'برداشت از منابع آب ۳۰۰ دشت ایران ممنوع شد'

به دلیل خشکسالی گسترده، آب آشامیدنی برخی مناطق با تانکر تامین می شود

جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته که بهره برداری از آب ۳۰۰ دشت از ۵۰۰ دشت کشور ممنوع شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، آقای حبیبی علت این تصمیم را "برداشت بیش از حد مجاز از چاه های غیرمجاز در این مناطق" عنوان کرده و گفته که منابع آبی این دشت ها به شدت کاهش پیدا کرده و برای همین هم این مناطق "ممنوعه" شده اند.

در پی خشکسالی های اخیر و کاهش شدید بارندگی، استفاده از منابع آبی زیر زمینی از طریق چاه ها افزایش پیدا کرده است.

به گونه ای که به غیر از مصارف کشاورزی، بخش عمده ای از مصرف آب آشامیدنی نیز از منابع زیر زمینی تامین می شود.

در سال ۱۳۵۰ و پیش از انقلاب ایران،به گفته آقای حبیبی تنها ۵۰ هزار چاه آب در کشور وجود داشت اما اکنون تعداد آنها به "۷۵۰ هزار چاه" و برداشت آب از ۱۰به ۵۰ میلون مترمکعب رسیده است.

بعد از انقلاب ایران بخش هایی از مناطق کشور با گسترش و توسعه کشاورزی به خصوص در مناطق مرکزی نظیر کرمان و یزد محدودیت های حفر چاه برداشته شد و استفاده گسترده از منابع زیر زمینی در دستور کار قرار گرفت.

    در سال ۱۳۵۰تنها ۵۰ هزار چاه آب در کشور وجود داشت اما اکنون تعداد آنها به "۷۵۰ هزار چاه" و برداشت آب از ۱۰به ۵۰ میلون مترمکعب رسیده است

اما به مرور و با پائین رفتن سطح آب های زیر زمینی و خشک شدن چاه ها، کشاورزی در مناطق گسترده ای به خصوص در حاشیه کویر ایران با مشکل رو به رو شد و باغ ها و زمین های کشاورزی به سرعت تبدیل به بیابان شد.

در سالهای اخیر نیز اکثر تالاب ها و دریاچه های داخلی یا به کلی خشک شده یا در حال خشک شدن است. در حال حاضر دولت حسن روحانی در تلاش است تا بتواند دریاچه ارومیه را از خطر خشک شدن کامل نجات دهد.

دولت ایران سعی دارد برنامه جامعی برای آب تهیه کند و رحیم میدانی معاون وزیر نیرو می گوید که طرح جامع آب کشور ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

این طرح که از چند سال پیش در دستور کار دولت قرار داشته، به کندی پیش می رود و دولت امیدوار است با تدوین این برنامه هم مصرف آب را کنترل کند و هم بتواند برنامه درازمدتی برای مشکلات و عواقب ناشی از آب داشته باشد.

کشور ایران در منطقه ای خشک و کم باران قرار دارد و در نیمی از چهل سال اخیر شاهد خشکسالی بوده است.

بنابر گزارشهای منتشر شده، دوره های خشکسالی در ایران معمولا پنج تا هفت ساله است و خشکسالی اخیر از سال ۱۳۸۶ شروع شده است.

ایران در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ نیز یک دوره خشکسالی را پشت سر گذاشت که خسارات زیادی را به خصوص در بخش کشاورزی وارد کرد و آب آشامیدنی برخی شهرها از جمله شهر تهران سهمیه بندی شد.

گزارشها نشان می دهد که خشکسالی اخیر در مواردی حتی بدتر از خشکسالی دوره گذشته بوده است و بسیاری از بخش های کشور را تحت تاثیر قرار داده است و دولت برای تامین آب آشامیدنی هم با مشکل جدی مواجه بوده است.

به گفته آقای حبیبی، بیش از۸۴ درصد از سطح کشور را مناطق نیمه خشک و خشک و بیابانی تشکیل می‌دهد، و تنها ۱۵تا۱۶درصد از کشور دارای آب و هوای مرطوب است که اما طی چندسال اخیر تغییر اقلیم، تاثیر زیادی بر منابع آبی کشور گذاشته است.

+26
رأی دهید
-3

paksan - آمریکا - آمریکا
این نشون میده که خمینی و رفسنجانی و بعد خامنه ای چقدر بیسواد بودند و دولتهای بیسواد بدبختی رو برای مملکت آوردن و یادمه همیشه تبلغ میکردن شاه اجازه نمیداده که چاه بزنن تاکشاورزی پیشرفت کنه تا ایران واردکننده باشه و جیب ارباباش در آمریکا رو پر کنه ولی حالا بعد از سی سال دوباره به حرف مدیران زمان شاه رسیدن ولی حسارتی که به کشور خورده رقم نمیشه براش گذاشت. نشست زمین نابود شدن منابع طبیعی و زیستگاهی و نابود خاکها و نابودشدن خاکهای حاصلخیز و بیابان زایی گسترده و نابودی روستاها ..
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 20:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.