خاخام راستگرای اسرائیلی در اثر تیراندازی به شدت زخمی و ضارب او کشته شد

یهودا گلیک خواستار دسترسی آزادانه یهودیان به اماکن مقدس آنان در محوطه حرم الشریف بود

یک خاخام راستگرای یهودی در اثر تیراندازی فردی ناشناس به شدت زخمی شده و فرد ضارب توسط ماموران پلیس از پای درآمده است.

صبح روز پنجشنبه، ٨ آبان (٣٠ اکتبر)، پلیس بیت المقدس (اورشلیم)، اعلام کرد که فرد مظنون به سوء‌قصد به جان خاخام یهودا گلیک در درگیری با ماموران پلیس در محل سکونت خود در بخش شرقی این شهر کشته شده است.

شامگاه گذشته، یک فرد مسلح موتور سوار به سوی یهودا گلیک، که به خاطر عقاید افراطی خود در مورد مسایل مذهبی یهودیان در اسرائیل شهرت دارد، تیراندازی و او را به شدت زخمی کرد.

پلیس بیت المقدس فرد مظنون به انجام این سوء قصد را معتز حجازی معرفی کرده و گفته است که هنگامی که ماموران پلیس برای دستگیری این فرد به محل اقامت او در بیت المقدس شرقی رفتند، بین آنان تیراندازی روی داد که در نتیجه، این فرد کشته شد. وبسایت‌‌های متعلق به برخی گروه‌های فلسطینیان از معتز حجازی به عنوان مبارز فلسطینی یاد کرده با انتشار تصاویری، او را شهید خوانده‌اند.

وبسایت جنبش اسلامگرای حماس گفته است معتز حجازی یازده سال در زندان اسرائیلیان بوده است و روزنامه اسرائیلی جروزالم پست او را از اعضای گروه جهاد اسلامی معرفی کرده‌است.

هنگام سوء قصد در شامگاه چهارشنبه، خاخام گلیک در نشستی در حمایت از دسترسی آزادانه یهودیان به اماکن مقدس آنان در محوطه موسوم به "حرم الشریف" در بیت المقدس شرقی شرکت کرده بود و هنگام ترک کنفرانس، هدف شلیک گلوله قرار گرفت.

پلیس گفته بود که یک فرد مسلح موتور سوار در مقابل مجتمع یادبود مناخیم بگین، محل برگزاری کنفرانس، به سوی یهودا گلیک تیراندازی کرد و سپس از محل گریخت.

به نقل از یک شاهد عینی گزارش شد که فرد مهاجم به خاخام گلیک نزدیک شد و پس از گفتگویی کوتاه به زبان عبری "و با لهجه غلیظ عربی" به سوی او آتش گشود. منابع بیمارستانی وضع یهودا گلیک را "وخیم اما با ثبات" توصیف کرده و گفته‌اند که چندین گلوله به ناحیه شکم و سینه او اصابت کرده است.

خاخام گلیک معتقد بوده است که یهودیان باید بتوانند به اماکن مقدس خود در محلی که تپه معبد مقدس می نامند آزادانه دسترسی داشته باشند در حالیکه فلسطینیان چنین درخواستی را رد کرده و آن را زمینه‌سازی برای دست اندازی به اماکن مقدس مسلمانان توصیف کرده‌اند.

محوطه حرم الشریف شامل قبة الصخره، قبة السلسله و مسجد الاقصی است که از آن به عنوان سومین مکان مقدس مسلمانان پس از اماکن مذهبی مکه و مدینه نام برده می شود در حالیکه یهودیان معتقدند که معابد اولیه اروشلیم در همین محل بنا شده بود.


 

شورای امنیت طرح گسترش شهرک‌ها را محکوم و آمریکا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است

موضوع دسترسی و رفت و آمد یهودیان به محوطه حرم الشریف موضوعی حساس و اختلاف برانگیز در بیت‌المقدس بوده است.

حوادث منجر به جنگ غزه در تابستان سال جاری و همچنین افزایش شمار بازدید یهودیان تندرو ساکن شهرک‌های یهودی‌نشین بیت المقدس از اماکن مذهبی خود در این محل در هفته‌های اخیر باعث تشدید تنش بین ساکنان اسرائیلی و فلسطینی بیت المقدس شده است. در نتیجه، این نگرانی وجود دارد که تیراندازی شامگاه گذشته ممکن است زمینه افزایش تنش و درگیری را ایجاد کند.

در پی سوء‌قصد به جان یهودا گلیک، پلیس اسرائیل ورود بازدیدکنندگان و زائران به این محل را به طور موقت ممنوع کرد. کوتاه مدتی پس از انتشار خبر سوء‌قصد به جان خاخام گلیک، برخی سازمان‌های تندرو یهودی از طرفداران خود خواستند به منظور اعتراض به این اقدام، به سوی حرم الشریف راهپیمایی کنند.


انتقاد جهانی از طرح گسترش شهرک‌ها

حوادث اخیر در بیت المقدس در حالی گزارش می‌شود که شامگاه گذشته، شورای امنیت سازمان ملل از دولت اسرائیل به خاطر برنامه ساختن یکهزار واحد مسکونی برای شهرک‌نشینان یهودی در بخش شرقی بیت المقدس به شدت انتقاد کرد. جفری فلتمن، از مقامات ارشد سازمان ملل گفت که اجرای این طرح نیت دولت اسرائیل پیرامون دستیابی به صلح پایدار با فلسطینیان را با تردید مواجه می‌کند.

ایالات متحده نیز از این طرح ابراز نگرانی شدید کرد اما نماینده اسرائیل این انتقادات را رد کرد و گفت که "مردم اسرائیل" اشغالگر یا شهرک نشین نیستند.

بخش شرقی بیت المقدس، با عنوان اروشلیم شرقی، تا قبل از جنگ شش روزه سال ١٩٦٧ تحت حاکمیت اردن بود و در این جنگ همراه با سایر مناطق کرانه باختری رود اردن به اشغال اسرائیل درآمد. اردن بعدها، حق حاکمیت خود بر کرانه باختری را به فلسطینیان واگذار کرد.

در حال حاضر، سازمان ملل بیت‌المقدس شرقی را مانند سایر مناطق کرانه باختری "اراضی اشغالی" می‌داند که طبق حقوق بین‌الملل، اسرائیل به عنوان نیروی اشغالگر، حق دخل و تصرف در آنها را ندارد.

فلسطینیان گفته‌اند که در نظر دارند پایتخت کشور خود را در بیت المقدس برقرار کنند در حالیکه اسرائیل از "اورشلیم پکپارچه" به عنوان "پایتخت ابدی" خود نام می‌برد. به این ترتیب، موقعیت این بخش از کرانه باختری از جمله مشکلات اصلی بر سر راه توافق صلح بین دو طرف تلقی می‌شود.

+25
رأی دهید
-11

قیس - اهواز - ایران
چه خوب شد
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 14:21
دریای پارس - ایران - ایران
صدها هزار آخوند و میلیونها پاسدار فدای یک تار موت خاخام جان
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:49
barak - تل آویو - اسرائیل
به کوری چشم تروریستها ایشون حالشون خوبه و اون عرب هم پیداش کردن و به درک واصل شد
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:55
faranak-montreal - مونترال - کانادا
اینو فدای سر آقا و خود آقا از یک بیماری رنج میبرند مردم بینوا باید اسیر این بیماران باشن
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 16:20
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
دین شده اسلحه کشتار مردم اگه به خدا ایمان دارید چرا بت پرستید ؟ خدا که جا و مکان نداره،‌همش در اون خراب شده درگیری ایجاد می‌کنن و اسرائیل از اروپا و آمریکا کمک مالی‌ میگیره فلسطین از ایران و کشورهای عربی .در این بین کلّه پوک‌های مذهبی و افراطی خودشونا به کشتن میدن.خاک بر سرتون
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 18:00
perser68 - آلمان - آلمان
برخی گروه‌های فلسطینیان از معتز حجازی به عنوان مبارز فلسطینی یاد کرده با انتشار تصاویری، او را شهید خوانده‌اند.. حالا کجا رفته به بهشت یا جهنم؟ حسود نیستم اگه به بهشت رفته باشه، سهمه خودمو هم بهش میدم شاید دوبله سوبله حوریو غوری نسیبش شد :-). ...
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 21:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.