توافق مهم سران خزر در پایان نشست سران ۵ کشور ساحل خزر در آستاراخان

روزنامه خراسان : سران خزر در نشست روز گذشته خود در آستاراخان توافقات مهمی درباره تحدید حدود سطح دریای خزر داشتند، که بر این اساس ۱۵ مایل دریایی به عنوان حوزه ملی هر کشور و بقیه سطح دریای خزر به عنوان «پهنه مشترک» تعیین شد. در همین حال رییس جمهور روسیه از توافق سران دریای خزر برای امضای توافق حقوقی در سال آینده میلادی خبر داد. این برای اولین بار است که 5 کشور حوزه دریای خزر درباره امضای یک توافق حقوقی که چالش برانگیزترین موضوع سال های اخیر در این حوزه بوده است، به چنین پیشرفت هایی دست یافته اند. این نکته را ولادیمیر پوتین نیز پس از نشست سران که دیروز در بند آستاراخان روسیه برگزار شد، مطرح کرد: «در این اعلامیه پایانی نشست سران خزر برای نخستین بار توافقات آتی درباره موقعیت حقوقی خزر به ثبت رسیده است.» دکتر روحانی نیز که عصر دیروز در چهارمین اجلاس سران خزر در آستاراخان حضور داشت، گفت: امضای «اعلامیه روسای جمهور» ما را به تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نزدیک تر خواهد کرد. به گزارش ایسنا پوتین گفت: مهم ترین نکته این است که ما روی یک اعلامیه سیاسی که برای اولین بار اصول اولیه همکاری میان پنج کشور حاشیه خزر را تعیین می کند توافق کردیم. بر اساس این گزارش کشورهای حاشیه دریای خزردر 4 مهرماه در مورد حضور نظامی نداشتن کشورهای غیرمنطقه ای در خزر توافق کردند. آن ها همچنین به پیشرفت های قابل توجهی برای آمادگی کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر دست یافتند که قرار است در سال 2015 به امضا برسد. به گزارش تسنیم رئیس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۲۰۱۶ میلادی مانور مشترک اضطراری برگزار خواهند کرد.

جزئیاتی از توافق های سران پنج کشور ساحلی دریای خزر در آستاراخان

همزمان به گزارش ایرنا «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در صفحه فیسبوک خود با اشاره به جزئیاتی از توافقات سران خزر در آستاراخان این توافقات را مهم توصیف کرد و نوشت: «در این اجلاس عرض منطقه حاکمیت ملی 15 مایل دریایی و عرض منطقه انحصاری ماهیگیری 10 مایل (مجموعا 25 مایل) تعیین شد و مابقی دریا به عنوان 'پهنه مشترک' تعیین شد که بین 5 کشور مشترک خواهد بود. از دیگر موارد بسیار مهم توافق، تصویب ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی در دریای خزر است. وی افزود: رویه مرسوم در دنیا برای دریای سرزمینی یا منطقه حاکمیت ملی، 12 مایل است؛ دریای خزر با 15 مایل، یگانه دریایی است که 3 مایل بیشتر از پهنه های آبی دیگر، منطقه حاکمیت ملی خواهد داشت.

روحانی: تأمین امنیت دریای خزر به حضور هیچ کشور خارجی نیازی ندارد

به گزارش تسنیم، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز که پس از سفر به نیویورک عازم آستاراخان شده بود در مراسم امضای اسناد چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر گفت:کشورهای خزر خودشان قادر به تأمین امنیت این دریا هستند و برای این مهم، نیازی به حضور هیچ کشور خارجی نیست. همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری (president.ir) دکتر روحانی در نشست بعداز ظهر دیروز چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر تدوین مبانی حقوقی و تکالیف کشورهای ساحلی در دریای خزر در چارچوب تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی را اقدامی کلیدی برای همکاری در خزر خواند.

چهارمین دیدار پوتین و روحانی طی یک سال

همچنین عصر دیروز روسای جمهوری ایران و روسیه در چهارمین دیدار خود طی یکسال اخیر روند توافقات و همکاری های تهران - مسکو را در بند آستاراخان بررسی کردند. دکتر روحانی گفت: اهمیت روسیه در مناسبات منطقه ای و راهبردی ایران افزایش یافته است و دیدارهای متعدد مسئولان و سران دو کشور سندی بر استحکام روابط و اراده دو طرف بر توسعه آن است. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این دیدار گفت: اینکه تنها به فاصله دو هفته از ملاقات در شهر دوشنبه تاجیکستان ،دوباره گفت وگو می کنیم از سرعت خوب اجرای توافقات و اراده سران دو کشور بر پیشرفت آنها حکایت دارد. وی توافق سران کشورهای ساحلی خزر بر تأمین امنیت پیرامونی این دریا توسط ۵ همسایه را مهم ترین دستاورد اجلاس چهارم سران خزر در آستاراخان برشمرد. رئیس جمهور همچنین روز گذشته با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز دیدارکرد.رئیس جمهور در پایان سفر یک هفته ای خود به نیویورک و آستاراخان شب گذشته وارد تهران شد.

+27
رأی دهید
-6

karaji - گتنبرگ - سوئد
امیدواریم ترکمنچای دیگری برای ایران نباشد ، روسیه از ترس حضور آمریکا در خزر موافق تفاهم مشترک بوده ولی‌ اگر هر یک از این کشورها مورد تعرض روسیه قرار گیرند چه خواهد شد ، حق دریافت کمک از دیگران سلب شده !!؟؟
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 16:56
Majid63 - پاريس - فرانسه
این چه دکتری است که نمی تونه انگلیسی صحبت کنه!؟ خوب معلوم میشه دکتری ایشان افتخاری است.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 19:36
بی بالان - کلاچای - ایران
مرگ بر روسیه . قرارداد ترکمنچای
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 16:20
آرمان شهر من - استهبان - ایران
Majid63 - پاریس - فرانسه...پرفسور! عرف بین الملل اینکه سران هر کشور به زبان ملی و رسمی خود صحبت کنن نه به زبان انگلیسی...
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 21:22
arman20121391 - طبس - یزد - ایران
Majid63 - پاریس - فرانسه - عزیز من اول سوادت رو ببر بالا بعد حرف بزن در عرف دیپلماتیک در تمامی سخنرانی ها و دیددارهای دو یا چند جانبه سران کشورها و سایر مقامات سیاسی استفاده از مترجم مرسومه و اصلا جدا از این مسئله وقتی مثلا رئیس جمهور ایران با نخست وزیر انگلیس دیدار میکنه اگه طرف ایرانی انگلیسی صحبت کنه یک نوع توهین به ملت ایرانه و یک نوع تسلیم در برابر ارزشهای فرهنگی و زبان اون کشوره حتی اگه زبان انگلیسی باشه که زبان بین المللی است چون در این صورت اگه به این شکل باشه چرا رییس جمهور ما به خودش زحمت بده تا با زبان اونها خودشو ست کنه اونها زحمت بدن به خودشون و با زبان ما حرف بزنند خاتمی هم با وجود تسلط به چند زبان از مترجم استفاده می کرد حتی ظریف هم در دیدارهای رسمی از مترجم استفاده میکنه فقط در دیدارها و سخنرانی ها غیررسمی و مصاحبه با خبرنگاران انگلیسی صحبت میکنه
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 23:29
عاشق تبریز - تبریز - ایران
خاک بر سرتون..از 50درصد.بهتون 12 در صد دادن...
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 10:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.