نامه ۱۸ برنده نوبل فیزیک به خامنه‌ای: امید کوکبی را آزاد کنید

هیجده تن از برندگان جایزه نوبل در نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی امید کوکبی فیزیکدان ۳۲ ساله ایرانی شده اند.

امید کوکبی بیش از سه سال و نیم است که در زندان بسر می برد. او با اتهام عدم همکاری در پروژه های نظامی جمهوری اسلامی به ده سال حبس در ایران محکوم شده است.

نامه سرگشاده ای که به امضای هیجده تن از فیزیکدانان نامدار جهان رسیده، برای چندمین بار از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد که امید کوکبی را پس از سه سال و هشت ماه، بی درنگ از زندان آزاد کند.

این نامه سرگشاده، تلاش مشترکی از سوی عفو بین الملل و دو سازمان علمی و حقوق بشری دیگر به نام های کمیته دانشمندان نگران در نیویورک و انجمن فیزیکدانان آمریکا در ایالت مریلند برای آزادی امید کوکبی ۳۲ ساله است.

خانم میشل اروین از انجمن فیزیکدانان آمریکا، روز جمعه در یک گفتگوی اختصاصی به رادیو فردا گفت که تقاضاهای مکرر برای آزادی آقای کوکبی تا کنون بی پاسخ مانده ولی امید است که این تلاش جدید، ثمربخش باشد.

خانم اروین می گوید: «انجمن فیزیکدانان آمریکا اکنون چند سالی است که برای آزادی امید کوکبی تلاش می کند. این کوشش ها، چند ماه پس از بازداشت او در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد و از آن هنگام تاکنون، چندین سازمان علمی و مدافع حقوق بشر و ازجمله سازمان بین المللی آزادی دانشمندان به این تلاش ها پیوسته اند».

خانم اروین در ادامه اضافه می کند که: «رییس کمیته جهانی دانشمندان، اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می دهد، آقای کوکبی از چندین بیماری و ازجمله تنگی نفس، نارسایی قلبی و درد مفاصل رنج می برد. او همچنین به شدت نیازمند مراجعه به دندان پزشک است».

به گفته این مقام انجمن فیزیکدانان آمریکا، سرطان معده در خانواده امید کوکبی موروثی بوده و او چندی است که از این بابت هم ابراز ناراحتی کرده و بر این همه، باید بیماری کلیه را هم اضافه کرد.

خانم اروین در پایان گفتگو با رادیو فردا اظهار امیدواری کرد که این بار آیت الله خامنه ای به آزادی امید کوکبی پاسخ مثبت دهد.

پژوهش های امید کوکبی شامل استفاده از لیزر برای غنی سازی در فعالیت های اتمی می شود و سال گذشته، جایزه آندره ساخاروف فیزیکدان فقید روس، به آقای کوکبی تعلق گرفت. این جایزه به دانشمندانی داده می شود که در ترویج حقوق بشر تاثیرگذار بوده اند.

نشریه آمریکایی نیچر (طبیعت) هم روز جمعه در وب سایت خود با انتشار عکسهایی از امید کوکبی به این نکته اشاره کرد که این دانشمند جوان ایرانی، در ماه مارس گذشته از زندان، یک مقاله علمی ارزنده ارایه داد و تا کنون چندین رساله علمی به کنفرانس های محلی و بین المللی در زمینه استفاده از لیزر در درمان بیماری های بینایی و ازجمله به کنفرانس جهانی موسوم به «لیزرها و الکترو اُپتیکز» یا مهار نور با ابزارهای الکترونیکی که ماه ژوئن گذشته در کالیفرنیا برپا شد، فرستاد که از جانب این کنفرانس بسیار مهم با استقبال روبرو شد.

در نامه سرگشاده فیزیکدانان برنده جوایز نوبل خطاب به آقای خامنه ای، اتهام های وارده به امید کوکبی ساختگی خوانده شده و دانشمندان خواستار شفقت نسبت به این جوان عالم و آزادی بی قید و شرط او شده اند.

+119
رأی دهید
-7

omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
اگر ایشان را آزاد کنند ، جا برای امثالِ محمودِ دزد و فداییانِ آقا که همگی‌ چاقو کش هستند باز خواهد شد ! پس ایشان را آزاد نخواهند کرد !
یکشنبه 6 مهر 1393 - 12:48
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
یک فیسیکدن جوان ۳۲ ساله رو میندازن زندان، الان ۳،۵ ساله که زندانه چرا؟ چون نمیخواد با این حـ...‌ها همکاری کنه. این شد جرم و بنا بر این جرم حکم صادر شده. نمیدونم بخندم یا گریه کنم. بعدا رئیس جمهور این مملکت میاد تو مجمع عمومی‌ سازمان ملل، نسخه می‌پیچه برا مبارزه با داعش. سیر، یک روز طعنه زد به پیاز که تو مسکین چقدر بد بوئی, گفت، از عیب خویش بی‌خبری. این هم شده حکایت مبارزه ایران در مقابل تروریست های داعش.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 14:03
shirzan - برلین - آلمان
مثل اینکه یه عده دانشمند بشینند یه نامه واسه یه اورانگ اوتان بنویسند و توقع داشته باشند حیونه بتونه نامه رو بخونه و جواب بده
یکشنبه 6 مهر 1393 - 15:12
Pasargad2 - شیراز - ایران
واقعا لعنت به دیکتاتور و ظلم
یکشنبه 6 مهر 1393 - 15:42
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
یه کیلو تریاک ناب بهش بدین فوری آزادش میکنه
یکشنبه 6 مهر 1393 - 16:00
alborzi - کرج - ایران
واقعا دلم بدرد آمد درود بر این جوان . کاش این برندگان نوبل به تمام فیزیکدانان و دانشمندانی که از علمشان برای تولید اسلحه استفاده کردند نیز نامه ای بنویسند تا دیگر شاهد بوجود آمدن افرادی مثل اپنهایمر نباشیم .
یکشنبه 6 مهر 1393 - 20:44
رستگار501 - برن - سویئس
حتمأ باز این سپاهیان بیسواد دزد حـ... می خواستند چیزی امید کوکبی درست کند و بعدش بگویند سپاه درست کرد و میلیاردها از خزانه بگیرند.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 22:27
سرسره - اهواز - ایران
ببین خدا این همه مرض رو به کی میده یه دانشمند بی ازار ووطن پرست که نخواسته با دشمنان کشورش همکاری کنه بنازم به عدالتش
یکشنبه 6 مهر 1393 - 22:38
southern star - سیدنی - استرالیا
از دفتر معظم له هم خبر دادن که آغا این نامه رو حواله دادن به پروستات مبارک و حومه
دوشنبه 7 مهر 1393 - 10:42
classic - تهران - ایران
مرگ بر دیکتاتور
دوشنبه 7 مهر 1393 - 23:48
azadi2011 - تورنتو - کانادا
به چه جرمی این مرد جوان در زندان است ? ایران عزیز بخود بیا که فرزندانت در رنج هستند۰
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 00:16
jesus123 - پاوه - ایران
آقا حالا این رفتاری که با این بدبخت نخبه کردن، دیگه بقیه نخبه ها مگه مغز خر خوردن بمونن؟ خب میرن دیگه. اونوقت میگن فرار مغزها...
‌سه شنبه 8 مهر 1393 - 08:29
زنده بادايران من - لرستان - ایران
این به اصطلاح فیزیکدانان چرا برای جلوگیری از کشتار داعش برای جلوگیری از کشتار زنان وبچه های غزه از خودشان مایه نگذاشتند اگر واقعا دم از حقوق بشر می زنند چرا درهمه کارهای بشری خیرخواهانه عمل نمی کنند معلومه که دنبال یک اهداف سیاسی هستند هیچ شک نکنید.
‌چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.