دستیار روحانی: معرفی دانشمندان اتمی در دوره احمدی‌نژاد خطا و اشتباه حفاظتی بود

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران و وزیر اسبق اطلاعات در دولت محمد خاتمی است

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران و وزیر اسبق اطلاعات از اینکه در دولت محمود احمدی نژاد دانشمندان اتمی ایران به مردم معرفی شدند، انتقاد کرده و این اقدام را 'خطا و اشتباه' توصیف کرده است.

آقای یونسی به خبرگزاری فارس گفته "در مورد دانشمندان هسته‌ای باید بگویم بزرگترین خطا و اشتباه حفاظتی که صورت گرفت این بود که در دولت احمدی‌نژاد این دانشمندان را به مردم معرفی کردند، در حالی که تا آن موقع کسی این افراد را نمی‌شناخت."

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران توضیح داده که "من دانشمندی را می‌شناسم که آن زمان به راحتی با ماشین خود از منزل به محل کار می‌آمد و هیچ‌کس هم خبر نداشت، اما آقای احمدی‌نژاد به خاطر تقدیر و تشویق او را در تلویزیون آورد و همه مردم او را شناختند و از فردای آن روز این فرد مجبور شد برای حفظ جان خود در منزل پنهان شود."

وزیر اسبق اطلاعات ایران گفته "دانشمندی که به راحتی به دانشگاه شریف می‌رفت و آنجا درس می‌داد، نه دانشگاه می‌دانست او چه کاری انجام می‌دهد و نه جاهای دیگر... ما به دست خودمان به دست دشمن بهانه دادیم و دانشمندی که در حوزه‌های مختلف حلقه‌های مفقوده علمی‌ کشور را تکمیل می‌کرد، شناسایی کردیم و با شرایط امنیتی که بر آنها حاکم شد دیگر نمی‌توانند کار کنند، لذا ترجیح می‌دهند یا اصلا اینجا نباشند یا سر کلاس‌ها نروند، چرا که وقتی کسی را در لاک امنیتی قرار می‌دهی، زندگی را بر او تباه کرده‌ای."


در دوره محمود احمدی نژاد، تحریم ها علیه برنامه اتمی ایران آغاز شد

همزمان با تشدید تحریم های بین المللی علیه برنامه اتمی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، چند تن از دانشمندان و کارکنان مرتبط با برنامه اتمی ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند و کشته شدند.

در آن زمان ایران در نامه ای به سازمان ملل از این وضعیت شکایت کرد و گفت که دانشمندان ایرانی مورد "حملات تروریستی مغرضانه" قرار می‌گیرند.

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران به وضعیت حفاظتی مقام های دولتی از جمله خودش اشاره کرده و گفته "ما مجبور شدیم در یک زندان سیار به نام حفاظت حرکت کنیم، ولی بزرگترین ویژگی یک دانشمند که آزادی اوست را محدود کرده‌ایم و باید حتی در خانه‌اش هم کنترل شود. چنین شخصی دیگر قدرت ابتکار عمل ندارد."

آقای یونسی گفته "متاسفانه خودمان نا آگاهانه بیشتر از دشمن به این دانشمندان ضربه می‌زنیم، چرا باید دانشمندان و نوابغ المپیادی ما در داخل نمانند و فرار کنند. چرا نباید فضایی ایجاد شود که آنها در کشور بمانند و آنهایی که رفتند هم بازگردند؟ اشتباهات و ضرباتی که ما جاهلانه به این افراد زده‌ایم به مراتب غیرقابل مقایسه با ضرباتی است که اسرائیل و دشمن با ترور کرده است؛ یعنی رفتارهای احمقانه و جاهلانه‌ای که در اثر عدم فرهنگ درست اخلاقی و اسلامی و امنیتی کردن همه جا و سیاست‌های نامتناسب و برخوردهای سیاسی با همه چیز باعث شده است بسیاری از نخبگان، فرهیختگان و علمای ما که باید به کشور خدمت کنند، ترجیح می‌دهند به کانادا و اروپا بروند و بمانند، یک فاجعه است که ما باید از آن جلوگیری کنیم."

+45
رأی دهید
-1

ekman - شیراز - ‫ایران
در مورد فرار دانشمندان و مغزها با گفته ایشان موافق نیستم و علّت ، معرفی آنان به جامعه نیست بلکه رفتار خود حکومت است.
شنبه 26 مهر 1393 - 22:01
skyblue - خوزستان - ایران
کاش یک عاقل پیدا میشد و این مسئله را به ایشان گوشزد می کرد تا شاهد مرگ دانشمندان عزیزمان نباشیم
دوشنبه 28 مهر 1393 - 12:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.