کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران خواستار عذرخواهی رسمی کامرون شد

کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران خواستار عذرخواهی رسمی کامرون شد

دیدار آقای روحانی و کامرون نخستین ملاقات بین روسای قوه مجریه دو کشور پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود


کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، خواستار عذرخواهی رسمی دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا به علت سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

این کمیسیون در بیانیه ای که امروز هشتم مهر ماه (۳۰ سپتامبر) منتشر کرده گفته است که "توسعه رابطه با انگلیس در این مقطع تا عذرخواهی رسمی نخست وزیر انگلیس به مصلحت " نیست.

آقای کامرون در سخنرانی خود در مجمع عمومی که پس از دیدار با حسن روحانی صورت گرفت، با اشاره به بحران منطقه‌ای ناشی از پیشروی گروه "دولت اسلامی" (داعش سابق) در عراق و سوریه، گفته بود که "باید به ایران فرصت داده شود تا نشان دهد که می‌تواند به جای اینکه بخشی از مشکل محسوب شود، بخشی از راه حل باشد."

او با یادآوری مذاکرات خود با آقای روحانی، گفته بود که بین دو طرف "اختلاف نظرهای جدی وجود دارد، و حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه هسته‌ ای، رفتار با شهروندان ایران، همه اینها باید تغییر یابد، اما رهبران ایران می‌توانند در شکست تهدید داعش کمک کنند."

این سخنرانی یک روز پس از دیدار تاریخی آقایان روحانی و کامرون انجام شد. این دیدار اولین ملاقات سران ایران و بریتانیا پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود.

حسن روحانی، رئیس ایران در بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل و سفر به روسیه در واکنش به اظهارات آقای کامرون گفت که "به نظر من ملاقات خوبی بود، مباحث مورد نظر ما و آنها مطرح شد و در اینگونه مذاکرات، طبیعی است که اتفاق نظر وجود نداشته باشد."

آقای روحانی گفت که "همه ما باید بدانیم قرن بیست و یکم است و هرکس بخواهد برگردد و در فضای قرن نوزدهم فکر کند، خودش ضرر کرده" و با یادآوری تصمیم رهبران جمهوری اسلامی به نرمش در سیاست خارجی خود طی حدود یک سال اخیر، گفت: "نکته دوم اینکه مردم عزیز ایران یک فرصت جدیدی را برای جهان به وجود آورده‌اند و مردم تصمیم گرفتند به تعامل سازنده با جهان رای دهند، حالا هر کس استفاده نکند، کفران نعمت کرده است."

رئیس جمهوری ایران در مورد سخنرانی آقای کامرون در مجمع عمومی گفت "او بعدا در نطقش جمله‌ای گفت که به نظر من هم نادرست و هم غیرقابل قبول بود که وزارت خارجه ما هم پاسخش را داد."

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه هفته گذشته ساعاتی پس از اظهارات آقای کمرون گفته بود "باعث تاسف است دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است، به خود اجازه می‌دهد درباره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا کند."

متن کامل بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران

«جنایت و خیانت‌های دولتمردان انگلیسی در طی دهه‌های گذشته هیچ گاه از حافظه ملت با بصیرت ایران اسلامی پاک نخواهد شد.

همه می‌دانند دولت انگلیس با ایجاد اختلافات مذهبی در میان ملت‌های مسلمان با خلق گروه‌های ملحد و منحرف و حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده، منافقین و ... سنگ بنای اختلافات مرزی بسیار از کشورها همواره چهره واقعی خود را برای ملت های منطقه به تصویر کشیده است.

امروز وضعیت نابسامان سیاسی و اقتصادی انگلیس نخست وزیر کامرون را به پریشان گویی واداشته که در نشست سازمان ملل پرده دیگری از خصومت‌های کینه توزی جبهه باطل علیه ایران اسلامی به نمایش گذاشت. شاید برخی از ساده لوحان داخلی به خود آیند و احساس نکنند که دشمنان قسم خورده نظام اسلامی دست از خصومت خود برداشته اند لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توصیه اکید می‌کند که توسعه رابطه با انگلیس در این مقطع تا عذرخواهی رسمی نخست وزیر انگلیس به مصلحت نمی باشد.»

وضعیت فعلی روابط ایران و بریتانیا

روابط ایران و بریتانیا در حال حاضر در سطح کاردار غیرمقیم است و سفارت بریتانیا در تهران هم در تعطیلی به سر می برد. به دنبال حمله گروهی از دانشجویان بسیجی به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران در پاییز سال ،۱۳۹۰ بریتانیا دیپلمات های خود را از تهران فرخواند و رای به اخراج دیپلمات های ایرانی از بریتانیا داد. کوتاه مدتی پیش ازاین وقایع، مجلس ایران طی مصوبه ای روابط ایران و بریتانیا را از سطح سفیر به کاردار کاهش داده بود. مصوبه مجلس می گوید دولت ایران در صورت صلاحدید راسا می تواند برای افزایش سطح روابط اقدام کند و نیازی به مصوبه مجلس در این باره نیست.

+15
رأی دهید
-27

senator x - تهران - ایران
اولا محلی که آقای روحانی و کامرون حضور دارند اصلا مناسب نیست.تعجب میکنم که چرا همراهان رئیس جمهور چنین مکانی را شبیه انباری است را قبول کردند.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 22:52
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
مثله اینکه این نماینده عزیز کاملا تفهیم نشده. اولا، شما باید عذرخواهی بکنین که مثله قوم وحشی حمله کردین به سفارت یک کشور و تمام تعهدات انسانی را زیر پا گذاشتین. ثانیا، کامرون کاملا حرف درستی زده. کشوری که مهمترین حامی تروریست تو جهانه نه تنها راه حل نیست که بلکه بخش بزرگی از مشکله.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 08:06
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
خود این دولتمردان نامرد انگلیس و آمریکا و غرب این گروهای آدمکش در سوریه را با بهترین تجهیزات مسلح کرنند که رژیم اسد سقوط کنه حالا مثل خر تو گل گیر کردن و می اندازند گردن ایران و بقیه.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 10:19
عاشق تبریز - تبریز - ایران
مگه دروغ گفت.راست میگه ..هرچند همین انگلیس کثیف و روسیه با کمک توده ایهای کثافت انگل این بلا را سر کشور ما اوردن..
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 10:25
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.