خودداری بریتانیا از پرداخت ۱.۷ میلیارد پوند به اتحادیه اروپا

دیوید کامرون می‌گوید مبلغ درخواستی اتحادیه اروپا قابل قبول نیست

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، تاکید کرده است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند مورد نظر اتحادیه اروپا برای تامین بودجه این اتحادیه را پرداخت نخواهد کرد.

او در بروکسل گفت: "اگر فکر می‌کنند من تا اول دسامبر این مبلغ را پرداخت خواهم کرد، سخت در اشتباهند، چون چنین اتفاقی نخواهد افتاد."

این در حالیست که خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که این خواسته "نباید برای بریتانیا غافلگیرکننده باشد."

او افزود این مبلغ بر اساس سیستمی که همه دولت‌های عضو آن را پذیرفته‌اند، محاسبه شده و اطلاعات نیز توسط خود آنان ارائه شده است.

وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا با تقاضای بریتانیا برای گفتگوی فوری درباره افزایش پرداخت ها موافقت کرده اند.

این افزایش پرداخت عملا یک پنجم به میزان پرداخت سالیانه بریتانیا به اتحادیه اروپا می افزاید.


'غیرقابل قبول'

با وجود این، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که به شدت عصبانی است و از نظر مردم کشورش این "مبلغ هنگفت" کاملا غیرقابل پذیرش است.

آقای کامرون گفت این خواسته"به‌کلی غیرقابل قبول" است و اتحادیه اروپا نباید با بریتانیا که بیشترین پرداخت ها را به اتحادیه اروپا دارد،

آقای کامرون در سخنانی دیگر، هنگام بازدید از راچستر و استرود در کنت، جایی که انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان در آینده برگزار می‌شود، به طور روشن اعلام کرد کرد بریتانیا کل مبلغ درخواست شده از سوی اتحادیه اروپا را پرداخت نخواهد کرد.


آقای باروسو، رئیس کمیسیون اروپا: این مبلغ بر اساس اطلاعاتی که خود کشورهای عضو داده بودند، مشخص شده است



او گفت: "اگر این مبلغ دو میلیارد یورو است، ما آن را پرداخت نمی‌کنیم" اما پرداخت بخشی از این مبلغ را غیرممکن ندانسته است.

به گفته نخست وزیر بریتانیا "این روش کار برای چنین سازمانی نپذیرفتنی است که ناگهان صورت حسابی به این حجم را ارائه کند و مهلت بسیار کمی را نیز برای پرداختش بگذارد."

آقای کامرون ادامه داد: "ما قصد نداریم ناگهان دسته‌چکمان را بیاوریم و چکی به مبلغ دو میلیارد یورو بنویسیم. چنین اتفاقی نخواهد افتاد."

با این حال آقای باروسو، که تا ماه آینده رئیس کمیسیون اروپا خواهد بود، گفته است این مبلغ نباید مقامات بریتانیا را شگفت‌زده می‌کرد.

به گفته آقای باروسو در سال ۲۰۰۸بر اساس همین مکانیسم مبلغ پرداختی بریتانیا به اتحادیه اروپا کاهش یافت.

رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: "البته من نگرانی‌هایی را که این مبلغ در لندن ایجاد کرده درک می کنم. اما اگر کسی با صداقت و بی‌طرفی قوانینی را که همه دولت‌های عضو پذیرفته‌اند، بررسی کند، می‌پذیرد گاهی چنین تصمیم‌هایی باید اتخاذ شود."

او گفت: "با فشاری که لندن می‌آورد، اگر پول مورد نظر را ندهد، من نمی‌توانم با بودجه پرداخت نشده، کاری از پیش ببرم. ما نمی‌توانیم درباره تولید ناخالص ملی کشورها مذاکره کنیم. این موضوع باید به مسئولان مستقل ارائه آمار واگذار شود."

او افزود یوروست، آژانس مسئول ارائه آمار اتحادیه اروپا، که با محاسباتی به این ارقام رسیده، یک نهاد مستقل است.

دیوید کامرون گفته است برای نخستین بار پنج‌شنبه از درخواست اتحادیه اروپا مطلع شده است، اما تایید کرده است وزارت خزانه‌داری بریتانیا از هفته قبل موضوع را می دانست.

این درخواست برای پول بیشتر موجی از خشم در میان احزاب سیاسی بریتانیا ایجاد کرد.

همه این التهاب‌ها تنها چند هفته مانده به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مهم حوزه انتخابیه راچستر و استرود اتفاق می‌افتد. جایی که حزب استقلال پادشاهی متحده در تلاش است تا کرسی‌های محافظه‌کاران را از آن خود کند.


مواد مخدر و تن‌فروشی

بحث اضافه پرداخت بریتانیا در پی انتشار گزارش سالانه از عملکرد اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا مطرح شد.

این بررسی سالانه که از سال ۱۹۹۵ شروع شده نشان داده است در سال گذشته که بریتانیا از آن‌چه تصور می‌شد، عملکرد بهتری داشته است.

در این بررسی برای اولین بار ارقام مربوط به درآمد بازار سیاه مانند مواد مخدر و تن‌فروشی نیز لحاظ شده بود.

بریتانیا و هلند جزو کشورهایی هستند که از آن‌ها درخواست شده تا مبلغ بیشتری را بپردازند. در عوض به کشورهایی مثل فرانسه و آلمان تخفیف‌هایی تعلق گرفته است.

بیشترین پرداخت از بریتانیا خواسته شده است.

بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان بریتانیا با غیرقانونی خواندن این درخواست، گفته‌اند این کشور نباید این موضوع را بپذیرد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به رویترز گفته‌اند وزرای اقتصاد این اتحادیه برای حل این موضوع با مقامات انگلستان دیدار خواهد داشت.

همزمان دفتر نخست وزیری بریتانیا در پی برگزاری مذاکرات تمام عیار میان مقامات سیاسی کشورهای عضو، پیش از اول دسامبر است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت تفاوت پرداخت میان ۲۸ عضو اتحادیه اروپا نیارمند بررسی بیشتر است.

او افزود: "دیود کامرون نگفته است که کلا مبلغ درخواستی را پرداخت نخواهد کرد. او تنها درباره زمان کوتاه سررسید مبلغ مذکور نگرانی‌هایی دارد. پس من مطمئنم راه حلی برای برطرف شدن این مشکل در آینده نزدیک هست."


'خون آشام تشنه'

حزب استقلال پادشاهی متحده، اتحادیه اروپا را به "خون‌آشام تشنه‌ای" تشبیه کرد و گفت این درخواست موضوع خروج از این اتحادیه را تقویت می‌کند.

نایجل فاراژ، رهبر این حزب گفت بریتانیا همین الان هم روزی ۵۵ میلیون پوند بابت عضویت در اتحادیه اروپا می‌پردازد و در نهایت نیز چاره جز پرداختن مبلغ اضافی را نخواهد داشت.

آقای فاراژ ادامه داد: " درخواست برای پرداخت پول بیشتر و دادن مهلت چند روزه برای آن، کاملا ظالمانه است و فکر می‌کنم مردم بریتانیا از این موضوع بسیار بسیار خشمگین شوند.

این امر آقای کامرون را در موقعیت ناامیدانه‌ای قرار می‌دهد. یادتان باشد که یکی از وعده‌های بزرگ او کاهش بودجه برای اتحادیه اروپا بود. نتیجه آن وعده افزایش اندک پرداخت به اتحادیه اروپا شد و حالا در صورت پرداخت این درخواست، بودجه مذکور به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت."

آنتونی ریوبن، رئیس مرکز آمار بی‌بی‌سی در این باره گفت تا قبل از سال ۲۰۰۲ در آمدهای ناشی از تن‌فروشی، قاچاق مواد مخدر و تنباکو برخلاف قوانین حسابرسی جزو درآمد ملی محسوب نمی‌شد.

به گفته وی در عوض آلمان درآمدهای ناشی از تن‌فروشی را در حساب‌ داخلی خود لحاظ می کرده است.

همین دلیل تا حدی نشان می‎دهد چرا پیش از این آلمان بیش از حد و بریتانیا کم تر از آنچه که باید به اتحادیه اروپا می‌پرداختند.

+22
رأی دهید
-2

raha1984 - هامبورگ - المان
این اتحادیه فقط به نفع کشورهای ففیر تازه وارد این اتحادیه بوده و بس !!
شنبه 3 آبان 1393 - 08:39
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
اینها فقط مانور سیاسی هست و بس، وگرنه کمپانی استارباکس ۸ میلیارد پوند مالیات رو نداد این‌همه سر و صدا نشد..
شنبه 3 آبان 1393 - 13:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.