گشایش معمای زمان آمیزش انسان و نئاندرتال

پروفسور پابو با استخوان انسان ۴۵ هزار ساله

تحلیل دی ان ای یک انسان که ۴۵ هزار سال قبل می زیست به دانشمندان کمک کرده دریابند اجداد ما اولین بار چه زمانی با نئاندرتال ها آمیزش داشتند.

تعیین آرایش پایه های دی ان ای به دست آمده از یک استخوان ران کشف شده در سیبری نشان می دهد که اولین مورد آمیزش میان این دو گروه ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار سال قبل اتفاق افتاده بود.

استخوان ران متعلق به یک شکارچی مرد است که یکی از قدیمی ترین انسان های مدرن کشف شده در اروسیا است.

نتایج این مطالعه که در نشریه نیچر چاپ شده همچنین موید این یافته است که گونه ما احتمالا حدود ۶۰ هزار سال قبل از آفریقا خارج شد و بعد در سراسر جهان پراکنده شد.

سوانت پابو از موسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان - که مطالعه تازه را انجام داده - در سال های اخیر با تحقیقات ژنتیکی خود درحال بازنویسی تاریخ انسان بوده است.

پروفسور پابو و همکارانش پیشگام شیوه استخراج دی ان ای از بقایای انسان کهن و تحلیل مواد ژنتیکی آن بوده اند.

او با استفاده از تحلیل این مواد ژنتیکی توانسته است بیش از پیش معمای سرگذشت انسان مدرن و مهاجرت آن به اطراف زمین را باز کند.

پروفسور پابو به بی بی سی نیوز گفت: "حیرت انگیز اینکه کیفیت مواد ژنتیکی این انسان ۴۵ هزار ساله خوب است، کسی که به جد همه انسان های امروزی خارج از آفریقا نزدیک است."

این مرد در مقطعی مهم در تاریخ بشر در سیبری غربی زندگی می کرده است، زمانی که انسان در آستانه پراکنده شدن به اروپا و آسیا بود.

این یافته ممکن شد چون بخش های بزرگی از دی ان ای این گونه که اکنون منقرض شده سالم مانده است.

پروفسور پابو می گوید‌: "تحلیل ما نشان می دهد که انسان مدرن قبل از آن زمان با نئاندرتال ها جفتگیری کرده بود و ما اکنون می توانیم تاریخ اولین آمیزش را دقیق تر از قبل تعیین کنیم."

پابو و تیمش در سال ۲۰۱۰ تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می داد تمام انسان های غیرآفریقایی امروز حاوی دی ان ای نئاندرتال ها هستند.

آنها اکنون با تحلیل تازه مواد ژنتیکی این موجود می گویند که آمیزش میان دو گونه ابتدا ۵۰ تا ۶۰ هزار سال قبل رخ داد.

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی در لندن می گوید این یافته شاید نشان دهنده زمانی باشد که انسان های شکل گرفته در خارج از آفریقا برای اولین بار این قاره را ترک کرد.

پروفسور استرینگر جزو کسانی بود که می گویند اجداد انسان امروزی ابتدا حدود ۱۰۰ هزار سال قبل آفریقا را ترک کردند. اما یافته های مطالعه آقای پابو اکنون او را به سوی این ایده سوق داده که این مهاجرت دیرتر اتفاق افتاد.

او می گوید که حالا فکر می کند شاید مهاجرت انسان به خارج از آفریقا حدود ۶۰ هزار سال قبل روی داده باشد.

مطالعه پروفسور پابو نشان می دهد که انسان ۴۵ هزار ساله سیبری از لحاظ ژنتیکی چیزی بین اروپایی ها و آسیایی ها بوده است که نشان می دهد او نزدیک به دوره ای زندگی می کرد که گونه ما دو دسته شد و به شرق و غرب رفت تا دو نژاد مختلف شکل گیرد.

به علاوه یافته های او این احتمال را پیش می کشد که اولین گونه از دودمان انسان ابتدا ۱۰ یا ۱۱ میلیون سال قبل از میمون ها جدا شد و نه پنج یا شش میلیون سالی که تاکنون تصور می شد.

با این حال او تاکید می کند که مطالعه خیلی بیشتری برای یافتن پاسخی روشن به این سوالات لازم است.


بقایای انسان ۴۵ هزار ساله در بستری در غرب سیبری پیدا شد

+31
رأی دهید
-5

avangard - تهران - ایران
شاید نناندرتاله به نیاکان ما تجاوز کرده باشه! از کجا مطمئن میگن که آمیزش با رضایت بوده؟ ضمنا تکلیف هابیل و قایبل چی میشه؟
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 13:59
mlowes - واشنگتن - آمریکا
این حرف‌ها همش چرنده. یک روز حوا توی بهشت داشت راه میرفت با آدم، که یک هو یک سیب خوردند، چون شیطان گولشون زد. بعدا خدا عصبانی شد. هفت روزه کل جهان ساخت و انداختشون توی کره زمین. بعد، آدم که خیلی‌ معتقد به داشتن ۲ فرزند بود، نه بیشتر و نه کمتر (بر خلاف مقام معظّم رهبری) ۲ پسر آورد، و تازه یکیشون هم زد اون یکی‌ رو کشت! بعد دیگه نمیدونم که بقیه انسان‌ها از آمیزش قابیل با حوا به وجود اومدند یا چطوری، ولی‌ من میدونم که خدا هر چی‌ توی قرآن گفته درسته. (منطق یک دیندار احمق!!!)
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 12:48
marineboy - لس انجلس - امریکا
پاسخی به نژادپرستان نادان که خون و نزدیکی خونی و هم خونی و تورک و آریایی و فارس غیره براه انداخته اند. ریشه انسان از افریقاست و همه ما یک مبدا داریم. هیچ فرقی میان انسانها از نظر هوش و خون و غیره وجود ندارد و تکامل رنگ پوست و مو و چشم هم متاثر از عوامل محیطی است. برتری انسانها همواره در عقل و دانش و بهره وری از دانش روز و میزان رشد و تکامل معنوی و اجتماعی بوده است نه فاکتورهای فیزیکی.
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 14:26
m4ssod - لندن - انگلستان
چند تا از این نعاندرتال‌ها هنوز هستن و در مجلس ایران و پست‌های بالا و اصولا به عنوانه آخوند مشغول به کار هستند
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 14:57
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
mlowes الله در قران چیزهایی را که تو گفتی نفرموده و داستان فرزندان ادم و .. بیشتر از تورات نقل میشه. اگر دشمنی تو با قران با همین سواد است فکر نکنم در ان دنیا مجازات بشی
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 21:09
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران امیدوارم آن دنیا با نئانتردال ها محشور و .. بشی.مرد حسابی قران سوادش در حد جغرافیای عربستان اون زمان بوده حتی برف نمیدونسته چیه.پیامبر انار رو که دید اول بار شوکه شد گفت این میوه آسمانیه.جمع کنید کاسه کوزه تونو
شنبه 3 آبان 1393 - 09:47
داریوش پرویزی - شیراز - ایران
قابل توجه آتیلا قشقایی و دیگر نژادپرستان ترک و فارس و آریایی وهرچه باشند نادان.نادان ها انسان تخم اولیه اش از میمونه و از آفریقاست.و ژن انسان امروزی حاصل تلفیق نئانتردال ها و هوموساپینس هاست. حالا آتیلا قشقویی برو به ترک بودنت بناز بابا تو اصلا از تخم خود طغرلی خوبه یا نه از تخم هون ها و آتیلای خونخاری.برو یه کم انسانیت یاد بگیر ترک باش یا لر یا تاجیک.محض اطلاعت قشقایی ها حاصل آمیزش ترک و لر و عرب و فارس هستند.بعد از انقراض زندیه لر ها ی زند و لک به قشقایی ها پناه آوردند و به مرور ترک زبان شدند. ای نادان برو 2 سطر مطالعه کن.من خودمم قشقایی ام از طائفه کشکولی.پس جمع کن دیگه کاسه کوزه تو ای ترک نژاد پرست اون گوری که سرش میگریی مرده توش نیست
شنبه 3 آبان 1393 - 09:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.