چرا مردهای کردستان ترکیه ریش خود را می‌تراشند

کار سلمانی های مردانه در نواحی کردنشین جنوب شرقی ترکیه اخیرا حسابی رونق گرفته است. بسیاری از مردان ساکن این مناطق برای این که انگ جهادی به آنها نزنند ریش‌های خود را از بیخ می‌تراشند.

به خصوص در شهر دیاربکر پس از درگیری‌هایی که بین اقلیت پرشمار کرد و اسلامگرایان روی داد مردهایی که ریش بلند داشتند به شدت نگران شدند.

دلیل اعتراض های شدید کردها در دیاربکر و سایر نقاط جنوب شرقی ترکیه به گفته آنها، "بی تفاوتی" دولت در مقابله با گروههای جهادی و به خصوص گروه موسوم به دولت اسلامی در نواحی مرزی سوریه است. این اعتراضات به سرعت به خشونت انجامید.

به گزارش روزنامه ملیت چاپ ترکیه، دسته های خشمگین جوانان کرد در شهر دیاربکر به مردانی که ریش بلند داشتند حمله کرده و آنها را متهم می کردند که به خاطر داشتن ریش بلند به گروههای جهادی و افراطی وابسته‌اند. به گزارش این روزنامه، تحت تاثیر این برخوردهای خشونت آمیز صدها نفر از مردان به سلمانی ها هجوم برده و ریش های خود را از ته تراشیده اند.

سلمانی های مردانه می گویند گاهی اوقات در روز ۱۵ مشتری برای تراشیدن ریش به آنها مراجعه می کنند. یکی از این سلمانی ها می گوید:"در جریان این برخوردهای خشونت آمیز به برخی که با گروههای جهادی مثل دولت اسلامی و یا حزب الله هیچ ارتباطی ندارند، حمله شد. مردان ریشو اکنون به ما مراجعه می کنند تا ریش خود را کاملا بتراشند و یا شکل آن را تغییر دهند."

یک سلمانی دیگر در شهر دیاربکر گفت که قبلا در طول هر روز حداکثر ریش سه و یا چهار مرد را می تراشید. او می افزاید :"من پانزده سال است که مغازه سلمانی دارم و در گذشته هیچگاه این قدر ریش نتراشیده ام."

کردهای ترکیه از دولت این کشور می خواهند که از پیکارجویان کرد سوریه که در شهر مرزی کوبانی با گروه دولت اسلامی (داعش) می جنگند، حمایت کند.

+74
رأی دهید
-4

ashab kahaf - لندن - انگلیس
آها...داره کم کم بهارش میرسه.روزی برسه که داشتن ریش جرم حساب بشه.اونقدر افراط کردن که همین هم نتیجه‌اش.حالمون از هرچی‌ ریش و پشم بهم میخوره بخدا...تازه ما جزو اصحاب کهف هستیم و این حال و روزمونه،وای به حال بقیه!!
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 12:18
hassan5 - تهران - ایران
امیدوارم که زمانی بشود که داشتن علائم اسلامی ماند مهر تسبیح سجاده و ریش مورد نفرت و انزجار جهانیان قرار گرفته و زمینه را برای دادگاهی شدن ان فرد فراهم کند.؟!؟
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:45
دوستدار - استهکلم - سوئد
کار خوبی میکنند که ریششان را از بیخ می ترشند تا شبیه جنایتکاران داعش یا دولت اسلامی نباشند.
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:59
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
در این مورد لازم تذکر است که خانمها مردان ریشدار را بمراتب بر بی ریشان ترجیح و مورد استقبال قرار میدهند. این عامل به دیار کفر هم سرایت و مردان را به گذاشتن ریش وادار کرده. ولی دریغ از این که در مورد کفار این صادق است : آفتابه لگن به هفت دست، شام و نهار هیچی.
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 15:26
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
اگه مو و پشم چیز خوبی‌ بود در زیر بغل و میا‌‌ن پاها جلو و عقب سبز نمیشد حالا دیگه رو سر هم جا نداره می‌بینید سر شش تیغ دیگه مود هم شده،درو بر عزّم و اراده این قهرمانان کرد و فرزندان راستین کاوه آهنگر.
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 16:08
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
فدای آقا‌لازم به تذکر است که خانمها اگه عاشق ریش و پشم هم باشن ،ترجیح میدن از گوریل استقبال کنن نه‌ از تو که به اندازه گوریل فهم نداری،چطور فدائی آقای خرت هستی‌ و در این مسئله حرف از خانمها میزنی.بگو فاطی کماندها میپسندند .خانمها را قاطی نکن،
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 17:40
faranak-montreal - مونترال - کانادا
فدای آقا باز تو رفتی‌ بالا منبر ، تو تو دیار کفر چکار میکنی‌ پاشو برو قوم جای چند ۱۰۰ نفر را اشغال کردی اکسیژن مصرف میکنی‌ و حرف مفت هم میزانی‌ تو دیار کفر خیلی‌ انگار خوشی‌ ما که تو دیار اسلامیت خیری ندیدیم...
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 19:01
faranak-montreal - مونترال - کانادا
فدای آقا یک چیزی بگم ببین که ما کفرا هم بد جوری حال شما را میگیریم چند وقت پیش تو خیابون یکی داشت تبلیغ اسلام را میکرد و هی‌ آگاهی‌ میداد میگفت اسلام را بهتر بشناسید چند تا ایرانی‌ حسابی‌ زدیم تو بال پرش گفتیم شناختیم هر روز یکی‌ بدبخت‌هایی‌ که به واسطه کمک خیرخواهانه رفتن خاور میانه میارن جلو دوربین سر مبرن یعنی‌ ۴ زنی‌ یعنی‌ آخوند یعنی‌ فدای آقا
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 19:19
mountainman - استکهلم - سوئد
ashab kahaf - لندن - انگلیس. زمان حافظ اسد خدابیامرز داشتن ریش ممنوع بود.
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 21:19
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
زمانی ریش دارها پدر بی ریش ها را می اوردن حالا زمانه بر عکس شده اما اینهایی که الان ریش میگذارن اگر همان ظالمان دیروز هستند که انتقام بگیرن اما اگر همان کار را تکرار میکنن همانقدر کار غلط انجام میدن مثل اینه که امروز بعد از 25 سال از جنگ عراق یک عراقی 20 ساله را به انتقام جنگ بکشیم
جمعه 25 مهر 1393 - 19:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.