'در ایران روزنامه‌نگار زندانی نداریم'

حسن روحانی در جریان سفرش به نیویورک با کریستین امانپور از سی‌ان‌ان مصاحبه کرده است


"من فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد."

این پاسخی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به کریستین امانپور می‌دهد که از او درباره وضعیت جیسون رضاییان، خبرنگار بازداشتی واشنگتن‌پست در تهران، پرسیده است.

آقای روحانی در حالی می‌گوید در ایران کسی به خاطر روزنامه‌نگاری زندانی نمی‌شود که سازمان گزارشگران بدون مرز در آخرین گزارش سالیانه خود ایران را در میان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران قرار داده است و ده‌‎ها روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم در گزارش ماه مارس خود از نقض حقوق بشر در ایران نوشت که دولت آقای روحانی هیچ پیشرفتی در بهبود آزادی بیان در ایران نداشته است. آقای بان دو هفته پیش نیز به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که به رغم وعده‌های آقای روحانی فشار بر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد.

تنها در ماه‌های اخیر روزنامه‌نگارانی چون صبا آذرپیک، سراج‌الدین میردامادی، ریحانه طباطبایی، مرضیه رسولی، حسین نورانی‌نژاد و ساجده عرب سرخی بازداشت و یا برای گذراندن محکومیت خود به زندان رفته‌اند.

پس رئیس‌جمهور ایران چگونه می‌‎گوید که کسی در ایران به خاطر روزنامه‌نگاری زندانی نمی‌‎شود؟

رضا معینی، از سازمان گزارشگران بدون مرز، می‌گوید: "جمله‌ای که آقای روحانی گفته دقیقا جمله نظام است. رئیس قوه قضاییه هم همین را می‌گوید، رئیس مجلس هم همین را می‌گوید، آقای احمدی‌نژاد هم همین را می‌گفت."

اشاره آقای معینی به جمله‌ای از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران است که گفت: "در ایران مقوله‌ای به نام زندانی سیاسی نداریم."

آقای احمدی‌نژاد اظهارات این چنینی زیاد داشت که واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری را برمی‌انگیخت، اما به نظر می‌رسد که خیلی از منتقدان سرسخت رئیس‌جمهور قبلی با همان جدیت گفته‌های رئیس جمهور کنونی ایران را نمی‌‎سنجند.

رضا معینی می‌گوید: "به خاطر نگرانی‌ها از داعش در بیرون و [مشابه] داعش در درون ایران است که برخی سکوت می‌کنند. بر اثر نوعی نگاه متاثر از روابط دیپلماتیک و وحشت از وضعیت منطقه‌ای نوعی ترجیح به وجود آمده که از آقای روحانی کمتر انتقاد بشود."

اما اگر هواداران حسن روحانی همچنان به او فرصت بدهند که به وعده‌های خود برای بهبود آزادی بیان در ایران عمل کند و از موضعی همدلانه انتقادهای خود را بیان نکنند، منتقدان آقای روحانی در حکومت ساکت نمی‌‎نشینند.

منتقدان محافظه‌کار دولت مستمرا خواهان اعمال محدودیت‌هایی بر رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی هستند و برای آن به دولت فشار وارد می‌کنند.

در این میان موضع‌گیری آقای روحانی مبنی بر اینکه "کسی به خاطر روزنامه‌نگاری زندانی نمی‌شود" شاید باعث شود که برخی از کسانی که به او رای دادند همدلی‌شان را از دست بدهند، اما بعید به نظر می‌رسد که رضایت محافظه‌کاران را هم جلب کند.

+10
رأی دهید
-76

just_think - جاکارتا - اندونزی
راست میگه. همه اعدام شدند. چند نفری هم که هر روز مورد ضرب و تجاوز (البته با توافق طرفین) قرار میگیرند، روزنامه نگار واقعی‌ نیستند، اونها کارشون چیز دیگهای هستش خودشون رو به اسم روزنامه‌نگار انداختن تو زندان که وجهه حکومت اسلامی ایران رو خراب کنند. وگرنه در ایران اصلا زندانی سیاسی وجود نداره. همه اعدام میشند.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 03:21
hamed-irooni - سیستان - ایران
من فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد. نگفته روزنامه نگار زندانی نداریم، اونایی هم که زندانی هستند به خاطر اقدام علیه امنیت ملی و.. زندانی شدن، اتهامشون روزنامه نگاری نبوده، اینو میگن سیاست
یکشنبه 6 مهر 1393 - 04:11
hassan5 - تهران - ایران
تا ولایت فقیه هست رئیس جمهور هیچکاره است.این دروغ ها حرف نظام استبدادی است
یکشنبه 6 مهر 1393 - 06:51
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
آقای روحانی ، همین شما‌ها هستید که باعث میشوید داعش‌ها به وجود بیایند! جوانانِ ایران با هزار امید و آرزو به شما رای دادند ! اما شما همان روشِ محمود را تکرار می‌کنید! شرم بر تو !
یکشنبه 6 مهر 1393 - 06:55
vahid.persian - شیراز - ایران
مثل همون حرفی بود که احمدی نژاد گفت در ایران همجنسگرا نداریم... نمیدونم اینها خجالت نمیکشن که این همه دروغ میگن؟!؟!؟!...
یکشنبه 6 مهر 1393 - 08:20
irane aziz - وین - اتریش
قابل توجه همه اونایی که به این مار خوش خطو خال رای دادن،فردا هم مثل احمقی‌نژاد میاد میگه تو خیابونا بچه منو به باباش نشون داد گفت حسین
یکشنبه 6 مهر 1393 - 09:43
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
آقای روحانی ، همین شما‌ها هستید که باعث میشوید داعش‌ها به وجود بیایند! جوانانِ ایران با هزار امید و آرزو به شما رای دادند ! اما شما همان روشِ محمود را تکرار می‌کنید! شرم بر تو ! او میگفت در ایران زندانیِ سیاسی نداریم ، شما هم به دروغ می‌گویید روزنامه نگارِ زندانی نداریم!
یکشنبه 6 مهر 1393 - 06:56
هستیا - شیراز - ایران
یه روده راست تو اون شیکمش نیست قبل از انتخابات که چیزای دیگه ای میگفت همین که خرش از پل گذشت و رای اورد شروع کرد به تکذیب کردن
یکشنبه 6 مهر 1393 - 09:20
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
این همه وقتتون رو تلف نکنید. هی‌ مصاحبه با اون بوززینه، با این آخوند با اون یکی‌ آخوند قبل از اون بوزینه. که چی‌ اصلا؟ شما سوال میکنی‌ زندانی سیاسی در ایران داریم؟ میگن نه! سوال میکنی‌ آزادی هست؟ میگن آزادترین کشور دنیاست ایران. می‌پرسی‌ برنامه هسته‌ای ارواح رهبرت صلح آمیزه؟ میگن بابا ما این همه میلیارد میلیارد دلار خرج کردیم معلومه که صلح آمیزه.. دور کشور‌هایی‌ مثل ایران را باید از نظر سیاسی یک دیوار بسیار بلند کشید.یک خط قرمز بسیار کلفت. اصلا مذاکره برا چی‌؟ حکومتی که ملت خودش رو دشمن خودش میدونه با این کلّه پوک‌ها رو حساب چه منطق و عقل و شعوری میخواین مذاکره کنین؟ اصلا حیف اون سوال‌هایی‌ که طرح می‌کنین از این احمق‌ها بپرسین بعدا جواب اینجوری میشنوین.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 13:05
مترلینگ - منچستر - انگلستان
اقا جان تجربه نشون داده اگه دو روز دیگه سید ریق الدین مسترابی..دره ای کاندیدای ریاست جمهوری شده و هزار وعده ی تو خالی داد و مردم میان بیرون یقه اشونو جر میدن و تبلیغ میکنن که این دیگه بهترین ریس جمهوره و در نهایت یه سری هم میگن انتخاب میون بد وبدتره این اگه نیاد سگه میاد خره میاد و جنگ میشه فوج فوج مردم میرن رای میدن هشت سال دیگه تو سری وبدبختی وکسایی هم که مخالف باشند و اللخصوص اینور اب باشن بهشون میگن تو حرف نزن وطن فروش خائن تو اگه راست میگی بیا تو مملکت و بعد حرف بزن خلاصه این داستان سر درازی داره ولی همش تکرار مکررات
یکشنبه 6 مهر 1393 - 14:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.