پوتین در صدد قانع کردن اروپاییان به کاهش تحریم علیه روسیه است

مقامات روسیه گفته‌اند بین آن کشور و آلمان در مورد بحران اوکراین اختلاف نظر عمیق وجود دارد

رئیس جمهوری روسیه می کوشد کشورهای غربی را به کاهش تحریم‌های وضع شده علیه کشورش ترغیب کند.

روز جمعه، ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر)، ولادیمیر پوتین و پترو پروشنکو، رئیسان جمهوری روسیه و اوکراین، در میلان، ایتالیا، با یکدیگر ملاقات و در مورد اقداماتی برای جلوگیری از نقض آتش‌بس بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین گفتگو کردند. این آتش‌بس که ماه گذشته در نشستی در مینسک، پایتخت بلاروس به دست آمد، مکررا نقض شده و هر یک از دو طرف دیگری را مسئول آن دانسته است.

در پایان این دیدار، منابع روسی گفتند که گفتگوهای دو رئیس جمهوری "مثبت و سازنده" بوده است هرچند به نظر نمی‌رسد که نتیجه مشخصی در پی داشته باشد.

رهبران اوکراین و روسیه، همراه با سران و رهبران حدود پنجاه کشور دیگر آسیایی و اروپایی، برای شرکت در "احلاس آسیا اروپا - آسم" در میلان به سر می‌برند.

روز چهارشنبه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل و ماتئو رنزی، نخست وزیران آلمان و ایتالیا در پیام مشترکی، روسیه را به خاطر حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین مسئول نقض آتش‌بس دانستند و از روسیه خواستند آتش‌بس را رعایت کند. آنان در این پیام همچنین خواستار آن شدند که روسیه از ارسال اسلحه برای جدایی‌طلبان اوکراینی خودداری ورزد و در صدد وارد کردن فشار اقتصادی بر اوکراین برنیاید.

کشورهای غربی روسیه را به حمایت مستقیم نظامی از شورشیان جدایی طلب اوکراین متهم می کنند اما روسیه بحران اوکراین را ناشی از برآورده نشدن خواست روس‌زبانان ساکن آن کشور دانسته است.


اختلاف بر سر گاز صادراتی روسیه هم در دیدار پروشنکو (راست) و پوتین مطرح شده است


محور دیگر گفتگوهای رهبران روسیه و اوکراین حل و فصل اختلاف دو طرف بر سر گاز صادراتی روسیه به اوکراین بوده است. اوکراین در مسیر خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپای غربی قرار دارد و در گذشته، از تخفیف ویژه‌ای در گاز مصرفی خود برخوردار می‌شد اما بروز بحران سیاسی در این کشور در سال گذشته و برکناری رئیس جمهوری طرفدار روسیه، شرکت روسی صادرکننده گاز در مواردی خواستار افزایش بهای گاز شده و همچنین اوکراین را به قطع گاز تهدید کرده است.

آقای پوتین در حاشیه نشست میلان، با شماری از رهبران کشورهای اروپای غربی شرکت‌کننده در اجلاس آسم هم دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود خواستار کاهش تحریم‌هایی شود که کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند. کشورهای غربی با وضع این تحریم‌ها در نظر داشته‌اند تا روسیه را به توقف حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی و آنچه که مداخله در امور داخلی اوکراین می‌خوانند وادار کنند.

شامگاه گذشته، رئیس جمهوری روسیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درمیلان ملاقات و درباره بحران اوکراین و نقش روسیه در آن با او گفتگو کرد. صبح جمعه، رسانه‌های خبری روسیه به نقل از سخنگوی آقای پوتین گفتند که در جریان ملاقات رهبران آلمان و روسیه مشخص شد که "بین دو طرف در مورد منشا درگیری اوکراین و ریشه حوادث جاری در آن کشور اختلاف نظر عمیق وجود دارد."


 

مرکل حمایت غرب از اوکراین در اختلاف با روسیه را مورد تاکید قرار داده است


پیشتر، خانم مرکل گفته بود که مسئولیت روسیه "پیش و بیش از هرچیز" این است که اطمینان دهد که توافق آتش‌بس و طرح صلحی که ماه گذشته بین دولت اوکراین و شورشیان جدایی‌طلب در مینسک به دست آمد به طور کامل اجرا خواهد شود.

خانم مرکل روز گذشته با رئیس جمهوری اوکراین نیز ملاقات و در مورد طرح صلح مینسک با او گفتگو کرد. در پایان این دیدار، دو طرف با صدور بیانیه‌ای "از نادیده گرفته شدن بسیاری از جنبه های توافقنامه مینسک ابراز تاسف کردند."

با وجود تلاش آقای پوتین برای لغو یا دست کم کاهش تحریم‌های غرب علیه آن کشور، کارشناسان بعید می‌دانند کشورهای غربی تا قبل از دریافت تضمین‌های جدی‌تری از روسیه در مورد آنچه که توقف مداخله و تهدید اوکراین می‌دانند با این درخواست موافقت کنند.روسیه اوایل هفته جاری بخشی از نیروهای خود را از نواحی نزدیک مرز شرقی اوکراین عقب کشید، ظاهرا با هدف اینکه از واکنش مثبت غرب برخوردار شود.

در شرایطی که مشکلات اقتصادی و بحران‌های مختلف سیاسی در جهان باعث نگرانی در مورد تعمیق رکود اقتصادی در جهان شده، احتمالا ولادیمیر پوتین انتظار دارد کشورهای غربی به منظور جلوگیری از تشدید بحران اوکراین و افزایش بی‌اعتمادی در جهان، موضع ملایم‌تری نسبت به روسیه در پیش گیرند.

اجلاس آسیا - اروپا در جریان نشست رهبران شماری از کشورهای دو قاره در بانکوک، پایتخت تایلند، در سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شد و در حال حاضر چهل و نه کشور از اروپا، حوزه آسیا پاسیفیک و آسیا همراه با کمیسیون اتحادیه اروپا و دبیرخانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا - آسه آن - در آن عضویت دارند. اجلاس رهبران کشورهای عضو هر دو سال یک بار به منظور بررسی راه‌های گسترش همکاری بین‌قاره‌ای برگزار می‌شود.

+1
رأی دهید
-15

shahab46 - هانوفر - المان
اگر اینها اینکار را بکنند که خیلی‌ خر هستند
جمعه 25 مهر 1393 - 17:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.