«رقه به شهر ارواح تبدیل شده است»

رقه

ابو ورد الرقاوی یکی از فعالان رقه که علیرغم بمباران‌های هوایی و تسلط نظامی گروه دولت اسلامی شهر را ترک نکرده است می‌گوید: «همه مردم شهر رقه از بمباران‌های هوایی می‌ترسند. رقه به شهر ارواح تبدیل شده است.»

او از فعالان گروهی به نام «رقه در سکوت سلاخی می‌شود» است و به دلیل ترس از خطراتی که او را تهدید می‌کند خود را با نام مستعار الرقاوی معرفی می‌کند.

الرقاوی و همکارانش با به خطر انداختن جان خود در رقه مانده‌اند و سرکوب وحشیانه گروه دولت اسلامی را گزارش می‌دهند. پیکارجویان داعش که عموما خارجی هستند در ماه اوت ۲۰۱۳ کنترل شهر رقه را بدست گرفتند و گردان‌های محلی ارتش آزاد سوریه، گروه سکولار مخالف رژیم بشار اسد، را از شهر بیرون راندند.

 الرقاوی به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت پس از شروع بمباران‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف علیه مواضع گروه داعش زندگی ساکنان شهر به کلی تغییر کرده است.

 او در این گفتو‌گو که روز ۲۳ اکتبر به وسیله اسکایپ انجام شد گفت مردم از ترس این بمباران‌ها از شهر فرار کرده و به هر جایی که می‌توانستند پناهنده شده‌اند.

الرقاوی گفت: «پس از شروع حملات هوایی مردم ترسیدند، بعضی‌ها به ترکیه، دمشق یا مناطق تحت کنترل حکومت فرار کردند. بعضی از غیرنظامیان شهر که نتوانستند از شهر فرار کنند، به حاشیه شهر و روستا‌ها اطراف رقه رفتند.»

 او می‌افزاید: «شبه نظامیان گروه داعش برای گریز از این حملات هوایی مراقب هستند که روز‌ها در خیابان‌ها ظاهر نشوند با این حال کنترل و حضورشان را در شهر حفظ کرده‌اند.»

این گروه بسیاری از نیرو‌هایش را به کوبانی در شمال سوریه فرستاده که هم اکنون بخشی از آن در محاصره نیروهای داعش است. الرقاوی می‌گوید: «زنان و بچه‌های خود را یا به عراق و یا به دیر الزور می‌فرستند.» (بخش اعظم استان دیر الزور واقع در شرق سوریه در کنترل گروه داعش است).

بنا به گفته الرقاوی خیابان‌های رقه در بیشتر ساعات روز خالی و مانند شهر ارواح است. مردم صبح‌ها چند ساعت برای خرید مایحتاج اساسی بیرون می‌روند.

او می‌گوید: «هنوز می‌توان این مایحتاج را خرید. در نانوایی‌ها ازدحام شدیدی وجود دارد چون نانوا‌ها فقط صبح‌ها چند ساعت نان می‌پزند. از شروع حملات هوایی قیمت‌ها باز هم افزایش یافته است.»

با اینکه گروه داعش بسیاری از نیرو‌هایش را به خارج از شهر فرستاده ولی فشارهای ناشی از کنترل خشونتبار این گروه بر رقه و مردم شهر کمتر نشده است. مدارس شهر تعطیلند، زن‌ها حق ندارند بدون نقاب و همراهی یک مرد از بستگان نزدیک خود از خانه خارج شوند.

بنا به گفته الرقاوی داعش هنوز به اعدام ساکنان شهر ادامه می‌دهد. او می‌گوید: «اعدام‌ها کمتر شده، برای اینکه با فرار بخش زیادی از ساکنان شهر عده کمتری برای اعدام کردن وجود دارد. جمعه گذشته دو مرد را در میدان شهر اعدام کردند.» الرقاوی می‌گوید یکی از این مرد‌ها در مشاجره بین  پدر و مادرش و نیروهای داعش وارد می‌شود. نیروهای داعش او را دستگیر کرده و سپس به جرم «توهین به خدا» او را اعدام کردند.

با وجود اینکه ساکنان رقه از حملات هوایی نیروهای ائتلاف می‌ترسند اما الرقاوی می‌گوید: «آن‌ها خوشحال هستند برای اینکه هواپیماهای آمریکایی بهتر از هواپیماهای اسد (بشار اسد) هستند. هواپیماهای اسد مردم معمولی را می‌کشند اما هواپیماهای ائتلاف غیر نظامیان را نمی‌کشند.»

الرقاوی می‌گوید بسیاری از مردم رقه می‌گویند این حملات هوایی خیلی دیر شروع شد. او معتقد است نیروهای آمریکایی و ائتلاف از‌‌ همان اول باید با حمایت از ارتش آزاد سوریه مانع از پیشروی گروه داعش به این شهر می‌شدند.

او می‌گوید: «اگر ایالات متحده به ارتش آزاد سوریه سلاح داده بود آنها می‌توانستند گروه داعش را عقب برانند. داعش نمی‌توانست شهر را بگیرد. آمریکا و جامعه بین المللی گفتند کمک تسلیحاتی می‌کنند اما همه این‌ها دروغ بود. فقط حرف، حرف و حرف بود.»

رقه شهری تاریخی و زیبا است که ظهور و سقوط چند امپراتوری را از سر گذرانده است. رقه در سال ۲۴۴ پیش از میلاد و در دوران سلوکیان ساخته شد. سپس توسط امپراتوری روم شرقی فتح شد و در سال ۵۴۲ بعد از میلاد در دوران امپراتوری ساسانیان نابود شد تا اینکه در قرن ششم توسط جاستینین امپراتور روم شرقی دوباره ساخته شد. رقه در این دوران مرکز مسیحیان سوریه و از سال ۷۹۶ تا ۸۰۹ در دوران هارونالرشید مرکز خلافت عباسیان بود.

در سال‌های اخیر رقه یکی از مراکز مخالفت با رژیم بشار اسد بوده است. با اینکه شهر همه این تلاطمات را از سر گذرانده است اما الرقاوی می‌گوید معلوم نیست رقه به این زودی بتواند نیروهای دولت اسلامی را بیرون کند.

او می‌گوید: «حالا گروه داعش قدرتمند شده است. رقه را تصرف کرده و به زودی شهرهای دیگر سوریه را هم کنترل می‌کند. آن وقت است که به خطری جدی تبدیل خواهد شد و کسی قادر به مقابله با آنها  نخواهد بود.»

+32
رأی دهید
-2

rahjoo - بابل - ایران
بالاخره اسلام اصیل خود اعراب راه هم قربانی کرد و می کند
‌چهارشنبه 7 آبان 1393 - 06:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.