نخستین پرواز بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به تهران

نخستین پرواز بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به تهران

رسانه‌های ایران خبر دادند که نخستین هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ متعلق به شرکت هواپیمایی امارات روز سه شنبه هشتم مهرماه در فرودگاه امام تهران به زمین نشست.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای نخستین بار است که این نوع هواپیمای پهن پیکر به ایران پرواز می‌کند.

بر اساس اطلاعات شرکت ایرباس، این هواپیما با قابلیت حمل ۸۰۰ مسافر و ۴۷۸ متر مربع سطح کف قابل استفاده، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است که از بوئینگ ۷۴۷ که دومین هواپیمای بزرگ جهان است، ۴۰ درصد بزرگتر است.

پرواز ایرباس پهن پیکر اماراتی به ایران در حالی است که یک ایرباس ۳۸۰ دیگر، روز دوشنبه رکورد پرواز هواپیما‌ها را شکست.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواپیمای ایرباس ۳۸۰-ی که متعلق به شرکت «کانتاس» استرالیا بود، با طی مسافتی حدود هشت هزار و ۵۴۷ مایل به مدت ۱۵ ساعت رکورد تازه‌ای در پرواز هواپیما‌ها به جای گذاشت.

اکنون یک هواپیمای مسافربری دیگر از همین نوع متعلق به امارات متحده عربی در فرودگاه امام تهران فرود آمده است.

گزارش خبرگزاری مهر حاکی است که تعداد مسافران این هواپیما حدود ۲۰۰ نفر بوده و توسط خلبان ایرانی و کمک خلبان اماراتی به مقصد ایران پرواز کرده است.

بر اساس گزارش یاد شده، این هواپیما تاکنون به دو مقصد پروازی جده و کویت پرواز داشته و فرودگاه امام تهران به دلیل حجم بالای مسافرت‌ها میان دبی و تهران به عنوان سومین مقصد پروازی این هواپیما انتخاب شده است.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا گزارش داده که با توجه به اینکه این نخستین فرود ایرباس ۳۸۰ در ایران به حساب می‌آمد مسوولان فرودگاه امام «در حرکتی نمادین با ماشین‌های آب پاش به سمت این هواپیما حرکت کردند تا به رسم هوانوردی رسما از این هواپیمای بزرگ در ایران استقبال کنند».

ایرباس پهن پیکر ۳۸۰ به دلیل شرایط خاص فنی و ابعاد به تجهیزات خاصی برای نشست و برخاست در فرودگاه‌ها نیاز دارد. خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که «وجود توان فنی بالا» در فرودگاه امام موجب تقاضای این ایرلاین برای پرواز ایرباس ۳۸۰ به ایران شده است.

این هواپیما که ساخت آن در سال ۲۰۰۲ آغاز شد، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به پرواز در آمد.

سعید چلندری، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام، با بیان اینکه فرود هواپیمای ایرباس ۳۸۰ فصلی تازه در صنعت هوایی ایران است، گفت که هواپیمایی امارات نام خود را به عنوان پیشتاز استفاده از ظرفیت بخش اقتصادی و حمل و نقل هوانوردی ایران به ثبت رساند.

به گفته وی، با توجه به درخواست شرکت هواپیمایی امارات امکان سنجی این عملیات برای پرواز ایمن از چند ماه قبل آغاز شد و امروز شاهد فرود این هواپیما بودیم.

+50
رأی دهید
-24

mountainman - استکهلم - سوئد
خدا شاه فقیدتون رو بیامرزده که طرح این فرودگاه رو پی ریزی کرد.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:15
خرچنگ - دبی - امارات متحده عربی
طبق برنامه ریزی شرکت امارات ایر لاین قرار هست در آینده نزدیک از همین نوع هواپیما در مسیر دبی تهران لس آنجلس استفاده بشه که تقریبا حدود یک ساعت و نیم از مسیر پروازی کوتاه میشه برای ایرانیان و در کل حداقل پنج ساعت از تلف شدن وقت جلو گیری میشه
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:36
dara20 - تهران - ايران
امارات که به اندازه یک شهر ایران هم وسعت ندارد اینگونه پیشرفت کرده و از تجهیزات روز جهان بهره مند است و سود می‌‌سازد آنوقت سرکردگان رژیم مافیایی به فکر تجهیز نظامی لبنان و سوریه و فلسطین هستند.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:55
eydad - مونترال - کانادا
یکی دیگه ساخته؛ یکی دیگه صاحابشه ؛اینا بهش افتخار میکنن!
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 17:05
تیتو تیتو - تهران - ایران
کف زمین ترک خورد باباااا یواششش.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 17:21
alborzi - کرج - ایران
خلبان ایرانی ولی استخدام در امارات !! خاک عالم بر سرت ولی وقیح !!!
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 18:10
علی چپ دس - رشت - ایران
خلایق هر چه لایق
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 19:33
ekman - شیراز - ‫ایران
حالا چون خلبان این هواپیمای غول پیکر یک ایرانی بوده،شادی مسئولان فرودگاه خمینی در ایران کمی قابل قبول بوده که با ماشین آب پاش بطور نمادین به استقبال هواپیما رفته اند، اما اگر هواپیما جزء ناوگان هواپیمائی خودمان بود این شادی و استقبال منطقی تر بود.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 21:24
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
اصولا هر وقت هواپیمای شرکت هوایی‌ با فروند جدید و تا کنون به آن فرودگاه پرواز نکرده بیایند، آن فرودگاه به عنوان ادای احترام، با ماشین‌های آب پاش آب شلیک می‌کنن و هواپیما بین این ۲ آب پاش حرکت می‌کند. همینطور این عمل انجام می‌شه برای شرکت‌های هواپیمایی‌ که برای اولین بار این مقصد را در برنامه پروازی خود دارند، یا همینطور اگر آن پرواز آخرین پرواز خلبان باشد. این ربطی‌ به ذوق زدگی مسئولین ندارد. اگر این هواپیما پر از مسافر میبود، فرودگاه امام مشکل زیادی میداشت. اون موقع باید ۲۰ تا اتوبوس برای حمل مسافر از هواپیما به سالن فرودگاه پایین هواپیما پارک میکردن. خرطومی ۲ طبقه که نداره فرودگاه تهران.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 23:10
raheme - کویت - کویت
وقتی إعراب از محمدرضا شاه دعوت به کشورشون کردن شاه میدونید چی گفت؟ گفت اول فرودگاهی بسازید که قابلیت پذیرش هواپیمای من رو داشته... حالا فرود هواپیمای عربی در خاک ایران شده افتخوار ماایرانیان
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 00:09
ehsanusa - تهران - ایران
اگه تو مسیر دبی تهران نیویورک هم بذارن عالی میشه...!!!
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 00:55
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
اگه شاه بود این ماجرا برعکس بود و خودمون جز اولین خطوط هوایى بودیم که از این هواپیما (که داشتنش کلاس و پرستیژ شرکتهاى هوایى معتبر و بزرگه ) استفاده مى کردیم و این هواپیما رو به رخ عربا مى کشیدیم ! حالا بجاش ایران ١٤٠ و توپولف داریم ! به این میگن عزت و افتخار اسلامى !
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 02:08
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
داشتن همچنین هواپیمایى نمیتونه و نباید افتخاربرانگیز باشه. این چیزها براى مردمان کشور هاى بدبخت بیچاره و فلکزده اى مثل ایران افتخار میاره. کشورهایى که هیچى ندارن تا یکیشون در سطح جهانى آدم حسابى در میاد همه ملت آویزون میشن بهش و افتخار افتخار سر میدن. آخه کجاش براى من میتونه افتخار باشه اگه شرکت هوایى همچین هواپیمایى داشته باشه؟ یعنى مردم آلمان و فرانسه و بریتانیا و استرالیا و کشورهاى دیگه که شرکت هاى هواپیمایشون ایرباس A380 دارند واقعا به این موضوع افتخار میکنند؟ عزیز من این یک هواپیماست. براى شرکت هاى هواپیمایى که حمل و نقل مسافرهاشون در مسیر هاى بخصوصى بالاست. به همین دلیل با یک هواپیما ٥٠٠ الى ٦٠٠ تا ٨٠٠ نفر حمل میکنن بجاى ١٥٠ تا ٢٠٠ نفر. پول بده بخر. هر وقت ایران جزو کشورهایى بود که در ساخت این هواپیما نقشى داشت اون موقع اونهم بى سر و صدا میشد افتخار کرد. اونهم یه خرده.
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 15:52
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان// متاسفانه یکى از ایرادهاى بزرک ما ایرانیا اینه که خودمونو در همه مسا ئل اگاه و صاحب نظر میدونیم و با داشتن همین اطلاعات کم حسابى به دیگران که اطلاعات بیشترى دارند مى تأزیم ! اخه دوست عزیز ، قبل از اینکه اینطور با امپر بالا نظر تو بنویسى برو یه مقدار تحقیق کن بعد بیا بنویس ! بله ، داشتن هواپیماهاى مدرن روز با این خصوصیات کلاس و اعتبار یک شرکت هوایى است ! شرکتى که فقط از هواپیماهاى کوچکى مثل بویینگ ٧٣٧، DC9, MD80, یا توپولف استفاده مى کنه ویا از هواپیماهاى کهنه ٤٠/٥٠ سال پیش استفاده مى کنه ( مثل ایران و کشورهاى افریقا یى ) با شرکتى که از هواپیماهایى نظیر بویینگ ٧٤٧،بویینگ ٧٨٧ ، بویینگ ٧٧٧، ایرباس ٣٨٠، ایرباس ٣٤٠ ، ایرباس ٣٥٠وووو استفاده مى کنه زمین تا اسمون کلاس و اعتبارش فرق داره !!!!!!!!!!! براى همینه که شرکتهایى نظیر لوفت هانزا ، کى ال ام ، کوانتاس ، إمارات وووو جز شرکتهاى هوایى مطرح جهان هستند
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 18:58
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
٢---Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان// البته عواملى نظیر کیفیت پرواز و safety هم در این اعتبار دخیل هستند ولى به تنهایى بدون داشتن همچین ناوگانى و تنها به صرف داشتن امنیت پروازى بالا بدست اوردن این اعتبار امکان نا پذیر و محال است !!منظورم اینه که هیچ شرکت هوایى ( برفرض لوفت هانزا ) با داشتن ناوگانى از هواپیماهاى کوچک هیچوقت نمى تونه تو دنیا مطرح باشه حتى اگر هیچ سانحه هوایى در پرونده کاریش نداشته باشه !! و بهمین علت هست که من و جنابعالى براى خرید بلیط هواپیما اول میریم سراغ لوفت هانزا یا کى ال ام یا کوانتس ، نه ایرفلوت و ایران ایر !!!!! اگر شما دوست عزیز اطلاعاتت در مورد خطوط هوایى فقط منحصر به سالى یک بار یا چند بار پرواز از جایى به جایى دیگر است ، بنده سالهاست تو این رشته کار مى کنم و این کار هم مثل خیلى از کارهاى دیگه قوانین و أصول خاص خودش رو داره که براى عوام شاید بى مفهوم باشه و صحبت از کلاس و اعتبار و پرستیژ داشتن یه هواپیما ممکنه قابل هضم نباشه ! در هر حال لطفا اگر دوست و اشنایى تو این کار دارى حتما نظر ایشون رو هم بپرس تا روشنه کنه !
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 19:04
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان/ این طرز تفکر شما که نوشتید: عزیز من این یک هواپیماست دقیقا مثل این مى مونه که کلاس یه پراید و رلزرویس رو با هم برابر کنیم تنها به این دلیل که مقایسه ما براین اساس باشه : هر دو اتومبیل هستند ، هر دو چهار چرخ دارند و هر دو طبق یک فرمول به حرکت در میان ! اگر اینطور مقایسه کردن درست باشه پس برابر کردن کلاس ، اعتبار و پرستیژ یه هواپیماى DC9 و ایرباس ٣٨٠ براى یک شرکت هوایى هیچ فرقى نداره !! این طرز تفکر واقعا معقوله ؟؟؟ یا نشانه بى اطلاعى و کم سوادیست ؟؟؟؟؟
‌پنجشنبه 10 مهر 1393 - 22:43
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
بنده خدا. من نگفتم که خوبه ما با طیاره ٤٠ سال قدیمى مسافرت کنیم و هواپیماى جدید داشتن بده. اگه یه خرده فکر میکردى منظور منو میفهمیدى. داشتن و بکار بردن همچنین هواپیماهایى باید یک امر عادى و در صورت نیاز الزامى باشه و نه وسیله افتخار. فهمیدى حالا؟ ٣ بار تکست شاهنامه نوشتى. داشتن این هواپیما افتخار نداره. نیاز مسافر و نیاز بازار کنونى حمل و نقل هوایى را برطرف میکنه.لازمه. هیچ ربطى هم به مقایسه پراید و رولزرویس نداره. در همون مملکتى که تو زندگى میکنى مردم به مقدار احتیاج و نیازشون چیزى میخرن. حتى اگه پول رولزرویس رو هم داشته باشن شاید نیازشون فقط به یه تویوتا هایبرید باشه. چه ربطى داره؟ اصلا هم این مسئله قابل مقایسه یک ناوگان فرسوده ایران ایر با شرکت هاى دیگه دنیا نیست. اگر هم ایران همچین هواپیمایى داشت چه افتخارى براى تو داشت؟ شرکت ها بر روى احتیاج هاشون هواپیما سفارش میدن نه بخاطر افتخار، بنده خدا.
جمعه 11 مهر 1393 - 21:17
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
امیدوارم کارى که میکنى از حد تخلیه بار هواپیما بیشتر نباشه با اون آى کیویى که دارى. خنده ام میگیره. ببین عزیزم. یک شرکت هوایى در درجه اول یک شرکت اقتصادیست. هواپیما براى پرستیژ سفارش نمیده بلکه از روى تراکم مسافر در مسیر هاى مختلف هواپیما سفارش میده. یعنى براى پروازهاى دمستیک یا داخلى یا پروازهاى کوتاه تا متوسط از ایرباس A319 تا A321 استفاده میکنه یا B737. در مسیر هاى اینترکنتیننتال مثلا فرانکفورت - لوس آنجلس یا فرانکفورت توکیو از هواپیماهاى ابرطیاره استفاده میکنه. بعنوان مثال B 747-400 الى 800 یا A380. شرکت هوایى china southern براى پروازهاى داخلى پکن -گوانگشو از ایرباس A380 استفاده میکنه. یعنى بنا به نیاز و تقاضاى مسافر در مسیر هاى مختلف هواپیما سفارش میده. هیچ چیز غیر اقتصادى تر از این نیست که یک هواپیما نیمه خالى به مقصد بره. حالا شما بگو پرستیژ و افتخار. این برا شماست.
جمعه 11 مهر 1393 - 21:34
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
دوست عزیز ، کلاس و اعتبار و پرستیژ یک شرکت هوایى رو دو چیز مشخص مى کنه : ا- امنیت و کیفیت پرواز ٢- ترکیب ناوگان هواپیماهاى اون شرکت (یعنى از چه هواپیماهایى استفاده مى کنه ) /// و داشتن هواپیماهاى غول پیکر و مدرن نشانه کلاس و عظمت اون شرکته ! اینطور که شما فکر مى کنید چون مسافت طولانى است و تعداد مسافرا هم زیاد، پس باید هواپیما هم بزرگ باشه و این ربطى به کلاس اون شرکت هوایى نداره ، طرز تفکر بسیار اشتباهى است ! حالا شما مى خواى قبول کن یا نکن !! با شما بحث کردن اب در هاون کوبیدن است ! تو صنعت هواپیمایى طرز تفکر شما کاملا عامیانه و سطحى ست !
جمعه 11 مهر 1393 - 21:45
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
اگر همین لوفت هانزا که اینهمه اعتبار و کلاس در بین شرکتهاى هوایى داره از ناوگان هوایى کوچکتر استفاده مى کرد ، حتى اگر هم أمن ترین و بى خطرترین مى بود باز هم نمى تونست به این شهرت دست پیدا کنه !! تعدد هواپیماهاى بزرگتر و جدید تر اعتبار شرکتهاى هوایى ست و شرکتهاى هوایى هم به علت تعد مسافر در یک مسیر و هم براى نشون دادن ناوگان قویتر و عظیم تر از این هواپیماها استفاده مى کنن ! کمى وسعت فکر و دانش تو باز تر کن وفقط به جلو پات نگاه نکن
شنبه 12 مهر 1393 - 00:47
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
بله همانطور که اى کیوى در حد بالاى شما این قدرت رو به شما داد که بفهمید من چیکارم نشون دهنده فهم و شعور بسیار بالاى شماست و همین سطح معلومات نشون دهنده طرز تفکر عالمانه شماست // افرین به شما // ولى حداقل بنده با هر رتبه کارى حتى در اون سطح از شما اقاى دانشمند خیلى بیشتر مى فهمم !! سعى کن هر وقت دهنتو باز مى کنى یا مطلبى مى نویسى در حد شعور و سواد اندک و ناچیزت حرف بزنى ،بنویسى ، نظر بدى و پا برهنه وسط کامنت دیگران بالفیکس نزنى اقاى پرفسور تورنسل
شنبه 12 مهر 1393 - 02:21
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
اصلا حق با شماست. شما Ramp Agent خوبه؟ نه اصلا رئیس کل ATC ترونتوCYYZ خوبه؟ آخه چه ربطى به موضوع افتخار کردن بخاطر داشتن این هواپیما داره؟ شما وقتى لوفتانزا رو مثال میزنى عزیز من لوفتانزا از هواپیماهاى کوچک با موتور ملخ دار توربو پروپ داره تا ایرباس A380. چرا؟ چون هر کدوم از این هواپیماها درمسیرهاى خودش الزامیست. شما امنیت پرواز و سرویس کامل رو میتونى با هواپیماهاى کوچک تر هم فراهم کنى. مثلا ایرباس A340-600 سرویس و امنیت پروازش پایینتره؟ پس عزیز من هر چیزى سر جاى خودش. و هرچیزى به منظور اقتصادیش فراهم میشه نه پرستیژ. پس هواپیمایى china southern خیلى باید پرستیژ بالایى داشته باشه چون 8 تا ایرباس ٣٨٠ داره نه؟ ولى کشورهایى مثل امارات که از هیچى بعمل اومدن و مثل خیلى از ما ایرانى ها هیچى نیستن ولى پرستیژ و پز عالى براشون مهمه این کشور امارات ناوگان هوایىش تشکیل شده از B777, A330 و A380. بخش Cargo هم چند تا B747 ترابرى داره. چون اگه مثلا بوینگ 737-800 استفاده کنه برا مسیر دوبى به کویت براش افت داره نه؟ خنده ام میگیره بخدا. جناب CEO شرکت ایر کانادا. شما درست میگى عزیزم. باشه.
شنبه 12 مهر 1393 - 13:41
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
یرباس ا ۳۸۰ از نظر تعداد حمل مسافر, مصرف کرزین و CO² خیلی‌ به صرفه تر و اقتصادی تر و تمیزتر از هواپیمای مشابه آن است. پس چکار می‌کنه؟ بخاطر اقتصادی بودن و پرفیت بیشتر این نوع هواپیما رو سفارش میده. امارات چیکار می‌کنه؟ مثل شما به پرستیژ فکر میکنه و میاد ۵۰ تا از این هواپیما سفارش میده در صورتی‌ که اصلا نیاز نداره و بیشتر اوقات این هواپیما در مسیر‌ مثلا منچستر به دوبی‌ نیمه خالی‌ است. ولی‌ از اونجایی که شیخ محمد عقده پرستیژ داره و همانطور که ماشین‌های پلیس دوبی‌ رو لامبورگینی و فراری میکنه، هواپیما هم کیلویی‌ سفارش میده. یه موقعی میشه که مثل چند سال پیش یهو احتیاج به کمک مالی پیدا میکنه و با کمک ۸ میلیارد دلاری شیخ ابوظبی، اسم برج دوبی‌ رو میذاره برج خلیفه. این هم از پرستیژ. عزیز من کسی‌ که فقط رو پرستیژ عمل کنه، بدبخته. اقتصاد رو محور Strategic and operational planning میچرخه. شرکت‌های بزرگ هواپیمایی‌ باید نیاز مسافرانشون از اکونومی کلاس تا فرست کلاس رو برآورده کنن تا بتونن تو رقابت باشن، نه اینکه افتخار کنن که ایرباس ا ۳۸۰ دارند.
شنبه 12 مهر 1393 - 16:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.