایرانی‌ها خیلی حرف است.

این استاد برجسته‌ی تاریخ اظهار کرد: اولین‌بار یک ایرانی قرآن را ترجمه و در تبریز چاپ کرده که این نکته را در مورد «کوروش» و «ذوالقرنین» قبول کرده است. بار دوم مرحوم تابنده گنابادی کتابی تحت عنوان «سه داستان اساطیری در قرآن» به چاپ رسانده که بر همین مسئله تاکید کرده است. مرحوم علامه طباطبایی هم در کتاب‌شان منعکس کرده‌اند که با استدلال‌هایی که ابوکلام آزاد کرده است تا دلیل دیگری بر رد آن پیدا نکنیم آن را قبول می‌کنم.

زاگرس زند - ایران‌شناس و مدرس تاریخ ایران باستان - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی شخصیت کوروش و آرامگاه وی اظهار کرد: آرامگاه کوروش تنها نمونه‌ سنت آرامگاه‌سازی در پیش از میلاد است، چراکه در دوران قبل از کوروش، پادشاهان ثروتمند و زیادی که دوره‌ی پادشاهی‌شان هر کدام معماری پرشکوهی داشته‌اند زندگی می‌کردند، اما پس از مرگ‌شان هیچ نشانی از مقبره یا مکان دفن آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل آرامگاه کوروش را می‌توان نمونه‌ای از سنت آرامگاه‌سازی در آن زمان دانست.

او سنت آرامگاه‌سازی را دارای باری مقدس در آن زمان دانست و افزود:‌ این سنت در آن زمان حتی به فرهنگ عامیانه نیز راه پیدا کرد، به گونه‌ای که پس از اسلام شکوفا شد، مانند معماری در ساخت بناهایی مثل حمام و مسجد در آن دوران که به طور کامل از ویژگی‌های ایرانی برخوردار بودند؛ آرامگاه‌سازی نیز از این خصوصیت بهره گرفته است.

وی با بیان این‌که سنت آرامگاه‌سازی در ایران باستان بسیار متفاوت‌تر از ایران پس از اسلام است، افزود: با این وجود تنها آرامگاه باقی مانده از آن دوره، آرامگاه «کوروش» است. این آرامگاه در بستر تاریخیِ خود، یگانه است. همچنین ساخت مقبره‌ی آن نیز اهمیت و بی‌همتا بودن کوروش را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با توجه به اسناد موجود و آنچه در سفرنامه‌ی افراد مختلف در دوران باستان نوشته شده، به نظر می‌رسد این آرامگاه حالتی زیارتگاهی داشته است، اما پس از مدتی چون مردم فراموش می‌کنند که آن مقبره متعلق به چه کسی بوده، تا حدود 200 سال پیش به این مقبره، قبر «مادر سلیمان» می‌گفتند.

او اضافه کرد: در حدود اوایل سده‌ی 19 میلادی باستان‌شناسان با تحقیقاتی که انجام دادند و با توجه به متن‌ها و کتیبه‌های در دسترس‌شان، حدس زدند که این مکان متعلق به آرامگاه «کوروش» است، بنابراین کمتر از 200 سال است که باستان‌شناسان به یقین متوجه شده‌اند که این مکان متعلق به «کوروش» بوده است.

زند همچنین درباره‌ی زیارتگاهی بودن این مقبره عنوان کرد: با توجه به منابعی مانند نوشته‌های «استرابون» تاریخ‌نگار و جغرافی‌دان جهان باستان و «هرودت»، تاریخ‌نویس به نظر می‌رسد مکانی که آرامگاه کوروش در آن قرار دارد یک مکان زیارتگاهی بوده است. این دو تاریخ‌نویس نوشته‌اند: «اسکندر از این آرامگاه دیدن کرده است. آن آرامگاهی بزرگ و مملو از تندیس‌های زرین و زیورآلات آراسته با نگهبانان بی‌شماری بوده که مردم در آن زیارت می‌کرده‌اند.»

این ایران‌شناس همچنین درباره‌ سازه‌ی مقبره‌ کوروش به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مساحت زیربنای آرامگاه کوروش 156 متر مربع و با ابعاد 12 در 13 متر است. این مقبره چند پلکان دارد که از کوچک به بزرگ روی هم سوار شده‌اند تا به اتاقک وسط برسند. ارتفاع پله‌ی اول 170 سانتی ‌متر‌، ارتفاع پله دوم و سوم هر کدام 130 سانتی‌متر و سه پله آخر نیز هر کدام 55 سانتی‌متر ارتفاع دارند. بنابراین بلندی کل بنای مقبره‌ی کوروش 11 متر است، با یک سقف شیروانی مانند.

وی آرامگاه کوروش را به یک حرم بسیار کوچک شبیه دانست و افزود: معماری این مقبره، مدل معابد زیگوراتی و مقابر اورارتوئی‌هاست که سال‌ها در مهاجرت بوده‌اند، به نظر می‌رسد مقبره کوروش نیز از این مدل معماری سرمنشاء گرفته است.

زند افزود: مقبره کوروش از سنگ‌های بسیار بزرگ و سفید شکل گرفته است که بدون ملات و با بسط‌های سلسله‌ای روی هم وصل شده‌اند. این بنا به لحاظ مکانیک سازه و بحث فرسایش آب و باد به درستی طراحی شده و بیشترین پایداری ممکن را دارد.

این ایران‌شناس نمونه‌ی بسیار کوچک‌تر مقبره‌ی کوروش را مقبره‌ی «گوردختر» در شهرستان دشتستان استان بوشهر دانست و افزود: آن مقبره برخلاف مقبره‌ی کوروش خط و کتیبه‌ای ندارد و پلکانی بسیار کوتاه‌تر دارد. در واقع آن براساس گمانه‌های مطرح شده یک مدل کوچکتر از آرامگاه کوروش است.

+143
رأی دهید
-11

قیس - اهواز - ایران
درود بر کورش.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:18
babakb111 - رشت - ایران
عداد ا رقال اشتباه است تاریخ نگاری هم حتما اشتباه
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:57
rahjoo - بابل - ایران
در هر قوم و فرهنگی، بزرگی بالاتر از سایر بزرگان هست،و در ایرانشهر ،کوروش سرآمد آریاییهاست! نه بخاطر کشورگشایی هایش، بلکه منش پهلوانی و هوشمندی سرشارش در اینکه اگر به کائنات و موجودات در آن احترام بگذاری برایت احترام قایل خواهند شد! وگرنه اگر به کشتن بود هیچکس به گرد پای چنگیز و تیمورلنگ و سلاطین عثمانی نمیرسد اما جز در میان افراد قبیله(پانها و غیر متمدنها) شان همه جا منفورند!!!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:19
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان
آتیلا قشقایی- میگن از هر ١٠ نفر تو دنیا ٢ نفرشون از تخم و ترکه چنگیز و سربازانش هستند، مطمعأ تو جزو همون ٢ نفرى!! خوشا به حالت!!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:45
*Fanoos* - ایران - ایران
شعری از شاعر باذوق صادق علی حق پرست که منشور کوروش را به نظم کشیده است. جهان در سیاهی فرو رفته بود. به بهبود گیتی امیدی نبود. نه شایسته بودی شهنشاه مرد. رسوم نیاکان فراموش کرد. بناکرد معبد به شلاق و زور. نه چون ما برای خداوند نور. پی کار ناخوب دیوان گرفت. خلاف نیاکان به قربان گرفت. نکرده اراده به خوبی مهر. در اویخت با خالق این سپهر. در آواز مردم به جایی رسید. که کس را نبودی به فردا، امید. به درگاه مردوک یزدان پاک. نهادند بابل همه سر به خاک. شده روزمان بدتر از روز پیش. ستمهای شاهست هر روز بیش. خداوند گیتی و هفت آسمان. ز رحمت نظرکرد بر حالشان. برآن شد که مردی بس دادگر. به شاهی گمارد در این بوم وبر. چنین خواست مردوک تا در جهان. به شاهی رسد کوروش مهربان. سراسر زمینهای گوتی وماد. به کوروش شه راست کردار داد. منم کوروش و پادشاه جهان. به شاهی من شادما ن مردمان. منم شاه گیتی شه دادگر. نیاکان من شاه بود و پدر. روان شد سپاهم چو سیلاب و رود. به بابل که در رنج و آزار بود.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:21
*Fanoos* - ایران - ایران
براین بود مردوک پروردگار. که پیروز گردم در این کارزار. سرانجام بی جنگ و خون ریختن. به بابل درآمد ، سپاهی ز من. رها کردم این سرزمین را زمرگ. هم امید دادم همی ساز وبرگ. به بابل چو وارد شدم بی نبرد. سپاه من آزار مردم نکرد. اراده است اینگونه مردوک را. که دلهای بابل بخواهد مرا. مرا غم فزون آمد از رنجشان. ز شادی ندیدم در آنها نشان. نبونید را مردمان برده بود. به مردم چو بیدادها کرده بود. من این برده داری برانداختم. به کار ستمدیده پرداختم. کسی را نباشد به کس برتری. برابر بود مسگر ولشکری. پرستش به فرمانم آزاد شد. معابد دگر باره آباد شد. به دستور من صلح شد برقرار. که بیزار بودم من از کارزار.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:22
*Fanoos* - ایران - ایران
3)به گیتی هر آن کس نشیند به تخت. از او دارد این را نه از کار بخت. میان دو دریا در این سرزمین. خراجم دهد شاه و چادر نشین. ز نو ساختم شهر ویرانه را. سپس خانه دادم به آواره ها. نبونید بس پیکر ایزدان. به این شهر آورده از هر مکان. به جای خودش برده ام هر کدام. که دارند هر یک به جایی مقام. ز درگاه مردوک عمری دراز. بخواهند این ایزدانم به راز. مرا در جهان هدیه آرامش است. به گیتی شکوفایی دانش است. غم مردمم رنج و شادی نکوست. مرا شادی مردمان آرزوست. چو روزی مرا عمر پایان رسید. زمانی که جانم ز تن پر کشید. نه تابوت باید مرا بر بدن. نه با مومیایی کنیدم کفن. که هر بند این پیکرم بعد از این. شود جزئی از خاک ایران زمین
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:22
*Fanoos* - ایران - ایران
در این روز ، بزرگ مردی در سرزمین ایران برخاست... او کوروش است... شــاه شاهـــان... شاه هخامنشی... پدر ایران زمیـــن.... پدر حقوق بشر دنیا... زاد روز این بزرگ مرد ایرانی رو به همه ایرانی های واقعی تبریک میگوییم.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:23
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
ای بابا مارا باش که این همه سال میرفتیم زیارت مادر سلیمان. نه کنه اصلا کوروشی در کار نبوده چون در تمام کتب تاریخی و تفسیری ذوالقرنین به اسکندر مقدونی گور به گور نسبت داده شده. ذوالقرنین یعنی دو شاخه بر سر کردن و تنها اسکندر این چنین کلاهکی در هنگام جنگ بر سر میکرد.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:26
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر
ای بابا مارا باش که این همه سال میرفتیم زیارت مادر سلیمان. نه کنه اصلا کوروشی در کار نبوده چون در تمام کتب تاریخی و تفسیری ذوالقرنین به اسکندر مقدونی گور به گور نسبت داده شده. ذوالقرنین یعنی دو شاخه بر سر کردن و تنها اسکندر این چنین کلاهکی در هنگام جنگ بر سر میکرد.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:28
paksan - آمریکا - آمریکا
درود بر کوروش.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 17:08
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
......مرد نکونام نمیرد هرگز ،مرده انست که نامش به نکویی نبرند.کوروش بعلاوه که پادشاهی عادل بود خیلی‌ جوانمرد و سخاوتمند بود هر ایرانی‌ و حتی هر انسان دموکرات به اسم او به خود میبالد.اما چرخ روزگار کاری کرد که امروز فرزندان این مرد کبیر این اسطوره آزادی و مردانگی باید جزو خوارترینها باشن،یکی از دلایل مهم در این امر هم حمله اعراب به سرزمین پاک آریاییست که بقیه شو همه میدونیم،درسته که ما ملا و اسلام را مقصر میدونیم ولی فرزندان کوروش ۳۶ سال پیش بزرگترین خیانت را در حق پدر و جانشینش انجام دادند که از حمله اعراب بمراتب بدتر بود که حتی عار دارند به اشتباه خود اعتراف کنند .نفرین بر خأنینن به کوروش و جانشینش تا به آبد.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 17:19
ekman - شیراز - ‫ایران
سال 559 پیش از میلاد یعنی 2553 سال پیش، «کوروش» در سن 32 سالگی جانشین پدرش «کمبوجیه» شد و با فتح بابِل، جایی که حکمرانی بر آن به مثابه فرمانروایی بر جهان را داشت، در سال 58 پیش از میلاد تاجگذاری کرد و بعد از آن «کوروش بزرگ» نام گرفت.559 منهای 58 میشود 501!!!!!!501+32 میشود 533 !!!.کورش بزرگ هنگام مرگ چند سال سن داشته اند!!!!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 17:41
ozgür - تبریز - آذربایجان
اگر کوروش به قول شما یلی بود! چرا حتی بزرگترین شاعران حماسی و غیره شما (فردوسی - سعدی - حافظ )نامی از این ابر مرد از آسمان افتاده نامی نمی برد . چرا هیچ مورخ مطرح و غیر یهودی در باره کوروش نمی نویسد ؟در کدام سند بین المللی شما روزی بنام روز جهانی کوروش وجود دارد . امان از دست متوهمان .
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 18:10
ozgür - تبریز - آذربایجان
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان. میگن از هر 10 نفر تو ایران 8 نفرشون حاصل حمله اعرابه نکنه تو جزء اون هشت نفری
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 18:13
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
تبریز _ تو که هنوز نمیدونی تبریز یکی‌ از شهرهای ایرانه‌‌ و نام عثمانی هم داری چرا مزخرف میگی‌ ؟تو مسائل مردونه دخالت نکن.جهت اطلأاع تو باید بگم شاعر‌هایی‌ که نام بردی اولا حافظ و سعدی شاعران عرفانی بودن یعنی تاریخ نویس نبودن اگه بلدی فارسی‌ بخوانی تو شاهنامه فردوسی‌ بارها از کوروش نام برده شده.تو کتاب عهد عتیق که کوروش یهودیان را آزاد کرد و به همه ادیان آزادی بخشید ،حقوق بشر امروزی در جهان ثمره منشور کوروش کبیره ،مطمئنا اگه زمان کوروش اجداد تو وجود داشتن به جداد شما هم همین حق‌ها را میداد ولی چون اجدادت به سرزمینهای ما بعدها مهاجرت کردن فعلا در جا قدم آهسته کار کنید ،از کوه آمدید ساکنان باغ را بیرون کنید .
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 19:09
ابن ملجم - مونیخ - آلمان
ozgür - تبریز - آذربایجان تو را چه به کار بزرگا ؟ بچسب به چنگیز و قوم مغول مصطفی کمال ...
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 19:57
خاکستر - کوالالامپور - مالزی
تبریز آذربایجان مگه کجات میسوزه .حالا خوب بود از سلطان سلیم یا عثمانیا صحبت میشد تو حال میکردی.اینا که به جز قتل و غارت چیز دیگه ای به ارمغان نیاوردن .مطمعن هستم ایرانی نیستی که این حرفا رو میزنی
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 20:42
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
به امید کشف لبتاب و تلفن همراه حضرت کوروش خیلی خیلی کبیر ( ع ) ! تا غیر اریایی ها مثل عرب ها و ترک ها بداند کره زمین همان ایران زمین بود البته فقط در زمان کوروش خیلی خیلی کبیر اندر کبیر !
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 21:20
Ario - اهواز - ایران
ozgür - تبریز - آذربایجان. به علت کتابسوزان غیر متمدنانه قوم شما(مغول) و عرب. اگر این کتابسوزان وجود نداشت مردم ما اینچنین در محاق عرب پرستی فرو نمی رفتند و پانترک های مغول زاده همچون شما اینگونه مجال نمی یافتند...
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 22:48
ايرانشهر - تهران - ایران
خار چشم همه نژاد پرستان ، فرقی هم نمیکنه چه اونایی که ادعای پرژنی دارند چه پانترکها وچه بقیه خورده ریزه های داخل و خارج نشین
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 23:05
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
ابن ملجم - مونیخ - آلمان، شما با اون ... ، ابن ملجم چه نسبتی دارید که اینقدر شخصیت پستش براتون جذاب بوده که اسمشو روی خودتون گذاشتید؟ به گمانم شما یک وهابی تروریست هستید که از این پایه گذاران ترور و خشونت تبعیت میکنید و اونها را رهبر خود میدانید. تروریست هایی که از رودرو شدن میترسند و از پشت سر ، آنهم زمانی که همه در سجده اند و حتی از ایستاده بودن قربانی ترس دارد و بزدلانه ضربه میزنند. شما تروریست ها به مانند.. هستید که کتاب بر پشتشان حمل میکنند. پس بروکمی مطالعه کن به جای این که حمال کتاب باشی. و من بعید میدانم حتی به کتاب هم دست زده باشی و مانند کوران و کران باشی که هنگامی که به شما میگویند برو و خودت را میان مردم منفجر کن ، هیچ فکر نمیکنی که برای چه ، برای که و چرا انسانهای بیگناه، اصلا چرا خدااااااااااااااا؟ اصلا شما فکر کردن میدونی یعنی چه؟
جمعه 9 آبان 1393 - 00:08
seyed ali geda - لندن - انگلیس
ozgür - تبریز - آذربایجان . در جواب سؤالات شما باید بگم که : چون در زمانهای قدیم اینقدر مردم ایران بی‌ قهرمان و بی‌ کس و تنها نشده بودند که به اندوخته تاریخی‌ خود چنگ بیندازند و از لابلای آن به کسی‌ در گذشته خود افتخار کنند، هرکس به روش خود در زمان خود برای دفاع از خاک و افتخارت ایران تلاش کرده است. حالا باید دید که شما برای دفاع از وطن خود چه کاری کرده و خواهی کرد. هر زمان مهاجمان عثمانی و عرب در تلاش بوده اند که نشانی‌ از ایرانی‌ و فرهنگ و زبان ایرانی‌ باقی‌ نماند ولی ایران و ایرانی‌ همچنان نفس می‌کشد. در این میا‌‌ن نادان‌های کله خشک مثل شما هم به این تهاجم کمک می‌‌کند.
جمعه 9 آبان 1393 - 00:05
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
Persianshadow1 - برایتون - انگلستان- اصالت من معلوم هست، از تیمور می‌تونه باشه چون من تورک هستم و افتخار می‌کنم به تورک بودنم ، اما از تو معلوم نیست که چی‌ هست، چون ایران خیلی‌ دست به دست شده از عربها گرفته تا تورک‌ها و مغول‌ها و افغانی‌ها ...
جمعه 9 آبان 1393 - 02:47
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
Kamran Kurdeh - قاهره - مصر. یه دفه متن رو بخونی بد نیست قبل از إظهار فضل!.
جمعه 9 آبان 1393 - 03:28
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
تبریز. اسمت خیلی شبیه به اُزگل تلفظ میشه!!
جمعه 9 آبان 1393 - 03:29
فارسان - مرکزی - ایران
fanoos ایران- ایران دوست گرامی عالی بود سپاس
جمعه 9 آبان 1393 - 07:38
فارسان - مرکزی - ایران
این تک و توک پس مانده های تجزیه دوست که صفت و رفتار باکتری ها را به نمایش می گذارند!!! هر آینه به کمین نشسته اند تا نامی از بزرگان ایرانی برده شود تا از سر درد و حقارت و نادانی یک تکانی به خود بدهند و یک عرض اندام میکروب وار از خود به نمایش بگذارند که مرا یاد این مصرع معروف می اندازد (ای مگس عرصه سیمرغ نه جولان گه توست.....)
جمعه 9 آبان 1393 - 07:58
raha1984 - هامبورگ - المان
تا جون پست و ناقابل افعی هایی که ایران و ایرانی درآستین خود پرورانیده اند در بیاد !! تا بوده و هست ایران و ایرانی همیشه خاری به چشمشون و تیری به قلب سیاه و پلیدشون بوده !! زنده باد ایران و ایرانی
جمعه 9 آبان 1393 - 08:02
شاهپور شاهرخی - تهران - ایران
ozgür .. اوزگل یا اوسکول یا هر اوسکولی که هستی .. اگه کمی عقلو فهم داشتی که چندان عجیب و بعیدم نیست که نداری !!! اگه کمی از تاریخ حالیت بود . این اظهار فضلهای چرندو نمی گفتی !! برو مطالعه کن ببین بخاطر حمله و غارت اقوامی مثل مغول ترک و مخصوصا عرب و.و.و .. چندینو چند بار منابع و کتابو دست نوشته ها و اثار و کتلبخانه های ایران زمین آریایی نیستو نابود شده . خدا کنه که تو زندگی با هر سنخی که برخورد می کنیم از نوع دانا و چیزفهمش باشه !!! حتی نژادپرسته پان نمیدونم چی چیه ترک !!!
جمعه 9 آبان 1393 - 08:19
Azadikhah - تكسل - هلند
درود بر کورش کبیر.پان ترکان سایت،کاسه و کوزه رو جمع کنید.مرسی‌!۲۹ اکتبر برابر با ۷ آبان رو موسسه پاسارگاد روز کورش کبیر اعلام کرده.
جمعه 9 آبان 1393 - 14:00
kambizy - الست - هلند
درطول تاریخ پارس تا شدن ایران زمین هرچی غارتگر و هرزه یا ادم کش بود از سراسر جهان به این اب و خاک که بهشتی ترین در دنیا بود که هدفش ایجاد آسایش و دوستی دراین جهان بود حمله کردند و ماندگار باگروه خیانت می کنند. نژادشون هم در ایران زیاده
جمعه 9 آبان 1393 - 13:28
chi begam ke nagoftanesh - هلند - هلند
آتیلا از دانمارک‌، یا بهتره بگم ، ترکیه، شما تو اینجا چکار میکنی‌، بهتره بری پیش عمو عردوغان جونت ،تو ترکیه، تو قشقایی نیستی‌، قشقأیها ، یکی‌ از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی‌ هستند و عشق ایران، لطفا اسم قشقایی رو از خودت بردار، من خودم قشقایی هستم. برو جای دیگه تفرقه بنداز، ما اینجا همه ایرانی‌ هستیم و یکسان، هان
جمعه 9 آبان 1393 - 17:18
chi begam ke nagoftanesh - هلند - هلند
آتیلا از دانمارک‌، یا بهتره بگم ، ترکیه، شما تو اینجا چکار میکنی‌، بهتره بری پیش عمو عردوغان جونت ،تو ترکیه، تو قشقایی نیستی‌، قشقأیها ، یکی‌ از قدیمی‌ترین اقوام ایرانی‌ هستند و عشق ایران، لطفا اسم قشقایی رو از خودت بردار، من خودم قشقایی هستم. برو جای دیگه تفرقه بنداز، ما اینجا همه ایرانی‌ هستیم و یکسان، هان
جمعه 9 آبان 1393 - 17:30
ekman - شیراز - ‫ایران
mir1976 - واشنگتن - آمریکا ،ابن مُلجَم یا ابن مُلَجَم پهلوانی ایرانی بوده که هنگام حمله اعراب به ایران بعنوان برده و اسیر توسط عربهای وحشی به اسارت میبرند و نامش بهرام بوده و بخاطر کینه ای که از علی داشته او را کشته است و این نام را عرب ها برای او انتخاب کردند چون نام پدرش را نمیدانستند و فقط میدانستند که شغل پدر بهرام این بوده که مهار و افسار اسب ها را میگرفته و این شغل و نام به عربی میشود ملجم.مثلا اگر نام پدر شما جمشید و یا خسرو و هر چه که باشه به شما میگفتند ابن جمشید و ..
جمعه 9 آبان 1393 - 19:47
*Fanoos* - ایران - ایران
فارسان - مرکزی - ایران خواهش میکنم دوست عزیز مرسی از توجه و لطف شما
جمعه 9 آبان 1393 - 19:47
ghonghol - تهران - ایران
ekman - شیراز - ‫ایران. سلام سند حرفات رو با استناد به یه چیزی بگو. اولا اونایی که میگن ایرانی بوده میگن بهمن جادویه یاجازویه بوده که در جنگ جسر یا پل بر اعراب پیروز شد ولی به نفل از ابراهیم پورداوود که یک مورخ عرب ستیزه در جنگ قادسیه کشته شد. اینم منبع عرب بودن ابن ملجم. در کتاب طبری آمده که سه تن از خوارج به نام عبدالرحمن بن ملجم از قبیله کنده، برک بن عبدالله و عمرو بن بکر تمیمی که همدیگر را در مکه ملاقات کردند و با هم به مذاکره پرداختند و پس از اتمام مراسم حج، سوگند یاد کردند که علی و معاویه و عمرو عاص را به اعتقاد خوارج مسئول وضع اسفبار مسلمانان بودند و گمراه شده بودند و با انگیزه انتقام از کشتار یارانشان در نهروان، بکشند. روز کشتن را ۱۷ رمضان تعیین نمودند و هر کسی به شهر قربانی خود رفت. عبدالرحمن به کوفه، برک به دمشق و عمرو به مصر رفتند
جمعه 9 آبان 1393 - 22:49
قاضی محمد - کرمانشاه - ایران
کورش انسان قابل احترام وبزرگی بود ولی اشکال اینجا است که ایران رو ملت ها مختلفی ساختن مثل کوردها و تورکها و عرب ها ولی فارس جوری حرف میزنن که مثل اینکه فقط اونها تاریخ دارن واصیل هستند وتاریخ رو اونها ساختن ای کاش ده درصد که به تازیخ فارس ها اهمیت میدن به دیگران هم اهمیت میدادن مثل ماد ها اولین قومی بودن ایران رو تاسیس کردن نه کسی دیگر
شنبه 10 آبان 1393 - 07:40
sahand11 - کلن - آلمان
rahjoo - بابل - ایران. این جهانگشا یکی از خونریزترینها بود ونواده جاهل وعقدهای مثل تو را بار آورد!
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 00:58
sahand11 - کلن - آلمان
chi begam ke nagoftanesh - هلند - هلند. خودتو را به قشقاییها نچسپون.بدوبرو پیش محمود افغان
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 01:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.