«اولتیماتوم» به وزارت ارتباطات برای حذف «مفسده» از شبکه‌های اجتماعی

 

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از «اولتیماتوم» وزارت اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای «حذف مفسده از شبکه‌های اجتماعی» خبر داده است.

رمضان شجاعی کیاسری، شنبه پنجم مهر، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که این «اولتیماتوم» در قالب یک «نامه» صادر شده است.

این نماینده مجلس در عین حال گفته که «اولتیماتوم برای حذف وایبر و واتس‌اپ نیست» بلکه «برای حذف مفسده‌ای است که در این شبکه‌های مجازی وجود دارد.»

سخنان آقای شجاعی کیاسری در حالی بیان شده که منابع رسمی ایران تاکنون خبری از نامه وزارت اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر نکرده‌اند.

پیش از این در ۲۹ شهریور، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، با ارسال نامه‌ای به محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از او خواسته بود که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی  مانند واتس‌اپ، وایبر و تانگو را «مسدود» یا «به طور موثر کنترل اطلاعاتی» کند.

آقای اژه‌ای در آن نامه تصریح کرده بود که «در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.»

برنامه‌های ارتباطی و پیام‌رسان اینترنتی وایبر، واتس‌اپ و تانگو که با صدها میلیون کاربر در سراسر جهان، از محبوب‌ترین برنامه‌های ارتباطی دنیا هستند، هنوز در ایران مسدود نشده‌اند. اما فیس‌بوک و توئیتر، دو شبکه اجتماعی و ارتباطی محبوب دنیا، سال‌هاست که در ایران فیلترند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۶ اردیبهشت سال جاری با اعلام خبر مخالفت رئیس جمهور ایران با فیلترینگ واتس‌اپ، گفته بود: «تا زمانی که جایگزینی برای این شبکه‌ها در کشور نداشته باشیم دولت موافق مسدود کردن آنها نیست.»

 اما مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، چهارشنبه دوم مهر، در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ واتس‌اپ و وایبر اجرایی می‌شود؟ گفته است: «طبق ضوابط در حال اجرا و رعایت قانون هستیم.»

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده، آقای پورمحمدی بدون توضیح بیشتری درباره «قانون» موجود، گفته است که «فضای مجازی، فضای گسترده‌ای است و باید همه قوانین و آنچه را که شرع مکلف کرده، رعایت کنیم. باید هم از این ابزارها برای پیشرفت کشور به بهترین شکل استفاده کنیم و هم ارزش‌ها و هم منافع  خود را مورد توجه قرار دهیم.»

محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران نیز در عین حال که گفته «برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند نیاز مردم را برطرف کنند» اما تاکید کرده است که از نظر این شورا «این نرم‌افزارها باید داخلی باشند.»

به گزارش شنبه پنجم مهر خبرگزاری ایسنا، آقای انتظاری گفته که خود او تاکنون از برنامه‌هایی مانند وایبر و واتس‌اپ استفاده نکرده و اعتقاد دارد که «باید در این زمینه بر توانمندی‌های داخلی تکیه و در عین حال نیازهای مردم را برطرف کرد.»

+7
رأی دهید
-35

مترلینگ - منچستر - انگلستان
حالا اگه نرم افزارهای داخلی باشه مفسده ها از بین میرن؟ بیشتر جوکها در داخل ایران ساخته میشه که این کاراز طریق اس ام اس هم میسره اگر چه به نفع مخابرات که یه پولی هم توجیبش میره ولی در اون صورت دیگه جوک و.... اشکال نداره؟دیکتاتورها همیشه از هر وسیله ی ارتباط جمعی هراسانند از مطبوعات و تلویزیون و رادیو بگیر تا اینترنت و ...که میخوان زیر نظر خودشون باشه تمام کشورهای اینچنینی با تمام راه ها و وسایل ارتباطی مشکل دارند
یکشنبه 6 مهر 1393 - 14:19
shirzan - برلین - آلمان
چقدر آخوند باید احمق و زبون باشه که فکر کنه میتونه با دانش و فن آوری مبارزه کنه
یکشنبه 6 مهر 1393 - 15:10
shaboruz - پاریس - فرانسه
مسأله اصلی اینه که این سود سرشاری که از فروش کارتهای تلفن در خارج از کشور به جیب مافیا می رفت به دلیل ارتباطات مجانی از بین میره !
یکشنبه 6 مهر 1393 - 21:49
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
به نظر من شما خودتو برای این جور مساعل نگران نکن به فکر نون شب مردم و دزدیهایی که رفیقات دارن انجام می دن باش.
دوشنبه 7 مهر 1393 - 07:28
siavash2a - تهران - ایران
نه با ویدئو نه با ماهواره و نه با شبکه های مجازی نمیشه مقابله کرد.فقط دارن وقتشونو تلف میکنند.چون از حل مشکلات اساسی کشور باز موندن
دوشنبه 7 مهر 1393 - 08:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.