رفسنجانی: بخاطر اختلافات سپاه و ارتش، فرمانده جنگ شدم

عکسی متعلق به دوران جنگ از اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی خود، در خصوص  دوران جنگ هشت ساله  ایران و عراق توضیحاتی ارائه کرده است. وی دراین مصاحبه به شکست عملیات های سپاه، اختلافات بین سپاه و ارتش و همچنین چگونگی پایان دادن به جنگ اشاره کرده است.

اکبر هاشمی در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی خود که روز یکشنه ۶ مهرماه  منتشر شده  در خصوص انتصابش به عنوان « فرمانده جنگ» گفته است:«مدتی که من فرمانده جنگ نبودم ، سه عملیات مثل رمضان و والفجر مقدماتی انجام شد که ناموفق بود. برای انجام آن چند عملیات هم بین ارتش و سپاه که خیلی صمیمی بودند، اختلاف افتاد. چون هر دو می خواستند خوب بجنگند ارتش می خواست کلاسیک بجنگد و سپاه هم اصل غافلگیری را انتخاب کرده بود و شیوه دیگری در جنگ داشتند . لذا اختلاف به وجود آمد. بالاخره ضرورت پیدا کرد که کسی در آنجا باشد و جنگ را فرماندهی و این اختلافات راحل کند که من از سوی امام به عنوان فرمانده جنگ انتخاب شدم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی می گوید که آیت الله خمینی از دیدگاه او برای کسب یک پیروز بزرگ در مقابل عراق برای پایان دادن به جنگ آگاه بوده است.

وی با اشاره به عملیات «خیبر» که در سوم  اسفندماه سال ۱۳۶۲ انجام شد گفته است:« تشریح عملیات خبیر معلوم شد که هدف اصلی آن این است که جاده بصره و بغداد را قطع کنیم ، لب دجله بایستیم و از آنجا هم به صورت جنگ های نامنظم راه ناصریه را تهدید کنیم که بصره کاملاً ً از عراق جدا باشد. یعنی عراقی ها نتوانند از بصره و دریا استفاده کنند.این استراتژی آن عملیات شد و من هم برای فرماندهان گفتم که اگر شما به اهداف این عملیات برسید من به شما قول می دهم که جنگ پیروزمندانه تمام می شود سرجای خودمان بایستیم و می گوییم که بیایید متجاوز را محاکمه کنید وحق ما را هم بدهید.در این صورت ما از اینجا به زمین خودمان بر می گردیم وچیزی نمی خواهیم در آنجا این حرف من دوگونه تلقی شد .»

عملیات توسط  قرارگاه خاتم الانبیا برنامه ریزی شده بود و قرار بود توسط  دو قرارگاه کربلای ارتش و نجف سپاه به مرحله اجرا درآید. اما این عملیات نتوانست به اهداف خود برسد.

اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به اظهارات خود در این خصوص  در شب عملیات «خیبر» گفته است که نوار این سخنرانی در اختیار سپاه است و  این نوار را به وی نداده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت گفته است:«آن نوار را سپاه به من نداده است. این گونه اسناد را آنها جمع می کردند. آن نوار، یک نوار تاریخی است . من از روی نقشه کالک جنگی تحلیل کردم وآن حرف ها را گفتم .از همان روز یا همان شب این بحث شروع شد خیلی ها خوشحال شدند و بعضی ها هم گفتند همه می گویند « جنگ جنگ تا پیروزی » آقای هاشمی می گوید «جنگ جنگ تا یک پیروزی». آنها نمی دانستند که پشت این یک پیروزی ،همان پیروزی واقعی است که از این در می آید.من هم گفته بودم و می فهمیدند ولی کسانی بودند که دلشان می خواست جنگ باشد و فکر می کردند که در جنگ و باب شهادت باید باز باشد تا آثاری از لحاظ فرهنگی، نظامی، وسیاسی داشته باشد. آن گونه عقیده داشتند و هرکسی عقیده خودش را دارد.»

وی در ادامه در خصوص موفق نیودن عملیات ها گفته است:«متاسفانه عملیات خیبر به اهدافش نرسید. اول خوب جلو رفتیم . غافلگیری هم واقعی بود. چون ما از آب گذشتیم وبه آْن طرف رفتیم و به لب دجله هم رسیدیم وبچه ها از آب دجله وضو گرفتند . ولی مشکلاتی پیدا شد . با عقب نشینی از جاده بصره ، عملیات بدر هم که بعد از آن بود ، نتوانست به اهدافش برسد . استراتژی ما در گروی یک عملیات باقی ماند که بالاخره  عملیات های فاو ،شلمچه ،{ کربلای ۵} وحتی عملیات حلبچه با هدف گرفتن سد در بندی خان ومنطقه دربندی خان، مصادیقی از آن سیاسی و در این جهت بود.»

هرچند ایران توانست در عملیات خبیر بخشی از حور را تصرف کند اما به گفته مقام های ایرانی تلفات انسانی در این عملیات بالا بود به طوری که شماری از فرماندهان بلندپایه سپاه در این عملیات کشته شدند. از جمله ابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله، حمید باکری قائم مقام لشکر ۳۱ عاشورا، اکبر زجاجی، مرتضی یاغچیان معاون لشکر عاشورا،حسن غازی فرمانده توپخانه قرارگاه کربلا و بهروز غلامی فرمانده تیپ امام حسن در این عملیات کشته شدند.

اکبر هاشمی در ادامه با اشاره به تعیین خود به عنوان «فرمانده جنگ» گفته است:«اینکه چرا من انتخاب شدم، بین من و آیت الله خامنه ای بحث بود . امام گفتند : آیت الله خامنه ای دستشان آسیب دیده و مشکلات این گونه هم دارند. رئیس جمهور هم هستند که باید کشور را اداره کنند. ولی من در مجلس بودم و می بایست مجلس را اداره می کردم و دو نائب هم داشتم . امام گفتند: شما دو نائب دارید واگر در مجلس نباشید ، اتفاق مهمی نمی افتد . این استدلال بود.»

در حالی مصاحبه  اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه منتشر شده که طی ماه ها و  هفته های اخیر و همزمان با هفته شروع جنگ هشت ساله بین ایران و عراق، اصولگرایان و برخی از فرماندهان سابق سپاه رقبای خود را به ضعف و خیانت در دوران جنگ متهم می کنند.

اصولگرایان در موج رسانه ای خود می کوشند تا نشان دهند که مقام های سیاسی آن زمان به ویژه اکبر هاشمی رفسنجانی، جانشین فرمانده کل قوا  و میرحسین موسوی،‌نخست وزیر وقت، آیت الله خمینی و همچنین سپاه پاسداران را وادار به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کرده اند.

این مساله همزمان با بحث مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای ایران ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

در همین زمینه،‌پیشتر رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه ،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را متهم کرده بود که به دلیل برنامه برای کسب قدرت بعد از فوت آیت الله خمینی، پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را به بنیانگذار جمهوری اسلامی تحمیل کرده بود.

اما در مقابل اکبر رفسنجانی به طور غیر مستقیم و بدون نام بردن از رحیم صفوی،‌وی را مسئول سقوط فاو دانسته و گفته بود که آیت الله خمینی اعدام فرمانده هان متخلف را خواستار شده بود.

+19
رأی دهید
-23

MIRZADEH I ESHGHI - دوسلدورف - آلمان
ای تف به این قدرت طلبی.عقب نشین از فاو رو میندازه گردن سپاه-‌بدون اشاره به استفاده صدام از سلاح شیمیایی‌-اینجا هم خودش رو کارشناس نظامی قلمداد میکنه که اگر چنین میکردید چنان میشد!غافل از اینکه تاریخ شهادت میده اون زمانی‌ که باکری‌ها و همت‌ها و یاغچیان ‌ها و غلامی‌ها سینه شون رو دربرابر توپ دشمن قرار داده بودن آقا زاده ‌ها اوقات شریفشون در بلژیک میگذروندن.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 14:54
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
از اینکه ایران نتوانست در جنگ ابتکار عمل ودستش بگیره فاکتورهای بسیاری را میتوان نام برد .۱-ارتش کلاً از هم پاشیده بود سران و فرماندهان و کارشناسان جنگ همه اعدام یا از کشور فرار کرده بودند پادگانها غارت شده بودند ۲-سپاه و بسیج تازه تاسیس بودند و هیچ تجربه جنگی نداشتند تازه سپاهی و بسیجی‌ هم اکثراً از روی خرافات و یا به خاطر پول و امکانات دیگر بدون هیچ آموزشی به جبهه اعزام میشدند و فقط تشنه شهادت بودند و در آرزوی ۷۰ حوری بهشتی ....
دوشنبه 7 مهر 1393 - 18:07
دریای پارس - ایران - ایران
لعنت به تو.کوسه قاتل بوگندو اگر تو نبودی و اون منافقین بی عرضه اوایل انقلاب کشته بودنت. این انقلاب متعفن1-2 ساله از بین رفته بود....
دوشنبه 7 مهر 1393 - 17:11
Azadikhah - تكسل - هلند
زنده بادایران من - لرستان - ایران: جواب شما از( پاسخ فرماندهان سابق ارتش به سه دهه تحریف جنگ توسط سپاه): البته ارتش کاملا منحل نشده بود. ارتش هم وجود داشت ولی‌ امام خمینی تان بیشتر ارتشیها رو اعدام کرد و البته یک عده‌ هم فرار کردند.همین تفکرات مثل شما هست که باعث شد مملکت به این روز بیفته!آره راست میگی‌ همه هر طور دوست دارند حرف میزنند ولی‌ بعدش ببین چه بلایی سرشان می‌‌آورند اینه نعمت آزادی در جمهوری اسلامی!(آزادی هم چهارچوب خاص خودشو داره و طبق قانون هست البته تو مملکت ما همه چیز یک جور دیگست!)ستار بهشتی‌ یکی‌ از اونهایی هست که آزادانه حرف زد! بقیه شو خواستی‌ اینجا برات اسم بیارم.نعمت همون جنگ هست به قول امام تان!حرف منطقی‌ رو هر کی‌ بزنه همه قبول میکنند حالا شما جزو عده ای که قسم خورده اند هستی که تحت هر شرایطی با هر چیزی که مربوط به ایران و ایرانی میشود و ملی گرایانه است و از اسلام ناب محمدی فاصله دارد مبارزه کنند. در این راه هم به هر دروغ و تحریف و یاوه‌ای که میتوانند بیان کنند متوسل میشوند.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 18:14
Azadikhah - تكسل - هلند
زنده بادایران من - لرستان - ایران:امثال شما که به جای اصلاح کردن سیستم,دست به ساقط کردنش زدند و یکی بدتر از شاه رو سر کار آوردند با دیدنش در ماه و . و امروز به هر قیمتی میخواند حکومت اصلاح ناپذیر جمهوری اسلامی رو اصلاح کنند باعث و بانی تمام بدبختی مردم ایران از خیلی قبل تر از پهلوی و خمینی و سایر دیکتاتورهای ایرانزمین هستند.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 18:15
arman20121391 - طبس - یزد - ایران
دریای پارس - ایران - ایران - من هم با این نظرت موافقم که البته این یک تعریف و حسن از هاشمی هست که ناخواسته از هاشمی تعریف کردی . من هم به لیاقت و مدیریت عالی ول چه قبل جنگ چه در طول جنگ و چه بعد از آن اعتقاد دادرم اگه کارآمدی هاشمی در جنگ نبود بسیاری از این آقایون و برخی سپاهیون پر مدعا فاتحه مملکت رو خونده بودند
دوشنبه 7 مهر 1393 - 18:30
halk_35 - لیوواردن - هلند
خاک بر سر رهبران کشوری که اسم پایگاهها و قرارگاههایش اسم شهر های کشوری باشن که باهاش در حال جنگ هستند . قرارگاه کربلای ارتش . قرارگاه نجف سپاه .
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 08:21
dara20 - تهران - ايران
واسه همین هم آن‌ شکست مفتضحانه با هزاران میلیارد دلار خسارت به کشور تحمیل کردید. تو که حتی به اندازه یک گوساله هم فهم نداری و از پایه و بن بست فاسد و پلید هستی‌. تو یکی‌ از آن‌ محورهای شرارت ادامه آن‌ جنگ کثیف ویرانگر بودی .
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 11:38
زنده بادايران من - لرستان - ایران
من متآسفم از بی سوادی ویا شایدهم از عدم مطالعه تاریخ توسط شما جناب Azadikhah - تکسل - هلند. لطفا خیلی به اون ارباب در رفته ات نناز. اگه اون ممد مفو(پهلوی فاسد) مرد بود فرار نمی کرد که حکومت دست مردم بیفتد. دوما مجددا به جنابعالی متذکر می شوم که تاریخ فرار بابای ممد مفو را که چطورشبانه اورا به جزیره موریس بردند وارتش به اصطلاح مسلحش(قزاقها) 24ساعت نتوانستند جلوی انگلیسیها بایستند رامطالعه بفرما. ضمنا حضرتعالی در قد وقواره تحلیل جنگ ایران وعراق نمی باشید. اون مصاخبه ای هم که بدان اشاره کردی بدان وآگاه باش که اگر همین فرمانده هان که به آنها اشاره کردی راست می گفتند نمی گذاشتند صدام خرمشهر، قصرشیرین، نفت شهر،فکه، بستان، سوسنگرد، شوش دانیال و.....بدست عراقی ها بیفتد. برو کشکتو بساب عزیرم. ما دراین مملکت داریم زندگی می کنیم وآباواجدادمان دراین مملکت مدفونند یک همچو آدمای وطن فروش دراین مملکت جایی ندارند والسلام . حالا هی بگو ما ماله کشیم، ما ساندیس خوریم و ازاین چرندیات. اگه راست می گی بلند بگو زنده باد ایران زنده باد ملت شجاع ایران
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:22
Azadikhah - تكسل - هلند
زنده بادایران من - لرستان - ایران:متاسف برای خودت باش که طرف یک عده‌ دزد جانی رو گرفتی‌!من طرفدار هیچکس نیستم اگر هم چیزی در مورد کسی‌ یا نقل قولی‌ می‌کنم میبینم که با منطق و حق میگه و دلیلی‌ بر طرفداری کلی‌ از کسی‌ رو ندارم.آره راست میگی‌ محمد رضا نباید میرفت باید میموند مثل اسد ملت رو میکشت و اونوقت میدیدی حکومت دست کی‌ می‌افتد!ادعائی برای سواد و مطالعه ندارم به قدر خودم اینها رو دارم شما که ادعات می‌شه بگو ببینیم جناب مطالعه! این رو از کجا در آوردی:تعویض اسلحه با ساندویچ! عجب تحلیل جنگی دادی!هه هه. آره همه دروغ میگند غیر از شما!در مورد رضا خان هم بله از کجا اینو در آوردی که شبانه به جزیره‌ موریس بردند؟!از تاریخ ایران آخوندی؟! :))) رضا خان نبود شما الان اسم و فامیل نداشتی‌! !هیچ دولت و هیچ شخصی‌ کامل نیست و همه ضعف هایی دارند!آبا و اجداد بیشتر ما ایرانیها در ایران هستند حالا دلیلی‌ نداره یک عده‌ از ظلم این حکومت به خارج مهاجرت کنند همه چیز تمام بشه.امیدوارم که یک ایران آزاد و آباد بدون آخوند در آینده داشته باشیم.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 21:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.