وزارت بهداشت: ورود ابولا به ایران بعید است

یک مقام ارشد وزارت بهداشت ایران گفته است اگرچه ورود ابولا به ایران بعید است برای پیشگیری از این بیماری، مسافرانی را که از آفریقا وارد ایران شوند به مراکز بهداشتی ارجاع می دهد.

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفته است: "احتمال انتقال این ویروس به کشور وجود ندارد اما امکان اپیدمی این ویروس از طرق دیگر به احتمال کم وجود دارد."

ابولا از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی آلوده منتقل می‌شود. خون، حالت تهوع و بزاق همگی می‌توانند این ویروس کشنده را منتقل کنند.

به گفته‌ این مقام وزارت بهداشت، مسافرانی که از آفریقا به ایران سفر می‌کنند، معاینه می‌شوند و در صورت وجود بیماری به مرکز پزشکی منتقل خواهند شد.

محمود نبوی، در عین حال اعلام کرده است در مبادی ورودی ایران به مسافران هشدار داده می‌شود که در صورت بیماری به پزشک مراجعه کنند و در صورت بروز نشانه‌های ابولا از جمله تب و خونریزی ظرف سه هفته با مراکز پزشکی تماس بگیرند.

او که این سخنان را روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا مطرح کرد، گفت پرواز مستقیمی از غرب آفریقا به ایران وجود ندارد و مسافران با پروازهای غیرمستقیم و از دبی یا ترکیه وارد ایران می‌شوند.

برخی کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا هم اکنون معاینه مسافران در فرودگاه‌ها را آغاز کرده‌اند. کشورهای اروپایی همچنین توافق کرده‌اند که درباره‌ اقدامات پیشگیرانه در فرودگاه‌های اروپا با یکدیگر همکاری کنند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۴۵۰۰ نفر از زمان شیوع ابولا جان خود را از دست داده‌اند که ۲۳۶ نفر آنها پرستار و خدمه‌ درمانی‌ و ساکن غرب آفریقا بوده اند.

این درحالی است که مقام‌های سازمان بهداشت جهانی احتمال می‌دهند که شمار واقعی مبتلایان به این بیماری از ۹ هزار نفر هم گذشته باشد.


'انتقال ابولا در مراسم حج؟'

محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در پاسخ به نگرانی‌ها درباره‌ انتقال بیماری ابولا از طریق حجاج در عربستان و ورودش به کشور را منتفی دانست و گفت: "تاکنون موردی از ابولا در عربستان کشور مشاهده نشده است."

وزارت بهداشت عربستان در مرداد ماه از مرگ یک بیمار خبر داده بود که احتمال داده می شد به بیماری ابولا مبتلا شده است. این اولین مورد مرگ در اثر بیماری ابولا بود بیرون از قاره آفریقا بود.

عربستان سعودی پیش از شروع موسم حج اعلام کرد که امسال به زائران سه کشور آفریقایی لیبریا، گینه و سیرالئون که در مرکز شیوع بیماری مرگبار ابولا هستند، ویزایی برای شرکت در مراسم حج نخواهد داد.

وزیر بهداشت عربستان سعودی گفته است گروه‌های ویژه‌ای در تمام مرزهای ورودی این کشور مستقر خواهند شد که کارشان شناسایی زائرانی است که علائم ابتلا به ابولا را دارند.

آقای نبوی نیز تاکید کرده است وزارت بهداشت در دفترچه های آموزشی که به حجاج ارایه داده عنوان کرده تب، درد شدید عضلات و خونریزی از نشانه‌های احتمالی ابتلا به ابولاست.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان سرایت ابولا در لیبریا، سیرالئون و گینه همچنان بالاست، کشورهایی که به گفته‌ این معاون وزارت بهداشت "جزو مناطق توریستی ایران نیستند و روابط اقتصادی هم وجود ندارد".

آقای نبوی در عین حال به همه ایرانیان هشدار داده است که در این شرایط از سفر به مناطق آلوده خودداری کنند و درصورت سفر به این مناطق، به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شیوع ابولا در غرب آفریقا باعث شده که دنیا در وضعیت اضطراری قرار بگیرد و همه کشورها برای مهار این بیماری باید تلاش کنند.

+12
رأی دهید
-10

hassan5 - تهران - ایران
مسئولین وزارت بهداشت ورود اخوند ها ده ها برابر ابولا بایران صدمه زده است.بگذار بیاید از هجوم اخوند ها که بیشتر صدمه نخواهد زد؟؟بالا تر از سیاهی که رنگی نیست.شما خودش را ناراحت نکن؟!؟!
شنبه 26 مهر 1393 - 13:01
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.