نخستین هواپیمای مسافربری ساخت ژاپن پس از نیم قرن

شرکت هواپیمایی ژاپن (در تصویر رئیس آن) تا ۵۹ هواپیما به میتسوبیشی سفارش داده است (ماکت هواپیمای تولید شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی)

ژاپن پس از نزدیک به نیم قرن، برای نخستین بار در روز شنبه، ۲۶ مهر ماه، هواپیمایی مسافربری ساخت آن کشور را، در حالی‌که هدفی بلندپروازانه برای رقابت با ابرقدرت‌های اصلی این صنعت دارد، رونمایی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، که هواپیمای «نسل نوی» خود را عرضه می‌کند، بنا دارد آنها را تا سال ۲۰۱۷ میلادی به دست مشتریان خود برساند. هواپیماهایی که در مصرف سوخت بهینه‌سازی شده و به گفته این شرکت «آسایش بیشتری» برای مسافران تامین خواهند کرد.

این جت با گنجایشی کم‌تر از ۱۰۰ مسافر، دومین تلاش ژاپن برای ورود به صنعت هوایی تجاری محسوب می‌شود.

این کشور در دهه ۱۹۶۰ تلاشی مشابه را برای ساخت هواپیمای ۶۴ نفره آغاز کرد؛ تلاشی که -به گزارش رویترز- در نهایت با ساخت تنها ۱۸۲ پرنده با شکست روبه‌رو شد.

میتسوبیشی رقیبانی در برابر خود خواهد داشت که تقریبا صنعت هوایی تجاری کوتاه و میان‌برد را به طور گسترده‌ای در کنترل دارند؛ شرکت برزیلی  امبرائر و شرکت کانادایی بومباردیر. در عین حال دو شرکت بزرگ هوایی دیگر یعنی ایرباس اروپایی، بوئینگ آمریکایی نیز همچنان صدرنشین سازندگان هواپیما هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی با نیم‌نگاهی به المپیک ژاپن در سال ۲۰۲۰ است که هواپیماهای کوتاه-میان‌برد خود را طراحی کرده است.

تلاش‌های شرکت ژاپنی با حمایت دولت آن کشور و شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا همراه شده و مراحل تحقیقات و توسعه آن تا ۱.۷ میلیارد دلار هزینه داشته است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت تا کنون سفارش ساخت ۳۷۵ پرنده را گرفته است از جمله از طرف شرکت هواپیمایی ژاپن «آل نیپون ایرویز» و شرکت هوایی «ترانی استیت هولدینگ» و «اسکای وست» در آمریکا.

رویترز می‌گوید در مجموع ۱۹۱ سفارش قطعی به میتسوبیشی شده است.

با این همه این همین خبرگزاری می‌گوید سفارش‌ها، فعلا کم‌تر از آن است که شرکت ژاپنی را وارد گوی رقابت با شرکت برزیلی «امبرائر»، بکند. میتسوبیشی برای رقابت به صدها سفارش دیگر احتیاج خواهد داشت.

این پرنده، هواپیمایی تک‌راهرویی با چهار صندلی در هر سوی راهرو است.

میتسوبیشی می‌گوید این هواپیما ۲۰ درصد کم‌تر از مدل‌های مشابه سوخت مصرف می‌کند.

+61
رأی دهید
-1

همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
فقط امیدوارم اسمشو ژاپن140 نذارن که مثل برق سقوط میکنه! آخه ظاهرا هواپیمای ایران140 ما فقط اسمش مشکل داشت که سقوط کرد
دوشنبه 28 مهر 1393 - 16:24
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
اقایا ن بشتابید که بختتان باز شد !!
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 15:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.