وزارت امور خارجه آمریکا اعدام ریحانه جباری را محکوم کرد

ریحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مامور پیشین وزارت اطلاعات روز شنبه در زندان اعدام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز شنبه سوم آبان، با انتشار بیانیه‌ای اعدام ریحانه جباری را محکوم کرده است.

ریحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ بود که سحرگاه روز شنبه، سوم آبان‌ماه، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.

جین ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه تاکید کرده است که نگرانی هایی درباره عادلانه بودن دادگاه و همچنین نحوه دادرسی پرونده ریحانه جباری وجود دارد.

خانم ساکی گفته است: «نگرانیهای جدی در خصوص عادلانه بودن دادگاه (ریحانه جباری) و همچنین نحوه رسیدگی و دادرسی پرونده وجود دارد،‌ از جمله این که گزارش هایی در خصوص تحت فشار بودن (ریحانه جباری) برای اعتراف منتشر شده است.»

در بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است: «حکم اعدام ریحانه جباری به رغم درخواست‌های فعالان حقوق بشر در ایران و اعتراض‌های بین‌المللی اجرا شده‌است.»

 جین ساکی همچنین گفته است: «ما به کسانی می‌پیوندیم که از ایران می‌خواهند به  موازین محاکمه عادلانه، براساس قوانین کشور و تعهدات بین المللی‌ ایران احترام بگذارد.»

در همین زمینه،‌ سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن ‌اعدام ریحانه جباری، اجرای حکم اعدام این متهم را خبری شوک آور و لکه خونین دیگری بر  کارنامه حقوق بشری ایران توصیف کرده است.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر تصریح میکند که ریحانه جباری در شرایطی به اعدام محکوم شد که تحقیقات مربوط به پرونده قتل عبدالعلی سربندی ناقص بوده است.

سازمان عفو بین الملل دادگاه ریحانه جباری را «توهین به عدالت» دانسته است.

ریحانه جباری که هنگام ارتکاب به قتل ۱۹ سال داشت،‌ گفته بود که مقتول (مرتضی عبدالعلی سربندی) قصد تجاوز به او را داشته است. اما این موضوع مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفته بود.

 در همین زمینه، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، پیشتر از وجود برخی از ابهامات در پرونده ریحانه جباری خبر داده بود.

آقای شهید به شواهدی از جمله یک گزارش پزشکی اشاره کرده بود که در آن آمده است در لیوان آب‌میوه‌ای که در صحنه جرم پیدا شده آثار داروی آرام‌بخش وجود داشته که این نشان می‌دهد «که اقدام به تجاوز جنسی از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»

در ماههای اخیر تعدادی از شخصیتها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و همچنین شماری از هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان و اصغر فرهادی، از خانواد مقتول خواسته بودند تا از اجرای حکم قصاص در خصوص ریحانه جباری صرفنظر کنند.

+146
رأی دهید
-19

biparva-jan - تهران - ایران
تو امریکا به قاتل ها جایزه میدن؟
یکشنبه 4 آبان 1393 - 07:03
P.irani - سن دیه گو - امریککا
آمریکا غلط کرد! اگه راست میگه تموم نر و ماده هاى جاسوس جمهوری اسلامی رو که مثل تاپاله سگ و به اسم نخبه و دانشجو ریختن اینجا رو بریزه بیرون از امریکا, پسره هنوز لپاش گلى یه، فرق تن ماهی و پوره سیب زمینی رو نمیدونه، اینجا اومده مفت مفت داره درس میخونه و خونه و زندگى و إمکانات رفاهى مفت مفت داره و دم از نخبه گی و ویزای کار و دانشجویی میزنه، امریکا اگه راست میگه این موز ماده ها و نرهای جمهوری اسلامی رو بریزه از خاکش بیرون، اما خب با علی گدا قرارداد دارن، علی گدا در ازای ادمکشی و بمب گذاری و اسیدپاشی و جاسوسی به این موزمارها اقامت و زندگی و تحصیل مجانی امریکا میده و در أزاش هم پرده از کثافت کاری های مشترک خودش و امریکا برنمی داره! ملللتتتتتت سسسساده، تا ده سال قبل اینجا اصلا ایرانى نمیدیدى اما الان تا دلت بخواد غضنفر و سکینه ریخته ، البته سوگل و ارش شدن دیگه
یکشنبه 4 آبان 1393 - 07:31
مهرداد2538 - تهران - ایران
مگر هر کسی در آمریکا اعدام می شود دیگر کشورها باید آنرا محکوم کنند؟ این یک مسئلهء داخلی و اجتماعی بود. به آمریکا چه ارتباطی داره که توی هر مسئله ای دخالت می کنه؟ خودشون از کشتار دسته جمعی کودکان بدست اسراییل حمایت می کنند. واقعاً حرف وزیر خارجهء روسیه درست است که می گوید آمریکا با دخالت در امور کشورها ثبات جهانی را برهم زده است.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 07:55
zooom - تهران - ایران
ما هم هیروشیما را محکوم میکنییم
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:25
agha_ehsan - تهران - ایران
تو کشوری که خودش قانون اعدام داره این چیزخوریها بهش نیومده
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:43
Lolalola - پاریس - فرانسه
داعش خیلى وقته تو ایران حکومت میکنه.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:55
Imod.barbekan - منامه - بحرین
با اعدام ریحانه جباری نظام جمهوری اسلامی می‌خواهد به زنان ایران بگه که اگه پاسدار و امنیتی خواست بهتان تجاوز کنه بذارین کارش رو بکنه وگرنه دارتان می‌زنیم!
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:55
P.irani - سن دیه گو - امریککا
Biparva بللله، اقامت رایگان با درس و تحصیل و سایر إمکانات رایگان درصورتیکه قاتل و یا قاتل زاده. و مامور جمهوری اسلامى باشی
یکشنبه 4 آبان 1393 - 10:01
Realman - ارواین - امریکا
اینجا به قاتلا جوایز نقدی ، خونه و ماشین میدن . برای همینه ٢ روز یک دفعه یکی میره تو مدرسه ٢٠ نفرو میکشه .
یکشنبه 4 آبان 1393 - 10:05
sarang6 - ژنو - سوئیس
امریکا ریشه ی همه ی بدی هاست از جنگ جهانی گرفته تا الان. از وقتی چشم وا کردم یه روز آروم تو خاور میانه ندیدم بخاطر سیاستهای ایالات متحده. جنایاتش قابل شمارش نیست. با تمام اینها خدا رحمت کنه این خانوم رو کاش بهش یه فرصت دیگه میدادن.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 11:16
madmadi - منجستر - انکلستان
لطفا همه چیز را گردن امریکا نندازید. یک ملت اگه خودش خوب باشه پیشرفت میکنه. ایرانی یعنی دروغ کلاهبرداری غیبت و .. خلایق انچه لایق.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 16:22
باور عمیق - قم - ایران
وزارت امور خارجه آمریکا خیلی بیجا کرد
یکشنبه 4 آبان 1393 - 17:01
goosfand - نیویورک - آمریکا
آمریکای نجاست که نجاستی چون آخوندا رو به قدرت رسوندی، ما کلا وجود تو رو محکوم میکنیم؛ کجایند بومیان آمریکایی؟ کجایند مسافران پروازی که توی خلیج فارسی زدی؟ کجایند کشتگان ویتنام و عراق و افغانستان؟ کجایند کشته شدگان وحشی گری داعش؟ کجایند کشتگان بمب اتمی؟ ما کلا تو رو از بیخ محکوم میکنیم. اعدام یه مسئله داخلی، برو زرتو بزن مادر به خطا. ما هم تحریم وحشیانه ایران در حد نرسیدن دارو به ملت رو بدست تو محکوم میکنیم
یکشنبه 4 آبان 1393 - 21:44
مترلینگ - منچستر - انگلستان
دوست داشتین تشویق میکرد وپیام تبریک میفرستاد؟
یکشنبه 4 آبان 1393 - 22:42
faranak-montreal - مونترال - کانادا
باور عمیق - قم - ایرا-رفعت و عطوفت اسلامی از کسانی‌ که خودشون را مسلمان پیرو می‌دانند بروز و فوران میکنه هههههاه
یکشنبه 4 آبان 1393 - 23:08
zooom - تهران - ایران
20 نفر 20 نفر در مدرسه ها کشته می شوند سیاهان هنوز برده هستن هر شب در منطقه کویینز 5 نفر میمیرند دزدی و تجاوز فراوان ولی چون رسانه قوی دارند کسی متوجه نمیشه من امریکا هم بودم 2 بار با تفنگ تهدید شدم بخاطره 100 دولار که تو کیفم بود خدا رحم کرد نمردم بعضی ها فکر میکنند دزد و قاتل فقط مخصوص ایرانه جرم و جنایت همه جا هست اگه نباشه عجیبه
دوشنبه 5 آبان 1393 - 06:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.