روحانی از نیویورک مستقیم به روسیه می‌رود

رسانه های ایران می گویند حسن روحانی، رئیس جمهور که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، برای حضور در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، مستقیما به روسیه می رود.

چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر قرار است هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) با حضور روسای جمهور پنج کشور ساحلی در شهر آستراخان روسیه برگزار شود. سفیر ایران در مسکو در صفحه فیسبوک خود خبر داده که آقای روحانی با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود برای دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته دیدار خواهد کرد.

اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر یک روز پیش از برگزاری اجلاس سران یعنی در ششم مهرماه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که او هم در نیویورک به سر می برد، در این اجلاس حاضر شود.

ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان کشورهای ساحلی دریای خزر هستند.

دستور کار اجلاس سران، بررسی و تصویب برخی از مفاد رژیم حقوقی جدید دریای خزر است که ۲۳ سال پیش، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری های آن سه همسایه تازه (قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان) پیدا کرد.

تا پیش از این تاریخ، خرز دریای مشترک میان ایران و شوروی سابق بود اما با ظهور سه همسایه تازه، این دریا نیازمند یک رژیم حقوقی تازه شده است.

قرار است در چهارمین اجلاس سران دریای خزر، موافقت‌نامه‌های پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریا، حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی زنده دریا و آب‌شناسی و هواشناسی دریای خزر مورد تصویب سران قرار گیرد.

اولین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، دومین اجلاس در تهران و سومین نشست رهبران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شده.

دریای خزر بزرگترین دریاچه محصور در خشکی در جهان است.

+9
رأی دهید
-8

شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
غلط کردی که به روسها بخواهی باج بدهی!!!!!
شنبه 5 مهر 1393 - 20:48
Tehran iran - تهران - ایران
خوب معلومه ، باید آمار دقیق را به ارباب سایکوپاتش بده
شنبه 5 مهر 1393 - 20:56
Sabokbalam - کالیفورنیا - آمریکا
کاش همونجا بمونه براى همیشه.
یکشنبه 6 مهر 1393 - 00:03
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.