«محسنی اژه ای و وزارت اطلاعات بر اعدام ریحانه جباری اصرار داشتند»

فریبرز جباری (راست)

احسان مهرابی

فریبرز جباری،عموی ریحانه جباری، صبح روز هفتم آبان در یک نشست مطبوعاتی درشهر برلین، غلامحسین محسنی اژه ای،معاون اول قضائیه و  همچنین وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که نسبت به اجرای حکم اعدام برادرزاده اش «اصرار» داشته اند.

فریبرز جباری که ساکن آلمان است در این نشست مطبوعاتی بدون اشاره به جزییات گفت که «براساس شواهد و قرائن، آقای محسنی اژه ای که در زمان رخ دادن قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی،وزیر اطلاعات بوده، بر اجرای حکم قصاص ریحانه جباری« اصرار» داشته است.»

عموی ریحانه جباری همچنین وزارت اطلاعات را نیز متهم کرد که پیگیر اجرای حکم اعدام برادرزاده اش بوده است.

وی همچنین با اشاره به مواردی نظیر«تعارف آبمیوه حاوی داروی آرامبخش توسط مرتضی سربندی به ریحانه جباری»،«خرید کاندوم توسط آقای سربندی» و «قفل بودن درب آپارتمان» تاکید کرد که آقای سربندی «قصد تجاوز» به ریحانه جباری را داشته است.

فریبرز جباری برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه راه اندازی کمپین برای جلوگیری از اعدام ریحانه جباری و خبرهای منتشر شده دراین باره، باعث تصمیم خانواده مرتضی سربندی برای اجرای حکم قصاص شده را «بهانه جویی» خواند و گفت که آنها از قبل تصمیم خود را گرفته بودند.

دادستانی تهران روز شنبه سوم آبان با صدور اطلاعیه‌ای مواردی مانند «خرید کارد»، «قفل نبودن در آپارتمان محل وقوع قتل»، «محل اصابت ضربه‌  کارد که بین دو کتف مرتضی سربندی بوده» و پیامکی که به گفته دادستانی سه روز قبل از قتل به دوستش داده و گفته است «فکر کنم امشب بکشمش» را از جمله دلایلی اعلام کرده بود که نشان می‌دهد ریحانه جباری از قبل تصمیم به قتل مرتضی سربندی داشته است.

عموی ریحانه جباری اما اتهامات مطرح شده توسط دادستانی تهران را «دروغ» خواند.

وی ضمن رد اتهام  خرید کارد توسط ریحانه جباری در روزهای قبل از قتل گفت که خواهر ۱۳ ساله ریحانه جباری نیز به همراه وی دستگیر شده بوده و بازجویان  تهدید کرده بودند که «اگر ریحانه مطالب مورد نظر آنان را بیان نکند، خواهرش را شکنجه خواهند کرد و او به همین دلیل در بازجویی ها پذیرفته بود که اقدام به خرید کارد کرده،درحالی که آن کارد، در آپارتمان و روی میز بوده است.»

فریبرز جباری درباره پیامکی که برادرزاده اش سه روز قبل از قتل مرتضی سربندی ارسال کرده نیز گفت که « دادگاه پذیرفته که این پیامک ربطی به مقتول نداشته است.»

وی گفت که «ریحانه این پیامک را به شوخی برای دوست پسرش فرستاده» و موضوع این پیامک هم مربوط به این بوده که پدر ریحانه به او اجازه نداده بود که به یک مهمانی برود و او هم با تشریح این موضوع برای دوست پسرش به شوخی پیامکی با این مضمون فرستاده که «فکر کنم امشب بکشمش».

عموی ریحانه جباری همچنین اتهام ارتباط دراز مدت او با مرتضی سربندی را رد کرد و گفت که او «تنها ۳ بار با آقای سربندی ملاقات داشته و مجموع آشنایی این دو نیز حدود یک ماه و نیم بیشتر نبوده است.»

وی همچنین گفت که ریحانه جباری در تمامی تماسهایی که با مرتضی سربندی داشته او را با عبارتهای کاملا رسمی خطاب کرده است.

فریبرز جباری با اشاره به اولین جلسه آشنایی ریحانه جباری با مرتضی سربندی گفت که پس از این جلسه آقای سربندی به همراه فرد دیگری به نام آقای شیخی، از دوستان آقای سربندی  از ریحانه جباری می خواهند که او را با ماشین خودشان به خانه برسانند که ریحانه با این خواسته آنان موافقت نمی کند اما در نهایت آنان اصرار می کنند تا او را به ایستگاه اتوبوس برسانند و از او شماره تماسش را می گیرند.

وی گفت که در نهایت آنها ریحانه جباری را با به یک آپارتمان دعوت می کنند که کار طراحی داخلی آن آپارتمان را انجام دهد.

فریبرز جباری سپس گفت که ریحانه جباری در ابتدای ورود به آپارتمان متوجه می شود که این آپارتمان یک آپارتمان معمولی که درآن فردی زندگی کند، نیست و به همین دلیل از روی ترس در را باز می گذارد.

به گفته عموی ریحانه جباری، «مرتضی سربندی پس از دقایقی از ریحانه جباری می خواهد  که روسری خود را بردارد اما او امتناع می کند و می گوید که برای کار به این آپارتمان آمده است.»

آقای جباری گفت که سپس مرتضی سربندی« به طرف ریحانه جباری می رود و او را درآغوش می کشد »اما ریحانه در مقابل خواسته او مقاومت می کند.

وی همچنین درباره اینکه ضربه  چاقو از پشت به آقای سربندی وارد شده نیز گفت که «مرتضی سربندی درحال آغوش گرفتن ریحانه بوده اما لحظه ای که پشتش را به ریحانه می کند،او کاردی که به صورت اتفاقی روی میز بوده را بر می دارد و به مرتضی سربندی ضربه می زند.»

به گفته آقای جباری «سپس مرتضی سربندی کارد را از بدن خود بیرون می آورد و به سمت ریحانه پرت می کند و دراین حین ریحانه به سمت در می رود که فرار کند اما متوجه می شود که مرتضی سربندی در را قفل کرده است.»

وی سپس گفت که «ریحانه با چاقو به در ضربه می زند تا در را باز کند که دراین حین آقای شیخی، دوست آقای سربندی که بیرون از آپارتمان بوده در را از بیرون باز می کند و متوجه حادثه می شود.»

فریبرز جباری سپس گفت که «ریحانه به سمت طبقه های بالای ساختمان می رود و منتظر آسانسور می شود که فرار کند و دراین حین می بیند که آقای شیخی با یک سری اسناد از آپارتمان خارج می شود و فرار می کند. »


محمد مصطفایی، یکی از وکلای پیشین ریحانه جباری، نیز پیش از این با اشاره به ابهامات موجود در پرونده وی از وجود فردی به نام آقای «شیخی» خبر داده و نوشته بود که وی فردی است که با «برنامه‌ریزی کامل» چنین ماجرایی را «درست کرده»‌ است.

آقای مصطفایی همچنین مدعی «مفقود شدن» یک سی‌دی در پرونده شده که، به گفته وی، بر اساس شنود مکالمات و پیام‌های آقای «شیخی» با مقتول تهیه شده بوده‌ است.

دادستانی تهران پس از اعدام ریحانه جباری در اطلاعیه ای نوشته بود: «گرچه ادعای ریحانه جباری در خصوص شیخی به هیچ وجه اثبات نشده و در مرحله‌ای نیز توسط محکوم انکار شده، اما با فرض صحت موضوع، وی نقش نام‌برده را صرفاً حضور در محل جنایت اعلام کرده و به صراحت ارتکاب قتل به تنهایی از ناحیه‌ خود را پذیرفته است.»

عموی ریحانه جباری  سپس گفت که ریحانه پس از رسیدن به خیابان به اورژانس تماس گرفته و از آنان خواسته است که به کمک آقای سربندی بروند.

وی همچنین گفت که مرتضی سربندی «هیچگاه کار طبابت نکرده» و پس از پایان تحصیلاتش «مستقیما» جذب وزارت اطلاعات شده است.

فریبرز جباری همچنین درباره شایعات مطرح شده پیرامون فعالیت تجاری جلال سربندی،پسر مرتضی سربندی، درآلمان گفت که «این موضوع را پیگیری نکرده ایم و بنایی برای پیگیری نداریم،چون مشکل ما خانواده سربندی نبوده است.»

دراین نشست مینا احدی،مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام و از جمله دست اندرکاران کمپینی که برای جلوگیری از اعدام ریحانه جباری راه اندازی شده بود، نیز با اشاره به «تناقض های» مطرح در پرونده ریحانه جباری گفت که درباره اندازه کارد بارها «عددهای متفاوتی از ۱۰ سانتیمتر تا ۵۰ سانتیمتر مطرح کرده اند. »

وی همچنین موضوع اعدام ریحانه جباری را با تظاهرات علیه اسیدپاشیهای اصفهان «مرتبط» دانست و اینگونه تحلیل کرد که «حکومت جمهوری اسلامی برای ترساندن مردم و جلوگیری از ادامه اعتراضها به اسیدپاشی این حکم اعدام را سریعتر اجرا کرده است.»

مینا احدی همچنین گفت که «بارها از ریحانه جباری خواسته بودند که بپذیرد که موضوع قصد مرتضی سربندی برای تجاوز به وی صحت نداشته است.»

وی تصریح کرد: «در حالیکه که خبرگزاریهای تسنیم و فارس وابسته به سپاه پاسداران از اعدام ریحانه جباری خبر داده بودند،خانواده وی هنوز از اجرای این حکم خبر نداشتند.»

خانم احدی همچنین گفت که ریحانه جباری« با هلی کوبتر» به محل اجرای حکم اعدام در زندان رجایی شهر منتقل شده است.

+139
رأی دهید
-8

Azadikhah - تكسل - هلند
خب حالا اونهایی که اینجا شده بودند قاضی و حمایت از اعدام ریحانه میکردند بیایند صحبت کنند!این یک افشاگری مهمی هست, باید تا امکانش هست این مسئله را تبلیغ کرد که رژیم چه جنایتاتی انجام میدهد.
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 21:42
mlowes - واشنگتن - آمریکا
بعضی‌ از عقده‌ای‌های این سایت این مطلب رو هم بخونند بد نیست.
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:15
arman20121391 - طبس - یزد - ایران
دست بکشین دیگه از این موضوع بی اهمیت و غیرسیاسی بچسبین به موضوع مهمتر یعنی اسید پاشی که باعث شده زنان و دختران احساس نا امنی کنند این موضوع تو ایران زیاد خریدار ندارد اکثر مردم میگن دختره با این یارو رفیق بوده و حال و حول می کردند بعد بینشون شکراب میشه وقتی میبینه فریب این یارو رو خورده با انگیزه قبلی طرح ریزی میکنه تا انتقام بگیره و همه این موضوع رو قتل می دونن نه دفاع هر چند منصفانه نبوذ خانواده مقتول رضایت ندادند الان بحث روز و دغدقه مردم اسید پاشیه نه این موضوع کم اهمیت که بیخود بزرگش کردن وحتی این موضوع باعث شده که برخی از مردم در مورد اسیدپاشی هم به شک بیفتند بگن نکنه این هم مانند موضوع ریحانه جباری یک سناریو و توطئه برخی عوامل خارجی و رسانه ها باشه تا جنجال درست کنند و حکومت رو بدنام کند و مانور دادن رو جریان این دختره بیش از همه به نفع مرتجعانی تموم میشه که روی زن و دختر مردم به بهانه بدحجابی اسید پاشیدند
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:28
ekman - شیراز - ‫ایران
آقای فریبرز جباری که عموی مرحوم ریحانه میباشد چرا اکنون بعضی قضایا را عنوان و یا افشا میکند؟! چرا در طول محاکمه و 7 سال حبس برادرزاده اش حرفی نزده و سکوت کرده؟.ضمنا مامورین ریحانه را از خانه بیرون کشیده و دستگیر کردند و طبق گفته های توی پرونده پلیس از روی دنبال کردن رد تلفن ریحانه او را که در تماس تلفنی گفته بود که اکنون در منزل نیستم و خارج از تهرانم ،ولی هنگام مکالمه پلیس گفته که ما اکنون در خانه شما هستیم و شما را ردیابی کرده ایم ،ضمنا هنگام دستگیری فقط متهم را میبرند و اینکه خواهر کوچکترش را هم دستگیر کرده اند اصلا اولین بار است که توسط آقای فریبرز عنوان میشود.
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 22:30
jalali58 - بیرجند - ایران
واقعا این پیامکی که ریحانه جباری قبل از قتل به دوست پسرش داده بوده و گفته «فکر کنم امشب بکشمش» روشنگر همه چیز هست !
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 23:56
razmandeh - استکهلم - سوئد
این اولین جنایت این رژیم نیست و آخرین هم نخواهد بود !!!!!چیزی که برای این جانیان مهم نیست جان انسانهاست !!! نابود باد افراطی گری مذهبی‌ !!!!!!!!!ا
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 02:54
Ali-dk - لونگبو - دانمارک
خدا بیامرزد ولی عموش هم زیاد دارد چرند می گوید . مادر ریحانه با بی بی سی تماس گرفت گفت فردا ربحانه را إعدام می کنند چرا عموش می گوید به خانوادش خبر ندادند .
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 04:34
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
حضور مینا احدی باعث می‌شه این موضوع کم اهمیت بشه. حضور این خانم حقیقت رو تحت تاثیر قرار میده چون ایشون عضو گروه مجاهدین خلقه.
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 04:35
سرسره - اهواز - ایران
فقط در فردای ازادی ایران ودخالت قضات بیطرف وغیروابسته حقایق این پرونده روشن میشود ولی الان فقط باید ازاعدام دختری جوان بخاطر کشته شدن یک موجود فاسد که قصد هم اغوشی با کسی که همسن دخترش بوده رو داشته متاسف بود
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 09:39
*پسر شجاع* - تهران - ایران
arman20121391 - ﻃﺒﺲ - ﯾﺰﺩ - ﺍﯾﺮﺍﻥ. چرا حرف مفت میزنی؟!..این حرفهای مالیخولیایی و استدلالهای آخوندی رو فقط امثال تو همپالیگهات میزنن..از طرف مردم بیخود زر زر نکن..وگرنه اعدام ناحق ریحانه جباری به اندازه اسیدپاشیها اهمیت داره ..دلیلش هم اینهمه پیگیری مردم و رسانه ها هست ..حتما با این استدلال شارلاتانهایی مثل تو اگه فردا یه جنایت دیگه شد اسید پاشی هم اهمیت خودش رو از دست میده...
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 11:49
hassan5 - تهران - ایران
اژه ای و وزارت اطلاعات برای جلوگیری از افشای واقعیت در اینده نمیتوانستند بگذارند که ریحانه زنده بماند.قتل یکنفر در جمهوری اسلامی انقدر بی اهمیت استکه سران نظام حاضر نیستند که بخاطرش تامل بکنند!!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 12:29
باور عمیق - قم - ایران
(1)هرگز دوست نداشتم جمله ای درباره ریحانه جباری بنویسم که نشان دهنده گناهکار بودن اون باشه اما این عمو آنقدر چرند گفته که واقعا وحشتناک است : 1- در سری نوشته های چاپ شده در همین سایت با عنوان (( دلنوشته های ریحانه جباری )) خود ریحانه گفته سربندی برگشته به بغل اشاره کرده گفته اگر راست میگی بزن.عموهه میگه : موقعی که پشتش را به ریحانه میکند .خوب وسط بغل گرفتن چرا پشت کرده ؟ اگر پشت کرده این چرا با چاقو زدتش؟ از کی تا حالا متجاوز که قاعدتا باید خیلی هم حشری باشد بغل میکند و بعدش یه دفه ای پشت میکند ؟؟ ریحانه رفته طبقات بالاتر منتظر آسانسور شده .
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 18:15
باور عمیق - قم - ایران
(2)در صورتی که هر آدم عاقلی میدونه موقع فرار آدم به سمت پایین میره . موقع فرار با اون اضطراب ناشی از قصد تجاوز کسی منتظر آسانسور نمیمونه . اساسا این خدابیامرز چقدر خونسرد بوده که بعد از چاقو زدن و فرار از تجاوز منتظر آسانسور شده . میدونید چرا آسانسور؟ چرا رفتن به طبقه بالاتر؟؟؟ چون پیش زمینه بشه واسه اینکه ریحانه چطوری دیده که شیخی اسناد رو از اون خانه خارج کرده .. گند زدی عمو جان . گند . پس این مدت تمام این خط و ربط ها رو تو به رسانه های اونطرفی میدادی . ولله قاتل ریحانه تویی و امثال تو
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 18:15
Azadi-Namur-Belgique - نمور - بلژیک
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا عزیزم مینا احدی کمونیست هست نه مجاهد , در ضمن یکی از فعالین پناهندگی پس وقتی چیزی را نمی دونید بی خود نظر پراکنی نکنید.......
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 20:33
Azadikhah - تكسل - هلند
arman20121391 - طبس - یزد - ایران,باور عمیق - قم - ایران: احتمالا شماها از عمو ریحانه به اون نزدیکتر بودید!پس حرفش قبول نیست!
‌پنجشنبه 8 آبان 1393 - 23:58
*پسر شجاع* - تهران - ایران
ﺑﺎﻭﺭ ﻋﻤﯿﻖ - ﻗﻢ - ﺍﯾﺮﺍﻥ. راستش این حرفای تو چرت و خیالبافی یود تا حرفای عمو ریحانه!..مثلا گفتی موقع فرار باید سمت پایین فرار میکرد در حالیکه کسی که کمی عقل داشته باشه میفمه که طرف مقابل اگه بخواد دنبالش بیاد اولین راه سمت پایین هست پس شانسش برای فرار بیشتر هست اگه به سمت طبقه بالا بره..یا سر بندی چرا پشتش رو به اون کرد ..خوب کسی که از خودش اطمینان داره وهمه چیز رو طبق نقشه خودش میدونه ممکنه قبل تجاوز به فکر چایی خوردن هم بیفته ..چون فکرش رو نمیکرده که یه دختر 19 ساله که ترسیده با چاقو از پشت بهش حمله کنه..
جمعه 9 آبان 1393 - 09:59
*پسر شجاع* - تهران - ایران
ﺑﺎﻭﺭ ﻋﻤﯿﻖ - ﻗﻢ - ﺍﯾﺮﺍﻥ. راستش این حرفای تو چرت و خیالبافی یود تا حرفای عمو ریحانه!..مثلا گفتی موقع فرار باید سمت پایین فرار میکرد در حالیکه کسی که کمی عقل داشته باشه میفمه که طرف مقابل اگه بخواد دنبالش بیاد اولین راه سمت پایین هست پس شانسش برای فرار بیشتر هست اگه به سمت طبقه بالا بره..یا سر بندی چرا پشتش رو به اون کرد ..خوب کسی که از خودش اطمینان داره وهمه چیز رو طبق نقشه خودش میدونه ممکنه قبل تجاوز به فکر چایی خوردن هم بیفته ..چون فکرش رو نمیکرده که یه دختر 19 ساله که ترسیده با چاقو از پشت بهش حمله کنه..
جمعه 9 آبان 1393 - 09:59
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
Azadi-Namur-Belgique - نمور - بلژیک البته حق با شماست. من اشتباه کردم. اما باز هم چیزی در این مورد تغییر نمیکنه.
جمعه 9 آبان 1393 - 23:49
m_h_gol - تهران - ایران
ریحانه اسیر زد و بند های حکومتی شد و جانش توسط خانواده شیطان صفت جلاد سربندی گرفته شد بعد از 7 سال زجر و شکنجه در سیاهچاله های حکومت به ظاهر اسلامی و در باطن داعش صفت به تمام معنی. اعدام ریحانه یک رذالت محض بود که سازماندهی شده بود. چرا این خانواده شیطان صفت بعد از 7 سال رنج و دربدری او را نبخشیدند؟!
شنبه 10 آبان 1393 - 14:10
باور عمیق - قم - ایران
Azadikhah - تکسل - هلند .. اگر منظور شما از نزدیک بودن از نظر بعد مسافت به ریحانه است که بله . ما نزدیک تر بودیم . اما اگر منظور شما از نظر عاطفی است که خیر ایشان نزدیک بوده و اتفاقا همین نزدیکی عاطفی و البته تلاش برای احیاء آبرو دلیل اصلی چنین دروغهایی است .. قدری تفکر پیرامون داستان سرایی های صورت گرفته میتواند تا حدی مشخص کننده ادعاها باشد .
شنبه 10 آبان 1393 - 20:51
باور عمیق - قم - ایران
*پسر شجاع* - تهران - ایران . حرفهای شما کمی تا قسمتی عمدتا مزخرف بود . طرف مقابل کیست؟ سربندی؟ سربندی که چاقو خورده بوده . راه فرار به سمت پایین است عقل کل نه به سمت بالا . قاتل مضطرب و پریشان منتظر آسانسور نمیماند . دو پا داشته ، دوپای دیگر هم قرض میگیرد و فرار میکند ، نه اینکه منتظر آسانسور شود . قضیه اطمینان و چایی خوردن نیست . قضیه چاقویی است که از پشت بین دو کتف سربندی نشسته . این را ریحانه به یک طریق و عمویش به طریق دیگر سعی به ماست مالی اش کردند اما نتیجه ای حاصل نشد .
شنبه 10 آبان 1393 - 20:57
marineboy - لس انجلس - امریکا
آن مردک عوضی با یک زن نامحرم در یک خانه خالی چه میکرده آیا قصدی به جز زنا داشته؟ اخه این مردک متظاهر و متقلب اگر مسلمان بود که دست یک زن تنها رو نمیگرفت ببره توی آپارتمان خالی. تازه بیخود ادعا کرده اند که نماز میخوانده، نمازی که توی یک اتاق در بسته با یک زن نامحرم خوانده شود همان بهتر که توی سرش بخورد. آن تخم ترکه دزد و قاچاقچی دارو هم برای اینکه گندکاری پدر گور به گور شده اش را روپوش کند این دختر را کشت.
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 21:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.