درمان نقص مادرزادی با شکستن جمجمه نوزاد!

پزشکان انگلیسی برای درمان نقص مادرزادی بدشکلی جمجمه مجبور به شکستن و چیدمان مجدد جمجمه یک نوزاد شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کرانیوسینوستوز (craniosynostosis) یک نقص مادرزادی است که باعث بسته شدن زودرس درزهای جمجمه می‌شود؛ این ناهنجاری و بدشکلی جمجمه باعث ایجاد فشار مرگبار بر روی مغز در حال رشد نوزاد می‌شود.

از هر 2500 نوزاد یکی با این نقص مادرزادی متولد می‌شود؛ این نقص منجر به بدشکلی جمجمه شده و درنتیجه مغز فضای کافی برای رشد در اختیار نخواهد داشت؛ سردرد، اختلال یادگیری و مشکلات دید بخش از عوارض کرانیوسینوستوز محسوب می‌شوند.

پزشکان بیمارستان کودکان بیرمنگام برای درمان «لوری جونز» که با این نقص مادرزادی متولد شد، مجبور به شکستن استخوان‌های جمجمه و چیدمان مجدد قطعات آن مانند پازل شدند.

در طی یک عمل جراحی که 9 ساعت به طول انجامید، پزشکان اقدام به برداشتن بخش جلوی جمجمه از گوش راست تا گوش چپ کردند؛ سپس این بخش جمجمه به قطعات کوچکتری شکسته و مانند قطعات پازل مجددا در جای خود قرار داده شد.


در نتیجه این عمل جراحی، فضای کافی برای رشد مغز فراهم شده و بدشکلی جمجمه برطرف شد.

روند بازسازی و شکل‌گیری جمجمه مشابه یک کودک طبیعی حدود دو سال به طول انجامید، اما «لوری» باید تا 10 سال آینده همچنان تحت نظر پزشکان باشد؛ تا چند سال آینده عمل جراحی دیگری بر روی چشمان این کودک انجام خواهد شد.

+53
رأی دهید
-0

alborzi - کرج - ایران
عجب نوابغی هستند این جراح ها ! واقعا باید آفرین گفت.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 22:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.