هنرمندان ایرانی با فعالیت زیرزمینی محدودیت‌ها را دور می‌زنند

تقاطع: وب‌سایت روزنامه‌ی “واشینگتن پست” روز پنج‌شنبه (۱۶ اکتبر-۲۴مهر) ضمن انتشار تصاویری از جوانان ایرانی که به تازگی توسط عکاس فرانسوی، “جرمی سویکر” گرفته شده‌اند، نوشت که “ممنوعیت انواع هنر” و “سانسور شدید” در ایران باعث ایجاد یک “فرهنگ زیرزمینی” در این کشور شده است.

 این روزنامه در گزارش خود به قلم “نیکول کراودر”، می‌نویسد که هنرمندان ایرانی به ویژه در تهران اگرچه با انواع سانسور و محدودیت‌ها مواجه هستند و رسانه‌ها نیز به طور پیوسته تحت نظارت حکومت قرار دارند، اما «دور زدن این محدودیت‌ها، خود به هنری در میان هنرمندان ایرانی تبدیل شده است».

به نوشته این روزنامه پرتیراژ امریکایی، بسیاری از هنرمندان برای گریز از سانسور و محدودیت‌ها به فعالیت‌های “زیرزمینی” روی آورده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌هایی در تونل‌ها، غارها، خانه‌ها یا هرجایی دور از دیدرس مسوولان حکومتی اشاره کرد.

“واشنگتن پست” می‌افزاید که این عمل هنرمندان غالبا جوان ایرانی، بیش از آن‌که “شورشی” علیه شرایط حاکم باشد، در حقیقت، «اقدامی برای حفظ توانایی‌های خودشان است».

این گزارش با بیان این‌که هنرمندان ایرانی بین فعالیت‌های زیرزمینی و رسمی حرکت می‌کنند، تصریح می‌کند که آن‌ها علاوه بر حضور در اجراهای رسمی، در پروژه‌های غیرقانونی و زیرزمینی نیز فعال هستند.

عکس‌هایی که “جرمی سویکر” در حضور چند ماهه‌ی خود در ایران ثبت کرده، «رقصندگان جوان، نقاشان، موزیسین‌ها، طراحان و…» را نشان می‌دهد که «با انعطاف‌پذیری سعی می‌کنند شور و اشتیاق خود را خارج از محدوده سانسور ارائه کنند».

این عکاس فرانسوی در اوایل سال ۲۰۱۳ و زمانی که مشغول تحقیق بر روی “فرهنگ ایرانی” بود، پیامی از دوست ایرانی‌اش در پاریس دریافت کرد که نشان می‌داد صحنه پویای هنر در تهران در حال آشکار شدن است.

او ماه‌های زیادی را با ده‌ها هنرمند ایرانی که از وی به گرمی استقبال کردند، سپری نمود؛ هنرمندانی که به این عکاس نه به عنوان «کسی که از خارج به دنیای پنهان آن‌ها وارد شده»، بلکه به عنوان «قصه‌گویی که روایتی از زندگی صمیمی و تلاش‌های آن‌ها را بازتاب می‌دهد»، نگاه می‌کردند.

محبوبیت فرهنگ هیپ‌هاپ، ضبط موسیقی زیرزمینی در استودیویی در غرب تهران، فعالیت گروه‌های تئاتری در تهران و شهرستان‌ها، و هم‌چنین حضور زنان در باشگاه‌های زیرزمینی، موضوع شماری از این تصاویر هستند.

+38
رأی دهید
-6

humans win - فرایبورگ - سویسس
جدیدا هر مسقره بازی رو اسمش رو میزارن هنر
یکشنبه 27 مهر 1393 - 12:39
بی هوا - استکهلم - سوئد
جدیدا هر بیسوادی هم کامنت میده.مسقرس
یکشنبه 27 مهر 1393 - 13:12
Ali_ayandeh_negar - مونیخ - آلمان
شماها جزو هنرمندان هستید بخاطر اینکه بخاطر محدودیت هنر خود را فراموش نکرده و با اجرا درآوردن آن حتی در زیرزمین و غار آنرا زنده نگه می دارید. موفق باشید.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 16:21
humans win - فرایبورگ - سویسس
بی هوا - استکهلم - سوئد شما به نظر آدم دانایی هستی میشه لطفا هنر رو برای من شرح بدی ؟
یکشنبه 27 مهر 1393 - 19:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.