بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ پنجشنبه سوم مهر

بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ پنجشنبه سوم مهر

دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون و دیدارها و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی در نیویورک بازتاب گسترده ای در روزنامه های پنج شنبه ایران داشته است.

دستکم دوازده روزنامه از جمله شرق، ایران، آرمان، ابتکار، فرهیختگان، شهروند، آفتاب یزد، دنیای اقتصاد، گسترش صنعت، تعادل، و اعتماد عکس یک خود را به دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون اختصاص داده اند.

روزنامه آرمان دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون را «دیدار تاریخی در پرونده ایران-انگلیس» توصیف کرده و روزنامه ایران نیز این دیدار را «پایان ۳۵ سال رابطه سرد» ارزیابی کرده است.
روزنامه اعتماد ضمن انتشار عکسی از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر انگلستان، نوشته است: «حسن روحانی و دیوید کامرون که تا چندی پیش کسی تصور دیدار آنها با همدیگر را نمی‌کرد، حالا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دست‌های یکدیگر را فشردند.»

روزنامه های رسالت، کیهان، جوان، و جام جم در صفحه یک خود به دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر انگلستان اشاره نکرده اند یا آن را در متن خبرهای مربوط به سفر حسن روحانی منتشر کرده اند. روزنامه حمایت از جمله روزنامه های نزدیک به اصولگرایان است که خبر این دیدار را در یکی از تیترهای صفحه یک» خود مورد توجه قرار داده است.

روزنامه جوان در شماره پنج شنبه خود نوشته است که محمد جواد ظریف از نظر انگلیسی ها «قابل فریب دادن» است و روزنامه وطن امروز هم وزیر خارجه دولت حسن روحانی را برای دومین روز متوالی مورد اتهام و حمله قرار داده است.

روزنامه شرق هم در تیتر یک و هم در سرمقاله شماره پنج شنبه سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را مثبت ارزیابی کرده است و روزنامه مردمسالاری نیز آن «نطق لبخند اوباما به ایران» توصیف کرده است.
روزنامه جام جم نیز سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا را «اذعان بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران» توصیف کرده است.

روزنامه ایران در تیتر یک شماره پنج شنبه خود از سخنگوی دولت خبر داده است که «طی روزهای آینده مذاکراتی فی‌مابین قوای مجریه و قضاییه برگزار می شود.»
روزنامه جهان صنعت نیز «جزییاتی از محکومیت ۸ فعال فیسبوکی به ۱۲۷ سال حبس» را به نقل از وکیل فعالان فیسبوکی منتشر کرده است.

بازتاب دیدار روحانی-کامرون؛ پایان ۳۵ سال رابطه سرد

دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون و دیدارها و سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی در نیویورک بازتاب گسترده ای در روزنامه های پنج شنبه ایران داشته است.
دوازده روزنامه از جمله شرق، ایران، آرمان، ابتکار، فرهیختگان، شهروند، آفتاب یزد، دنیای اقتصاد، گسترش صنعت، تعادل، و اعتماد عکس یک خود را به دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون اختصاص داده اند.

روزنامه آرمان دیدار حسن روحانی و دیوید کامرون را «دیدار تاریخی در پرونده ایران-انگلیس» توصیف کرده و روزنامه ایران نیز این دیدار را «پایان ۳۵ سال رابطه سرد» ارزیابی کرده است.
روزنامه شرق نیز نوشته است که نخست وزیر انگلستان پس از دیدار با حسن روحانی گفته است: «پاره ای از تاریخ ساخته شد.»

این روزنامه نوشته است: «شامگاه سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه به وقت تهران، حسن روحانی در نیویورک ساعات شلوغی را داشت. ملاقات با نخست‌وزیر انگلیس، روسای جمهوری فرانسه، اتریش و اسلونی، دبیرکل سازمان‌ملل و همچنین وان رامپوی، رییس شورای اروپا از برنامه‌های مهم رییس‌جمهوری ایران بود.»

به گزارش این روزنامه، در دیدار حسن روحانی با رییس شورای اروپا، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت و در حاشیه این دیدار نیز «اشتون و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران فرصت یافتند و دقایقی به‌صورت ایستاده با یکدیگر گفت‌وگو کنند.»

شرق درباره دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون هم نوشته است: «دیدار رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر انگلیس که یک‌ساعت به طول انجامید، درست زمانی بود که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در صحن مجمع عمومی مشغول نطق سالیانه‌اش بود.»
به نوشته این روزنامه هرچند، تاکنون «جزییات و محتوای» این مذاکره منتشر نشده است، اما «پس از این دیدار، خبرنگار روزنامه سان در نقل قولی که روزنامه گاردین نیز آن را منتشر کرده، گزارش داد که نخست‌وزیر انگلیس به دستیار خود گفته است: پاره‌ای از تاریخ ساخته شد.»

روزنامه اعتماد ضمن انتشار عکسی از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر انگلستان، نوشته است: «حسن روحانی و دیوید کامرون که تا چندی پیش کسی تصور دیدار آنها با همدیگر را نمی‌کرد، حالا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دست‌های یکدیگر را فشردند.»

این روزنامه دیدار روحانی-کامرون را « بمب خبری روز چهارشنبه نیویورک» توصیف کرده و آن را مقدمه احتمالی «تحولات گسترده‌ در روند پرونده هسته‌ ای» ارزیابی کرده و نوشته است: « بالاترین مقامات اجرایی کشورهایی که سه سال پیش سفارتخانه‌های‌شان به مرز تعطیلی رسیده بودند مسیری رو به جلو را در پیش دارند و تاریخ را تغییر دادند. سفارتخانه‌ها تعطیل شده بود، کارداری تعیین نشده بود، پرچم‌ها پایین آمده بود و طرح مجلس برای کاهش سطح روابط هم همه‌چیز را سرد کرده بود. آمدن حسن روحانی اما شرایط را متفاوت کرد. با آمدنش نخست‌وزیر انگلستان برایش پیام تبریک فرستاد، در از سرگیری روابط پیشقدم شد. کمی بعد وزرای خارجه دو کشور دیدار کردند و کمی آن‌طرف‌تر تماس تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا با رییس‌جمهور کشورمان کار را تمام کرد. کاردار غیرمقیم تعیین شد و کمی بعد پرچم‌ها افراشته شد.»

مهشید ستوده گزارش نویس روزنامه اعتماد همچنین نوشته است: «حالا اما فصل جدیدی از روابط رقم خورده است. روابطی که با همین فشردن دو دست کلیدی شده است. بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور دور از انتظار نیست که بدون شک روابط هم گسترده‌تر خواهد شد.»

این روزنامه از دیدار حسن روحانی و ودیود کامرون استقبال کرده و نوشته است: «دولت حسن روحانی شاید تنها در یک مورد با دولت سابق از خود شباهت داشته باشد. دولت یازدهم همچون دولت دهم "نخستین‌های" زیادی را در پرونده خود دارد. نخستین‌ها اما این‌بار از جنس تخلف یا سردی روابط نیست» و از «جنس همین دیدارهایی است که تنها از یکی از آنها ۳۶ سال گذشته بوده است. روابط ایران و بریتانیا در آستانه گرم شدن است. دو کشوری که روابط گرم آنها بسیاری از معادله‌ها را تغییر خواهد داد و در مسیری دیگر جلو خواهد برد.»

به گزارش روزنامه اعتماد، همزمان با دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون در نیویورک، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز روز چهارشنبه در تهران گفت: «بازگشایی سفارت انگلستان نیازی به مصوبه قانونی ندارد. درباره افزایش سطح کاردار انگلیس نیز هر سطحی که قانون به ما اجازه دهد عمل می‌کنیم و قطعا دولت مخالف قانون عمل نخواهد کرد.»

روزنامه های اصولگرا؛ سکوت در قبال روحانی- حمله  به ظریف

اغلب روزنامه های نزدیک به اصولگرایان به دیدار روحانی- کامرون واکنش منفی نشان نداده اند اما روزنامه جوان محمد جواد ظریف را از نظر انگلیسی ها «قابل فریب دادن» معرفی کرده و روزنامه وطن امروز هم وزیر خارجه دولت حسن روحانی را برای دومین روز متوالی مورد اتهام و حمله قرار داده است.

روزنامه جوان در یادداشتی به «نگرانی حقوق بشری انگلیسی ها» به بهانه دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس نوشته است: «فلیپ هامون و مقامات انگلیسی دغدغه زیادی دارند تا هر چه زودتر سفارت خود را در تهران بازگشایی کنند و همانطور که به مجلس عوام نامه نوشتند، باید دست به جاسوسی عمیق و جمع آوری اطلاعات گستردهای بزنند و نسبت به جریانسازی که همان فتنه آفرینی ذات وجودی خود را همچون گذشته نشان دهند.»
این روزنامه همچنین محمدجواد ظریف را از نظر وزر خارجه انگلیس «قابل فریب» ارزیابی کرده و نوشته است: «فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، طرف ایرانی را قابل فریب انگاشته و در دیدار با دکتر ظریف از او می خواهد که واقعگرا باشیم و در مقابل ۵+۱، انعطاف از خود نشان دهیم! البته او در این دیدار که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، نسبت به حقوق بشر در ایران هم اظهار نگرانی کرده است، چرا که یک تبعه انگلیسی ایرانی الاصل به دلایلی که معمولا به جاسوسی ختم می شود در تهران دستگیر شده است.»

روزنامه جوان همچنین نوشته است: «آقای کامرون، نخست وزیر انگلیس منظور آقای هاموند را شفاف کرده و گفته اگر ایرانیها در بحث داعش با ما همکاری کنند و حمایت از بشار اسد را کنار بگذارند، موجب حل برخی بن بست ها می شود.»

این روزنامه نوشته است: «انگلیسی ها که از به نتیجه نرسیدن مذاکرات بسیار بیمناک هستند و منافع خود را در خطر می دانند، به جای درخواست نگاه عقلانی از اوباما و واقعگرایی غربی ها نسبت به برنامه هسته ای ایران، با زبانی فریبکارانه از ایران می خواهند عقب نشینی کند و نام آن را انعطاف و واقعگرایی بگذارد.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، نیز واکنشی به دیدار روحانی-کامران نشان نداده اما در سرمقاله خود بر ای دومین روز متوالی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت حسن روحانی، را مورد حمله قرار داده است.

عابدین نورالدینی در سرمقاله وطن امروز با عنوان «ظریف گیت»، نوشته است: «محمدجواد ظریف چهارشنبه هفته گذشته در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سؤال هاله اسفندیاری، همکار جورج سوروس و مسؤول بخش خاورمیانه وودرو ویلسون گفت مذاکرات هسته‌ای تاثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد.»

روزنامه وطن امروز که صاحب امتیاز آن مهرداد بذرپاش از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در مجلس نهم است، در سرمقاله خود سخنان وزیر خارجه دولت حسن روحانی را «رسوایی دیپلماتیک» توصیف کرده و نوشته است: «این برای سومین بار است که جواد ظریف در اقدامی غیرمتعارف، دغدغه‌های حزبی و گروهی خود را در قالب موضوع مذاکرات هسته‌ای به صورت علنی مطرح می‌کند و البته این بار صریح‌تر از گذشته از آمریکا می‌خواهد به فکر سرنوشت جریان سیاسی متبوع او باشد. این اقدام آقای ظریف نه‌تنها یک فاجعه بلکه یک رسوایی دیپلماتیک است.»

این روزنامه همچنین وزیر محمدجواد ظریف را به « علنی کردن بده‌بستان‌های سیاسی با آمریکا» متهم کرده و نوشته است: «علنی کردن این بده‌بستان‌های سیاسی، یک اقدام نابخشودنی و فاجعه‌بار است. جواد ظریف یک بار در جریان مذاکرات سعدآباد در گوشه‌ای از سالن مذاکرات از البرادعی خواست تعریف خود از موضوع تعلیق را به‌گونه‌ای ارائه دهد که جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بازنده نشود اما این بار او در آمریکا و در مقابل دیدگان همه و در پاسخ به سؤال کسی که در راستای پروژه براندازی حکومت‌ها فعالیت می‌کند؛ اعلام می‌کند منافع غرب در پیروزی آنها در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است و این پیروزی جز با توافق هسته‌ای حاصل نمی‌شود.»

وطن امروز همچنین به جداسازی حسن روحانی و محمدجواد ظریف پرداخته و نوشته است: «آقای روحانی همانگونه که در انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم وعده داده است، دنبال لغو تحریم‌هاست به گونه‌ای که مانع چرخش سانتریفیوژها نیز نشود»، اما «آقای ظریف که فرصت یافته ساعت‌ها با مقامات ارشد آمریکایی مذاکره کند، دغدغه‌هایی غیر ‌از دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کند» درحالی که «مجوز مذاکره با آمریکا برای لغو تحریم‌ها صادر شد، نه برای برنامه‌ریزی برای تقویت جریان آقای هاشمی در کشور»، و «این موضوع قطعا هزینه‌های هنگفتی را به دولت تحمیل خواهد کرد.»

استقبال از سخنرانی اوباما در روزنامه های تهران

روزنامه شرق هم در تیتر یک و هم در سرمقاله شماره پنج شنبه سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را مثبت ارزیابی کرده است و روزنامه مردمسالاری نیز آن «نطق لبخند اوباما به ایران» توصیف کرده است.

روزنامه جام جم نیز سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا را «اذعان بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران» توصیف کرده و نوشته است: «باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده و خطاب به دولت ایران گفت: من به شما اطمینان می‌دهم می‌توانید برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را ادامه دهید.»

روزنامه شرق در تیتر یک خود از «امیدواری اوباما به توافق هسته‌ای با ایران» گزارش داده و نوشته است: شاید مهم‌ترین بخش سخنرانی باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در مجمع‌عمومی سازمان‌ملل برای ایرانیان آنجا بود که «پیامی ساده و روشن برای ایران» ارسال کرد و گفت: «ما می‌توانیم به راه‌حلی برسیم که نیازهای انرژی شما را تامین کند، در حالی‌که به جهان اطمینان داده می‌شود برنامه هسته‌ای شما صلح‌آمیز است»، «فرصت توافق هسته‌ای را از دست ندهید.»

فریدون مجلسی، تحلیلگر روابط بین‌الملل، در سرمقاله شرق با تیتر «ضرورت تبدیل سخن به عمل» نوشته است: « سخنرانی باراک اوباما در‌مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد در چند مورد بسیار موکد و صریح بود؛ در انتقاد از روسیه به دلیل سیاست آن کشور در اوکراین تردید نکرد، رییس‌جمهور پیشین اوکراین را صریحا فاسد نامید که از کشورش گریخت، در دفاع از اسراییل مطابق معمول، تعلل نداشت، گرچه از کشته‌شدن کودکان فلسطینی نیز اظهار تاسف کرد، درباره بیماری ابولا و مسایل زیست‌محیطی گرم شدن زمین هشدار داد و جهان را به همکاری فرا خواند و ضمن طرد داعش، بوکوحرام و القاعده، جنگ با آن سازمان جنایتکار و فاسد و بدنام را تا نابودی و برانداختن آن سازمان اعلام کرد» و  همچنین «از کشورهای تامین‌کننده منابع مالی آن گروه صریحا اعلام نارضایتی کرد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به «ماجرای قتل پسر سیاه‌پوست در «فرگوسن» ایالات‌متحده گفت که در موضوع حقوق بشر، آمریکا نیز بری از انتقاد نیست» و «جالب اینکه نسبت به دولت سوریه موضع صریح و سختی اتخاذ نکرد و به لزوم مبارزه سوریه با تروریست‌ها اکتفا کرد که با توجه به موضع اخیر دمشق درباره نرمش در قبال حملات خارجی به داعش، قابل‌تامل به نظر می‌رسد.»

سرمقاله نویس روزنامه شرق اما تاکید کرده است که « برای ما] ایرانیان[ نکته مهم موضع اوباما در برابر ایران بود. موضع ابرازشده توسط او درباره ایران گرچه کوتاه بود اما در چند نکته صراحت داشت؛ از مساعی ایران برای کنار آمدن با جامعه بین‌المللی برای اعتمادسازی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گفت و بر حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و خصوصا از حق ایران برای "تولید سوخت لازم برای استفاده صلح‌آمیز" حمایت کرد.»
این روزنامه نوشته است که «اگر سخنان اوباما در فرصتی که برای ادامه مذاکرات ۱+۵ در میویورک فراهم است و خصوصا با توجه به حضور رییس‌جمهور ایران در نیویورک، بتواند بسترساز تبدیل به تعهدات قراردادی شود، آنگاه می‌توان گفت بهترین فرصت حل‌وفصل قابل‌قبول ماجرا خواهد بود.»

به نوشته روزنامه شرق «رییس‌جمهور ایالات متحده ضمن اینکه کوشید لحن تند و تهدیدآمیزی نسبت به ایران نداشته باشد، ایران را تشویق کرد که از این فرصت برای ایجاد روابط متعادل در عرصه بین‌المللی استفاده کند.»

سرمقاله نویس روزنامه شرق نوشته است: «با شناختی که از شیوه‌های میانه‌رو و سیاست همراه با عقلانیت آقایان روحانی و ظریف دارم، امیدوارم از این ابراز حسن‌نیت به‌طور متقابل استفاده شود.»

فریدون مجلس در سرمقاله شرق با اشاره به اینکه هر چند «در شرایط کنونی همکاری ایران در چندین زمینه می‌تواند کمکی به حل‌وفصل مسایل در میز مذاکره محسوب شود»، تاکید کرده است که «نباید روی این مزیت حساب زیادی باز کرد. ایران در قالب‌های گوناگون- «تروییکا» و «مونویکا»- با یک‌یک اعضای گروه مقابل مذاکره کرده و از مواضع همگی آنها آگاه است؛ ضمنا می‌داند طرف اصلی مذاکره، آمریکاست و با کلیدی که برای آقای روحانی کسب رأی کرد، مساله قابل حل است.هرچند برخی تندروها در دو کشور، بی‌میل نیستند با به شکست کشاندن توافق،منافع گروهی و نه ملی  خودشان را تامین کنند.»

جلسه دولت و قوه قضائیه درباره فیلترینگ، به زودی

روزنامه ایران در تیتر یک شماره پنج شنبه خود از سخنگوی دولت خبر داده است که « طی روزهای آینده مذاکراتی فی‌مابین قوای مجریه و قضاییه برگزار می شود.»

به گزارش این روزنامه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه با تأکید بر پایبندی دولت به قانونمداری و اختیارات قانونی ناشی از تفکیک قوا از «مذاکره و جلسه مشترک با قوه قضائیه درباره فیلترینگ و پهنای باند اینترنت» خبر داد و گفت: «طی روزهای آینده مذاکراتی بین قوای مجریه و قضائیه برگزار می‌شود تا به روش واحدی برای بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و افزایش سرعت اینترنت برسیم، و پس از انجام مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

روزنامه ایران نوشته است که سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره «موضع دولت در قبال نامه اخیر محسنی اژه‌ای به وزیر ارتباطات برای فلیتر شبکه های اجتماعی، گفت: «در جمهوری اسلامی ایران یک تفکر و رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و آنچه که قوه قضائیه پیگیری می‌کند، بر مبنای اختیارات قانونی خود است.»

این روزنامه یادآوری کرده است که « اوایل هفته جاری بود که معاون اول قوه قضائیه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فرصتی یک ماهه داد تا زمینه و بستر فنی مورد نیاز برای مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های ارتباطی مجازی مانند وایبر، واتس‌اپ و تانگو فراهم شود و در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام خواهد کرد.»

به نوشته روزنامه ایران، محمود واعظی وزیر ارتباطات اردیبهشت ماه سالجاری گفته بود: «تا زمانی که جایگزینی برای این شبکه‌های اجتماعی در کشور نداشته باشیم دولت موافق مسدود کردن آن‌ها نیست.»

این روزنامه تاکید کرده است که وزیر ارتباطات چند روز پیش هم بر «سالم سازی فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی» تأکید کرد، اما درباره نامه معاون اول قوه قضائیه گفت: «اینکه بخواهیم سالم سازی را با فیلترینگ انجام بدهیم، بحث دیگری است.»

جزییاتی از محکومیت ۸ فعال فیسبوکی به ۱۲۷ سال حبس

روزنامه جهان صنعت نیز «جزییاتی از محکومیت ۸ فعال فیسبوکی به ۱۲۷ سال حبس» را به نقل از وکیل فعالان فیسبوکی منتشر کرده است.

این روزنامه از قول ایمان میرزازاده وکیل‌مدافع متهم ردیف اول این پرونده‌ نوشته است: « رای این پرونده که براساس آن هشت جوان فعال در فیس‌بوک در مجموع به ۱۲۷ سال حبس محکوم شده‌اند از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده است اما با اعتراض به رای، این پرونده برای رسیدگی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب ارسال شد و این شعبه یکشنبه ششم مهرماه را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است.»

ایمان میرزازاده با اشاره به اینکه «یکی از اتهامات در این پرونده اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» بود، گفته است : «من و دیگر وکلای پرونده روی آن بحث حقوقی داریم و در این رابطه مطالبی را به دادگاه ارایه خواهیم کرد»، ضمن اینکه «رابطه متهمان این پرونده در حد دوستی اینترنتی بوده است، و متهمان این پرونده همدیگر را نمی‌شناختند و در بند ۳۵۰ همدیگر را ملاقات کردند و دلیل تجمیع پرونده هم این بوده که مدیریت برخی صفحات با چند نفر به طور مشترک بوده است.»

جهان صنعت از قول وکیل پرونده فعالان فیس بوکی که از یک سال پیش تاکنون در بازداشت به سر می برند، نوشته است: «وضعیت متهمان این پرونده متاثر از شرایط اجتماعی و اقتصادی است بنابراین آسیب‌شناسی در این زمینه از انجام برخورد با این موارد ضروری‌تر است.»

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.