کشف مولکولی ارگانیک و پیچیده در فضا

دانشمندان موفق به کشف ترکیب شیمیایی پشتیبان حیات در اعماق کهکشان شده‌اند.

براساس گزارش BBC، ایزو‌پروپیل سیانید در ابر مولد ستاره‌ای در فاصله 27 هزار سال نوری از زمین کشف شده‌است. ساختار کربنی این ترکیب به مولکول‌های ارگانیک پیچیده پشتیبان حیات شباهت زیادی دارد.

این کشف نشان می‌دهد احتمال پراکنده بودن سنگ‌بناهای حیات در سرتاسر کهکشان بسیار بالا است. تاکنون مولکول‌های ارگانیک مختلفی در میان فضای میان ستاره‌ای کشف شده‌است،‌اما ترکیب جدید اولین نمونه‌ای است که از ساختار کربن منشعب برخوردار است.

ساختار شاخه‌ای این ترکیب از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نشان می‌دهد فضای میان‌ستاره‌ای می‌تواند منشا مولکول‌های شاخه‌ای بیشتری از قبیل آمینو‌اسید‌ها باشد، مولکول‌هایی که برای تشکیل حیات ضروری هستند.

محققان موسسه ماکس‌پلانک می‌گویند آمینو‌اسید‌ها روی زمین سنگ‌بناهای سازنده پروتئین هستند و پروتئین کلیدی‌ترین بخش تشکیل حیات است. اکنون این پرسش مطرح است که آیای حیات در نقطه‌ای دیگر از کهکشان نیز وجود دارد؟

همزمان با متولد شدن ستاره‌ها در توده‌ای ابری دانه‌های میکروسکوپی غبارهای موجود در ابر حرارت می‌بینند و واکنش‌های شیمیایی ایجاد شده در سطح دانه‌های غبار امکان شکل‌گیری مولکول‌های پیچیده‌ای مانند ایزو‌پروپیل سیانید را به‌وجود خواهد‌آورد.

این مولکول‌ها تشعشعاتی از خود منتشر می‌کنند که توسط 20 تلسکوپ 12 متری در شیلی رصد شده‌اند. دانشمندان در تلاشند با کمک این تلسکوپ‌ها مولکول‌های ارگانیک پیچیده جدید‌تری را در بستر میان‌ستاره‌ای کشف کنند.

پیش از این دو مولکول وینیل الکل و اتیل فورمات، مواد شیمیایی که در تمشک ایجاد طعم و بو می‌کنند، در این ابر کشف شده‌بود.اما مولکول جدید بزرگترین و پیچیده‌ترین مولکول ارگانیکی است که تاکنون کشف شده‌است، و تنها مولکولی که از ساختار شاخه‌ای کربنی مشابه آمینواسید‌ها برخوردار است. به گفته محققان اگر آمینو‌اسید‌ها در سرتاسر کهکشان پراکنده باشند، حیات نیز ممکن است به وفور در جهان یافت شود.

+29
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.