قرارگاه خاتم‌الانبیا جان بخش خصوصی را گرفته و به صندوق ذخیره ارزی چشم دوخته است

تقاطع: رییس “انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت” در ایران در انتقاداتی صریح از “قرارگاه خاتم‌الانبیا” متعلق به سپاه پاسداران، گفت که این قرارگاه با در اختیار گرفتن تمامی پروژه‌های بزرگ و کوچک، بخش خصوصی کشور را به نابودی کشانده و مسوولان آن بدون تامین سرمایه، به “صندوق ذخیره ارزی” چشم دوخته‌اند.

حسن هاشمی روز شنبه (۲۶ مهر-۱۸ اکتبر) در گفتگو با خبرگزاری “ایلنا”، “قرارگاه خاتم‌الانبیا” را یکی از شرکت‌های غیرخصوصی دانست که در ۷-۸ سال قبل گذشته، فرصت رشد پیدا کردند و با بیان این‌که این شرکت‌ها تنها قرار بود «به پروژه‌های بزرگی که بخش خصوصی امکان فعالیت در آنها را نداشته» ورود کنند اما «این‌گونه نشد و عملا وارد تمامی پروژه‌ها شدند».

آقای هاشمی با تاکید بر این‌که “قرارگاه خاتم‌الانبیا” با ۷۰۰ شرکت به عنوان زیرمجموعه خود، پروژه‌های “بزرگ” و “کوچک” در سراسر کشور را برعهده می‌گیرد، هشدار داد که «با این رویه، بخش خصوصی از بین می‌رود زیرا توان بخش خصوصی معادل توان بخش‌های غیر خصوصی، دولتی، شبه‌دولتی و یا صندوق‌های بازنشستگی نیست».

وی هم‌چنین با یادآوری این موضوع که “خاتم‌الانبیا تنها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها تشکیل شده بود، افزود که عملا «آنچه اتفاق افتاد این بود که دولت سرمایه را داد ولی از سوی خاتم‌الانبیاء سرمایه‌گذاری عمده‌ای صورت نگرفت» و این قرارگراه در مقابل «به سرمایه‌گذاری دولت و صندوق ذخیره ارزی چشم دوخت».

به گفته رییس “انجمن شرکتهای مهندسی و ساخت”، شرکت‌های خصوصی هم‌اکنون «بیش از ۵۰ درصد از توان‌شان را از دست داده‌اند» و وضعیت به گونه‌ای خراب شده که «عملا شرکت پیمان‌کار عمومی (GC) در بخش خصوصی وجود ندارد» و «حتی شرکت‌های بزرگ خصوصی نیز نمی‌توانند پروژه‌ها را به اتمام برسانند».

اظهارات حسن هاشمی بیست روز پس از آن صورت می‌گیرد که اکبر ترکان، دبیر “شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی” و مشاور ارشد حسن روحانی، با «قدردانی» از تلاش سپاه به منظور «آسایش» و «رفاه مردم»، بر ضرورت استفاده از پتانسیل‌های آن تاکید کرد.

او که روز هشتم مهرماه و در پایان دیدار از جزایر فارور و فاروگان در نشست مشترک با فرمانده نیروی دریایی سپاه و مسوولان «منطقه آزاد کیش» سخن می‌گفت، از احداث فرودگاه و بندرگاه در این جزایر “با استفاده از توانایی‌های سپاه” خبر داد و گفت «این نیرو به دنبال افزایش رفاه، ارتقا معیشت، و مهیا کردن وضعیت اقتصادی خوب برای مردم در جزایر بوده» و برای این منظور، «ظرفیت خود را به کار گرفته است».

این در حالی است که آقای ترکان، روز۳۰ شهریورماه در گفتگویی با خبرگزاری “ایلنا” با انتقاد از عدم پایبندی “قرارگاه خاتم‌الانبیا” به تعهداتش در تکمیل پروژه “پل خلیج فارس” در “قشم” گفته بود: «فایننس را باید پیمانکار بیاورد و پیمانکار هم قرارگاه خاتم است که زورش زیاد است و ما هم زورمان به آن نمی‌رسد.»

گفتنی است سردار سرتیپ عبداللهی، فرمانده “قرارگاه خاتم‌الانبیا” در تیرماه امسال، تعداد طرح‌های در دست انجام این قرارگاه را حدود ۲۲۵ “طرح بزرگ” اعلام کرده و گفته بود این طرح‌ها شامل ۴ پالایشگاه نفت و گاز، ۵ مجتمع پتروشیمی، یک کارخانه گاز مایع، ۲۲۰۰ کیلومتر خطوط نفت و گاز، ۳۷۰۰ کیلومتر آزادراه اصلی و فرعی و ۲۷ سد و نیروگاه است.

+21
رأی دهید
-11

اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
به همین راحتی؟ زورشون زیاده و شما( بخونید دولت! ) هم کاری نمیتونه بکنه؟! مگه سرگردنه ست؟مگه باغ وحشه؟ مگه دوران غرب وحشی و هفت تیر کشیه که هرکی گردنش کلفته یا به جایی بنده، هرکاری خواست بکنه و هیچی که هیچی؟! کجا دارن میبرن ایران رو اینا؟ تا کی سکوت ونظارهء چپاول ، بخور بخور و بذل و بخشش ونهایتا تمام شدن تمامی ذخایر طبیعی کشورمون بدست یه مشت مفتخور که عین کفتار افتادن روی مملکت و هیچکس هم نمیتونه بلندشون کنه.مردم ما را چه میشود؟ موندیم همه ش رو بخورن و استخوناش رو تف کنن تو صورت خودمون و نسلهای بیچارهء بعدیمون؟ تا کی تاوان این حماقت نحس 40 سال پیش یه مشت بی فهم و شعور تازه بدوران رسیده رو باید پس بدیم؟ موندیم کی بیاد نجاتمون بده؟کارتر؟اوباما؟خدا؟مهدی؟عزراییل؟!! اه...
دوشنبه 28 مهر 1393 - 08:34
dara20 - تهران - ايران
پاسداران مزدور دون مرتبه جانوران ضدّ بشر کثیف و جنایتکار هستند
دوشنبه 28 مهر 1393 - 10:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.