ایران از رونمایی یک «پهپاد مسلح به موشک هوا به هوا» خبر داد

نمایی از «پهباد جدید» ایران که سپاه می‌گوید مسلح به موشک هوا به هوا می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که از نخستین پهپاد ایرانی مجهز به «موشک‌های هوا به هوا» در وزارت دفاع رونمایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، این پهپاد (پرنده هدایت پذیر از راه دور) قادر است «انواع هواگرد‌ها نظیر هواپیماهای جنگنده، هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد» را منهدم کند.

این خبرگزاری بدون اشاره به نام این پهپاد، آن را از «خانواده پهپادهای مهاجر» که به گفته فارس، «شناخته‌شده‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی است»، معرفی کرده است.

خبرگزاری فارس همچنین بدون اشاره به ویژگی‌های این پهپاد نوشته که با به کارگیری آن علاوه بر افزایش برد و حوزه عملیاتی پهپاد‌های نیروهای مسلح، قابلیت تعقیب و گریز، ردگیری و انهدام پهپادهایی که این خبرگزاری آن‌ها را «متجاوز» خوانده، نیز «افزایش» می‌یابد.

گفته می‌شود سرعت مهاجر-۴ که پیشرفته‌ترین نسل پهپاد‌های ایرانی مهاجر است، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن ۱۵۰۰ پا معادل حدود ۴۵۰۰ متر است.

اسماعیل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه و نماینده تهران در مجلس، هشتم آبان ۱۳۹۱ گفته بود که ایران توان ساخت هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح را دارد.

آقای کوثری این سخنان را پس از ساقط شدن یک «پهپاد ایرانی» توسط ارتش اسرائیل در پانزدهم مهر‌‌ همان سال بیان کرده بود.

پهپاد ایوب ۱۵ مهرماه ۱۳۹۱ پس از آن‌که از فراز دریای مدیترانه از جنوب اسرائیل، به آسمان این کشور رخنه کرد، توسط جنگنده‌های اسرائیلی سرنگون شد. به دنبال این واقعه حزب‌الله لبنان اعلام کرد که قطعات این پهپاد ساخت ایران بوده و در لبنان مونتاژ شده است.

بر اساس گزارش‌ها، ساخت پهپاد در ایران در دهه ۶۰ و همزمان با جنگ ایران و عراق آغاز شد و جمهوری اسلامی می‌گوید که نسل چهارم آنها را ساخته است.

خبرگزاری فارس بدون اشاره به تاریخ ساخت یک نوع پهپاد به نام «شاهین» از آن به عنوان یکی از مدل‌های توسعه یافته نسل چهارم پهپادهای مهاجر، نام برده که پیش از این ساخته شده است.

به گفته این خبرگزاری، این پهپاد ویژگی‌هایی به مراتب بیشتر از دیگر نمونه‌های مشابه خود دارد و می‌تواند تا فاصله ۱۵۰ کیلومتر پرواز کرده و باز گردد و یا اینکه ۳۰۰ کیلومتر به پیش رود و به پایگاه بعدی برسد.

این خبرگزاری وابسته به سپاه همچنین نوشت که این پهپاد مجهز به تسلیحات رهاشونده مانند انواع بمب‌هاست و در برخی رزمایش‌ها نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است.

پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران ایران از نمونه سازی یک پهپاد «ساقط شده» آمریکا در خاک ایران خبر داده بودند.

۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰رسانه‌ها خبر دادند ایران توانسته‌ که یک فروند پهپاد متعلق به آمریکا» را در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

روز دوم شهریور نیز روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد که «یک فروند پهپاد جاسوسی» اسرائیل توسط پدافند سپاه سرنگون شده است.

+37
رأی دهید
-12

dark night - تهران - ایران
خودش اندازه‌ای یک بمب هم nistخبرگزاری وابسته به سپاه همچنین نوشت که این پهپاد مجهز به تسلیحات رهاشونده مانند انواع بمب‌هاست .
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 02:08
greentree - تهران - ایران
اینها فقط سر هم میکنند و موتورش هم آلمانی هست با تکنولوژی قدیمی‌ ،سپاه دوچرخه هم نمی‌تونه بسازه چه برسه به پهپاد این تکنولوژی احتیاج به استخدام مغز‌های باهوش داره و هیچ کدوم از این مغزها در سپاه نیستند
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 02:17
biparva-jan - تهران - ایران
استفاده ایران از هواپیماهای بی سرنشین برمیگرده به دوران جنگ با عراق. این که از ان زمان تا کنون در زمینه پهپاد ها پیشرفت زیادی کرده باشه کاملا قابل قبول است.
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 02:24
Majid63 - پاريس - فرانسه
آفتابه از چین میاد سپاه هیچ غلطی نمی تواند بسازد. سی و شش سال داریم می بینیم نه سپاه نه گنده تراز آن یعنی خامنه‌ای مثل همیشه شایعه درست کردن وغیره.
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 08:57
فراوانی - قطر - قطر
رنگ استتارش منو کشته
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 10:35
Azadikhah - تكسل - هلند
امیدوارم خالی‌ بندی نباشه مثل قاهر ۳۱۳.حالا ببینیم کار کردش چه جوری هست.
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 10:37
farokhzad - کنت - انگلستان
اون از اون احمدی نژاد عوضی‌ دروغ گو که هواپیما انیمشینی را به ملت نشان میده اینم از حسن بنفش شرم بر این دولت مردم فریب
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 11:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.