وزارت علوم ایران ۸۴۰ بورسیه را لغو کرد

کامران دانشجو در دوره دوم ریاست جمهور آقای احمدی نژاد وزیر علوم بود و تخلف های بورسیه در این دوره رخ داده است

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو بورس دکترای ۸۴۰ نفر خبر داده و اعلام کرده که احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر دیگر نیز وجود دارد.

روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتشار گزارش مفصلی در این باره، تاکید کرده که اگر این ۱۲۴۱ نفر تا بهمن ماه نتوانند از دانشگاهها "اعلام نیاز" برای عضویت در هیات علمی دانشگاه را بگیرند باید با "با هزینه شخصی" ادامه تحصیل دهند.

لغو بورسیه به این معنی است که آنها باید هزینه تحصیل در دانشگاه را خودشان بپردازند و پولی هم که تا کنون از محل بورسیه گرفته اند را به دولت پس بدهند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد بورسیه ها را ۳۷۷۲ نفر اعلام کرده و گفته که ۱۸۶۷ نفر پذیرفته شده تحت عنوان "تبدیل به داخل" هستند یعنی این افراد در خارج درس می خواندند یا به صورت بورسیه خارج پذیرفته شده بودند که بعد به دانشگاههای داخلی منتقل شده‌اند.

گروه دیگر از بورسیه ها "مربیان دانشگاهها" هستند که تعداد آنها ۱۰۱۱ نفر اعلام شده است و ۱۶۵نفر نیز بر اساس "بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاهها" بورسیه شده بودند.

این بورسیه ها سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ را دربر می گیرد که ۷۲۹ نفر آنها برای اعزام به خارج بورسیه شده بودند.

این تصمیم وزارت علوم در حالی اعلام شده است که گفته می‌شود پیگیری این پرونده یکی از مهم‌ترین دلایل استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم از سوی مجلس و برکناری او بوده است.


گزارش لغو بورسیه به خاطر تخلف در حالی منتشر شده که دو روز پیش محمود نیلی احمد آبادی از سوی آقای روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد

بعد از استیضاح وزیر علوم، محمد علی نجفی از سوی حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت علوم به آن وزارتخانه رفت و بنابر گزارش تازه وی پیگیری این پرونده را ادامه داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که روز چهارشنبه ۳۰ مهر محمود نیلی احمد آبادی از سوی آقای روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.

بعد از استیضاح وزیر علوم، حسن روحانی در اوایل شهریورماه گذشته گفته بود که مبارزه دولت با فساد "از جمله فساد در دانشگاه‌ و مدارک علمی و مبارزه با فساد در زمینه بورسیه‌ها جدی خواهد بود و این مسیر را ادامه خواهد داد."


تخلفات گسترده

گزارش وزارت علوم پیگیری در باره بورسیه ها را در "جهت صیانت از کیفیت و اعتبار علمی دانشگاهها و رعایت دیسیپلین علمی و قانون و مبارزه با فساد اداری و علمی" اعلام کرده است.

این وزارتخانه با جزئیات در باره تخلفات صورت گرفته در بورسیه ها توضیح داده و نشان داده که گروهی بدون رعایت قوانین و ضوابط و بدون داشتن صلاحیت علمی، شرایط سنی و معدل به عنوان بورسیه پذیرفته شده اند.


رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم به دلیل پیگیری این پرونده از سوی مجلس استیضاح و از کار به کنار شد.

وزارت علوم می گوید که "پذیرش برخی افراد با معدل های به مراتب پائین تر و اعطای امتیاز استخدام به عنوان هیات علمی به آنها مسلما تاثیر ناگواری بر آموزش عالی و جریان تولید علم در آینده خواهد داشت."

در این گزارش تاکید شده که برخی از افراد در رشته هایی به خارج فرستاده شده اند که مورد نیاز کشور نیست و مثال آورده شده که فردی برای تحصیل در رشته مطالعات اندونزی به استرالیا فرستاده شده است.

علاوه بر آن گروهی نیز در رشته های "ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی، فقه و حدیت، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته های دیگر" به عنوان بورسیه اعزام به خارج پذیرفته شده اند که هدف "دورزدن آزمون دکتری و معرفی عده ای به دانشگاه‌های داخل بوده است."


 
    برخی از افراد در رشته های به خارج فرستاده شده اند که مورد نیاز کشور نیست و مثال آورده شده که فردی برای تحصیل به استرالیا در رشته مطالعات اندونزی فرستاده شده است 



علاوه بر این تاکید شده که معدل افراد در دوره های لیسانس و فوق لیسانس بر اساس خوداظهاری بوده ولی بعد مدارک ارائه شده آنها نشان داده که معدل آنها بسیار پائین تر از رقم اصلی آن بوده است.

در این گزارش بر این که "برخوردهای سلیقه ای و اعمال نفوذ های شخصی، بروز فساد و رشد ویژه خواری" را فراهم کرده، تاکید شده است. در گزارش وزارت علوم به عنوان نمونه آمده که یک مسئول وزارت علوم "خارج از اختیارات مرسوم و قانون اقدام به معرفی بیش از ۷۵۰ نفر بر اساس روابط فردی و یا سلیقه ای" به صورت بورسیه کرده است.

این وضع به گونه ای است که در گزارش تاکید شده که دامنه این بی نظمی اداری به حدی بوده که حتی چند نفر از یک خانواده نیز بورسیه شده اند.

وزارت علوم تاکید کرده است که در مورد مدیران و مسئولانی که "با سوء مدیریت و بی مبالاتی در بررسی پرونده ها موجب بروز خسارت های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده اند از طریق مراجع ذی صلاح قانونی پیگیری لازم انجام خواهد شد."

+54
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.