مدیرعامل توییتر به روحانی: کی می‌شود که ایرانی‌ها از توییت‌های شما لذت ببرند؟

تقاطع: درحالی که هم‌زمان با حضور حسن روحانی در نیویورک، تیم رسانه‌ای همراه او در سطحی گسترده، اخبار، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های وی در حاشیه‌ی مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد را در شبکه‌های اجتماعی و به طور مشخص حساب کاربری توییتر رییس جمهوری اسلامی منتشر می‌کنند، مدیر ارشد اجرایی (مدیرعامل) توییتر در یک پیام توییتری، فیلتر بودن این شبکه‌ی اجتماعی در ایران را به وی یادآور شد.

به گزارش “تقاطع”، “دِک کاستولو”، بعدازظهر روز پنج‌شنبه (۲۵ سپتامبر-۳ مهر) به وقت نیویورک، به یکی از توییت‌های رییس جمهوری اسلامی که به بخشی از سخنرانی او در سازمان ملل متحد اختصاص داشت، این‌گونه پاسخ داد: «آقای رییس جمهور! از توییت‌های‌تان از محل سازمان ملل متحد لذت می‌بریم. دوست داشتیم که مردم ایران هم از آن‌ها لذت ببرند. کی این اتفاق خواهد افتاد؟»

هرچند که این توییت مدیرعامل توییتر تا لحظه‌ی تنظیم این خبر در بعدازظهر جمعه (۴ مهر) به وقت تهران، هیچ پاسخی از سوی رییس جمهوری اسلامی دریافت نکرده، اما نزدیک به ۱۲۵۰ نفر آن را پسندیده‌اند و بیش از ۱۴۰۰ کاربر دیگر نیز آن را باز-توییت کرده‌اند.

در همین ارتباط، وب‌سایت مجله‌ی “تایم” ضمن پوشش دادن این پرسش آقای کاستولو از حسن روحانی، و با اشاره به غیرقابل دسترس بودن فیسبوک و توییتر در ایران بدون استفاده از ابزارهای عبور از فیلترینگ، نوشته که این عمل مدیرعامل توییتر تنها یک «فُرم خاموش از فعالیت مجازی دیجیتال» نیست؛ بلکه «یک دفاع عمل‌گرایانه از منافع تجاری شرکتش در ایران است».


از سوی دیگر، این نخستین بار نیست که مدیران ارشد توییتر حسن روحانی را به خاطر فیلتر بودن این شبکه‌ی اجتماعی در ایران مورد بازخواست قرار می‌دهند.

سال گذشته نیز، در همین روزها که آقای روحانی برای نخستین بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، جک دُرسی (Jack Dorsey)، یکی از بنیان‌گذاران و سازندگان توییتر، در توییتی کنایه‌آمیز، رییس‌جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار داد و از وی پرسید: «عصر به‌ خیر آقای رییس‌جمهور! آیا شهروندان ایران قادرند توییت‌های شما را بخوانند؟»

پنج ساعت بعد از این پیام توییتری، صفحه‌ی توییتر منتسب به روحانی، این پاسخ را خطاب به جک دُرسی نوشت: «عصر به خیر جک، همان‌طور که به کریستین امان‌پور گفتم، تلاش‌های خود را به این اختصاص داده‌ام تا اطمینان بیابم که مردم کشورم قادر خواهند بود به آسانی به تمام اطلاعات جهانی دسترسی داشته باشند، امری که حق‌شان است.»

اشاره‌ی این توییت، به مصاحبه‌ی سال گذشته‌ی حسن روحانی با کریستین امان‌پور، خبرنگار ایرانی-آمریکایی شبکه‌ی سی.ان.ان  بود که در جریان آن، روحانی در پاسخ به درخواست امان‌پور برای رفع فیلتر فیسبوک و توییتر و دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت آزاد گفته بود که تمام تلاشش را می‌کند که این اتفاق طی چند ماه بیفتد.

حال با گذشت یک سال از آن وعده‌ها، نه تنها گشایشی در وضعیت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی رخ نداده که وزارت ارتباطات دولت روحانی از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته تا ظرف مدت یک ماه به وعده‌اش در خصوص “پالایش هوشمند” ابزارهای پیام‌رسانی هم‌چون وایبر، واتس‌اپ و تانگو عمل کند؛ در غیر این‌صورت این قوه دستور فیلترینگ این ابزارها را صادر خواهد کرد.

+50
رأی دهید
-5

Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
حکومتی که خودش ملت خودشو رو تحریم میکنه، اونوقت انتظار داره بقیه دنیا دایه مهربان تر از مادر باشند؟ حکومتی که آزادی رو برا ملتش تحریم میکنه. استفاده کامل از اینترنت رو تحریم میکنه. توئیتر و فیسبوک و واتس آاپ و وایبر رو تحریم میکنه. دیش گیرنده ماهواره رو تحریم میکنه. ورود زنان به ورزشگاه‌ها رو تحریم میکنه. آزادی عقیده و بین رو تحریم میکنه. بازم بگم؟ اجازه انتخاب لباس رو از ملتش میگیره. هر کاری که در همه جای دنیا یک امر عادی است رو در ایران جرم اعلام میکنه. دادگاه به خاطر رقصیدن با آهنگ هپی برگزار میشه، حکم‌ها صادر می‌شه. آدم‌ها زندانی میشن، کشته میشن.. بی‌ خیال لیست طولانی‌ میشه.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 13:51
hamed-irooni - سیستان - ایران
من بعنوان یه ایرانی در ایران همین الان هم دارم از توییت های رییس جمهورم لذت می برم، کلی فیلترشکن هست، باور کنید در فضای الان ایران همون بهتر که فیس بوک و توییتر فیلتره، فرض کنید فیس بوک فیلتر نبود، مدام تو خبرا می خوندیم امروز صفحه فلان هنرمند فیلترشد یا فلان گروه فیلتر شد، همش بحث سر این می بود که چرا صفحات ولایی هرچی می نویسند فیلتر نمی شن ولی ما تا یک کلمه می نویسیم فیلتر میشیم؟ اینجوری حداقل عدالت در فیلتر وجود داره از صفحه آقا تا صفحه نتانیاهو فیلتره و با یه قیلترشکن میشه به همشون دسترسی داشت
یکشنبه 6 مهر 1393 - 14:48
آرمان شهر من - استهبان - ایران
خوشبختانه گوگل کروم نرم افزاری رو بر جستجو گر خود نصب کرده که با فعال سازی اون دیگه هیچ نیازی به فیترشکن نیست و دسترسی به همه سایتها به راحتی و با سرعتی مناسب در اختیار کاربران است.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 17:21
دریای پارس - ایران - ایران
بابا با توئیت و حرف که نمیشه برای این مردم فلک زده مسکن و اشتغال و رفاه تهیه کرد.حسن اول باید گرازهایی مثل نقدی و جعفری و سلیمانی را دک کنه
یکشنبه 6 مهر 1393 - 17:49
amir-amir - تورنتو - كانادا
دریای پارس - ایران - ایران. دقیقا اگر این گرگ ها و گرازهاى جمهورى اسلامى مٽل نقدى ٫ جنتى٫ شریعتمدارى٫ و مصباح یزدى و امٽال آنها اگر حذف شوند یک امیدى براى مردم به وجود خواهد آمد که در جهت محو داعشى هاى حاکم بر ایران قدم برداشته و به سوى پیشرفت و دمکراسى واقعى پیش بروند.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 18:37
zooom - تهران - ایران
حقمونه ما ایرانی ها بی جنبه هستیم همین الان تقی به توقی میخوره میریم باده فحش میدیم یا میبندیم یا ........ فیلتر نباشه چی میشود فکر
دوشنبه 7 مهر 1393 - 04:30
biparva-jan - تهران - ایران
غیر از این که همه برید فحاشی؟ کامنت ها تون رو تو یوتیوب زیاد دیدم. بی تربیت ترین مردم دنیا همین خودمون هستیم.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 16:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.