گزارش هواپیمایی ایران از سقوط آنتونف: هوا گرم بود، موتور راست از کار افتاد

سازمان هواپیمایی ایران یکی از دلایل اصلی سقوط هواپیمای 'آنتونف ۱۴۰' در اطراف فرودگاه مهرآباد را از کار افتادن موتور به علت گرمای هوا و ارتفاع کم از زمین اعلام کرده است.

علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشور به خبرنگاران گفته روز ۱۹ مرداد ساعت ۹ صبح دما به بیش از ۳۸ درجه رسیده بود. او اضافه کرده که عملکرد موتور با افزایش دما کاهش می‌یابد.

ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا، یکی دیگر از دلایلی است که به گفته این مقام هواپیمایی می‌تواند در عملکرد موتور اشکال ایجاد کرده باشد.

یک هواپیمای آنتونف ۱۴۰ که مدل ایرانی آن 'ایران ۱۴۰' نام گرفته، مردادماه امسال پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد به مقصد طبس، در نزدیکی مهرآباد سقوط کرد و ۳۹ نفر از جمله خلبان و خدمه پرواز کشته شدند.

تعدادی از مسافران توانستند بعد از برخورد با زمین، و قبل از آتش گرفتن هواپیما خود را نجات دهند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران، موتور سمت راست هواپیما دو ثانیه قبل از پرواز از کار افتاد و به همین دلیل بعد از بلند شدن، هواپیما به سمت راست متمایل شد.

آقای جهانگیریان می‌گوید اگر خلبان و کمک خلبان در لحظه از کار افتادن موتور متوجه شده بودند، می‌توانستند هواپیما را کنترل کنند.

او توضیح داده است که عواملی باعث شده است تا خلبان نتواند هواپیما را به سمت چپ متمایل کند؛ زیرا سرعت کافی را در زمان بلند شدن نداشته است.

بر اساس اظهارات مقام‌های هواپیمایی ایران بعد از حادثه بیشتر مسافران زنده بودند اما به دلیل آنکه "در باک هواپیما بنزین زیادی بود" اغلب آن‌ها در آتش سوختند.

این هواپیما در مجموع یک دقیقه و نیم پرواز کرده و بعد از آن‌که ۴۵ متر از زمین فاصله گرفته، با چرخش زیاد به سمت موتور خاموش شده در سمت راست، در یکی از خیابان‌های نزدیک فرودگاه سقوط کرده است.

آنتونف ۱۴۰ سال ۱۳۷۴ در اوکراین طراحی و چهار سال بعد مونتاژ آن در ایران آغاز شده است. در کل ۱۰ فروند از این هواپیما در ایران وجود دارد که بعد از سقوط یکی از آن‌ها در مردادماه امسال، رئیس جمهوری ایران دستور داد پرواز بقیه آن‌ها متوقف شود.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته است قطعات موتور هواپیمای سقوط کرده با حضور کار‌شناسان اوکراینی بررسی شده است، زیرا "آن‌ها باید در قبال خرابی موتور پاسخگو باشند."

حوادث آنتونف ۱۴۰ در ایران

  •     این هواپیما تا کنون پنج سانحه مهم داشته که سه مورد آن در ایران بوده است
  •     دوم دی سال ۱۳۸۱، ۴۴ نفر که مقامات روسی و اوکراینی بودند در سقوط اصفهان کشته شدند
  •     سه سال بعد یک هواپیمای این مدل در اراک از باند خارج شد که تلفاتی نداشت
  •     ۲۷ بهمن ۱۳۸۷، پنج خلبان آموزشی در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان کشته شدند
  •     ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ بیش از ۳۵ نفر در حادثه فرودگاه مهرآباد کشته شدند
+4
رأی دهید
-46

senator x - تهران - ایران
معامله با روس همین است.پورسانت را رهبر میگیره جان را ملت میدهد.که البته خلایق هرچه لایق.بازهم بگو مرگ برشاه.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 17:33
senator x - تهران - ایران
معامله با روس همین است.پورسانت را رهبر میگیره جان را ملت میدهد.که البته خلایق هرچه لایق.بازهم بگو مرگ برشاه.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 17:33
azadeh11 - آمستردام - هلند
جان مردم مگر ارزشی دارد، روس‌ها میخواستند به ایران برسند. به ارزو خودشان رسیدند، ه‌‌ر چی‌ آشغال را به ایران میفروشند،،بدبخت به ایرانیها،، .به امید عدالت و.وو.و
یکشنبه 6 مهر 1393 - 19:39
Afshin London - لندن - انگلستان
برای همین در کشورای گرمسیر هواپیماهاشون سقوط میکنه رابراه؟
یکشنبه 6 مهر 1393 - 20:31
92ارشام - لندن - ایران
درود بر دلسوزان ایران و مردم ایران ازاینکه بهترین گونه هواپیما را خریدین سپاسگزاریم.لطفا همیشه از روسیه و کره شمالی و چین خرید کنید اینها مانند شما دوستدار مردم هستند!
یکشنبه 6 مهر 1393 - 20:36
سرسره - اهواز - ایران
senator x-اقعا خلایق هرچه لایق ملتی که حکومت اخوند را ترجیح بدهد چه انتظاری دارد؟
یکشنبه 6 مهر 1393 - 22:09
henryaaaa - لوس انگلس - امریکا
آخه این حیوان روسی عادت به آب و هوای سرد داره.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 22:19
bbbbc.jan - اولان‌باتور - مغولستان
به رئس هواپیمایی کشور بگو خر باباته ،،،، در هوای گرم، فشار هوا کمتره و تراست (نیروی بالابرنده)کم می‌شه نه اینکه موتور خاموش بشه. این حرفارو به آدمای بیسواد مثل خودتون بزنین. و بعدشم تراستی که یک موتور ملخدار ایجاد میکنه واسه کنترل کل هوپیما کافیه. دست آخر اینکه تو اون کاکپیت یه درجه‌ی چیزی توش نبود که به خلبان هشدار بده که موتور خاموشه که خلبان متوجه نشه؟؟؟؟. آخه این چیزا رو واسه کی‌ میگین؟؟؟ فک کردین همه مثل خودتون بیسوادان؟؟؟
یکشنبه 6 مهر 1393 - 23:58
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
به نظر من مقصر هواست ما بایستی با هوا درگیر شویم که چرا اینقدر گرم می شود اقایان مهندس و مسو لین مترجب که با تقلب و پارتی بازی و دزدی در کار و مال تشریف دارند اصلاً مقصر نیستند مبادا گسی به این اقایان چیزی بگوید.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 07:21
massoudoslo - اسلو - نروژ
واقعا اینها چه رویی دارند و چه جفنگییاتی میگن ! بفرما هواپیما نبوده بلکه شیشه نوشابه بوده که با سرد و گرم شدن ناگهانی بشکنه (البته حتا شیشه نوشابه هم به شکلی که این بشر توضیح داد نمیشکنه ). اگر خوانده و عزیزان همین بشر تو هواپیما بودند بازم میگفت هوا گرم بود و هواپیما زکام داشت !!!؟
دوشنبه 7 مهر 1393 - 07:46
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
حرف را senator x زد. متمدن بودن با ادای تمدن را در آوردند فرق میکنه؟ هواپیما ساختن با کپی کردن و قارقارک ساختن نتیجه این هستش. ما هنوز رو آسفالت رو زمین نمیتوانیم راه بریم، میگین نه؟، نتیجش هزاران کشته و زخمی در جاده‌ها، بعد انتظار دارید در هوا با امنیت رفت و آمد کنیم؟ آقا، هزاران سال عقب هستیم، اگر عقب نبودیم ملکت را دست ملا نمیدادیم، الان هم ۳۵ سال دیگه عقب افتادیم. زمانی‌ ایران ایر در دنیا از لحاظ امنیت مقام اول را داشت. حالا ببینید چقدر بدبخت شدیم. حق مان هست. .
دوشنبه 7 مهر 1393 - 09:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.