گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

به نظر می‌رسد گمانه‌زنی کارشناسان و رسانه‌ها و قضاوت وجدان جمعی جامعه و افکار عمومی در مورد دست داشتن چهره‌های پرنفوذ حکومتی در نقش فتوادهنده اسیدپاشی‌ها و تلاش نظام برای لاپوشانی ماجرا، به دور از واقعیت نباشد

به گزارش بخش فارسی خبرگزاری «فرانس ۲۴»، صبح امروز برخی از رسانه‌های ایرانی از جمله خبرگزاری نیمه‌رسمی مهرنیوز با انتشار تصویری با زیرنویس «تصویر متهم احتمالی اسیدپاشی» مدعی شدند پلیس با استفاده از تکنیک‌های چهره‌نگاری موفق به بازسازی تصویر متهم اسیدپاشی در اصفهان شده است. حتی سردار اسماعیل احمدی‌مقدم رییس پلیس ایران نیز طی مصاحبه‌ای درباره تصویر منتشر شده صحبت کرده و گفته بود این تصویر صد درصد نیست و فقط برآوردی است از اظهارات قربانیان اسیدپاشی درباره هویت فرد مهاجم.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص انتشار تصویری از متهم احتمالی اسیدپاشی همچنین گفته بود: «با مشخصاتی که قربانیان و  یا آنهایی که در معرض تهدید قرار گرفته بودند، از متهم تصویری ترسیم و تصویرنگاری کرده و آن را بررسی می‌کنیم. این عکس‌ها تنها به عنوان سرنخ‌ هستند و ما فعلا نمی‌توانیم در این خصوص مطلبی را قطعی اعلام کنیم چرا که متهم در همه جا با چهره باز دیده نشده است و ما تمام سرنخ‌ها را دنبال می‌کنیم و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.»

از اولین دقایق انتشار این عکس، سوالات زیاد و شک و شبهه‌های زیادی نسبت به واقعی بودن آن ایجاد شد. سوالاتی از این دست که چرا فرد چهره‌نگاری‌شده در تصویر منتشرشده کراوات دارد؟ همچنین این نکته نیز مورد توجه قرار گرفت که عکس منتشرشده نمی‌تواند نتیجه یک نرم‌افزار شبیه‌سازی باشد چرا که عکس کاملا تمام‌رخ نیست و بیشتر شبیه یک عکس است که کیفیت آن پایین آمده و سیاه و سفید شده است تا ظاهری شبیه به تصاویر چهره‌نگاری شده داشته باشد.

بر اساس مشخصاتی که در عکس منتشرشده در خبرگزاری مهر مشخص است، این عکس ساعت ۱۱:۷ دقیقه شب گذشته برای این خبرگزاری فاکس شده است.
اما حالا مشخص است که این تصویر نه تنها قبلا در اینترنت منتشر شده بلکه متعلق به فرد معروفی نیز هست: دکتر علی جلالی، عضو هیات مدیره سازمان استاندارد ایران، مدیر عامل کمپانی D.A.S در انگلیس و همچنین نماینده سازمان جهانی IRCA نیز هست.
نکته مهم آن‌که تقریبا تمامی رسانه‌های منتشرکننده تصویر، همچون تابناک و خبرگزاری مهر، این تصویر را از خروجی‌های خود حذف کردند.
اما این پایان ماجرا نبود، خبرگزاری مهر ساعت ۱۷:۵۸ به وقت تهران، دوباره عکس فاکس شده دکتر جلالی را منتشر کرد، اما این بار همراه با یک مصاحبه قدیمی از وی با موضوع «استفاده از استانداردهای مدیریتی برای ساخت تخت جمشید» و این مصاحبه را دقیقا همان‌جایی قرار داد که برای اولین بار عکس آقای جلالی را با عنوان مظنون به اسیدپاشی منتشر کرده بود.

هر چند در بخش سمت راست این گزارش، که جایگزین عکس به اصطلاح متهم اسیدپاشی شده بود، همچنان عکس پیشین قرار دارد.

لازم به توضیح است که پس از انتشار تصویر دکتر جلالی به عنوان متهم اسیدپاشی، برخی رسانه‌ها ابهام‌های جدی‌ای را در این زمینه مطرح کردند؛ به عنوان نمونه، وب‌سایت دیگربان، در گزارشی نوشت:

در تصویر ساخته شده از سوی پلیس، متهم از کراوات استفاده کرده که پیش از این در هیچ یک از گزارش‌ها به این مساله اشاره‌ای نشده بود. این تصویر در شرایطی ساخته و منتشر شده که قربانیان گفته بودند فرد اسیدپاش صورت خود را پوشانده بود. این اقدام پلیس، احتمال دست داشتن نیروهای حزب‌الله در اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان را قوت می‌بخشد. پلیس با طراحی این تصویر تلاش کرده عامل اسید‌پاشی‌های اخیر اصفهان را فردی با پوشش غربی و یا احتمالا وابسته به نهاد‌های جاسوسی غرب نشان دهد.

این در حالی است که در چند روز گذشته، مقامات قضائی، سیاسی، امنیتی و نیز دولت حسن روحانی، شدیدا منکر ارتباط اسیدپاشی‌ها با بحث امر به معروف و نهی از منکر شده‌اند و عوامل اسیدپاشی‌ها را به خارج از مرزهای کشور ارتباط داده‌اند و حتی خبرنگاران و «آشوب‌گران فضای مجازی» را در اسیدپاشی‌ها مقصر دانسته‌اند.

در همین حال، در روزهای گذشته احتمال دست داشتن آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه و نماینده ولی فقیه و مجلس خبرگان در استان اصفهان به عنوان آمر و فتوا دهنده اسیدپاشی‌ها به صورت جدی مطرح شده است
به این ترتیب، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی کارشناسان و رسانه‌ها و قضاوت وجدان جمعی جامعه و افکار عمومی در مورد دست داشتن چهره‌های پرنفوذ حکومتی در نقش فتوا دهنده اسیدپاشی‌ها و تلاش نظام برای لاپوشانی ماجرا، به دور از واقعیت نباشد. به‌ویژه آنکه از جمله شعارهای اصلی مردم اصفهان در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی، این موارد بود:

«امام جمعه ما، ننگ ماست، ننگ ماست»

«امام جمعه، استعفا استعفا»...

همچنین در ویدئوی منتشرشده از سخنان دادستان اصفهان در این تجمع، زنی در واکنش به او فریاد زد: «مساله این است که این‌ها [اسیدپاشان] این قدرت را از چه کسی گرفتند؟ از شما [مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی] گرفتند.»

گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

گاف اساسی جمهوری اسلامی در ماجرای اسیدپاشی‌ها

+256
رأی دهید
-2

bobo88 - بروکسل - بلژیک
ای جلالی اسید پاش لول
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 21:34
غلامعلی - تهران - ایران
دجال اخرالزمان به اینا میگن
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 21:46
shaboruz - پاریس - فرانسه
هاهاها اینا مردمو چی فرض کردن ؟؟؟؟؟!!!!!!!!
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:32
karaji - گتنبرگ - سوئد
این کارها رو برای ملت ایران انجام میدهند نه‌ برای مثلا ملت آلمان !!
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:56
samavat - شیراز - ایران
از الان ماست مالی شروع شد.
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 23:25
alborzi - کرج - ایران
چرا باید از عکس یک نفر سرشناس که سریعا قابل پیگیری و ایجاد گاف است استفاده شود ؟ نرم افزار Fbi که مخصوص چهره پردازیست در دسترس همه هست ، ظرف نیم ساعت میتوان یک چهره تخیلی با آن ساخت ! چرا اینکار را نکرده اند !!!؟ . بنظر من توطئه بزرگی در جریان است که یک سمت آن همین نیروی انتظامی ملعون قرار دارد احتمالا میخواهند بطور جدی مردم را در مقابل حکومت قرار دهند و از آب گل آلود ماهی بگیرند ... بوی تمساح بمشام میرسد !
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 21:40
آریان هامبورگ - هامبورگ - آلمان
این حکومت، سی و چند ساله که با شعور مردم بازی میکنه و این داستان، ماجرای تازه و جدیدی نیست. داستان های نخ نمای حکومت برای مردم، تازگی ندارد
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:49
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
وقتی‌ فدای آقا می‌گوید که آقایش در ایران حکمِ انجیل را اجرا می‌کند و در قرآن چیزی به اسمِ سنگسار وجود ندارد و باز هم می‌خواهد جانش را فدای آقائی کند که احکامِ ضدِّ اسلام را اجرا می‌کند دیگر نمی‌توان به این گافِ جمهوری اسلامی خندید ! اینها خودشان گاف هستند !
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 23:07
aashena - اتاوا - کانادا
متاسفانه مردم ایران با خنگترین افراد در حکومت ایران روبرو هستند
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 00:09
amir-amir - تورنتو - كانادا
این روزها عجب خفت و خوارى نصیب این آخوند ها شده هر چند اینها اینقدر پر رو تشریف دارند که سعى خواهند کرد به طر یق دیگرى آن را ماستمالى کنند.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 03:45
paksan - آمریکا - آمریکا
شک نکنید مثل قضیه ترور سعید حجاریان این هم فتوای مصباح یزدی یا امامی کاشانی بوده. شک ندارم که سپاه و حکومت کاملاً می دونند که موضوع چی بوده ولی دارن موضوع رو بهم می ریزند تا رد متهمان گم بشه و برنامه آنها این بوده که مردم رو بترسونند ولی فک نمیکردن که انقدر موضوع بزرگ بشه ومردم انقدر محکم پاسخ بدهند . سپاه و بسیج کاملاً در جریان هستند و همه می دونند که نیروی انتظامی زیر نظر سپاه هستش
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 04:03
بی بالان - کلاچای - ایران
لعنت بر آخوند و قوم نجسش
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 07:04
shirzan48 - بروكسل - بلژيك
حالا چی‌ میشه ، آبروی این آقارو بردند ؟
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 07:38
shirzan48 - بروكسل - بلژيك
خوشم اومد ، ایرانین‌یوکی سریع خبر عکس و کارت اسید پاش را از سایت برداشت! بهترین کارو کردید!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 07:42
Kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
یعنى کاملا اسکوللللللللللللل!!!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 10:21
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
aashena - اتاوا - کانادا متأسفانه مردم ایران در این ۳۵ سال، تبدیل به خنگ‌ترین ملت‌های دنیا شده اند. حالا ۴ تا دانشجوی صنعتی‌ شریف رو ملاک قرار ندین. متأسفانه اینه که % بالای ملت ایران از درک منطقی‌ و قدرت مقایسه درست بین خوب و بد برخوردار نیستند. اینه که همچین حکومتی چندین دهه میتونه دووم بیاره. البته تقصیر ملت نیست این خنگی. هر ملتی جای ملت ایران بود اینجور میشد.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 10:24
نازک بین - شفیلد - انگلستان
طنزی در زبان فارسی هست که میگوید . دزد ناشی به کاهدان دستبرد میزند.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 10:48
hassan5 - تهران - ایران
نکنه نظام برای دکتر علی جلالی برنامه داشته باشه؟؟؟علی اقا اینها چند نفر را اعدام خواهند کرد مسلما ان افراد از افراد خودشان نخواهد بود قبل از اینکه کاسه کوزه ها را سرت بشکنند فرار کن.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 12:06
shirzan48 - بروكسل - بلژيك
حسن۵ - تهران - ایران...... دقیقا .... ایول
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 15:43
جنگنده - تهران - ایران
یعنی خاک بر سر اون شخصی که این عکس را منتشر کرده. یعنی انقدر شعور نداشته اند که عکس یک بنده خدایی که اتفاقا اسم و رسم هم دارد را به عنوان متهم و چهره ابتدایی اسیدپاش, عنوان کرده اند. خاک بر اون سرتون با این آبروریزیهاتون, اون سردار و پرسنلی که این عکس را به عنوان متهم جا زده اند دسته جمعی باید استعفا کنند تا گندش بیشتر در نیومده. اینکار یا توطئه ای پیچیدست یا حرکتی بسیار احمقانه و ابلهانه. همین احمق بازیها رو در میارید که مخالفان دین و مذهب و همه چیز را به سخره میگیرند. امثال شما از صدتا دشمن بدتر هستند, لعنت بهتون با این کثافتکاریتون.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 17:13
باور عمیق - قم - ایران
جنگنده - تهران - ایران . سلام دوست عزیز . از چند روز پیش احوالم مثل شما بود .. با انتشار این عکس همون حدسی رو که از اول میزدیم اتفاق افتاد . تلاش برای سرپوش گذاشتن روی این ماجرا فایده نداره . اما یک خبر خوب . برخورد سنگین از بالا آغاز شد . کل این بساط دستور جمع شدنش صادر شد . بزودی خبرای خوبی خواهیم شنید
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 20:43
کوروش مهری - یزد - ایران
قضیه رو منحرف نکنید!!خودشه بگیریدش!!!
دوشنبه 12 آبان 1393 - 19:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.