«۲۵ درصد» زنان ایرانی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند

تصویر ماموگرافی، در سمت راست پستان مبتلا به سرطان و در سمت چپ پستان سالم
 

رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان عمومی ایران ضمن هشدار در مورد افزایش آمار مبتلایان به سرطان پستان در این کشور می‌گوید از هر چهار زن، یک نفر مبتلا به این بیماری می‌شود.

دکتر بهزاد رحمانی، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است پیشتر احتمال کمی در مورد ابتلای افراد زیر ۳۰ سال به این بیماری وجود داشت، اما اکنون «حاشیه امنیتی که با سن ۳۰ سال برای ما ایجاد شده بود دیگر برای سرطان سینه وجود ندارد و حتی مواردی از این نوع سرطان در خانم‌هایی با ۲۲ یا ۲۳ سال سن هم مشاهده می‌کنیم.»

تنها چهار سال پیش آمار وزارت بهداشت ایران از کاهش سن سرطان پستان در ایران از ۴۰ سالگی به ۳۰ سالگی حکایت داشت.

در سال ۱۳۸۹ وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود که هر سال هفت هزار نفر به سرطان پستان دچار می‌شوند.

اما در سال گذشته دبیر کنگره سالیانه «انیستیتو کانسر» ایران، شمار سالیانه ابتلا به این بیماری را سه هزار نفر بیشتر و ۱۰ هزار نفر در سال عنوان کرد.

دکتر بهزاد رحمانی نیز می‌گوید آمار ابتلا به سرطان در ایران «قبلا بسیار کم‌تر بوده است».

سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است ولی در عمده موارد آزمایش و درمان می‌تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد یا زنان را از خطر نجات دهد.

همه توده‌های پستان در بیماران لزوما سرطانی نیستند و در برخی موارد بیمار با درمان‌های جدید، بدون نیاز به برداشتن پستان‌های خود بخت بیشتری برای بهبودی پیدا می‌کند. [بیشتر بخوانید]

برای آشنایی بیشتر با این بیماری و نیز برای مراقبت‌های شخصی، کارزارهایی نیز در ایران و در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

از جمله آن‌ها «کمپین بین‌المللی روبان صورتی» یا «کمپین ضد سرطان پستان» در ایران است.

این کمپین و کارزارهای نظیر آن علاوه بر فعالیت‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا لزوم معاینه منظم پستان را نیز گوشزد کنند؛ آنچه «بهترین روش» برای تشخیص زودهنگام بیماری توصیف می‌شود.

+24
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.