خمیر مرغ در کباب و حلیم هم استفاده می‌شود

پس از خبری که در رابطه با استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس که به صورت غیر بهداشتی تهیه و بدون نظارت صحیح به دست مصرف کننده میرسید ، این بار مشخص شد که از خمیر مرغ در تهیه حلیم و کباب نیز استفاده میشود .
رئیس انجمن  صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با بیان اینکه واحد‌های فرآورده‌های گوشتی از ابتدای مهرماه امسال دیگر از خمیر مرغ در تولید محصولاتشان استفاده نمی‌کنند، گفت: اگر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکل بهداشتی دارد باید استفاده از این محصول در اصناف نیز ممنوع و جلوی آن گرفته شود.

رمضان فلاحتی که مدعی حذف کامل خمیر مرغ از صنایع فرآورده‌های گوشتی شده، همزمان به‌طور غیرمستقیم از تولید خمیر مرغ دفاع کرد و گفت: سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه‌ دستگاه‌های تولید خمیر مرغ در 150کارخانه فرآورده گوشتی کشور شده است. حدود 10تا 15درصد گوشت مرغ به اسکلت آن می‌چسبد که با دست قابل جداسازی نیست و اگر به خمیر مرغ تبدیل نشود سالانه 50تا 70تن گوشت مرغ معادل 10هزار تن گوشت قرمز وارداتی است که هدر می‌رود و ارزش آن بالای 200میلیون دلار است.

از 17شهریور سازمان غذا و دارو با صدور ابلاغیه‌ای استفاده از خمیر مرغ را در فرآورده‌های گوشتی ممنوع کرده و حالا رئیس این اتحادیه صحبت از حذف کامل آن و تخلف غیرقابل کنترل تنها 5درصد واحدهای این صنف می‌کند. استفاده از خمیر مرغ در تولید کباب و حلیم هم موضوع تازه‌ای است که باید به دقت بررسی شود. هر چند این موضوع باید توسط مسئولان وزارت بهداشت بررسی و اعلام نظر شود اما به هر حال وقتی در مرغ‌فروشی‌ها به رایگان مرغ‌های مشتری‌ها پاک می‌شوند، ضایعات آنها حتما باید بازار مصرفی پیدا کند؛گاهی سوسیس و کالباس و گاهی هم کباب و حلیم.

هفته آخر شهریور‌ماه رئیس سازمان غذا و دارو از ممنوع‌شدن ورود خمیرمرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس در کشور خبر داد. او در حالی از ابلاغ بخشنامه این موضوع و عملیاتی‌شدن آن در 6‌ماه دوم امسال خبر داد که ساعاتی بعد، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی حذف خمیرمرغ از تولید سوسیس و کالباس را غیرممکن دانست.

داستان خمیر مرغ در ایران اما از جایی شروع شد که حدود 15سال قبل یکی از همین دستگاه‌ها به نام «بادر» وارد ایران شد. این دستگاه شبیه چرخ گوشت عمل می‌کند؛ مرغ کامل در این دستگاه ریخته می‌شود و خمیری به‌وجود می‌آید که به آن خمیر مرغ می‌گویند؛ خمیری که محتویات بال، گردن، گوشت، روده، پوست مرغ و... است. در واقع این خمیر شامل همه بخش‌های مرغ است به اضافه ضایعات آن!

+45
رأی دهید
-3

شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
در جمهوری ننگین اسلامی ایران ویران شد چه برسد به تغذیه ملت!!!!! جان ملت ایران برای آخوندها بی ارزش است.خودشون که بهترین مواد غذایی را استفاده می کنند. که الهی کفتشون بشه.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 21:45
mehrdad58 - لندن - انگلیس
در انگلیس هم از خمیر مرغ در ساختنِ سوسیس استفاده می‌شه ، اما کارخانهایی که از خمیر مرغ استفاده می‌کنن دیگه اجازه ندارن اسم این محصول رو بزارن سوسیس ، بلکه با نام تجاری Bangers به بازار عرضه می‌شه و خیلی‌ هم ارزون ، در واقع سوسیسه مردم فقیر به حساب میاد .
دوشنبه 7 مهر 1393 - 22:14
mehrdad58 - لندن - انگلیس
کارخانه‌‌‌هایی‌ که در انگلیس از خمیر مرغ در محصولاتشون استفاده می‌کنن ( معمولا hotdog و سوسیس ) ، حق نوشتن کلمهٔ گوشت (Meat ) را روی محصولاتشون ندران و در قسمت ترکیبات تشکیل دهند از اصطلاح MRM استفاده می‌کنن که همون Mechanicaly recovered meat هستش .
دوشنبه 7 مهر 1393 - 23:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.