از ماجرای زهرا امیر ابراهیمی تا فیلم اتاق عمل: چرا خودمان برای شرافت خودمان احترام قائل نیستیم؟

عصرایران - سال 1385 ، یک فیلم خصوصی منتسب به زهرا امیر ابراهیمی در فضای مجازی منتشر شد و به سرعت شیوع پیدا کرد. او در آن زمان به دلیل بازی در سریال "نرگس"، به شدت مشهور شده بود اما ناگهان در اوج محبوبیت و در حالی که آینده درخشانی برای او در سینمای ایران پیش بینی می شد، فاجعه رخ داد و سرنوشت یک دختر ایرانی به کلی دگرگون شد.

فاجعه اما فقط برای امیر ابراهیمی نبود. هر چند او در این ماجرا درگیر آبرویش شد و نهایتاً ترک وطن کرد، اما واقعیت این است که در این میان ، فاجعه دیدگان اصلی ، همه ما مردمی بودیم و هستیم که آن فیلم دیدیم، منتشر کردیم، دست به دست پخش کردیم و موبایل به موبایل پراکندیم تا خدای ناکرده کسی نباشد که فیلم خصوصی یک شهروند را ندیده باشد! حتی در آن زمان، سی دی فروشان غیرقانونی هم در کنار گوش عابران زمزمه می کردند که فیلم زهرا امیر ابراهیمی را هم دارند.

این نوشتار ، قصد بازخوانی ماجرای زهرا امیرابراهیمی را ندارد چه آن که اولاً هر چه بوده تمام شده است و ثانیاً آنچه او انجام داده بود، کاری بود که خیلی های دیگر هم مرتکبش می شوند ولی هیچگاه عیان نمی شود و به حکم ستار العیوبی، نباید هم بشود.

این یادداشت به بهانه انتشار فیلمی از یک زن در اتاق عمل یکی از بیمارستان های جنوب کشور نوشته شده است که نشان می دهد از سال 85 تا کنون ، وضعیت اخلاقی جامعه لااقل در خصوص حفظ حریم ها ، بهتر نشده است. در این ماجرا، متأسفانه کادر پزشکی از این زن در حالت نامتعارفی تصویر برداری کرده و سپس یکی از آنها ، فیلم را در فضای مجازی پخش کرده است. بلافاصله بعد از این ماجرا ، دهها سایت ، لینک دانلود این ویدئوی شرم آور را منتشر کردند و در فاصله اندکی ، جست و جوی کلمات مربوط به این ماجرا به طرز وحشتناکی در گوگل، یاهو و ... افزایش یافت به طوری که وبمستر گوگل، بعضاً تا 1750 درصد افزایش جست و جو برای کلمات مرتبط را گزارش کرده است. در شبکه های اجتماعی نیز صدها جوک درباره آن زن ساخته و منتشر شد.

نکته مشترک در فیلم زهرا امیر ابراهیمی و زن اتاق عمل ، این است که تماشاگران و پخش کنندگان این دو فیلم ، همواره از این دو نفر و کار آنها سخن می گویند و ای بسا منکوب و تحقیرشان می کنند ولی از این نکته غافل می شوند که کار خود آنها به مراتب بدتر و زشت تر است.
اگر کسی به واسطه غریزه جنسی ، کاری ولو اشتباه در خلوت خود انجام بدهد، تنها مرتکب یک خطا - آن هم بین خود و خدای خود - شده است اما کسی که از این ماجرا ، مخفیانه فیلم می گیرد یا آن را برای اولین بار منتشر می کند و تمام کسانی که آن را پخش می کنند و به یکدیگر نشان می دهند، مرتکب اقدام شرم آوری به نام "زیر پا گذاشتن شرافت خود"شان شده اند.

فرقی هم نمی کند که شغل، تحصیلات یا جایگاه اجتماعی افراد چه باشد ؛ همه می توانند شرافت خود را نادیده بگیرند و آرام آرام تبدیل به فردی بدون شرافت انسانی تبدیل شوند، بی آن که خود بدانند.

می شود به راحتی فیلمی که از فضای خصوصی دیگران به موبایل یا ایمیل ما رسیده است را پاک کنیم و حتی خودمان هم آن را نبینیم. اما بعضی هایمان ناگهان خود و شخصیت خودمان و شرافت انسانی مان را فراموش می کنیم و چنان تصاویر خصوصی دیگران را به دوستان و آشنایان نشان می دهیم یا ارسال می کنیم که گویا سخن از انیمیشن تام و جری است!

هیچ وقت هم فکر نمی کنیم که آن "انسان"ی که فیلمش را می بینیم و برای دیگران می فرستیم و نیز خانواده و اطرافیانش با کارهای ما در چه وضعیت اسفناکی قرار می گیرند.
باز هیچ وقت فکر نمی کنیم که با توجه به رشد فزاینده فناوری های جدید، ممکن است روزی خود ما یا یکی از اطرافیان ما، مقصر یا غیر مقصر، قربانی چنین وضعیتی شویم.

خیلی از ما ، وقتی درباره جامعه صحبت می کنیم ، مصلح وار سخن از انحطاط  اخلاقی جامعه می گوییم و سری به تأسف تکان می دهیم ولی اگر ساعتی بعد ، فیلم خصوصی یک "انسان" به دست مان برسد، برای این که بین دوستان مان متاعی برای عرضه داشته باشیم، آن را برای دیگران می فرستیم و ای بسا با خود می گوییم این شخص را که کسی نمی شناسد... و چنین می شود که دست به دست می گردد تا به اطرافیان او هم برسد و آبرو و زندگی اش از بین برود؛ به همین سادگی و به خاطر این که ما ، کمی بخندیم.

وحشتناک نیست؟ و آیا هر کدام از ما که فیلم و عکس های خصوصی دیگران را منتشر می کنیم یا برای ماجرای آنها جوک درست می کنیم و به هم می فرستیم، سهامدار انحطاط اخلاقی جامعه نیستیم؟ و مگر جز این است که جامعه از من و تو و دیگرانی تشکیل شده است که اتفاقاً همه مان خودمان را موجودی جدا از جامعه می پنداریم و همیشه دیگران و کلیت جامعه را متهم می کنیم؟

برای خودمان، برای شرافت و انسانیت مان و برای خانواده و فرزندان مان ، چنین فیلم هایی را نبینیم و به دیگران نفرستیم. آسیب جامعه آلوده، اگر به فوریت و به طور مستقیم دامن شخص ما را نگیرد، می تواند برای فرزندان ما که در جامعه ای که برایشان می سازیم زندگی کنند، بسیار خطرناک باشد و دامنگیر آنها باشد.
ندیدن و نفرستادن این فیلم ها و عکس ها ، کار سختی نیست. خودمان به خودمان احترام بگذاریم. 

+172
رأی دهید
-8

humans win - فرایبورگ - سویسس
چون فکر می کنیم مرگ فقط برای همسایه است
جمعه 25 مهر 1393 - 13:16
eckankar - ریجاینا - کانادا
به موضوع کاملا دریست و بجایی اشاره شده ، امیدوارم همه ما کمی بیشتر به اعمال و رفتار خودمون فکر بکنیم ، و به آبرو و حریم خصوصی دیگران مانند آبرو و حریم خصوصی خودمان نگاه بکنیم.
جمعه 25 مهر 1393 - 14:10
pink666281 - کاونتری - انگلیس
صد در صد موافقم، از خودمون باید شروع کنیم، از احترام گذاشتن به خودمون، اینجا تو انگلیس هر کسی برای خودش احترامِ بالایی قائل هست و من هم یاد گرفتم که از خودم شروع کنم. دیدمون رو وسیع کنیم، روی دیگران برای لذت‌های زود گذر پا نذاریم، خودمون و یه لحظه جاشون بزاریم، . اهل دنیا هم بازیچه دست هوسند. گر تو بازیچه این دست نگردی مردی . مردی نبود که فتاده را پای زدن . گر دست فتاده‌ای بگیری مردی
جمعه 25 مهر 1393 - 15:37
*Fanoos* - ایران - ایران
واقعا سپاسگزارم برای متن زیبا و تکان دهنده تان!درود به انسانیتت نویسنده این متن .انتظاری که از یک تحصیلکرده آن هم در رشته پزشکی میره به مراتب بیشتر از قشر متوسط جامعه هست. وقتی ایشون انقدر ساده پیش خودش فکر می کنه که صورت بیمار که مشخص نیست پس آبرویی از ایشون نمیره و مشکلی پیش نمیاد بگذار فیلمش رو بگیرم و پخش کنم! دیگه چه انتظاری از عموم مردم میره ؟
جمعه 25 مهر 1393 - 14:11
moon cake - کوالالامپور - مالزی
به نظر من این مساله نه تنها تو ایران بلکه همه جای دنیا وجود داره نمونش انتشار عکسای خصوصی بازیگرای هالیوودی هست که چند وقت پیش اتفاق افتاد یا انتشار عکس رئیس جمهور فرانسه وقتی برای ملاقات دوست دخترش رفته بود.
جمعه 25 مهر 1393 - 15:51
delmorde - یوتوبوری - سوئد
بلی متاسفانه چنینیم و باید هرچه زودتر از خود شروع کنیم به اصلاح تا جامعه که جزیی از اننیم اصلاح شود. شیطان صفتی که این فیلمها را منتشر می کند ضد جامعه است او مفسد واقعیست و یک جنایتکارست علیه جامعه. ما با ازبین بردن این فیلمها قبل از دیدن نقشه شوم و شیطانی او را میتوانیم لاقل خنثی کنیم و این بزرگترین تو دهنی به اینطور حیوانات وحشیست.
جمعه 25 مهر 1393 - 17:24
agha_ehsan - تهران - ایران
خواهشا جوک نگین . خب معلومه که دیدن سکس یه هنرپیشه مشهور باحاله . و یا آدم از دیدن درومدن یه لامپ شاخ درمیاره . خب این فیلمها جالبن دیگه .
جمعه 25 مهر 1393 - 17:39
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
انتشار فیلمی که مربوط به شخصی است که در اثر هوس آنی و حماقت محض مرتکب عمل جنون آمیزی شده برای تنبیه (هشدار دادن) افراد مشابهی که ممکن است این عمل را تکرار کنند خیلی خوب است افرادی که چنین کاری می کنند انسان نرمالی نیستند و قطعا دچار مشکلات روانی هستند و انتشار فیلم با توضیحاتی که نشان از خطرناک بودن این کار دارد به روانشناسان کمک میکند تا با درک شرایط بیماران خود را توجیه کنند و به اینگونه بیماران هم عاقبت کارشان را گوشزد میکند. از نظر من انتشار این قبیل فیلمها که میتواند تکرار این کارها را کم کند مفید است
جمعه 25 مهر 1393 - 18:16
آرمان شهر من - استهبان - ایران
این مسئله و مشکل رو نمی تونیم فقط به جامعه ایرانی بسط و گسترش بدیم...شاید مسائل جنسی به دلیل تابوی بسیار سختگیرانه در ایران دارای مخاطب فراگیر تری باشه ولی مسائل خصوصی زندگی دیگران بویژه افراد مشهور همیشه و در همه جای دنیا با استقبال بسیار گسترده ای روبرو میشه !
جمعه 25 مهر 1393 - 18:19
m.n.s - کرج - ایران
Fanoos _ دوست عزیز اول سلام خیلی وقت بود ازت خبری نبود خداکند سالم و سر حال باشی دوم جای شکرش باقیست بازم که صورتش را نشان نداده واسم و فامیلش را ننوشته ولی از یک نگاه البته بنظر بنده حقیر این یک پندی شد تا دیگران چنین کار خطر ناکی نکنند حد اقل از چیزای خطر ناکی مثل این استفاده نکنند .
جمعه 25 مهر 1393 - 18:34
marineboy - لس انجلس - امریکا
وقتی کسانی که حکومت میکنند از معمم تا مکلا دچار فساد و غرق در شهوات جنسی هستند و با تار موی زن محتلم میشودند، شب و روز توی سر مردم میزنند که خودشان را بپوشانند باید هم جامعه با فیلم اتاق عمل یا روابط جنسی ساده حال کنند.
جمعه 25 مهر 1393 - 22:18
*Fanoos* - ایران - ایران
m.n.s - کرج - ایران به به سلام و درودهای فراوان به شما دوست قدیمی و بسیار باوفای خودم .ممنونم دوست عزیز منم متقابلا همچین آرزوی رو برای شما دارم .کاملا درسته دوست عزیز.برای همین میگوید عالم شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل انسان هر درجه علمی هم که برسد ولی آدمیت نداشته باشد نه تنها علمش بدرد نمی خورد بلکه زیان این علم بیشتر از سود آن است!!
شنبه 26 مهر 1393 - 00:21
scorpio83 - نروژ - نورد تروندلاگ
نه صورت و چهره ای مشخصه نه اسمی برده شده....پس برای درس عیرت بقیه خیلی هم بجا و مفید بوده.ریطی هم به حریم خصوصی و این چرت و پرت ها که نوشتید نداره
شنبه 26 مهر 1393 - 00:32
رجب علی - تگزاس - امریکا
البته کار زهرا امیر ابراهیمی هم خوب نبوده به نظر من ایشان خودشان فیلم را پخش کردند لحظه ای که اجازه دادن جلوی دوربین اینکار را انجام دهند .البته این هم نوعی درآمد زایی است شما در نظر بگیرید الان شیخ های خلیج فارس یا کسای دیگر چقدر حاضرند برای یک شب پول بدهند .الان هم رفتن خارج دیگه راحت .خلاص
شنبه 26 مهر 1393 - 00:55
کوروش مهری - یزد - ایران
من خجالت میکشم که ایرانی ام از صاحبان بعضی از کامنتها بخصوص از خارج نشینها!!
شنبه 26 مهر 1393 - 17:10
Azadikhah - تكسل - هلند
اگر کسی‌ اینجا این فیلم رو در دید عموم میذاشت مثل الان در ایران پوستشو میکندند.حیف که مملکت ما صاحب نداره.حالا هر کس به هر دلیلی‌ اینکارو کرده ولی‌ دلیلی‌ نداره فیلم ازش گرفته بشه و در اینترنت تکثیر بشه.وجدان هم خوب چیزی هست که بعضیا ندارند!
شنبه 26 مهر 1393 - 18:41
شوخی کردم - دالاهو - ایران
من لازم نمی بینم که این فیلمها را نگاه کنیم و متاسفم برای کادر اتاق عمل که اقدام به فیلم برداری از راز بیماران خود به منظور پخش آن در رسانه های عمومی میکنند. و متاسفم برای کسانی که فکر میکنند که با فدا کردن زندگی یک شخص درس عبرتی تدریس خواهد شد. جامعه ما ایرانیها با آمدن اسلام عزیز داره هر روز از انسانیت دور و دورتر میشه. گویا که این هم یکی دیگه از قربانیان تجاوز بوده و با زور این کار را با این قربانی کرده اند. اما فرض کنید که جهت خودارضایی بوده. آیا گشنگی و تشنگی عیب و بایستی از غذا خوردن و نوشیدن آب هم به چشم سرزنش نگاه کرد و جهت دادن درس عبرت در رسانه های عمومی فیلمبرداری نمود. اگر جامعه ایرانی یه جامعه سالم و متمدن بود این فیلم سوژه مردم نمی شد . اگر معنی جنایت را نمی دانید پس بدانید پخش و نشان دادن این فیلم ها جنایت میباشد. خیلی مانده که بفهمیم یک انسان در قرن بیست و یکم چه حقوقی دارد و ماها چقدر بیسواد و متجاوزیم که به راحتی حریم دیگران را به باد تمسخر میگیریم.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 18:10
شوخی کردم - دالاهو - ایران
اگه جامعه ما توانست حق و حقوق زبانی، دینی، عقاید، اقلیت، محل اقامت از نظر جغرافیایی و ساده تر بگم حقوق اولیه یه انسان را زیر پا نگذاشت پس باید انتظار داشت که ما ایرانیها متمدن و همنوع دوست هستیم. اما بدون شک و تردید هنوز در دوران حجر هستیم. با آرزوی سلامتی روحی برای آن خواهر هموطن.
یکشنبه 27 مهر 1393 - 18:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.