بیش از ٧٠ نفر از شهروندان عرب ایرانی 'از شرکت آزادگان جنوبی اخراج شده‌اند'

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، بیش از ٧٠ نفر از شهروندان عرب ایرانی که در شرکت نفت میدان آزادگان جنوبی مشغول به کار بودند، از کار اخراج شده اند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر با تائید این خبر گفت: "به این کارگران گفته شد که برای تسویه حساب به مسوولان شرکت مراجعه کنند و آنها اخراج شدند. دلیل خاصی برای این اخراج عنوان نشده و گفته شده که قرار داد آنها تمام شده است. این در حالی است که افراد غیر بومی با قراردادهای مشابه از شهرستان‌های دیگر همچنان بر سر کار حاضر می‌شوند."

به گفته این فعال حقوق بشر، تعدادی از این کارگران پس از اعتراض به این وضعیت احضار شده‌اند.

یکی از کارگرانی که اخیرا یه استخدام شرکت نفت در اهواز درآمده است، می‌گوید: "از بین ٣٠٠ نفری که در این شرکت استخدام شده‌اند، فقط پنج نفر عرب هستند و ما بقی از استانهای دیگر استخدام شدند."

فعالان حقوق بشر با انتقاد از وضعیت بیکاری در منطقه جنوب ایران می گویند که میدان نفتی آزادگان در محدوده شهرهای بستان، رفیع، سوسنگرد، هویزه و منطقه هور العظیم و زمین‌های آن از اراضی مالکان خصوصی و کشاورزان منطقه است. در این میدان چند شرکت ایرانی و خارجی کار می کنند که به گفته این فعالان، "فقط ۱۵% از افراد شاغل در این شرکت‌ها بومی هستند."

ناصر صالحی نسب، نماینده دشت آزادگان و هویزه نیز پیشتر در مجلس گفته بود: "وزارت نفت [دولت] سابق فرصت های شغلی را باید در اختیار مردم دشت آزادگان و هویزه قرار می داد. اما متأسفانه شهرستان دشت آزادگان با ۳۶.۷ درصد نرخ بیکاری امروز در میان ۱۳۳۰ شهر کشور در ردیف دهم قرار گرفته است".

این در حالی است که علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‌های دینی در سال گذشته گفته بود که رئیس جمهور با تأکید از وزارتخانه‌ها خواسته که "رعایت حقوق اقلیت‌ها و اقوام ایرانی و به کارگیری و مشارکت آنها در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور" را بکنند.

وی با ذکر اینکه رئیس جمهور خواستار عدم جلوگیری از استخدام افراد "به صرف داشتن مذهب و فرقه خاص" شده، مثال زده که برخی افراد که "جزو اقلیت‌های دینی هستند و مدارج علمی را نیز طی کرده‌اند" به طور غیرقانونی از عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها محروم شده اند.

علی یونسی همچنین به "خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها" اشاره کرده بود که به خاطر "منع قانونی یا تعصبات" از به کار گیری اقلیت ها خودداری می کنند.

+42
رأی دهید
-8

عاشق تبریز - تبریز - ایران
فقط عرب نبودن..اتفاقا دائی من بودن..و فعلا گفتن برید.و امده تبریز....
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 00:21
aashena - اتاوا - کانادا
حکومت به هر دری میزنه که مردم قیام کنن اما بی فایده است
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 00:36
Imod.barbekan - منامه - بحرین
حالا وقتشه مردم غیور و شجاع احواز دست به اسلحه ببرند و این متجاوزین قجر و مزدوران ولایت صیغه ای رو از شهرشون بیرون پرت کنند
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 02:51
arzoye ensaniat - استکهلم - سوئد
این نشان از آن دارد که سران مفت خور ایران از ترس از دست دادن قدرت احساس ترس کردن،ترس از کارکنان شرکت نفت خیلی‌ معنا داره،که نا‌ن ۷۰ خانوار را بریدن همه را که نمیتو نند بیرون کنند،باید اعتصاب کنند،چون هر آن می‌تونه برای بقیه هم همی‌ اتفاق بیفته.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 08:30
azadi2011 - تورنتو - کانادا
چه ربطی به عرب یا فارس یا ترک بودن داره, قانون باید اجرا بشود اگر بخواهد قانون نسبت به ملیت ومذهب نقش درجه دوم پیدا کند در هیچ جامعه ای سنگ روی سنگ بند نمی شود۰
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 09:32
kelkhong - آبادان - ایران
بابا این حرفا چیه؟؟ توی میدان نفتی یاداوران هم که نزدیک آزادگان هست وضعیت استخدامی غیر بومی ها همینطوره در صورتی که خود خوزستانی ها اعم از عرب و غیر عرب بیکارند. در ضمن آزادگان جنوبی همه رو اخراج کرده و ربطی به عرب بودن نداره اصلا !!!!!
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 10:56
marineboy - لس انجلس - امریکا
این خبرها به این شکل عنوان میشوند و تحریک آمیزند. اخراج شامل همه میشود خودم از آشناها در ایران شنیدم یک دفعه چند صد نفر بیرون میکنند و حقوق مزایایشان را نمیدهند. البته در استخدام پارتی بازی و آشنابازی زیاد هست.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 11:11
greentree - تهران - ایران
اینها با عرب تنها بد نیستند با فارس‌ها در تهران بدتر رفتار میکنند ،در واقع قصد دارند دولت روحانی را سرنگون کنند و یک اوباش بی‌ مغز مثل احمدی‌نژاد را بکنند ریس جمهور بعدی ،،،،،،،،،،،،،،،،،.،آقای گرامی‌ از بحرین : لطف کن دست از سبک مغزی بردار ،هیچ قیام مسلحانه‌ای نتیجه خوب نداشته ،شما چرا مردم عربستان را تحریک نمیکنی‌ که قیام کنند ؟.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 10:45
Imod.barbekan - منامه - بحرین
Greentree -تهران -حکومت عربستان حق و حقوق مردم خودش رو داره میده نیازی نیس قیام مسلحانه کنند
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 15:09
Imod.barbekan - منامه - بحرین
نظام ولایت صیغه ای حرف خوش سرش نمیشه باید مردم احواز قیام مسلحانه کنند و مزدورانشون را سر به نیست کنند تا به حق و حقوقشون برسند
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 15:11
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
فقط به خاطر عرب بودن هست که اخراج شده اند، به دروغ عاشق تبریز و در عمل ضدّ تبریز این کلک‌ها نخ نما شده اند. در جنوب رژیم بین لور‌ها و عرب‌ها رقابت و دشمنی ایجاد کرده و ظاهراً از لور‌ها حمایت می‌کند،
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 21:33
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
Imod.barbekan - منامه - بحرین- هم وطن و هم نوع گرامی‌ شما را درک می‌کنم، اما دست به اسلحه بردن مگر کاری حل می‌کند ، بجز کشتن انسانهای بی‌ گناه حتا سرباز‌ها از خود ما هستند ، رژیم سیاست پان فری را دنبال می‌کند برای حفظ خودش و الا فارس‌ها در این میان بیگناه هستند چه بسا کسانی‌ که فارسی ثبات میکنند در اصل عرب و ترک لور و بلوچ باشند
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 21:38
آرمان شهر من - استهبان - ایران
Imod.barbekan - منامه - بحرین! تو یکی دیگه . مردم خوزستان از عرب و فارس و بختیاری و...همه شیعه هستن و هیچ نیازی به دلسوزی امثال توی داعشی وهابی ندارن.
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 21:39
عاشق تبریز - تبریز - ایران
تیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک..تو چی میگی..چرا باید دروغ بگم..در ضمن نکنه شما هم فکر میکنید اذری هستید.....
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 00:25
kelkhong - آبادان - ایران
مثلا چه امتیازی به بختیاری ها داده که ما بیخبریم؟؟ شما تشریف بیار اهواز ببین و لطفا عوام فریبی نکنید. همه با هم برادر و برابریم و اگه رژیم به کسی ظلم کرده مقصر بقیه اقوام نیستند
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 11:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.