'شکارچیان متخلف، محیط بانان پارک ملی بمو شیراز را به رگبار بستند'

کیوان هوشمند، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران امروز، سه‌شنبه اول مهر ماه، گفت محیط بانان پارک ملی بمو در شمال شیراز توسط "شکارچیان متخلف به رگبار بسته شده و به شدت مجروح شدند."

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای هوشمند گفت: "چهار شکارچی غیرمجاز مجهز به سلاح و ادوات شکار روز گذشته در دو نوبت محیط بانان را به رگبار بستند که بر اثر آن محیط بان نصرت دهقان (رئیس پارک ملی بمو) از ناحیه پای چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و محیط بان علیرضا جعفری از ناحیه پای چپ و سر و گردن بر اثر پرتاب سنگ ریزه های ناشی از برخورد گلوله ها به زمین به شدت آسیب دید."

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران همچنین گفت که شکارچیان غیر مجاز بعد از این حمله متواری شدند.

پارک ملی بمو در شمال شهر شیراز واقع شده و ۱۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد.

این نخستین بار نیست که شکارچیان بدون مجوز، محیط بانان و دفتر محیط بانی را هدف حمله قرار می‌دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، سه روز پیش، محیط بانان منطقه زمانی که متوجه حضور شکارچیان در پارک ملی قمیشلو در اصفهان شدند، برای مقابله با آنها به کوه رفتند و شب را در آنجا گذراندند. شکارچیان وارد محوطه محیط بانی منطقه شدند و پس از سرقت دو موتور سیکلت، با پرتاب کوکتل مولوتف و مواد منفجره دست‌ساز ساختمان محیط‌بانی را به آتش کشیدند. محیط‌بانان در زمان حمله در محل نبودند.

در فروردین سال جاری هم یکی از محیط‌بانان منطقه نور قصد دستگیری شکارچیان غیر مجاز را داشت که مورد حمله آنها قرار گرفت.

در اواسط شهریور نیز یک محیط بان در منطقه میمه با ضربات سنگ و چاقو مورد حمله شکارچیان قرار گرفت و شکارچیان پس از حمله متواری شدند.

وضعیت محیط‌بانان در سال‌های اخیر مورد توجه بوده اما هنوز اقدامات عملی برای حمایت از آنها در دستور کار قرار نگرفته است.


محیط بانان محکوم به اعدام، همچنان در انتظار

غلامحسین خالدی و اسعد تقی‌زاده، محیط‌بانان منطقه حفاظت شده دنا در ارتباط با دو حادثه جداگانه قتل شکارچیان در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹، به اعدام محکوم شده‌اند و همچنان در انتظار مشخص شدن سرنوشتشان در زندان بسر می‌برند.

این در حالی است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه پیش از این در یک نشست خبری گفته بود که این‌گونه پرونده‌ها باید به صورت موردی رسیدگی شود و اگر این محیط‌بانان طبق ضوابط از سلاح استفاده کرده باشند، حکم قصاص نمی‌گیرند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش با اشاره به وضعیت این دو محیط بان زندانی گفت: "با همفکری بهترین وکلا در تلاش هستیم مشکلات محیط بانان را حل کنیم که رضایت اولیای دم بهترین راه حل در شرایط فعلی است."

آمار غیر رسمی حاکی است که بیش از ۱۵۷ محیط بان در دو دهه اخیر مورد حمله قرار گرفته و یا کشته شده‌اند.

در پی حمله به محیط بانان و قتل تعدادی از آنها، یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی، با درخواست و تامین بودجه از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران از اواخر سال ۱۳۸۴ رسما تشکیل شد. این یگان ویژه از زیر مجموعه‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

+20
رأی دهید
-2

mountainman - استکهلم - سوئد
بعد مسئولین نگران ازادی اسلحه در امریکا هستن
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 00:15
biparva-jan - تهران - ایران
چرا این بدبختها رو مجهز به لباس های ضد گلوله و سلاح ها و تجهیزات مناسب نمیکنند؟ محیط بانی کم خطر تر از مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیست.
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 02:27
سرسره - اهواز - ایران
خدا یا خودت به طبیعت ایران رحم کن ومحیط بانان بیچاره پناهی جزتو ندارن این مملکت صاحب نداره دست حرامیان وادمخورها افتاده
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 03:56
عقاب سرخ - پرسپولیس - پرشیا
از شیراز به سوی پرسپولیس و تخت‌جمشید و از دروازه قرآن تا دشت پاسارگاد و کوه بمو پر از آهو و جبیر است و بعضی‌ وقتها در کنار جاده‌ها مخصوصاً جاده شیراز باجگاه می‌توان آنها را دید. صبح زود روزهای سرد زمستان گله‌های کوچیک و بزرگ آنها در اطراف باغ و مزرعه مشاهده می‌شوند حتی تک,و توک آنها تا نزدک ساختمان و پشت پنجره‌ها هم می‌‌آیند،،جست,و خیز و بالا پایین پریدن آهو‌ها بسیار دیدنی‌ و جالب و مفرّح است،،گرفتن و فروختن بچه آهو‌های تازه متولد شده هم منبع در آمد بعضی‌ از مردم منطقه نیز هست!
‌چهارشنبه 2 مهر 1393 - 16:34
senator x - تهران - ایران
چرا از آن لباسهای پلیس ضد شورش بآنها نمیدهید؟برای ضرب و شتم ملت بودجه دارید, برای این محیط بانان بی پناه ندارید؟جدا ,,,,چی بگم
‌پنجشنبه 3 مهر 1393 - 05:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.