رئیس شرکت نفتی توتال در برخورد هواپیما با برف‌روب کشته شد

دومارژری: دستاوردهایم را با توجه به طرح‌هایی که راه‌اندازی کرده‌ام بسنجید

مدیرعامل شرکت نفتی فرانسوی توتال در حادثه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شده است.

بامداد روز سه شنبه، ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر)، شرکت نفتی توتال اعلام کرد که کریستوفر دو‌مارژری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت، در اثر برخورد هواپیمای حامل او با یک دستگاه خودرو برف‌روب در فرودگاه مسکو کشته شده است.

مقامات فرودگاه ونوکووو در مسکو نیز گفته‌اند این حادثه دقایقی پیش از نیمه شب گذشته و هنگامی روی داد که جت اختصاصی آقای دو‌مارژری آماده برخاستن به مقصد پاریس بود. سه خدمه هواپیما هم در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. به گفته آنان، هنگام وقوع حادثه، راننده برف‌ روب مست بوده است.

توتال یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در بخش نفت و گاز و دومین شرکت بزرگ فرانسوی است که ارزش سهام آن در بازار به بیش از یکصد میلیارد یورو بالغ می‌شود.

مقامات فرودگاه ونوکوو گفته‌اند که هنگام وقوع حادثه، میدان دید در این فرودگاه سیصد و پنجاه متر بود اما جزئیات حادثه هنوز مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

کریستوفر دومارژری، شصت و سه ساله، برای شرکت در کنفرانسی در زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز روسیه به دعوت دولت آن کشور به مسکو سفر کرده بود. این کنفرانس روز گذشته در شهر گورکی، در نزدیکی مسکو برگزار شد.


با مدودف نخست وزیر روسیه - دومارژری از مدافعان جدی سیاست دولت روسیه بود

آقای دومارژری در سال ۲۰۰۷ به سمت مدیرعامل توتال منصوب و در سال ۲۰۱۰، ریاست هیات مدیره شرکت نیز به او سپرده شد. پیشتر او در سمت مدیر اکتشاف و تولید توتال خدمت کرده بود. در ماه ژوئیه، کریستوفر دومارژری در یک مصاحبه گفت که دستاورد او را باید با توجه به طرح‌هایی که راه‌اندازی کرده ارزیابی کرد و به خصوص به موفقیت‌های توتال در آفریقا اشاره کرد.

وی در همین مصاحبه گفت که ترجیح می‌دهد جانشین او یکی از اعضای شرکت توتال باشد تا اینکه فردی از خارج از شرکت برای این سمت انتخاب شود. منابع نفتی از فیلیپ بوآسو، رئیس بخش انرژی‌های جدید توتال، و پاتریک پویان، مسئول کاهش فعالیت های غیرسودده شرکت در اروپا، به عنوان جانشینان احتمالی دومارژری نام برده‌اند.

در جریان اختلاف بین روسیه و اوکراین، کریستوفر دومارژری به شدت از مواضع روسیه حمایت می‌کرد و تابستان امسال در مصاحبه‌ای گفت که اروپای غربی نباید به فکر کاهش یا قطع وابستگی خود به گاز روسیه باشد و برعکس، باید بکوشد امنیت خطوط انتقال انرژی از روسیه به غرب را تضمین کند. وی هشدار داد که غرب با دنبال کردن سیاست دوری از روسیه، این کشور را به سوی چین سوق می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با ابراز تاسف از درگذشت آقای دومارژری، از تلاش او برای "گسترش روابط متقابل" قدردانی کرده است.

از لحاظ سرمایه گذاری در روسیه، توتال یکی از شرکت‌های فعال غربی بوده و کریستوفر دومارژری روابط نزدیکی با مقامات دولت روسیه داشت.

این شرکت دارای سابقه همکاری نفتی با ایران نیز هست هر چند این همکاری دارای فراز و نشیب هایی بوده است. زمستان سال گذشته گزارش شد که یک هیات از کارشناسان این شرکت از ایران دیدن کرده‌اند. در آن زمان، مقامات جمهوری اسلامی این سفر را نشانه‌ای از تضعیف تحریم‌های نفتی علیه ایران توصیف کردند.

+27
رأی دهید
-7

Azadikhah - تكسل - هلند
روح قربانیان این حادثه شاد.
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 15:31
dara20 - تهران - ايران
چه خوب، این زباله‌ها مایه ننگ‌ بشریت هستند و با این شرکت‌های کثیف نفتی‌ مرتکب جنایت بیشمار می‌شوند و دستشان به خون مردمان بیگناه کشور‌های نفتی آلوده است. دست راسته این یارو بخوره وسط سر مدیران سایر شرکتهای نفتی‌ بویژه شرکت نفتی‌ شل.
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 20:22
شب قطبی - دبی - امارات
کشتنش..یک قلوپ ویسکی هم روش!!
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 20:25
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
برف روب در فرودگاه انهم در یک کشور سرد سیر یک امر تازه ای نیست. اما برف روبی برای خود زمان دارد و اجازه پرواز هم اسمش روی خودش هست. یعنی تا میدان حرکت هواپیما در فرودگاه ازاد نباشد اجازه فرود و یا اجازه پرواز نمیدهمد.بهر حال حادثه است خبر نمیکند. اما خودمانیم در ان هوای سرد مسکو و ودکای گورباچف خالی میدهد. خدائیش حالی میدهد
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 20:51
فراوانی - قطر - قطر
سزای کسی که یه این روسهای پوفیوز کمک کنه همینه
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 12:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.