کسینجر: ایران بدون آیت‌الله‌ها، متحد طبیعی امریکا است

تقاطع: تام بروکو (Tom Brokaw)، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر ارشد شبکه‌ی خبری ان.بی.سی نیوز امریکا، در حاشیه‌ی مراسم بیست‌وپنجمین سال‌روز فرو ریختن دیوار برلین در این شهر، گفتگویی را با دو وزیر خارجه خارجه‌ی اسبق امریکا، “هنری کسینجر” و “جیمز بیکر” انجام داده و در بخشی از آن، از آن‌ها درباره‌ی چگونگی مقابله با «حکومت اسلامی» (داعش) و نقشی که حکومت ایران می‌تواند در این خصوص ایفا کند، پرسیده است.

آقای بیکر که وزیر خارجه‌ی دولت جرج بوش پدر بود، در پاسخ به این سوال گفت: «اگر ما یک ائتلاف بین‌المللی واقعی داشته باشیم، شکست دادن رادیکالیسم و تروریسم، ۱۰۰ درصد دست‌یافتنی است. ولی این اتفاق نمی‌افتد اگر که شما باقی دنیا را همراه نکنید.»

او با تاکید بر این‌که «ما باید متحدان عرب‌مان را وارد کنیم» افزود که این ائتلاف نباید بر اساس دسته‌بندی‌های فرقه‌ای باشد.

بیکر گفت که واقعیت این است که حکومت ایران هم با آن‌چه داعش انجام می‌دهد، کاملا مخالف است اما اصلا عجیب نیست که این حکومت با امریکا در این خصوص به طور کامل هم‌کاری نکرده است.

در ادامه‌ی این گفتگو، هنری کسینجر در پاسخ به سوالی درباره‌ی امکان درگیر کردن بیشتر ایران علیه داعش و مخالفت اسراییل به عنوان متحد اصلی امریکا با این موضوع گفت: «تا زمانی که ایران توسط آیت‌آلله‌ها و بر پایه‌ی فلسفه‌ی فرقه‌ای حکومت می‌شود، ما باید مراقب باشیم. اما به طور مبنایی،‌ ایران به عنوان یک کشور، متحد طبیعی ایالات متحده است.»

وزیر خارجه امریکا در دولت‌های نیکسون و فورد، تصریح کرد که «مولفه‌ی ایدئولوژی مذهبی ایران را به دشمن امریکا تبدیل کرده است».

اظهارات تازه‌ی آقای کسینجر در حالی است که او حدود یک ماه قبل در گفتگوی دیگری با رادیوی ان.پی.آر (NPR) امریکا گفته بود که «ایران از داعش، مشکل و تهدید بزرگ‌تری است» چرا که «جای پای محکم‌تری در خاورمیانه دارد» و «با توجه به تشکیل کمربند شیعی از تهران تا بغداد و بیروت، جمهوری اسلامی می‌تواند امپراطوری باستانی پارسی را این بار با برچسب شیعه بازسازی کند».

او هم‌چنین با تایید این موضوع که  «داعش گروهی ماجراجو با یک ایدئولوژی تجاوزگرانه است» اضافه کرده بود که این گروه «برای تبدیل شدن به یک واقعیت دائمی و استراتژیک هنوز باید سرزمین‌های بیشتر و بیشتری را فتح کند».

وزیر خارجه امریکا در دوران جنگ سرد تاکید  کرده بود که درگیری ایالات متحده با «داعش» با همه‌ی اهمیتش، در مقایسه با تقابل این کشور با ایران «قابل مدیریت‌تر» است.

+122
رأی دهید
-12

جنگنده - تهران - ایران
متحد یا مستعمره ؟؟؟؟؟؟؟ چرا ظر میزنی حرومی، شما وحشیها برای خاندان پهلوی که مثلا زمانی متحدتان بود، چه غلطی کردید ؟؟؟؟؟ چه کمکی کردید ؟؟؟؟؟؟ فقط به دنبال نفت و چاپیدن و استعمار هستید یک مشت جاهل هم حرفهایتان را باور میکنند و بعد از اینکه حسابی تاراجشان کردید، مثل تفاله میاندازیدشان دور. تاسف برا اونهایی که هنوز فریب آمریکای وحشی را میخورند.
شنبه 26 مهر 1393 - 12:12
hassan5 - تهران - ایران
اقای کسینجر اگر اخوند ها از حمایت شما مشابه عربستان اطمینان داشته باشند از هر نوکری بیشتر خدمتگذار شما خواهند بود بطوریکه سران عربستان از حسادت دق کنند
شنبه 26 مهر 1393 - 12:55
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
شما خودتون از حسادت و ترس از قدرت شاهنشاه ایران آفت الله‌ها را بوجود آوردید اگه این اشتباه تاریخی‌ را نمیکردید حالا در هیچ‌جای دنیا نه‌ تروریستی بود نه‌ اسلام رادیکالیسم،تنها شاه ایران میتوانست جواب تمامی اعراب و اسلامیون ومتجاوزن و روس‌های جنایتکار و بده،حالا هی‌ بشینید و نقشه‌های بیهوده ترسیم کنید و اشتباهاتونو ماستمالی کنید .
شنبه 26 مهر 1393 - 13:35
hossein+87= - ایران - ایران
خب احمق ، اگه انقدر سر شاه زور نمیزدید و بعدش اینهمه موش نمیدووندید و جنگ علیه ایران راه نمینداختید ، این اتفاقات نمیفتاد. شما سران انقلاب رو انگولک کردید ، اینا هم دست گذاشتن رو نقطه ضعف شما و این موش و گربه بازی تا الان ادامه داره. کلا آمریکا میگه من برم یجا ، مثل زالو بچسبم بهش ، هر غلطی خواستم بکنم ، اون کشور دوست منه! الان هم زالو رو ایران هست ، منتها نوعش عض شده. در کل ایران و ایرانی جماعت یا خودشون همدیگه رو میخورن ، یا جو رو واسه خورده شدن مساعد میکنن. یه مدت آمریکا ، یه مدت هم..!
شنبه 26 مهر 1393 - 13:51
modire behesht - هایدلبرگ - آلمان
oghabe - سنت گا لن - سوثیس ***عین واقعیت را گفتید. با شما کاملاً همنظر هستم .
شنبه 26 مهر 1393 - 16:50
alborzi - کرج - ایران
اینو میگن فرار رو به جلو ! مردک یادش رفته که جنایاتش در ویتنام سالهای سال هیزم آتش کمونیست و اسلامیستها بود . دورانت گذشته آقای کیسینجر !!!
شنبه 26 مهر 1393 - 18:44
humans win - فرایبورگ - سویسس
ماله کشی بعز واقعه . انگلیس و آریکا همین ها رو آوردن حالا ور مفت میزنن
شنبه 26 مهر 1393 - 20:55
منوچهری - کرمان - ایران
جنگنده - تهران - ایران-- شما خودشو ناراحت نکن!! ما حرف خیلی ها رو باور کردیم. روزی که به ما گفتن آب و برق رو مجانی میکنیم , شما رو به درجه انسانیت میرسونیم !! هم این دنیا و هم آخرت شمارو درست میکنیم !! حالا هم تو این دنیا بدهکاریم هم تو اون دنیا !! نمونه اش غضب کردن خدا به ما که جنتی و خاتمی هر روز دارن میگن !!
یکشنبه 27 مهر 1393 - 04:56
dave07 - سیدنی - استرالیا
جنگنده تهران، حرومی اونیه که باعث این انقلابه ننگینه ایران شد، حرومی اونی که الان بخاطرش مردهای ایران تریاک میکشن و زنهاش دست به خود فروشی می‌زنن. حرومی اونیه که ادعایه دین و ایمان میکنه والی‌ خودش دستش تو کاره مواده مخدر و هزار جور کثافت کاریه دیگست، حرومی اونیه که پوله مردمه بدبخته ایران رو میگیره که بیاد اینجا تو اینترنت از آمریکا و خواندن پهلوی بد بگه.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 15:47
زنده بادايران من - لرستان - ایران
نه آمریکا می خوایم نه پهلوی . لعنت به هردوشون گورگوری. بقول جنگنده تهران اگه آمریکائیها فابل اعتماد بودند که همون نوکر جیره خوارشون را حفظ می کردندویا حداقل به آمریکا راهش می دادند. بدبخت ممدرضا موقو پهلوی بیچاره را راه ندادند دست به دامان انترسادات شد وبا خفت همچون جدننگینش که درموریس به چاه کشیده شد دراهرام مصر به قعر چاه فرعونیان درکنار انترسادات جاه گرفت . جنابdave07 - سیدنی - استرالیا-... پیشنهاد میکنم که برای آخوندا ماله کشی کنی بهتره تا برای پهلوی گوربه گورشده.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 19:48
danial nabi - استكهلم - سوئد
این آمریکایی‌ها واقعا ه...زاده هستند.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 21:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.